ژان پل گوتیه یکی از بهترین طراحان فرانسوی است که به خاطر طرح‌های تاثیرگذارش از شهرت جهانی برخوردار شده. در این مطلب، قصد داریم شما را با زندگی این طراح معروف، تاریخچه برند و برخی از جنجالی‌ترین و محبوب‌ترین محصولات آن آشنا کنیم.

نگاهی اجمالی به زندگی ژان پل گوتیه (Jean-Paul Gaultier)

نگاهی اجمالی به زندگی ژان پل گوتیه (Jean-Paul Gaultier)
ژان پل گوتیه یکی از طراحان مشهور فرانسوی است که تاثیر زیادی بر دنیای مد گذاشته است.

ژان پل گوتیه تنها فرزند یک خانواده سه نفره فرانسوی بود که در بهار سال ۱۹۵۲ میلادی متولد شد. او بیش‌تر دوران کودکی‌اش را با مادربزرگ مادری‌ سپری کرد. پدر ژان یک حسابدار ساده بود. محتویات کمد لباس‌های مادربزرگ اصلی‌ترین الهام‌بخش این کودک با استعداد به حساب می‌آمد. ژان در ابتدای دوران کودکی به‌ویژه مجذوب کرست‌های مادربزرگ شده بود. همین موضوع باعث شد برای یک خرس عروسکی سوتین جالبی درست کند. این سوتین بعدها به‌عنوان نخستین اثر او در نمایشگاه آثارش در معرض دید عموم قرار گرفت.

نگاهی اجمالی به زندگی ژان پل گوتیه (Jean-Paul Gaultier)
گوتیه با الهام از کرست‌های مادربزرگش، سوتین‌های جالبی را ابداع کرد که بعدها بخش اصلی برخی از آثار او را به خود اختصاص دادند.

ژان پل گوتیه در سن ۱۳ سالگی کار طراحی لباس را برای مادربزرگ و مادرش شروع کرد. از همان ابتدا، او عاشق مجلات مد بود و جدیدترین کارهای طراحان مطرح آن دوران را دنبال می‌کرد. به‌تدریج، ژان مجموعه‌های خودش را توسعه داد. او برخی از طرح‌های خود را برای چند طراح پاریسی فرستاد. سرانجام در هجدهمین سالگرد تولدش با برند شناخته‌شده «پیر کاردین» مشغول به‌کار شد.

نگاهی اجمالی به زندگی ژان پل گوتیه (Jean-Paul Gaultier)
گوتیه از هجده سالگی با پیر کاردین همکاری کرد و برای همیشه با او دوست باقی ماند.

به این ترتیب در سال ۱۹۷۰، گوتیه به‌عنوان دستیار پیر کاردین استخدام شد و تنها پس از یک‌سال، همکاری با «ژان پاتو» طراح به‌نام فرانسوی را آغاز کرد. در همین زمان، او تحت تاثیر کارهای «ایو سن لوران» قرار گرفت و نهایتا باز هم همکاری با پیر کاردین را از سر گرفت. پس از مدتی، او به‌عنوان طراح مد و فشن به فیلیپین نقل مکان کرد و برای مدتی فعالیت‌های خود را در آن کشور ادامه داد.

تاریخچه برند ژان پل گوتیه چیست؟

تاریخچه برند ژان پل گوتیه چیست؟
ژان پل گوتیه برندش را با همکاری فرانسیس منوژ تاسیس کرد.

در سال ۱۹۷۶، ژان پل گوتیه که حالا اسم و رسمی برای خودش به‌هم زده بود، برای تاسیس برند خود از اشخاص مطرحی مانند «فرانسیس منوژ» کمک گرفت. در همان سال، اولین نمایش فشن برند گوتیه در پاریس برگزار شد. بعدها یک شرکت ژاپنی تولید کننده پوشاک به نام «کاشیاما» به حامی مالی برند گوتیه تبدیل شد و به گسترش آن کمک کرد. چندی نگذشت که گوتیه مفاهیم رایج جنسیت را به چالش کشید و برای طراحی لباس‌هایش از طرح‌های غیر متعارفی الهام گرفت که به مد خیابانی و پانک معروف بوده و بیش از هر چیز نماد اعتراض بودند. به این ترتیب، این طراح بزرگ لقب «پسر بد دنیای مد» را به خود اختصاص داد.

فرانسیس منوژ
از همان آغاز، برند گوتیه به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

یکی از نخستین طرح‌های او ترکیبی از یک کت چرم با ساختار و طرحی خشن، یک دامن «دامن کرینولین» و کفش‌های اسنیکرز بود. از دیگر ابداعات ژان پل گوتیه این بود که کرست‌های جنجالی‌اش را به‌جای مخفی کردن در زیر لباس به بخشی از طراحی اصلی تبدیل کرد و به‌عنوان قسمت مهمی از ساختار پایه‌ای طرح در معرض دید گذاشت. این گروه از لباس‌های گوتیه، در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه شدند و سر و صدای زیادی را بر پا کردند. همچنین، این طراح مستعد فرانسوی لباس‌هایش را با برگزاری نمایش‌های بحث‌برانگیز و فوق‌العاده در معرض دید مردم قرار داد. به این ترتیب، او سطح انتظار مخاطبان دنیای مد و فشن را به شکل قابل توجهی بالاتر برد و شهرت خویش را دو چندان کرد. به زودی پیراهن‌ها و ژاکت‌های راه‌راه و دامن‌های غیر متعارف گوتیه، را به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های دنیای مد تبدیل کرد.

ژان پل گوتیه چگونه به یکی از مشهورترین نمادهای بین‌المللی تبدیل شد؟

ژان پل گوتیه چگونه به یکی از مشهورترین نمادهای بین‌المللی تیدیل شد؟
زان پل گوتیه با ارائه طرح‌های غیر متعارف و با بهره‌گیری از اراده و روحیه‌ای سرسخت به یکی از نمادهای جهانی مد تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۰، «فرانسیس منوژ» یعنی مهم‌ترین دوست و شریک تجاری ژان پل گوتیه بر اثر ابتلا به بیماری ایدز درگذشت. این ضایعه، زندگی حرفه‌ای و شخصی گوتیه را با بحرانی جدی روبه‌رو کرد. با این حال، او با روحیه سرسختی که داشت هرگز تسلیم شکست نشد. در عوض، اراده‌اش برای ارائه طرح‌های خلاقانه افزایش یافت.

ژان پل گوتیه چگونه به یکی از مشهورترین نمادهای بین‌المللی تیدیل شد؟
طرح‌های خلاقانه گوتیه چشم همه فعالان و طرفداران فشن را به خود خیره کرد.

به این ترتیب، در همان سال Jean Paul Gaultier یکی از خاص‌ترین و جنجالی‌ترین لباس‌های این برند را برای «مدونا» خلق کرد. این پوشش مبتکرانه برای تور جهانی Blond Ambition این خواننده سرشناس طراحی شده و از یک سوتین مخروطی با کت‌وشلوار راسته و اورسایز به سبک مردانه تشکیل شده بود. در ساخت این سوتین مخروطی گویی طرح لباس زیرهای عهد عتیق با لباس‌های آوانگارد و پیشرو تلفیق شده بود. با ارائه این لباس، توجه دنیای مد در سطحی وسیع‌تر به کارهای Gaultier معطوف شد.

ژان پل گوتیه چگونه به یکی از مشهورترین نمادهای بین‌المللی تیدیل شد؟
گوتیه با طراحی یک لباس غیر متعارف برای مدونا توجه دنیای مد را بیش از پیش به کارهایش معطوف کرد.
ژان پل گوتیه چگونه به یکی از مشهورترین نمادهای بین‌المللی تیدیل شد؟
گوتیه با استفاده از عناصر غیر معمول کارهایش را در سطحی متفاوت به جهانیان معرفی کرد.

چند سال بعد، ژان پل گوتیه اولین عطر خود را روانه بازار کرد. در ضمن، او میزبانی برنامه تلویزیونی Eurotrash را نیز برعهده گرفت. به‌علاوه، طراحی لباس فیلم‌های «شهر کودکان گمشده» (The City of Lost Children) و «عنصر پنجم» (The Fifth Element) هم به گوتیه واگذار شد. در سال ۱۹۹۷، Gaultier نخستین لاین کوتور خود را راه‌اندازی کرد.

سیر تحولات برند ژان پل گوتیه در سال‌های اخیر

سیر تحولات برند ژان پل گوتیه در سال‌های اخیر
به تدریج کارهای گوتیه پخته‌تر شد و نظر طیف‌های مختلف مصرف کنندگان را به خود جلب کرد.

با گذشت زمان، شخصیت و طرح‌های ژان پل گوتیه تغییر یافت و به بلوغ بیش‌تری رسید. حالا دیگر بزرگان این عرصه به سختی می‌توانستند او را «پسر بد دنیای مد» یا یک جوان شورشی بنامند. با این حال، در کل دوره فعالیت‌اش Gaultier همچنان یکی از مبتکرترین و خلاق‌ترین طراحان مد جهان باقی ماند. در سال ۱۹۹۹، او با خانه مد فرانسوی «هرمس» (Hermés) شریک شد و ۳۵ درصد از سهام تجاری خود را به این برند واگذار کرد. این رقم، بعدها به ۴۵ درصد افزایش یافت. در طول مدت حضور در هرمس، گوتیه علاوه بر طراحی لباس‌های خود به‌عنوان مدیر هنری خط پوشاک زنانه این شرکت نیز خدمت کرد.

سیر تحولات برند ژان پل گوتیه در سال‌های اخیر
گوتیه همواره در ارائه طرح‌های مدرن و آوانگارد عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است.
سیر تحولات برند ژان پل گوتیه در سال‌های اخیر
در کل دوره فعالیتش، گوتیه یکی از مبتکرترین و خلاق‌ترین طراحان مد جهان باقی ماند.

در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱، به ترتیب طراحی لباس فیلم‌های «تربیت بد» و «پوسته‌ای که در آن زندگی می‌کنم» اثر Pedro Almodóvar به گوتیه واگذار شد. در سال ۲۰۱۱، گوتیه به رابطه خود با برند هرمس پایان داد. در همین سال، برند اسپانیایی Puig یعنی یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عطریات و لباس جهان، ۶۰ درصد سهام برند گوتیه را خریداری کرد. برند Gaultier هنوز هم گسترش کسب‌وکار در مسیرهای جدید را ادامه داده و علاوه بر عرضه عطریات جدید در راه‌اندازی خط تولید لباس‌های کودکان هم عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است.

کناره‌گیری ژان پل گوتیه از دنیای مد و فشن

کناره‌گیری ژان پل گوتیه از دنیای مد و فشن
پس از نیم قرن فعالیت در عرصه طراحی مد، ژان پل گوتیه با دنیای فشن خداحافظی کرد. با این حال، برند گوتیه با استفاده از مهارت طراحان با استعداد هنوز هم به درخشش خود ادامه می‌دهد.

در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، ژان پل گوتیه پس ۵۰ سال حضور ارزشمند و مقتدرانه در صنعت مد با دنیای فشن خداحافظی کرد. با این حال، این برند با بهره‌گیری از دانش، مهارت و تخصص مجموعه‌ای از طراحان خلاق همچنان به ارائه محصولات چشمگیر ادامه می‌دهد.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن لباس‌های ژان پل گوتیه علاقه دارند؟

«نائومی واتس» یکی از هنرپیشگان مشهوری است که در بسیاری از مواقع، برند گوتیه را به سایر تولید کنندگان لباس ترجیح می‌‌دهد.

«نائومی واتس» یکی از طرفداران پر و پا قرص برند گوتیه است.

«ماریون کوتیار» هم یکی سلبریتی‌های محبوبی است که به پوشیدن لباس‌های گوتیه علاقه دارد. در مراسم اسکار ۲۰۰۸، او یکی از پیراهن‌های زیبای این برند را بر تن کرد.

تصویر «ماریون کوتیار» در مراسم اسکار ۲۰۰۸ در حالی که پیراهن زیبایی از برند گوتیه را بر تن کرده است.

«نیکول کیدمن» هم از دیگر سلبریتی‌های سرشناسی است که بارها و بارها با لباس‌های ژان پل گوتیه در مقابل انظار ظاهر شده است. برای مثال، او برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در مراسم اسکار ۲۰۰۳ یکی از زیباترین پیراهن‌های این برند را پوشیده بود.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن لباس‌های ژان پل گوتیه علاقه دارند؟
«نیکول کیدمن» هم در مراسم اسکار 2003 با پیراهنی از برند گوتیه در انظار ظاهر شد.

در عین حال، خواننده مطرح «کایلی مینوگ» هم در سال ۲۰۰۸ میلادی و در یکی از پر مخاطب‌ترین تورهای خود (Kylie Minogue’s X Tour) با یکی از کارهای اختصاصی گوتیه بر روی صحنه حاضر شد.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن لباس‌های ژان پل گوتیه علاقه دارند؟
«کایلی مینوگ» در یکی از پر مخاطب‌ترین تورهای خود با آثار گوتیه بر روی صحنه حاضر شد.

معرفی برخی از محبوب‌ترین عطریات برند ژان پل گوتیه

معرفی برخی از محبوب‌ترین عطریات برند ژان پل گوتیه
ژان پل گوتیه طراحی بطری عطرهایش را با محوریت بدن انسان انجام داده است.

۱. Le Male

Le Male
این ادوکلن مردانه از رایحه اغواکننده و جذابی برخوردار است.

این ادوکلن مردانه و بسیار فریبنده برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد. در ساخت این محصول ترکیبی از رایحه‌های چوبی، شرقی و ادویه‌ای به‌همراه بوی خوش اسطوخودوس، رزماری، کومارین و خزه درخت بلوط به‌کار رفته‌اند.

۲. Classique Jean Paul Gaultier

Classique Jean Paul Gaultier
این ادوپرفیوم زنانه از همان ابتدا توجه بسیاری از خریداران عطر را به خود جلب کرد.

این ادوپرفیوم زنانه در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شده و هرم رایحه آن از ترکیب نت‌های آغازین بادیان رومی و رایحه ملایم گل رز، نت‌ میانی زنجبیل و نت‌های پایانی کهربایی و وانیل تشکیل شده است.

۳. Ultra-Male Jean Paul Gaultier

Ultra-Male Jean Paul Gaultier
ژان پل گوتیه برای ساخت این عطر از رایجه گاردنیا، چوب و پرتقال خونی کمک گرفت.

در تابستان ۲۰۱۵، ژان پل گوتیه این ادوکلن محبوب مردانه را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. هرم رایحه این محصول از ترکیب نت‌های آغازین ترنج، گلابی، اسطوخودوس و نعنا؛ نت‌های میانی زیره، دارچین و مریم گلی؛ و نت‌های پایانی کهربا و چوب تشکیل شده است.

۴. Scandal Jean Paul Gaultier

Scandal Jean Paul Gaultier
این عطر یک محصول مدرن است که بر قدرت درونی بانوان تکیه می‌کند.

ادوپرفیوم Scandal یک محصول نفیس و مدرن و در نوع خود قدرتمند است. هرم رایحه این عطر از ترکیب نت‌های پرتقال خونی، نعنا هندی، گاردنیا و رایحه‌های خاکی و چوبی تشکیل شده است.

۵. La Belle Jean Paul Gaultier

La Belle Jean Paul Gaultier
این ادوپرفیوم بخش بزرگی از مخاطبانش را مجذوب خود کرد.

این ادوپرفیوم زنانه با رایحه وانیلی و کهربایی برای خانم‌های مشکل‌پسند طراحی شده است. از برجسته‌ترین نت‌های این عظر دل‌انگیز می‌توان به گلابی و ترنج اشاره کرد که با نت‌های گلی و چرمی و در ادامه با رایحه دلپذیر وانیل و وتیور دنبال می‌شود.

۶. Le Male Le Parfum Jean Paul Gaultier

Le Male Le Parfum Jean Paul Gaultier
این عطر مردانه با تاثیری ماندگار از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است.

این عطر بسیار محبوب مردانه با ترکیبی از نت‌های آغازین چوبی و روایح گیاهان پر طراوت؛ نت‌های میانی نعنا و دارچین؛ و نت‌های پایانی وانیل و اسطوخودوس بر پوست شما می‌نشیند و تاثیری ماندگار را در ذهن‌تان به‌یادگار می‌گذارد.

۷. Classique Eau De parfum Jean Paul Gaultier

Classique Eau De parfum Jean Paul Gaultier
این عطر دلنشین برای مدتی طولانی بر روی پوست شما باقی می‌ماند.

بوی فراموش‌نشدنی این عطر آن‌چنان در فضای اطراف می‌پیچد که باعث می‌شود افراد حتی با چشمان بسته هم حضورتان را احساس کنند و شما را بشناسند. هرم رایحه این عطر جذاب از ترکیب نت‌های آغازین رز و رام؛ نت‌های میانی عنبر، چوب صندل و دانه تونکا و نت پایانی وانیل تشکیل شده است. طراحی بطری این عطر برعهده طراح مشهوری به نام «ژاک کاوالیه» بوده است. این شخص در حال حاضر با برندهایی مانند «لویی ویتون» و گروه لوکس LVMH همکاری می‌کند.

۸. Gaultier 2 Jean Paul Gaultier

Gaultier 2 Jean Paul Gaultier
این عطر جسورانه هم برای بانوان و هم برای آقایان طراحی شده است.

رایحه خوش و جسورانه این عطر برای هر دو گروه خانم‌ها و آقایان طراحی شده است. کافی است اندکی از این ادوپرفیوم متفاوت را اسپری کنید تا ترکیبی از بوی فراموش‌نشدنی عنبر، مشک و وانیل همچون جامه‌ای فاخر بر وجودتان بنشیند.

۹. Scandal By Night Jean Paul Gaultier

Scandal By Night Jean Paul Gaultier
این عطر فراموش نشدنی با رایحه قوی برای بانوان قدرتمند طراحی شده است.

این عطر دلپذیر، قدرتمند و لوکس برای بانوانی طراحی شده که رام کردن‌شان کار ساده‌ای نیست. این محصول ترکیبی از نت‌های عسل، دانه تونکا، گیلاس، گل سرخ، وانیل، نعنا هندی، شکوفه پرتقال، چوب صندل، سنبل هندی و مُشک را ارائه می‌دهد.

۱۰. Fleur Du Male Jean Paul Gaultier

Fleur Du Male Jean Paul Gaultier
کافی است برای یک بار هم که شده از این عطر مردانه و غنی استفاده کنید تا رایحه خوش آن برای همیشه در مشام شما به یادگار بماند.

این عطر مردانه و بسیار غنی از ترکیب بوی خوش شکوفه بهار نارنج، بابونه، ریحان و رایحه‌های چوبی، شرقی، ادویه‌ای به‌همراه رایحه به‌یاد ماندنی اسطوخودوس، رزماری، کومارین و خزه درخت بلوط تشکیل شده است.

۱۱. Classique Essence De Parfum Jean Paul Gaultier

Classique Essence De Parfum Jean Paul Gaultier
رایحه غنی و پودری این ادوپرفیوم برای همیشه در خاطر شما باقی می‌ماند.

این ادوپرفیوم زنانه یکی از محبوب‌ترین عطریات ژان پل گوتیه است که با همکاری برند Puig تولید شده و ترکیبی از نت‌های زنجبیل، یاس، شکوفه پرتقال، چوب، وانیل و رایحه پودری را بر روی پوست شما به‌یادگار می‌گذارد.

کدام سلبریتی‌ها از عطریات ژان پل گوتیه استفاده می‌کنند؟

«ماریا کَری» خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر سرشناس آمریکایی یکی از طرفداران پر و پا قرص ادوپرفیوم Jean Paul Gaultier Classique است.

کدام سلبریتی‌ها از عطریات ژان پل گوتیه استفاده می‌کنند؟
«ماریا کری» از طرفداران جدی عطریات ژان پل گوتیه است.

«مایکل کوپن» بازیگر و تهیه‌کننده مشهور آمریکایی Jean Paul Gaultier – Le Male را انتخاب کرده است.

کدام سلبریتی‌ها از عطریات ژان پل گوتیه استفاده می‌کنند؟
«مایکل کوپن» از خریداران دائمی ادوکلن Le Male گوتیه است.

«ریک یون» هم یکی از بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان معروف آمریکایی است که Jean Paul Gaultier – Le Male را به هر اودکلن دیگری ترجیح می‌‌دهد.

کدام سلبریتی‌ها از عطریات ژان پل گوتیه استفاده می‌کنند؟
«ریک یون» هم از مشتریان پر و پا قرص ادوکلن Le Male گوتیه است.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم برند ژان پل گوتیه و برخی از محبوب‌ترین عطریاتش را به شما معرفی کنیم و جالب‌ترین و خواندنی‌ترین اطلاعات را درباره این طراح مشهور فرانسوی با شما به‌اشتراک بگذاریم. نظر شما چیست؟ آیا از محصولات این برند استفاده کرده‌اید؟ شما کدام یک از عطریات گوتیه را بیش‌تر می‌پسندید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian