رنگ قرمز یکی از رنگ‌های محبوب و نسبتا پررنگ در چرخه رنگ است. قرمز توانایی بی‌نظیری در جلب توجه دیگران دارد. در این مطلب درباره روانشناسی رنگ قرمز، معنای نمادین آن، انواع آن و تأثیری که ایجاد می‌کند صحبت خواهیم کرد

قرمز در چرخه رنگ، یکی از دو رنگ زنده و پرطراوت موجود در طبیعت است. در بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها رنگ قرمز نشانه‌ای از جذابیت بوده است. در دوران معاصر هم این رنگ به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد بسیار پرکاربرد است. سه بخش بسیار مهمی که به‌وفور از رنگ قرمز استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از: طراحی تبلیغات، هنر و البته صنعت مد. دلیل آن هم مشخص است،

این رنگ به‌شدت چشمگیر است. در بخش تبلیغات، معروف‌ترین نمونه‌ها، تبلیغات مربوط به برندهای کوکاکولا و ویرجین هستند که بیشتر ما آنها را می‌شناسیم. در بخش هنر هم از رنگ قرمز برای جلب توجه افراد استفاده می‌کنند، نقاشی معروف پیروزی گالاته گواهی بر این ادعاست. اما صنعت مد چه؟ لباس‌های قرمز نماد چه چیزهایی هستند؟

قرمز نماد چیست؟

قرمز نماد خیلی چیزهاست که همه آنها یک نقطه مشترک دارند: قدرت. قرمز نماد عشق و اشتیاق جسمی آن است. قرمز نماد خشونت، خشم، پرخاشگری است. قرمز نماد خطر است. تناقض عجیبی هم در آن وجود دارد، درست به همان اندازه که برای انرژی و حرکت از آن استفاده می‌شود، برای توقف و ایست هم کاربرد دارد. جالب نیست؟ شاید دلیلش این باشد که می‌توان از این رنگ برای جلب توجه و نشان‌دادن اهمیت موضوع استفاده کرد.

جوانب مثبت قرمز

قرمز رنگ خون است و نشانه حیات است. صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هر دو سازمان‌هایی هستند که به یاری نیازمندان می‌شتابند. گل رز قرمز نشانه عاشق‌بودن است. قرمز به ما انگیزه و انرژی می‌دهد. این رنگ می‌تواند با لوکس‌بودن و موفقیت مالی هم همراه باشد: خودروهای قرمز لاکچری‌ترین خودروها هستند.

جوانب منفی قرمز

با وجود جوانب مثبت قرمز، نمی‌توانیم انکار کنیم که این رنگ یادآور جنگ و خشونت هم هست. ماتادورها (گاوبازها) از شنل قرمز برای تحریک گاوها استفاده نمی‌کنند، چون گاوها کوررنگ هستند! بلکه دلیل استفاده از این رنگ پنهان‌کردن لکه‌های خون روی لباس‌هایشان است. قرمز نشانه خشم است و به همین علت در بیشتر فرهنگ‌ها نشانه ضرر مالی هم هست.

قرمز در فرهنگ‌های مختلف

قرمز هم مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر در هر فرهنگ و کشوری می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. در فرهنگ هند این رنگ از همه رنگ‌ها قدرتمندتر است و معانی بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به ترس، آتش، ثروت، قدرت، پاکی، باروری، فریبندگی، عشق و زیبایی اشاره کرد. زنان متأهل را در هند با حنای قرمز روی دست‌ها و پودر قرمز سندور (sindoor) که در امتداد خط موهایشان استفاده می‌کنند تشخیص می‌دهند.

در آفریقای جنوبی، رنگ قرمز را در عزاداری‌ها می‌پوشند و در پرچم‌شان قرمز را نماد مبارزه و فداکاری‌هایی می‌دانند که در راه استقلال انجام داده‌اند.

در تایلند هر روز هفته به یک رنگ اختصاص دارد و با خدای خاصی مرتبط است. قرمز رنگ روز یک‌شنبه است و با سوریا، خدای خورشید، که در این روز متولد شده است در ارتباط است. بسیاری از مردم تایلند هر ساله در این روز با پوشیدن لباس‌های قرمز تولد سوریا را جشن می‌گیرند.

در چین، از رنگ قرمز به‌شکل سنتی در سال نو و همچنین در تشییع جنازه و عروسی استفاده می‌کنند. این رنگ نماد شانس، سعادت، خوشبختی و زندگی طولانی برای مردم است. به همین دلیل است که برخلاف غرب و حتی کشور خودمان، در بازارهای سهام چین، رنگ‌های سود و بازار صعودی را با قرمز نشان می‌دهند نه سبز.

در اروپا و آمریکای شمالی، قرمز رنگ هیجان، عشق و خطر است.

برای آمریکای لاتین، رنگ قرمز با دین در ارتباط است، زیرا کشیش‌ها و کاردینال‌ها رنگ قرمز می‌پوشیدند.

برای خاورمیانه، قرمز نشان خطر و شیطان است. در ایران هم نشانه عشق، خطر، شور و اشتیاق است.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز می‌تواند به‌معنای اشتیاق و احساسات قدرتمند باشد، اما می‌تواند خشم را هم نشان دهد. اگر قصد دارید کسی را ترغیب کنید یا تحت‌تأثیر قرار بدهید، قرمز باید در اولویت لباس‌هایتان باشد. رنگ‌های روشن در طیف قرمز توجه همه را جلب می‌کند. این رنگ‌ها پرانرژی هستند و با تحرک و هیجان در ارتباط‌اند. به‌گفته روانشناسان بسیاری از مردان جذب زنانی می‌شوند که لباس‌هایی به رنگ یاقوت سرخ می‌پوشند.

به‌طورکلی افرادی که بیشتر لباس‌هایشان به رنگ قرمز یا سرخ است، باهوش و تاحدی خودمحور هستند و به‌راحتی تحریک‌پذیرند.

در ادامه انواع رنگ و سایه‌های قرمز را بررسی می‌کنیم. هرکدام از آنها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند.

اثر قرمز خالص

قرمز خالص قرمزی است که در حالت طبیعی و اورجینال خود قرار دارد. از نظر فنی، در طراحی و هنر، از آن به‌عنوان رنگ قرمز یاد می‌کنند. رنگ قرمز خالص رنگی است که با هیچ رنگی ازجمله سیاه، سفید یا خاکستری مخلوط نیست و کاملا خالص است:

قرمز خالص رنگی جذاب و سرزنده است و با سلطه و احتمال بالای پیروزی ارتباطی قوی دارد. این رنگ محرکی پویا و فعال‌کننده انرژی است. یعنی افراد و حتی حیواناتی که کوررنگ نیستند، واکنشی سریع و شدید نسبت به این رنگ نشان می‌دهند.

قرمز گرم است و هر چیزی را که همراه آن است روشن‌تر و برجسته‌تر نشان می‌دهد. افرادی که رنگ قرمز می‌پوشند در جمع متمایزند. همچنین این رنگ علاقه عاطفی و جنسی افراد را به خود جلب می‌کند. یک مطالعه نشان داده است افرادی که بیشتر قرمز می‌پوشند مدت طولانی‌تری شریک زندگی‌شان را حفظ می‌کنند.

اثر قرمز روشن

قرمز روشن، قرمزی است که با مقداری سفید مخلوط شده است و باعث می‌شود کمی کم‌رنگ‌تر از قرمز اصلی باشد. صورتی درواقع همان قرمز روشن است.

صورتی یا رنگ قرمز روشن با عشق، مهربانی، عطوفت و آزادی همراه است. ازآنجاکه در این رنگ سفید هم به کار رفته است، پاکی و بی‌آلایشی را هم در آن می‌توان دید.

به همین دلیل است که صورتی یا قرمز روشن را عموما رنگی زنانه در نظر می‌گیرند:

رنگ قرمز روشن را رنگی زنانه می‌دانند

بااین‌حال این بدان معنا نیست که مردان نمی‌توانند قرمز روشن بپوشند. اغلب افرادی که بیشتر از دیگران قرمز روشن می‌پوشند این ویژگی‌ها را دارند:

  • روشنفکر و دارای ذهن باز به نظر می‌رسند؛
  • مردم ساده‌تر به آنها نزدیک می‌شوند؛
  • باهوش قلمداد می‌شوند.

البته بستگی دارد که چطور از این رنگ در لباس‌هایتان استفاده کنید. چون نمی‌توان انکار کرد که قرمز روشن یا صورتی شما را کمی ضعیف و بی‌دفاع نشان می‌دهد و آن قدرتی را که قرمز خالص یا سیاه به نمایش می‌گذارند در خودش ندارد. بنابراین فرقی نمی‌کند خانم هستید یا آقا، همیشه از این رنگ در حد متوسط استفاده کنید. موقعیت‌سنج باشید، اگر هم شدیدا به این رنگ علاقه دارید درک کنید که این رنگ به‌درد موقعیت‌های کژوال یا غیررسمی می‌خورد.

اثر قرمز تیره

در سمت دیگر طیف قرمزها، رنگ قرمز تیره را داریم. قرمز تیره مخلوطی از سیاه و قرمز با نسبت‌های مختلف است. خرمایی مایل به قرمز و رنگ خون دو نمونه مهم از قرمز تیره هستند.

نکته مهمخیلی‌ها رنگ شرابی را قرمز تیره می‌دانند، اما این درست نیست. رنگ شرابی مخلوطی از قرمز و بنفش تیره است، زیرا در آن به‌وضوح رنگ بنفش یا آبی مشاهده می‌شود.

قرمز تیره بیشتر از قرمز خالص و قرمز روشن جنبه قدرتمند این رنگ را به نمایش می‌گذارد. قرمز تیره در خود رنگ سیاه دارد، بنابراین باید ویژگی‌های هر دو رنگ قرمز و سیاه را داشته باشد. به همین دلیل اغلب در افرادی که بیشتر از دیگران قرمز تیره می‌پوشند، ویژگی‌های رنگ سیاه شامل جاه‌طلبی، کنترل‌گری، قدرت، جدی‌بودن، رهبری و اعتمادبه‌نفس و ویژگی‌های رنگ قرمز شامل خشم و اشتیاق پررنگ‌تر است.

جذابیت و اعتمادبه‌نفس حاصل رنگ مشکی موجود در قرمز تیره است

قرمز تیره می‌تواند شما را فردی مسئولیت‌پذیر، قابل‌اعتماد، جسور و با شهامت نشان دهد. اگر ابایی از متمایز بودن در جمع ندارید و بااین‌حال نمی‌خواهید این جلب‌توجه بیش‌ازحد باشد، قرمز تیره از قرمز خالص مناسب‌تر است.

اثر تناژ قرمز

قرمزهایی که با رنگ خاکستری مخلوط هستند، قرمز خنثا یا تناژ قرمز نامیده می‌شوند.

این قرمز از نظر دیداری به اندازه قرمزهای دیگر طراوت ندارد. اثرات روانشناختی آن هم با سایه قرمز و ته‌رنگ قرمز متفاوت است.

افرادی که بیشتر قرمز خاکستری می‌پوشند، معمولا کم‌حرف، اهل عمل و با ثبات هستند، اما اشتیاق و سرزندگی چندانی در آنها دیده نمی‌شود. ویژگی‌های این افراد به افرادی شبیه است که بیشتر از دیگران لباس‌های خاکستری دارند.

شما چقدر از لباس‌های قرمزرنگ استفاده می‌کنید؟ آیا ویژگی‌های شخصیتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم در شما هم صدق می‌کند؟ برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian