هیچکس نمیتواند تأثیر سردبیر را در پیشرفت و یا تنزل جایگاه یک مجله یا روزنامه انکار کند. سردبیر میتواند چشم اندازی جدید و منحصر به فرد را به نمایش بگذارد، تیراژ یک نشریه را زیاد کند و همچنین باعث سود زیادی شود. در دنیای مد هم این قانون صدق میکند.
در این حیطه همیشه زنان بهعنوان ویراستار، منتقد و نویسنده تأثیرگذار بودهاند و اثرگذاری آنها از طریق نظرات، نگاههای تیزبین و حتی کمی مجادله و بحث در مقیاس جهانی بوده است اما زمانی که آنها به جایگاه سردبیری رسیدند نفوذ و قدرتشان به طور کامل خودش را نشان داد. اگر چه سردبیرهای زن زیادی طی یک قرن اخیر و بهویژه پنجاه سال گذشته در دنیای مد اثرگذار بودهاند، ما فقط به معرفی موفقترین آنها که سردبیری مشهورترین مجلات مد دنیا را بر عهده داشتهاند خواهیم پرداخت.
آنا وینتورسردبیر ووگ
بیشک «ووگ» مشهورترین مجله مد در جهان است. این مجله در بالاترین جایگاه همه جدولهای رده بندی قرار دارد. ووگ برای اولین بار در سال 1892 به عنوان هفتهنامه منتشر شد که کم کم به یک مجله مد تبدیل شد. در سال 1909 تمرکز آن روی زنان قرار گرفت.
اما از سال 1988 که آنا وینتورسردبیری آن را به عهده گرفت تحولی بزرگ به وجود آورد او که حالا 72 سال دارد به یکی از قدرتمندترین چهرههای دنیای مد تبدیل شده است. آنا، دختر چارلز وینتور، سردبیر روزنامه ایونینگ استاندارد لندن است. او در سال 1966 کالج شمال لندن را رها کرد و سالها در مجلات مختلف مد کارهای مختلفی انجام داد که ویراستاری یکی از آنها بود.
وقتی وینتور جایگزین گریس میرابلا به عنوان سردبیر مجله آمریکایی ووگ شد، سه سال بود که مجله فرانسوی Elle/به معنای او، مونث- در آمریکا منتشر میشد و بهطور مداوم تیراژ و درآمد تبلیغاتی ووگ را کاهش میداد اما ووگ از آن مجله فرانسوی پیشی گرفت.
یکی از اقدامات آنا که باعث این پیشرفت شد این بود که او به جای استفاده انحصاری از عکس مدلها برای جلد مجله از زنان سرشناس از جمله نیکول کیدمن و آنجلینا جولی و هیلاری کلینتون استفاده کرد. تحت هدایت وینتور، چندین اسپین آف ووگ راه اندازی شد که مهمترین آنها Teen Vogue از سال 1993 بود. در عین حال، وینتور مجموعهای از انجمنهای خیرخواهانه برجسته ووگ را ترتیب داد.
Elle مجله فرانسوی
Elle یک مجله فرانسوی است که در سال 1945 با تمرکز بر روی مد زنانه راه اندازی و آرام آرام به یکی از غولهای دنیای مد تبدیل شد. بعد از شروع کار در ایالات متحده، این مجله در 44 کشور جهان با تمرکز بر مد و همه موضوعات هیجانانگیز برای زنان منتشر میشود.
نینا گارسیا، روزنامه نگار آمریکایی- کلمبیایی که حالا 72 سال دارد، سردبیر مجله Elle است. او اولین زن لاتینی است که این عنوان بزرگ در زمینه مد را در ایالات متحده کسب کرده. از آنجا که نینا داور یک مسابقه تلویزیونی در زمینه مد است، نگاه و نظراتش درباره مد برای میلیونها نفر شناخته شده است. او همچنین نویسنده چهار کتاب در زمینه مد است.
Cosmopolitan مجله خانوادگی
مجله Cosmopolitan که عموما با نام Cosmo شناخته میشود، با انتشار محتوای زن محور در 35 کشور و به 110 زبان واقعا جهانی است. این مجله به عنوان یک مجله خانوادگی در سال 1886 شروع به کار کرد و به تدریج در دهه 1960 به یک مجله سبک زندگی تبدیل شد.
این مجله با سردبیری هلن گورلی در سال 1965 و انتشار مطالب پیشگامانه مربوط به مد، جنسیت، روابط، فمینیسم و همه چیزهایی که تابو در نظر گرفته می شد، تغییر چهره پیدا کرد.
حالا جسیکا پلز 36 ساله، سردبیر آمریکایی این مجله است. پلز قبل از حضورش در Cosmopolitan سمت سردبیری در نیویورکر، ووگ، گلامور و تین ووگ را داشت.
پلز که از اکتبر 2018، به عنوان سردبیر انتخاب شد به جوانترین فردی در تاریخ این مجله تبدیل شد که در سن 32 سالگی این مقام را به دست آورده است.در ژانویه 2018، پلز به عنوان مدیر دیجیتال مجله Cosmopolitan منصوب شد و یک سال بعد این مجله دیجیتالی از 15 میلیون بازدیدکننده به 41 میلیون بازدیدکننده رسید و اشتراکهای دیجیتال آن 185 درصد افزایش پیدا کرد. پلز به عنوان سردبیر بر مجله چاپی، وب سایت، ویدئوها، اینستاگرام، اسنپ چت و برنامههای دیگر مربوط به مجله نظارت دارد.
مجله هارپرز بازار ِنیویورکی
مجله هارپرز بازار (Harper’s Bazaar) مجله ماهانه مد برای زنان است که اولین بار در شهر نیویورک در سال 1867 به عنوان هفته نامه هارپرز بازار منتشر شد.
گلندا بیلی اولین سردبیر رنگین پوستی است که با این مجله جایگاه بالای سردبیری را در مجلهای معروف به خود اختصاص داده است. این مجله با تاکید بر زیبایی و استایل در هر شماره آخرین مدهای لباس را مورد بحث قرار میدهد و مقالات و ستونهایی در مورد آرایش، مدل مو و مراقبت از پوست هم در خود جای داده است. همچنین مطالبی در مورد سلامتی، مسافرت، پول، سرگرمی و شخصیتهای مشهور دارد. دفتر مرکزی این مجله در نیویورک است و در 32 کشور منتشر میشود.
بعد از حدود 150 سال، مجله هارپرز بازارهمچنان یکی از بهترین عناوین مد است. حالا سمیرا نصر سردبیر این مجله معروف است او جانشین گلندا بیلی شد. این سِمت در حالی به او پیشنهاد شد که نصرِ 50 ساله فکر میکرد ایستگاه پایانی حرفهاش همان مدیریت مد مجله ونیتیفر خواهد بود. سلیقه بیعیب و نقص، تعهد به کار و همینطور صداقت از ویژگیهاییست که سمیرا به آنها معروف است.سمیرا نصر بعد از رسیدن به مقام سردبیری برای مخاطبانش اینطور نوشت: « من 20 سال پیش در مجله مد ویراستار بودم. کار من ویرایش و تولید بخش خرید مجله بود … من همیشه یک زنبور کارگر بودهام.»
BoF – Business Of Fashion
مجله Business of Fashion در سال 2007 توسط عمران امد (Imran Amed) شروع به کار کرد. این مجله نوپا در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد و طیف گستردهای از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا نویسندگان ویراستاران و استایلیستها و هر کس دیگری که واقعاً به مد اعتقاد و علاقه دارد، اشتراک آن را خریداری کردند.
BoF روی محتوایی متمرکز است که معتبر و متفاوت است و برنامهای دارد که به درستی «اقتصاددان مد» نامیده میشود. اگر از آن دسته علاقهمندان به مد هستید که به دانستن داستانهایی درباره اینکه چه عواملی در شکل دادن به مدهای باب روز، ایجاد و تعیین الگوها و ترندها و تأثیر بر اقتصاد تأثیر دارد خواندن این مجله مناسب شماست.
عمران مد خودش سردبیر BOF و یکی از نویسندگان، متفکران و مفسران برجسته مد است و موسس، مدیر عامل این شرکت رسانهای مدرن و صدای معتبر صنعت مد و لوکس جهانی 2.5 تریلیون دلاری است.