وقتی کفش‌های سفید نو و تمیز هستند، شیک و درخشان به‌نظر می‌رسند. اما متاسفانه این کفش‌ها خیلی زود کثیف می‌شوند و ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید آنها را مرتب تمیز کنید.

تمیز کردن انواع کفش‌های سفید

تمیز کردن کفش‌های سفید

کفش‌ سفید معمولا یکی از وسایلی است که بیشتر افراد از آن استقبال می‌کنند. این کفش‌ها را می‌توان با هر نوع لباس با هر رنگ دلخواه پوشید و فوری با آن هماهنگ می‌شود. اما کفش‌های سفید خیلی زود کثیف و لکه‌دار می‌شوند و باید آنها را تمیز کنید. اگر می‌خواهید پارچه و مواد کفش‌تان زود از بین نرود، پس هرگز کفش‌هایتان را با ماشین‌ لباسشویی نشویید. تمیز کردن آنها با دست بهترین روش برای سالم نگهداشتن کفش‌تان است.

تمیز کردن کفش سفید کتان

برای تمیز کردن کفش سفید کتان، ابتدا لوازم زیر را آماده کنید:

  • مسواک؛
  • ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید؛
  • پارچه نرم یا حوله کاغذی؛
  • قلم سفید‌کننده (درصورت نیاز)؛
  • اسفنج پاک‌کننده.

مرحله اول

ابتدا بند کفش‌هایتان را باز کرده و آنها را درآورید. بدین‌ترتیب خیلی راحت به تمام قسمت‌های کفش دسترسی خواهید داشت. اکنون اگر خاک یا گل یا هر آلودگی دیگری به کفش‌تان چسبیده است، پاک کنید. برای این‌کار از یک مسواک خشک یا نوعی برس که موهای آن نسبتا نرم باشد استفاده کنید و هر چه آلودگی هست را از روی کفش پاک کنید. مراقب باشید تمام قسمت‌های کفش از جمله کف کفش و لبه‌های بیرونی آن را تمیز کنید.

مرحله دوم

اکنون جوش شیرین و سرکه سفید را درون کاسه‌ای کوچک ریخته و مخلوط‌ کنید، به‌طوری که به شکل خمیر درآید. با کمک مسواک، خمیر را روی کفش و تمام آلودگی‌ها و لکه‌های آن بمالید و کمی بسابید. سپس اجازه دهید خمیر  خشک و سفت شود. وقتی خمیر کاملا خشک شد، با مسواک تکه‌های درشت آن را از روی کفش پاک کنید و باقیمانده را با پارچه نرم یا حوله کاغذی تمیز کنید. برای لکه‌های سخت (مانند رنگ سبز علف یا خون) از قلم سفید‌کننده استفاده کنید. با قلم سفید‌کننده روی لکه‌ها بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید و سپس لکه‌ها را با استفاده از آب داغ و یک مایع شوینده بشویید.

مرحله سوم

برای تمیز کردن آلودگی‌ها و رگه‌های کثیف روی لبه‌ها و همچنین کف کفش، از پاک‌کن اسفنجی استفاده کنید. پاک‌کن اسفنجی را با آب مرطوب کنید و به تمام لبه‌های کفش و همینطور کف کفش بمالید. در پایان با استفاده از پارچه‌ یا حوله کاغذی تمیز، کفش را پاک کنید.

بدین‌ترتیب کفش سفید کتان‌تان از آلودگی‌ها پاک می‌شود و دوباره درخشندگی‌اش را به‌دست می‌آورد. قبل از اینکه آن را بپوشید، بگذارید کاملا خشک شود.

روش تمیز کردن کفش‌های سفید چرمی

کفش‌های سفید چرمی

برای تمیز کردن کفش‌های سفید چرمی، ابتدا لوازم زیر را تهیه کنید:

  • مسواک؛
  • صابون مایع؛
  • ۱ فنجان آب گرم؛
  • پاک‌کن اسفنجی؛
  • پارچه نرم؛
  • حوله کاغذی سفید.

مرحله اول

ابتدا بند کفش‌ها را درآورید، با استفاده از مسواک، آلودگی‌ها را از روی آن پاک کنید. سپس چند قطره صابون مایع به فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس مسواک را درون مایع صابون‌دار زده و با ملایمت روی کفش بمالید.

مرحله دوم

تمام لکه‌های موجود روی کفش را با استفاده از پاک‌کن اسفنجی پاک کنید. وقتی این مرحله از کارتان تمام شد، با استفاده از پارچه نرم و مرطوب، باقی آلودگی‌ها را پاک کنید. در پایان داخل کفش را با حوله‌های کاغذی سفید پر کنید تا رطوبت درون کفش را به خود جذب کند. قبل از پوشیدن کفش مطمئن باشید که آنها کاملا خشک شده باشند.

روش تمیز کردن کفش‌های سفید با طرح مشبک

کفش‌های سفید با طرح مشبک

برای تمیز کردن این نوع کفش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:

  • مسواک؛
  • ۱ قاشق غذاخوری مایع شوینده؛
  • آب گرم؛
  • پارچه نرم؛
  • قلم سفید‌کننده؛
  • پاک‌کن اسفنجی؛
  • حوله‌های کاغذی سفید.

مرحله اول

پارچه‌های مشبک معمولا خیلی زود پاره شده و صدمه می‌بینند. بنابراین موقع تمیز کردن این کفش‌ها باید خیلی نرم و ملایم عمل کنید. به همین دلیل مسواکی که استفاده می‌کنید باید موهای آن نرم باشد و با ملایمت آلودگی‌ها را از روی کفش پاک کنید.

مرحله دوم

وقتی با مسواک کفش را کمی تمیز کردید، داخل یک کاسه آب گرم، مایع شوینده بریزید و کاملا هم بزنید تا به یک محلول کف‌دار دست یابید. سپس با حرکات دایره‌ای و با استفاده از یک پارچه نرم، محلول شوینده را روی کفش بمالید. هر بار که پارچه کثیف شد، آن را با آب گرم بشویید و چلانده و دوباره درون محلول فرو کرده و سپس به روی کفش بمالید. مراقب باشید که لکه‌ها و آلودگی‌ها به قسمت‌های دیگر کفش مالیده نشوند. برای از بین بردن لکه‌های سخت، از قلم سفیدکننده استفاده کنید.

مرحله سوم

هرگز کفش مشبک را برای شستشو درون آب فرو نکنید، زیرا ممکن است به قسمت‌های داخلی یا شکل آن صدمه بزنید. به‌جای این کار از پارچه مرطوب برای تمیز کردن قسمت بیرونی آن استفاده کنید. سپس درون کفش را با حوله‌های کاغذی سفید رنگ پر کنید و بگذارید کاملا خشک شود و بعد آن را بپوشید.

روش تمیز کردن کفش‌های سفید جیر

کفش‌های سفید جیر

برای تمیز کردن این نوع کفش به وسایل زیر نیاز دارید:

  • پارچه پنبه‌ای نرم؛
  • مدادپاک‌کن؛
  • سرکه سفید؛
  • برس مخصوص جیر.

تمیز کردن کفش‌های جیر کمی دقت و ظرافت می‌خواهد. زیرا پارچه جیر بسیار ظریف است و در عین حال که خیلی زود کثیف می‌شود، موقع تمیز کردن هم ممکن است در اثر بی‌دقتی صدمه ببیند. به همین دلیل کفش های از جنس جیر معمولا کمتر سفید رنگ هستند. برای تمیز کردن این کفش‌ها، به‌ترتیب زیر عمل کنید:

مرحله اول

ابتدا با استفاده از پارچه نرم، هر نوع رطوبت موجود روی کفش را پاک کنید. سپس به‌آرامی لکه‌ها را با مداد‌پاک کن تمیز کنید.

مرحله دوم

اکنون پارچه نرم را درون سرکه سفید فرو کرده و آن را با ملایمت روی لکه‌ها بمالید تا باقی لکه‌ها پاک شوند. سپس با استفاده از برس مخصوص پارچه جیر قسمت‌های بیرونی کفش را تمیز کنید. این روش کمک می‌کند تا ساختار مخملی پارچه کفش دست‌نخورده باقی بماند.

تمیز کردن کفش‌های ساتن و مهمانی

کفش‌های ساتن و گلدوزی شده

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن کفش‌های ساتن را آماده کنید:

  • آب خنک یا سرد؛
  • مایع شوینده ملایم؛
  • یک عدد فنجان؛
  • مسواک با موهای نرم (جنس نایلون)؛
  • صابون (درصورت نیاز).

کفش‌های ساتن، به‌ویژه نوع سفید آن، که معمولا برای مهمانی‌ها یا جشن‌های عروسی استفاده می‌شود را می‌توانید با روش زیر خیلی راحت و بی‌دردسر پاک کنید:

مرحله اول

ابتدا با استفاده از مسواک نرم، آلودگی‌های اولیه را از روی کفش‌تان پاک کنید. هرگز از مسواکی که موهای زبری دارد استفاده نکنید. همچنین مراقب باشید آلودگی‌ها را روی سطح کفش پخش نکنید.

مرحله دوم

اکنون محلولی از ماده شوینده ملایم آماده کنید. یک قسمت از مایع شوینده را با دو قسمت آب ترکیب کنید و بدین‌ترتیب محلول آماده می‌شود. اگر لکه روی کفش زیاد بود، می‌توانید از مایع شوینده بیشتری استفاده کنید. اما برای اینکه کفش ساتن ظریف است، بهتر است احتیاط کنید و از مایع شوینده بیش از حد لزوم استفاده نکنید.

مرحله سوم

دوباره با استفاده از همان مسواک، محلول را روی کفش بمالید. مراقب باشید آب اضافی مسواک روی ساتن باقی نماند، در غیر این صورت بعد از اینکه کفش خشک شد، رد محلول شوینده‌ای که استفاده کرده بودید روی آن باقی می‌ماند. با حرکات بسیار ملایم لکه‌های روی کفش را پاک کنید.

مرحله چهارم

اگر پاک کردن لکه‌ها بسیار مشکل بود، می‌توانید یک تکه صابون را برداشته و روی پارچه‌ای مرطوب بریزید و کمی پارچه را بهم بمالید تا کف صابون ایجاد شود و با استفاده از کف صابون، لکه‌های روی کفش را تمیز کنید. مراقب باشید صابون را به‌طور مستقیم روی لکه نمالید، زیرا موجب ‌کم‌رنگ شدن رنگ کفش می‌شود.

به‌جای آب صابون می‌توانید از هیدروژن پراکسید (آب‌اکسیژنه) یا جوش شیرین استفاده کنید.

مرحله پنجم

وقتی لکه‌ها را پاک کردید، کفش را با استفاده از پارچه مرطوب، کف صابون‌ها را پاک کنید. در انتها کفش را با یک پارچه حوله‌ای خشک کنید.

  • نکته: اگر کفش ساتن و مهمانی‌تان تزیین‌هایی مانند پولک‌دوزی، گلدوزی یا دیگر تزیینات داشت را باید آن با دقت بسیار بیشتری تمیز کنید و هرگز این کفش‌ها را در ماشین لباسشویی نشویید.

روش تمیز کردن بندهای کفش

روش تمیز کردن بندهای کفش

برای تمیز کردن بندهای کفش لوازم زیر را آماده کنید:

  • دستکش لاستیکی؛
  • ۳ قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده؛
  • ۴ لیتر آب (حدود ۱۶ فنجان)؛
  • مایع شوینده.

برای شستن بندهای سفید کفش‌ها می‌توانید از مایع سفید‌کننده استفاده کنید. یادتان باشد قبل از استفاده از سفید‌کننده دستکش لاستیکی به دست کنید تا پوست دست‌هایتان صدمه نبیند. درون کاسه‌ای محلول آب و سفید‌کننده درست کنید و بند کفش را به مدت ۵ دقیقه درون محلول قرار دهید. سپس بند کفش‌ها را از محلول درآورده و با آب معمولی بشویید و بگذارید در هوای آزاد، کاملا خشک شود.

استفاده از مواد مختلف برای تمیز کردن کفش‌های سفید

کفش‌های سفید را همانطور که در این مقاله دیدید، بسته به نوع آلودگی و لکه‌های روی کفش و جنس آن می‌توان با استفاده از مواد مختلف مانند صابون و آب، سفید‌کننده یا جوش شیرین‌ تمیز کرد. یکی دیگر از مواد مناسب برای تمیز کردن کفش سفید از جنس کتان و همچنین دارای طرح مشبک، خمیردندان است.

برخی از لکه‌های روی کفش را می‌توان با استفاده از مسواک و خمیردندان به‌راحتی تمیز کرد. برای این کار:

۱. ابتدا کفش را با استفاده از پارچه مرطوب تمیز کنید. پارچه‌های نرم یا از جنس میکروفایبر، مناسب این کار هستند. وقتی کفش را تمیز کردید و البته هنوز مرطوب بود، با کمک مسواک و حرکات دورانی کمی خمیردندان روی لکه‌های آن بمالید. این کار را حداقل تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

  • نکته: مراقب باشید از خمیردندان‌های غیرژله‌ای سفیدرنگ استفاده کنید. رنگ خمیردندان‌های ژله‌ای به لکه‌های روی کفش‌تان اضافه می‌شوند.

۲. بعد از اینکه با کمک خمیردندان، لکه‌های روی کفش را تا جایی‌که امکان داشت تمیز کردید، با پارچه‌ای مرطوب تمام خمیردندان را از روی کفش پاک کنید.

۳. اکنون کفش‌تان را ۲ تا ۳ ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود. بعد از آن متوجه می‌شوید که کفش‌تان چند درجه روشن‌تر از قبل شده است.

شستشوی کفش‌های سفید با استفاده از ماشین لباسشویی

شستشوی کفش در ماشین لباسشویی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم بهتر است کفش‌هایتان را به‌ صورت دستی تمیز کنید. اما اگر حال و حوصله تمیز کردن دستی کفش‌‌هایتان را ندارید، ایرادی ندارد. بیشتر کفش‌های پارچه‌ای مانند کفش‌های کتان را می‌توان در ماشین لباسشویی شست. در واقع بیشتر کفش‌های کتان و ورزشی با استفاده از موادی چون نایلون، پنبه و پلی‌استر تولید می‌شوند که شستشوی آنها در ماشین لباسشویی مشکلی به‌ وجود نمی‌آورد. اما کفش‌هایی که از جنس چرم، جیر، پلاستیک و وینیل هستند را نباید در ماشین لباسشویی شست.

پیش از انداختن کفش‌ها در ماشین لباسشویی، بندهای آن را باز کنید تا گره نخورند. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

۱. کفش را داخل ماشین بگذارید و کمی پودر ملایم ماشین لباسشویی به آن اضافه کنید.

۲. اکنون داخل ماشین آنقدر که برای کفش‌تان لازم است آب سرد بریزید و آن را روی دور ملایم قرار دهید. هرگز از آب گرم یا داغ استفاده نکنید تا رنگ کفش‌تان از بین نرود یا چسب‌های آن باز نشود.

۳. بعد از شستشو، کفش‌ را در هوای آزاد یا زیر نور خورشید بگذارید تا کاملا خشک شود.

  • نکته: اگر می‌خواهید مطمئن باشید کفش‌تان در ماشین لباسشویی موقع شستشو خراب نشود و صدمه نبیند، می‌توانید آن را درون کیفی پارچه‌ای یا توری قرار دهید و درون ماشین بگذارید و بشویید.

جدول راهنمای سریع روش شستشوی انواع کفش‌های سفید بر اساس جنس آنها

جنس کفشروش‌های تمیز کردن
چرم، لاستیک یا پلاستیکپاک‌کن‌های اسفنجی
پارچه‌ایبیشتر روش‌های شستشو برای این نوع کفش ها کاربرد دارد.
چرم طبیعی و مصنوعیجوش شیرین یا خمیردندان
لژدارآب و صابون یا خمیردندان
کفش‌های ورزشی سفیدجوش شیرین و مایع شوینده ملایم
ساتن سفیدآب و صابون یا آب‌اکسیژنه، جوش شیرین

کلام آخر

با توجه به راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مقاله می‌توانید با خیال راحت کفش‌های سفید رنگ‌تان را تمیز و درخشان کنید. کفش‌ها حتی اگر از نوع گرانقیمت نباشند، با مراقبت و شستشوی به‌موقع آنها سال‌ها نو و در شرایط مطلوب باقی می‌مانند. اگر در این زمینه شما هم تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian