مد اخلاقی؛ مد پایدار، مد آهسته. برخی از شما ممکن است هیچ کدام از اینها را نشنیده باشید و برخی از شما ممکن است برخی از این کلمات را قبلا شنیده باشید.
آیا شما هریک از این عبارات را شنیده اید: مد اخلاقی؛ مد پایدار، مد آهسته. برخی از شما ممکن است هیچ کدام از اینها را نشنیده باشید و برخی از شما ممکن است برخی از این کلمات را قبلا شنیده باشید. اما مد اخلاقی چیست؟
این اصطلاحات بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما افراد مختلف می توانند دیدگاه های متفاوتی درباره معانی این اصطلاحات داشته باشند.بطور عمده، این اصطلاحات روش جدیدی برای تفکر درباره تاثیر لباس و مد در جهان امروز می باشد. پس چه تفاوتی در آنها می تواند وجود باشد؟
ما اخلاقیات را با استفاده از سه ارزش اصلی ساده کردهایم؛ ظلم و ستم علیه حیوانات، منافع اجتماعی و دوستدار محیط زیست. در اینجا ما به سوال “چه چیزی اخلاقی است؟” پاسخ خواهیم داد؟ و شما را با برخی از برندهای پیشرو آشنا میکنیم که مرزهای انقلاب مد را تحت تاثیر قرار داده اند.
منافع اجتماعی
برخی از برندها ادعا میکنند که منافع اجتماعی مشتری را در نظر دارند اما در واقع خلاف این ادعا را انجام میدهند. برای ما این موضوع بسیار مهمتر از هر تصویر عمومی از یک برند است. منافع اجتماعی به معنی دستمزدهای منصفانه، گواهینامههای تجاری عادلانه و دسترسی به شرایط کاری خوب است. این نشان می دهد که هدف بزرگتری برای نام تجاری یک برند جدای از رشد در سود و فروش را داراست، که البته وابسته به رشد افرادی است که نام تجاری را فراهم میسازند.
یک برند که به طور کامل متعهد به انجام امور اجتماعی برای جامعه است، Glow + See نام دارد. در این مجموعه هر قطعه توسط Comet Chukura طراح مشهور، طراحی می شود؛ که این قطعات توسط زنان محروم در لندن ساخته میشود. او در شرق لندن بزرگ شده است، به طور منظم داوطلبان در مرکز معروفی به نام Tower Hamlets که در آن اکسسوری ساخته میشود و جایی است که الهام بخش او در مد بوده است مشغول به کار هستند. آنها اطمینان میدهند که به هریک از سازندگان قطعات دستمزد پرداخت میکنند و سپس آنها را به ما میفروشند. ارزش دادن به هنرمندانشان از طریق آموزش مهارتهای شغلی و دستمزد منصفانه باعث میشود که هنرمندان شرق لندن احساس قدرتمندی بیشتری کنند.
این یک نام تجاری است که ما واقعا می توانیم پشت سر بگذاریم! به خصوص به عنوان تولید کننده سوئیشرت های منحصر به فرد که به راحتی در تاریکی می درخشند! این سوئیشرت ها برای دوچرخه سواران، دونده ها و یا هر کسی که مایل است از غروب تا سپیده دم دیده می شود، مناسب است. شما می توانید در مورد مارک های دیگر که نگرش های چالش برانگیزی در زمینه مد اخلاقی دارند در ادامه مطلب بیشتر آشنا شوید. سایر مارک های استفاده کننده از مد اخلاقی به همکاری با تامین کنندگانی که بر تجارت عادلانه تمرکز دارند، مشتاق هستند.
آزار و اذیت حیوانات
مبحث بعدی، آزار و اذیت حیوانات است. این یکی ممکن است به عنوان یک شوک برای برخی از این متفکرین باشد که “چگونه زمین میتواند به حیوانات آسیب برساند؟ ” حفاری در وایلتان ممکن است به شما یاد آوری کند که یک کمربند چرمی قدیمی از پوست مار است که آنرا ۳ سال پیش خریده بودید. تعارفی وجود ندارد، همه ما یک شخصیت دیگر مزخرف در خود داریم!
حیوانات میتوانند به روشهای مختلف در صنعت مد آسیب ببینند. یکی از آنها در بالا ذکر شد، تولید چرم. براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، ما سالانه بیش از ۳۰۰،۰۰۰ تن پوست گوسفند تولید میکنیم. تصور کنید که این یک کوه یخی است که در سال گذشته در لندن یافت شد و طول آن از جنوبیترین نقطه انگلستان تا شمالیترین نقطه انگلستان است البته ۶ برابر بیشتر!
خوشبختانه، بسیاری از برند های مد اخلاقی انتخابهای مثبتی برای دور ماندن از چنین اقداماتی داشته اند. یک نام تجاری عاری از آزار و اذیت حیوانات Mayamiko است. یک نام تجاری مد روز برای زنان ساکن در لندن که در واقع برند گیاهی تایید شده ای می باشد. این بدان معنی است که آنها اطمینان میدهند هیچ حیوانی در طول تولید کالا آسیب نمیبیند و یا در پارچه مورد استفاده قرار نمیگیرد. آنها نه تنها گیاهی هستند بلکه لباسهای شگفتآور و طرحهایی میکنند که شما میتوانید برای هر موقعیتی از آنها استفاده کنید؛ چه در ساحل هستید یا در اسب سواری. یک نسل جدید از برند های گیاهی در حال ظهور هستند و می توانید در ادامه با آن ها آشنا شوید.
دوستدار محیط زیست
آیا می دانستید که صنعت مد دومین(بعد از نفت و گاز) صنعت آلاینده در جهان است. این یک مدال نقره است که هیچ کس نمی خواهد. وقتی مردم به مد پایدار می اندیشند، در واقع بسیاری محیط زیست را در نظر دارند. به همین دلیل یکی از موضوعات ارزشمند ، سازگاری با محیط زیست است. به واسطه محیط زیست، ما به همه چیزهای زمین، مانند آب، زمین و آب و هوا، معنا می دهیم.
برخی از شما ممکن است نام برند های مد اخلاقی که مواد آلی مثل پنبه ارگانیک یا بامبو برای تولید مصرف می کنند، شنیده باشید. این مواد از آب کمتری برای رشد استفاده میکنند و مواد شیمیایی مضری که بر روی زمین کشاورزی پاشیده میشوند، مصرف نمی شود.
یکی دیگر از مدهایی که ممکن است شما شنیده باشید مد آهسته می باشد. مد آهسته مخالف مد سریع است. مد سریع در واقع خرید و درو ریختن لباس به همان سرعتی است که آب و هوا در انگلیس تغییر می کند! اما مد آهسته یعنی نگهداری و مراقبت از لباس های خود در بازه زمانی زیاد به طوری که آنها طولانی تر عمر کنند.
بسیاری از برند های اخلاقی تولید لباس از مواد خلاقانه ای استفاده میکنند. بطور مثال پارچههای کهنه در طراحی و تولید لباسهای مد روز مصرف می شوند. بعضی شرکت های بزرگ مثل اینگونه تولیدات بازیافتی را انجام میدهند. برخی دیگر لباس شنا را از زباله های پلاستیکی در اقیانوس تولید می کنند. من مطمئنم که بسیاری از شما نام Vintage را هم شنیدهاید، این هم بخشی از جنبش مد آهسته است؛ چون از اقلامی که قبلا ساخته شدهاند استفاده میکند بنابراین نیازی به استفاده از مواد خام دیگر ندارد.
مد اخلاقی
ما به انتهای آن چه مد اخلاقی است رسیدهایم، عالی است. خوب، حالا چی؟ من فکر میکنم مهم است که ما بیش از حد به آنچه که باید کجا و به چه دلیل استفاده کنیم، دقت داشته باشیم. همچنین تمرکز خود را بر برندهایی بگذاریم که تاثیر واقعی در سه ارزش گفته شده یعنی: آزار و اذیت حیوانات، منافع اجتماعی، دوستدار محیط زیست دارند. حالا که درک صحیحی از مد اخلاقی پیدا کردید، سه دلیل ما را بررسی کنید که چرا باید مد اخلاقی را در مقایسه با سایر مدها مد نظر داشت.