لویی ویتون ویتون یکی از با ارزش ترین برندهای لوکسدر حال حاضر برندهای بسیاری با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و در نتیجه آن کاهش قدرت خرید مردم با مشکل مواجه شده اند. هر چند در این میان هنوز برندهایی هستند که از ارزش بازار زیادی برخوردارند و شرایط حال حاضر اقتصادی تاثیر چندانی بر روی فروش آنها نگذاشته است. یکی از این برندها، برند معروف لویی ویتون ویتون است که به اختصار ال وی شناخته می شود. برند لویی ویتون از سال 1854 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر یکی از بزرگترین خانههای بینالمللی مد جهان می باشد. ارزش این برند در سال 2013 رقمی برابر با 28.4 میلیارد دلار تخمین زده شده و در 50 کشور دنیا بیش از 460 شعبه دارد.
از پسرک چمدان بند تا چمدان ساز دربار؛ لویی ویتون
لویی ویتون زمانی پای پیاده وارد پاریس می شود و حرفه چمدان سازی را فرا می گیرد که کالسکه، قایق و قطار تنهای راه های اصلی برای حمل و نقل بودند. در آن زمان چمدان ها ظاهر نامناسبی داشتند و به سختی حمل می شدند. به همین دلیل افرادی که به مسافرت می رفتند شخصی را به عنوان چمدان بند استخدام می کردند تا وسایل آنها را بسته بندی کرده و از آن محافظت نمیاد. لویی که پس از ورود به پاریس شاگرد یک مغازه چمدان سازی بود، خیلی زود با اصول اولیه جعبه سازی و بسته بندی آشنا شد و توانست مهارت زیادی در این خصوص کسب نماید. با توجه به اینکه درآمد حاصل از شاگردی کفاف مخارج او را نمی داد، بستن چمدان های مسافرتی را به عنوان شغل دوم انتخاب کرد. در آن زمان چمدان یک کالای نسبتا لوکس محسوب میشد و کسانی چمدان بند استخدام می کردند که جز طبقه اشراف و ثروتمندان فرانسه بودند. انتخاب شغل دوم به لویی کمک کرد تا با سبک زندگی ثروتمندان آشنا شود و به تدریج ایده تولید محصولات لوکس را در ذهن بپروراند. لویی ویتون در سال 1858 وقتی که مشاهده کرد چمدان های موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اولین چمدان تریانون خاکستری رنگ خود را به بازار معرفی کرد. این چمدان از لایه ی زیرین تخت و با استفاده از کرباس (نوعی پارچه که در ساخت بوم نقاشی استفاده می شود) ساخته شده بود، وزن کمی داشت و تخت بودن آن باعث می شد که حمل و نقل راحت تری داشته باشد. او در نهایت در سال 1859 اولین کارگاه خود را با 20 نفر کارمند راه اندازی کرد. لویی آنقدر در کار چمدان سازی خود به مهارت رسید که توانست به دربار ناپلئون سوم راه پیدا کرده و به عنوان چمدان ساز همسر وی، محسوب شود. در سال 1900 توانست تعداد کارمندان خود را به 100 نفر برساند و در سال 1914 این تعداد به 225 کارگر رسید. لویی ویتون در خارج از فروشگاه خود تابلویی آویزان کرد که روی نوشته شده بود: “ایمنترین بستهبندی کنندهی اشیاء شکستنی و متخصص در بستهبندی مد”
دست دوزهای دوست داشتنی؛ لویی ویتون
یکی از دلایل معروفیت برند لویی ویتون دست دوز بودن کیف های این برند است که البته می تواند دلیل قیمت بالای این برند نیز باشد. چرا که هر کیف زنانه این برند حدود یک هفته زمان می برد تا تولید شود. پس از تولید، هر کیف مراحل سخت کیفیت سنجی را می گذارند. این مراحل باعث می شود که شما بتوانید تولیدات لویی ویتون را سال ها استفاده کنید ؛ زیرا نه تنها محصولات این برند قدیمی نمی شوند بلکه به خاطر کیفیت بالایی که دارند و مراحل سخت کیفیت سنجی که از آن عبور می کنند خراب نمی شوند. یکی از تست های کیفیت سنجی محصولات بدین صورت است که به آن وزنه 3 و نیم کیلویی می بندد و از فاصله نیم متری آن را پرتاب می کنند. جالب است که بدانید لویی ویتون کیف هایش را ضدآتش می سازد و حتی آنها را از اشعه رد می کند تا مطمئن شود در برابر رنگ رفتگی مقاوم هستند. برند LV حتی برای اینکه از کیفیت کیف زنانه خود مطمئن باشد زیپ آنها را 5 هزار بار باز و بسته می کند!!! برند لویی ویتون هیچ موقعی از سال حراج ندارد و اگر محصولی را نتواند تا آخر فصل به فروش برساند آن را از بین می برد تا ارزش و اعتبار برندش حفظ شود.
ویتون امروزی
در حال حاضر لویی ویتون یکی از با ارزش ترین برندهای دنیا شاخته می شود. این برند 6 سال متوالی اولین برند دنیا در میان 10 برند برتر تاثیرگذار بوده است. کارگاه اصلی تولیدات آن گسترش پیدا کرده و محصولات چرمی طبق سفارش مشتری در هر جای دنیا که باشد در همان مکان تولید می شود. البته یکی از مشکلاتی که برند ویتون با آن درگیر است محصولات تقلبی ست که در بازار زیاد است و این برند با جدیت با آنها مقابله می کند. بطوریکه تیمی از وکلا و آژانس های تحقیقاتی به طور تمام وقت روی این موضوع کار می کنند و با کلاهبردارانی که تولیدات خود را به جای این برند جا می زنند برخورد قانونی می کنند.
زیر مجموعه های LV
لویی ویتون 75 برند کوچک را زیر پوشش خود دارد که معروف ترین این برندها عبارتند از:
- برند جیوانچی
برند معروف جیوانچی در سال 1952 در حوزه لباس زنانه شروع به فعالیت کرد و در سال 1988 به برند ویتون پیوست.
- برند سفورا
- فندی
- بولگاری
- دیور
- لوپاریزین
برند سفورا یکی از مشهورترین و معروف ترین برندهای لوازم آرایشی ست که در سال 1969 تاسیس شد و در سال 1997 به برند لویی ویتون پیوست.حتما تاکنون بارها نام برند فندی را شنیده اید و یا طرح های معروف این برند را دیده اید. فندی که یکی از برندهای شناخته شده دنیای مد و پوشاک است توسط کارل لاگرفلد طراح ارشد برند شنل رهبری می شد. 84 درصد از سهام این برند از سال 2000 تاکنون متعلق به برند لویی ویتون است.بولگاری را بیشتر به خاطر عطرهای معروف و شناخته شده اش می شناسیم در صورتی که این برند که در سال 1884 تاسیس شده به خاطر جواهرات خاصی که تولید می کند معروف است. برند بولگاری از سال 2011 به ویتون پیوست.دیور شناخته شده ترین و معروف ترین زیر مجموعه ویتون است که این برند در سال 2017 برای اینکه بتواند دیور را از آن خود کند هزینه ای بالغ بر 13 میلیارد دلار پرداخت کرد.جالب است بدانید که برند لویی ویتون علاوه بر عرصه مد به عرصه رسانه نیز ورود کرده و روزنامه پاریزین که در سال 1944 تاسیس شده و 18 میلیون خواننده در ماه دارد را در سال 2015 خریداری کرده است.