تماشا کردن کت واک برندهای مختلف همیشه یکی از سرگرمیهای جذاب برای دوست داران دنیای فشن است، به نظر من با تماشای آن میتوان ساعتی را دربین دنیای جذاب طراحان، مدلها و … زندگی کنیم.
اگر بخواهیم با موضوع کت واک بیشتر آشنا شویم و به اصول کلی آن بپردازیم باید مانند یک پروژه حرفه ای دنیای فشن آن را بررسی کنیم.
در ابتدا بهتر است از معنی کت واک و ران وی شروع کنیم که از نظر لغوی راه رفتن مدلها بر روی استیج یا سکوی نمایش Catwalk و به سکویی که مدلها برروی آن راه می روند Runway میگویند، به طور کلی در دنیای فشن هر دو واژه را برای یک مفهوم به کار میبرند.
چرا کت واک …
راه رفتن مدلها روی استیج به خرامیدن گربه تشبیه شده است، اگر توجه کرده باشید گربه در حین راه رفتن دست خود را به صورت ضربدری حرکت میدهد و مدل حرکت دست و پای او باعث شده تا راه رفتنش جلوه ی خرامان داشته باشد.
مانکنها در یک استیج هایی به اشکال مختلف (حلقوی ، T)راه میروند.
کت واکها از کجا شروع شدند…
کت واک برای رویداد فشن شوی طراحان جهت نمایش انواع محصولات همچون جواهرات، لباس، کیف و کفش برای اولین بار در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی آغاز شده است.
در سالنهای مختلف کوتور در پاریس همایشهای با شکوه مجللی به این منظور برگزار میشده است.
اما آمریکا در اوایل دهه ۱۹۰۰ با کانسپت فشن شو و کت واک آشنا شد، که اغلب در نیویورک با نمایش لباسهای کوتور پاریس یا مشابه آن برگزار میشد.
در اینجا میتوان به دو برند Chanel و Louis Vuitton به عنوان پیشگامان کت واک یاد کرد.
انتخاب مدل در کت واک
در انتخاب مدل برای نمایش کت واک از مدلهای حرفه ای یا داوطلبان بهره میگیرند.
افرادی با اندامهای کشیده و استخوانی و پوستهای زیبا در بازه سنی (۱۶-۲۵)سال ، انتخاب میشوند البته به دلیل این که آماده شدن برای کتواکهای برند ها نیاز به آموزشهای حرفهای دارد سعی میکنند افرادی با سنین پایینتر یعنی (۱۶-۱۸) سال، را استخدام کنند.
برندها، مدلها را به طور شخصی برای طراحیهای خود درنظر میگیرند، و باید در زمان مناسب آنها را انتخاب کنند و به هریک از آنها دسترسی داشته باشند تا متناسب با اندام مدل ، لباس را تغییر دهند. یک یا دو مدل اضافی برای اطمینان در رویداد فشن شو در مواقع غیر منتظره مانند مریضی یک مدل، درنظر میگیرند.
در برنامههای کت واک، برندها برای انتخاب مدلهای حرفهای با آژانسهای مدل یابی تماس برقرار میکنند.
اما برای مدلهای داوطلبانه ، در رسانههای اجتماعی و مقالات محلی تبلیغ می کنند و به دنبال طیف متنوعی از قومیت و انواع فرم بدن هستند.
مدلها در جلب توجه تماشاگران به لباسها و آن چه که به نمایش گذاشته میشود، نقش بسزایی دارند.
قوانین کت واک
از مهم ترین و رایج ترین قوانین موجود در کت واکها میتوان به قانون راجب مدلهای انتخاب شده، اشاره کرد.
وقتی که هر مدل براساس یک قرارداد، با یک برند خاص شروع به فعالیت میکند، در طول مدت اعتبار قرارداد موظف است تنها برای همان برند به فعالیت بپردازد و نمیتوانند در کتواکهای دیگر شرکت کنند.
این قانون برای مدلهایی که فعالیتشان را به تازگی شروع کردند، با سختگیری بیشتری میباشد.
اما باید بدانیم که قیمت قرارداد مدلها با توجه به شهرتی که دارند، متغییر است و افزایش مییابد.
به طور مثال مدلهای” Victoria’s Secret” ویکتوریا سکرت از مدلهای مشهور و گران قیمت میباشند.
اصول برگزاری کت واک
یک تم خاص در نظر میگیرند
برندها برای رویداد کت واک خود یک تم را انتخاب میکنند، دکوراسیون فضا و لباسها را طبق این موضوع طراحی میکنند.
تم انتخابی به هدف و کانسپت مورد نظر طراح و تیم آن برند، بستگی دارد، و گاها برندها برای اینکه رویداد ران وی خود را در ذهن تماشاگران ثبت کنند، یک تم عجیب و غریب را در نظر میگیرند.
همهی آیتمهای کت واک باید روی یک موضوع کلی تمرکز داشته باشد.
موسیقی، نورپردازی و تزئینات به گونه ای درنظر گرفته میشوند که با تم همخوانی داشته باشند، در این مورد حتی به رنگ و جنس پارچهها نیز دقت می گردد.
ممکن است مانند ران وی سال گذشته شنل chanel تم ساحل در نظر گرفته شود که کالکشن لباسها با کلیه فضا متناسب بود.
یا اگر نمایش مد جهت جمعآوری پول برای موسسه خیریه سرطان پستان انجام شود، ممکن است رنگ انتخابی صورتی باشد.
ایجاد یک اتمسفر مناسب
منظور از اتمسفر مناسب، داشتن فضایی متناسب با تم انتخابی از لحاظ دما، روشنایی و موسیقی است.
البته نورپردازی و موسیقی به طور کلی به محل مورد نظر کت واک بستگی دارد، به طور مثال اگر محل موردنظر، یک سیستم نورپردازی مناسب برای استفاده رانوی داشته باشد، نیازی به صرف وقت توسط برگزارکنندگان در این قسمت نیست.
انتخاب موسیقی، متناسب با موضوع کلی ران وی، صورت میگیرد.
به طور مثال، یک نمایش کت واک که تم لباسهایش ساحلی است، دارای موسیقی شاد و درخشان است.
یا موسیقی با سبک جاز به خوبی با تم آوانگارد متناسب میشود. صرف نظر از موضوع، موسیقی ضرب خوبی در راه رفتن مدلها دارد.
انتخاب موسیقی، متناسب با موضوع کلی ران وی، صورت میگیرد.
نحوه انتخاب تاریخ و زمان برگزاری یک کت واک
این موضوع گاهی اوقات به محل نمایش بستگی دارد و تصمیمات برند تعیین میکند که نمایش کت واک شب یا روز برگزار شود.
اما در واقع زمان به موضوع و مخاطبان بستگی دارد. اگر موضوع لباس شب باشد، برنامه شبانه را برای نماش رانوی انتخاب میکنند و به همراه آن نوعی سرگرمی مانند DJ یا گروه موسیقی درنظر میگیرند.
به طور کلی نمایشهای مد اغلب رویدادهای بسیار کوتاه هستند که از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول میکشد.
و در همین مدت کوتاه برخی از طراحان یک شاهکار را رقم میزنند. سرعت عمل مدلها و پشت صحنهی کت واک ها قابل تحسین است، که به نظر میرسد به ازای هر لباس یک مدل متفاوت روی ران وی قدم میزند در صورتی که برای یک کالکشن ۷۰ طرحی هر مدل سه بار ملزم به تعویض لباس، مدل و میکاپ میشود.
برای یک کالکشن ۷۰ طرحی هر مدل سه بار ملزم به تعویض لباس، مدل و میکاپ میشود.
دعوت مهمانها Front Row
عدهای از مهمانها از میان سلبریتیها، سرمایه داران معروف و رسانهها برای جایگاه ردیف جلوی ران وی، صندلیهای VIP دعوت میشوند و برند برگزار کننده کت واک به این دسته از مهمانها جهت حضورشان هزینه هنگفتی میپردازند، به دلیل اینکه حضور این افراد اعتبار خاصی به کت واک میبخشد. طراحی خاص و حرفهای دعوت نامه به عهده گرافیستها میباشد.
اما دستهای از مهمانها که علاقه مند به فشن یا از نظر شغلی مرتبط به این حوزه هستند، باید هزینه بلیط کت واک را پرداخت کنند، تا تجربیات افسانهای حضور در یک نمایشگاه مد را به دست بیاورند.
پشت صحنه کت واک Back Stge
از نقش استالیستها در پشت صحنه کت واک غافل نشویم زیرا آنها در آمادهسازی مدلها باز فیکس کردن لباس به تن آنها تا نحوهی راه رفتن بدون نقص روی Runway حضور پیدا کنند، نقش مهمی دارند.
سرعت میکاپ آرتیستها و آرایشگران مو به طوری است که آنها در کمترین زمان باید آرایش صورت و مو مدلها را متناسب با رنگ و مدل لباس، تغییر دهند.
عکاسان علاوه براینکه در صحنه ران وی حضور دارند و وقایع حرکت مدلها و تماشاگران را ثبت میکنند، در پشت صحنه نقش مهمی ایفا میکنند و تمام فعالیتهایی که انجام میشود را برای رسانهها و مجلات مد مانند مجله ووگ برای تحلیل کت واک ثبت میکنند.
کار به آسانی تماشای یک نمایش نیست، بلکه عواملی مانند مدیر برنامهها، استالیستها در کنار طراحان، میکاپ آرتیستها، آرایشگران مو(Hairdresses) و عکاسان در پشت صحنه، رویداد شگفت و افسانهای را رقم میزنند.
به امید روزی که در این رانویها حضور داشته باشیم.