کوکو روچا (coco rocha) یکی از مشهورترین سوپر مدلهای صنعت مد در جهان است. او با موهای قرمز خاص و حضور پر رنگش در فشن شوها، مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خودکرده است. اما علت شهرت روچا را نمیتوان تنها در چهره خاصش خلاصه کرد. به مناسبت تولد کوکا روچا سوپر مدل کانادایی،
بیوگرافی کوکو روچا
کوکو روچا در 10 سپتامبر (19 شهریور) 1988 در تورنتو کانادا متولد شد. این سوپر مدل که اصالتاً ایرلندی است در ریچموند، بریتیش کلمبیا بزرگ شد.
آغاز حرفه مدلینگ
کوکو در سن 14 سالگی در یک مسابقه رقص ایرلندی در ونکوور شرکت کرد و در همان مراسم توسط چارلز استوارت، منیجر مدلینگ مورد شناسایی قرار گرفت و در سال 2004 با امضای قرارداد با آژانس سوپریم در نیویورک کار حرفهای خود را آغاز کرد و وارد دنیای مد شد. دو سال بعد روچا، استیون مایزل عکاس مد را ملاقات کرد که او را در قسمت سرمقاله همراه با جما وارد و آماندا مور انتخاب کرد. این سرمقاله کار او را آغاز کرد و جلد فوریه 2006 مجله ووگ ایتالیا (Vogue Italia)را برای او به ارمغان آورد.
علت شهرت کوکو روچا
این سوپر مدل کانادایی به خاطر ژستهای تئاتری، ویژگیهای ژنتیکی و حضور برندسازش در رسانههای اجتماعی شناخته میشود. اوبه دلیل استایل خاصش در مقابل دوربین به “ملکه ژست” مشهور است.
موفقیتهای COCO ROCHA
ملکه ژستها برای برندهای مختلفی از جمله: شانل، ورساچه، کریستین دیور و مارک جیکوبز کت واک کرده است.
همچنین او در تبلیغات برندهای مشهوری مانند: بالنسیاگا (Balenciaga)، دیور(Dior)، شنل (Chanel)، لانوین (Lanvin)، ایو سنت لورن (Yves Saint Laurent)و بسیاری دیگر ظاهر شده است. برجستهترین همکاری روچا رابطه پایدار او با برند کیفدستی Longchamp بود که برای آن در کمپینهای متعددی ظاهر شده است. او با کمپینهای تجاری دیگری مانند Zac Posen، Banana Republic، L’Oréal، Sass & Bide، Massimo Dutti و Diesel نیز همکاری داشته است.
در سال 2016، روچا مالک و مدل، یک شرکت جهانی مدل Nomad Mgmt شد. او همچنین بهعنوان مدیر برند و مربی برای مدلها فعالیت میکرد. یکی دیگر از موفقیتهای کوکو روچا انتخاب او بهعنوان یکی از 30 مدل برتر دهه 2000 توسط مجله ووگ پاریس (Vogue Paris) است.
مجلات معتبر مد
تصویر روچا سوپر مدل جذاب، در طول زندگی حرفهای خود چندین بار بر روی مجلات معتبر مد دنیا مانند: ووگ (Vogue)، ال (Elle)، هارپرز بازار (Harper’s Bazaar)، Fashion و i-D، قرار گرفته است. تصویر او همچنین بر روی نسخههای بینالمللی برخی از بزرگترین نشریات مد مانند: ووگ تایلند (Vogue Thailand)، ال کره، برزیل و اسپانیا (Elle Korea and Spain، Elle Brazil)و هارپرز بازار سنگاپور (Harper’s Bazaar) قرار گرفت.
برند کوکو روچا
سوپر مدل کانادایی خط تولید لباس خود را به نام “Co+Co by Coco Rocha” راهاندازی کرد که طیفی از طرحهای شیک و معاصر را ارائه میدهد.
او در مورد برند خودش اینگونه گفت:
“من از 14 سالگی در اطراف مد هستم و همه چیز در مورد کیفیت، مواد و ساخت لباس را دیدم که باعث میشود خیاطی و کیفیت برندم بینقص شود و چیزی که شما میپوشید، زیبا باشد.”
کوکو بهعنوان طراح و سفیر این برند، از مجموعه کالکشن 60 قطعهای که شامل استایل اسپرت، استایل خیابانی است؛ رونمایی کرد. همسر او نیز در بخش هیئتمدیره این برند فعالیت میکند. محصولات برند CO+CO در وبسایت Rocha به فروش میرسد.
زندگی عاشقانه کوکو روچا
روچا در سال 2010 با طراح داخلی جیمز کانران ازدواج کرد. در حال حاضر آنها دو فرزند به نامهای ایونی و ایور دارند.
فعالیتهای غیر از مدلینگ
سوپر مدل کوکو علاوه بر حرکات خاصش در فشن شوها، به خاطر صدایش در مبارزه با تبعیض جنسی، آزار و اذیت و حقوق کارگران در این صنعت، به نمادی در دنیای مد تبدیل شده است. او پس از قرار گرفتن در کانون توجه، شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی کرد تا صادقانه در مورد صنعت مد و علیه شرمساری و آزار بدن صحبت کند. او از پلتفرم های خود برای افزایش آگاهی و حمایت از سازمان های مختلف استفاده می کند.
یکی از فعالیتهای روچا، تصویب قانون کار در ایالت نیویورک در سال 2013 بود. در این قانون مدلهای زیر 18 سال را بهعنوان کودک کار به رسمیت شناخته می شود. در این قانون تعداد ساعتهایی را که مدلهای جوان میتوانند در یکزمان با مقررات منع رفتوآمد سخت کار کنند، محدود میکند که شامل یک اعتماد مالی اجباری میشود. مدلهای جوان نیز به همراهان و معلمان سر صحنه نیاز دارد.
نویسندگی کوکو روچا
همانطور که گفتیم او ملکه ژست است و در سال 2014، کوکو روچا کتاب خود را با عنوان “مطالعه ژست: 1000 پوز توسط کوکو روچا” منتشر کرد که استعداد فوقالعاده خود را بهعنوان یک مدل نشان میدهد.
کمپ مدلینگ روچا
روچا در سال 2018، در کنار همسر و شریک تجاری خود، کمپ مدل کوکو روچا را تأسیس کرد. این کمپ برای بهبود صنعت مد برای نسل بعدی مدلها است. در این کمپ تمرین فشرده چهارروزه بر مهارتهای فشن شو، کت واک و نحوه ژستگرفتن تمرکز میکند. همچنین به مدلهای جدید آموزش میدهد که چگونه در کسبوکار باهوش باشند و از خود دفاع کنند، و همچنین چگونه از موقعیتهای بالقوه ناامن اجتناب کنند و موقعیتهای درست را انتخاب کنند. روچا گفت که قصد دارد به کمک به مدلهای آینده و تغییر صنعت برای ازبینبردن آزار و اذیت و محیطهای کاری ناعادلانه ادامه دهد.
او میگوید:
فکر میکنم بارها سعی کردم به صنعت بگویم، اینگونه میتوانی تغییر کنی و تا حدی جواب داد.
اردوی مدلینگ روچا علاوه بر تمرین ژستها، کت واک و سایر مهارتهای موردنیاز مدلینگ، نکات مهم و درک جنبههای تاریک و گاه سمی این صنعت را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد.
بر خلاف مدلهای نسل جدید روچا هدفمند و موفقتر است و به دنبال حاشیهسازی نیست. نظر شما در مورد این مدل موفق چیست؟ شما کدام نسل مدلها را میپسندید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه برایمان بنویسید.