ویروس کرونا موجب یک رکود جهانی بزرگ شده است اما در نهایت فرصتی برای بازآفرینی ارزشها به شمار میآید.
به گفته Lidewij Edelkoort (طراح هلندی)، این ویروس موجب «قرنطینه مصرف» شده است و تاثیر عمیقی بر فرهنگ اقتصاد خواهد داشت.
صنعت مد و فشن از جمله صنایع پر سود و تاثیرگذار در فرهنگ اقتصادی جهان است.
در همین خصوص به دنبال پاندمیک pandemic ویروس کرونا، این صنعت از زوایای مختلف مورد آسیب قرار گرفته است.
این در حالی است که تا قبل از رکود اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ که موجب تغییر و تحولاتی در طراحی صاحبان برندها شده بود، موارد بازدارنده دیگری تاکنون تاثیری در روند سریع مد نداشته است.
مشکلاتی که هماکنون این صنعت با ورود ویروس کرونا با آن دست و پنجه نرم میکند، مد را وارد یک قرنطینه به نام قرنطینه مصرفگرایی کرده است.
در همینحال خانهنشینی مد را میتوان فرصتی برای بازنگری کمدهای لباس و ایجاد ارزشهای پایدار و آگاهی در مصرفکنندگان دانست.
اینجاست که صنعت مد و فشن باید بین گزینه تغییر و یا مردن یکی را انتخاب کند.
جهتگیری مجدد برای ایجاد یک اقتصاد جدید با سایر ارزشها و راههای دستیابی به تولید، توزیع و خرده فروشی در صنعت مد و فشن به بینش و جسارت زیادی نیاز دارد.
در همینحال باید توجه داشته باشیم که طبیعت پژواکهای مختلف (آتشسوزی، سیل، طاعون و…) را درست کرده است و ما میتوانیم با تبدیل روابط خود به رابطهای سازنده با طبیعت در عرصه مد و فشن، آغازگر یک رفتار و سبک زندگی متفاوت باشیم.
سایه ویروس جهانی کرونا بر روی صنعت خردهفروشی
در حال حاضر خرده فروشان و مصرفکنندگان ضمن دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، در روزهای اخیر با سوالهایی مربوط به خدمات مشتری روبهرو هستند.
تقریبا بخش اعظمی از صنعت پوشاک مختل شده است. این در حالی است که فروش آنلاین افزایش نسبی بیشتری در مقایسه با سال گذشته در همین بازه زمانی داشته است.
در این میان با توجه به فشارهای موجود، خریدهای غیر ضروری از لیست عادات مردم خارج شده است.
در حقیقت میتوان گفت ما به طور انبوه وارد قرنطینه مصرفگرایی میشویم و آنجاست که یاد خواهیم گرفت فقط با یک لباس ساده، کشفهای مجدد از بین وسایل قدیمی، خواندن یک کتاب فراموش شده و … زندگی کنیم.
صنعت خرده فروشی
صنعت خرده فروشی بزرگترین کارفرما بخش خصوصی در جهان است که به تولید ناخالص کمک میکند.
در طول سه سال گذشته تغییرات ڑئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) زمینه را برای ایجاد تغییرات چشمگیر از کشور چین به کشورهایی (به ترتیب رتبهبندی سهم در تولید پوشاک) مانند بنگلادش، ویتنام، هند و مکزیک در عرصه تولید پوشاک فراهم کرده است.
هیج کشور دیگری با سلطه تولید فعلی چین مطابقت ندارد و هنوز هیچ زیرساختی تاسیس نشده.
چین یک پشتیبانی جهانی به نام، پیشتازی در زمینه تولید پوشاک در عرصه مد و فشن دارد.
این در حالی است که با توجه به نگرشهای زیست محیطی، توسعه پایدار و پاندمی ویروس کرونا زمین بازی رقابت در حال تغییر است.
این امر باعث شده تا خرده فروشان در این صنعت قبل از تبدیل شدن به یک قطب تولید کننده با یک وضعیت پیچیدهتر مقابله کنند.
در مقالات قبلی اشاره کرده بودیم صاحبان برندهای بزرگ (Fast Fashion) به سراغ کشورهای درحال توسعه برای تولیدات بیشتر با حداقل هزینه میروند.
به گزارش CGS (Computer Generated Solutions)، در حالیکه چین در طی ۲۰ سال گذشته به عنوان منبع کار ارزان برای تولید کالا به شمار میآمد؛ با توجه به شرایط کنونی از دایره تولیدات انبوه خارج شده و این در حالی است که این کشور با توجه به سرمایهگذاری صنعت پوشاک در صنعت مد و فشن به کشور کارآمدی تبدیل شده بود.
به دلیل نگرانیهای مربوط به انتقال ویروس کرونا، خردهفروشان در حال حاضر به دنبال گزینههایی خارج از چین برای تولید پوشاک هستند.
این درحالی است که پیچیدگی عملیاتی در چین وجود دارد که سایر کشورهای درحال توسعه باید آن را بیاموزند.
Fast Fashion
ارزش تولید محصولات ساخته شده در چین بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.
با توجه به تغییرات شدید در زنجیره تامین جهانی، توسط اپیدمی ویروس کرونا، بستههای کارخانهای در سراسر کشور مختل شده است.
در همین حال با راهاندازی مجدد کارخانهها باز هم این ضرر جبران نخواهد شد چرا که افراد کمتری در کارخانهها به دلیل تعدیل نیرو کار به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
بر اساس تخمین UBS (بانک جهانی)، H&M 50 درصد از ارزش تولید کالای خود را به چین سپرده است، این کشور رتبه دوم تولید در این شرکت را دارد.
چندی پیش فروشندگان مد سوئدی Hennes & Mauniz AB، به طور موقت در نتیجه همهگیری ویروس کرونا تمامی فروشگاههای فیزیکی خود را در سه بازار بزرگ جهان بست.
همچنین H&M، در بیانهای در وبسایت خود اعلام کرد که فروشگاههای ایالت متحده آمریکا از ۲۱ مارس به مدت ۲ هفته بسته میشوند.
این برند که از جمله برندهای مهم در مد سریع به شمار میآید، تصمیم گرفت تا ۴۶۰ فروشگاه خود را در آلمان، ۵۹۰ فروشگاه در ایالت متحده آمریکا و همچنین کانادا، پرتغال و بلڑیک را تعطیل کند.
در همین خصوص براساس تحلیلهای انجام شده توسط شرکت مالی UBS، خرده فروشان اروپایی در معرض بیشترین خطر از سوی ویروس کرونا هستند.
Inditex, H&M, ZARA و Dunelm در صدر لیست ارائه شده توسط شرک مالی UBS قرار دارند.
این طوفان فرصتی برای بازآفرینی ارزش برندها و تغییر رویکرد آنها با توجه به مسائل زیست محیطی است.
این پاندمی فرصتی برای پیشگیری از اقدامات مصرفگرانه برندهای Fast Fashion محسوب میشود.
آیا صنعت مد در کشمش این ویروس جهانی زنده میماند؟
دوام صنعت مد و فشن در عالمگیری ویروس کرونا مانند شنیدن یک داستان تراژیک است چرا که عادات، ترجیحات و احساسات خریداران تغییر کرده است.
این ویروس تولدی خلاق و ایدهآل است که باعث یک رنسانس جدید میشود.
با اینحال مد و فشن اولین قدم برای تغییر را برداشته است.
برند Gucci در استایل جدید خود تغییراتی را مطابق با شرایط فعلی ایجاد کرده است. اخیرا برند گوچی در صفحه اینستاگرام خود از همکاری با گروه Kering Group در فرانسه به منظور تولید ماسک و لباس پزشکان خبر داده است.
همچنین برند Bottega Veneta خیلی خلاقانهتر با طراحیهای DanielLee (طراح مد)، به فعالیت حرفهای خود ادامه میدهد.
در همینحال وقتی صحبت از خرید واقعی میشود، برندهایی که میراث طولانی و ثبت شدهای دارند مانند Chanel و Hermes امنیت خاطری را با توجه به طراحیهاو محصول، پارچه و قابلیت استفاده از محصول فراهم میکنند.
در این دوره دیگر وقت خریدهای اضافی و مصرفگرایی نیست. مشتریان دنبال یک حجم و شکل خلاقانه با رنگهای خنثی که قابلیت استفاده بیشتری دارند، هستند.
در میان این اپیدمی ویروس کرونا برندهایی که به دنبال ایجاد پایداری و موارد ذکر شده در پاراگراف بالا باشند دوام بیشتری دارند و مشتریان وفادار خود را در بخش آنلاین پیدا خواهند کرد.
این تنها یک شوک به زنجیره تامین و فروش نیست.
عادات و ترجیحات مصرفکنندگان نیز تغییر کرده است و آنها در این هرج و مرج عقب کشیدند و تصمیم دارند که با آگاهی پول و زمان خود را خرج کنند.
Francesca Muston (VP Fashion Content at WGSN)
به گفته Andrew Bolton مد و زمان دو عنصر مهم در تشکیل بافت فرهنگ در دنیای مد و فشن هستند. مد نه تنها روح زمان را منعکس میکند بلکه با گذشت زمان شکل میگیرد و کاملتر میشود و همانند یک ساعت دقیق کار میکند.
حامیان صنعت مد و فشن در بحران مالی ناشی از کرونا
با توجه به همهگیر بودن ویروس کرونا، طراحان در ارتباط با چالشهای پیشرو صنعت مد و فشن ابراز نگرانی کردهاند.
در همین خصوص چندی پیش VOGE، CFDA (Council of Fashion Designers of America) و ۹۰گروه تجاری که شامل فدراسیون ملی خرده فروشان، شورای لوازم جانبی و انجمن مد کفش نیویورک نگرانیهای خود را در قالب ارسال یک نامه به کاخ سفید ارائه کردهاند.
تثبیت اقتصادی در همهگیری کرونا، آسیب اقتصادی ناشی از بسته شدن اجباری فروشگاهها، تامین اعتبار نقدینگی خرده فروشان از جمله مواردی است که در این نامه به آن اشاره شده است.
همچنین برند H&M، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به صندوق همبستگی تحت عنوان «A first-of-its-kind» که به دستور سازمان بهداشت جهانی توسط سازمان ملل متحد به منظور حمایت، جلوگیری از پاندمی ویروس کرونا و همچنین کمک به مناطقی که سیستم بهداشتی ضعیفتری دارند شکل گرفته است، کمک کرده است.
به منظور آگاهی بیشتر از عواقب این ویروس در صنعت مد و فشن در اینجا کلیک کنید. در این لینک میتوانید مطالعات بیشتری در ارتباط با هفتههای مد، رویدادهای مهمی از جمله Met Gala و CFDA Awards و خانههای مد و فشنشوهایی که کنسل شده و یا به تعویق افتاده، داشته باشید.