وقتی پای نوآوری در مد به میان می آید؛ نقش پذیرش مصرف کننده و توسعه مستمر فناوری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد
۲۲ فناوری برتر که آینده صنعت مد را شکل می دهند
از آنجایی که هر دو صنعت، یعنی فناوری و مد، آینده محور بوده و بر مصرف کننده متمرکز هستند؛ پس انطباق آنها به صورت طبیعی اتفاق می افتد. اما وقتی نوبت به فن آوری می رسد؛ همه پیشرفت های آن مناسب صنعت مد نیست. این مجموعه از اینفلوئنسرهای دیجیتال و طراحان مد هوش مصنوعی گرفته تا نوآوری در مواد را شامل می شود و در کل شامل ۲۲ فن آوری برتر مد است که صنعت مد را شکل می دهند.
۱- اینفلوئنسرهای مجازی (Virtual Influencers)
بعد از ظهور Lil Miquela Sousa که اولین اینفلوئنسر مجازی و سوپر مدل دیجیتال است؛ شخصیت مجازی اینفلوئنسر جدیدی به نام Noonoouri پا به عرصه دنیای دیجیتال گذاشت. این شخصیت دیجیتال که توسط طراح و مدیر خلاق مستقر در مونیخ، یورگ زوبر (Joerg Zuber) ساخته شده، به یک بازیگر مهم در دنیای مد تبدیل شده است.
او در اینستاگرام بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر دنبال کننده دارد و با برندهای بزرگی همچون Dior، Versace و Swarovski همکاری می کند. صفحه اینستاگرام Noonoouri نیز دقیقاً مانند Miquela، محلی برای جایگذاری محصولات است. او در پستی با ژست کردن با یک شیشه عطر Calvin Klein’s Eternity بیش از ۱۰۰۰۰ لایک گرفت.
۲- ساخت پارچه از جلبک دریایی (Fabric From Seaweed)
Algiknit نام شرکتی است که الیاف و منسوجات را از کتانجک = Kelp (نوعی جلبک دریایی است) تهیه می کند. در این شرکت مخلوط بیوپلیمر در قالب فرآیند اکستروژن به یک نخ مبتنی بر کتانجک تبدیل می شود که می توان آن را بافت و یا به صورت سه بعدی چاپ نمود؛ با این کار میزان ضایعات به شدت کاهش می یابد. لباس تریکوی نهایی زیست تخریب پذیر است و می توان آن را با رنگدانه های طبیعی در یک چرخه حلقه بسته رنگ کرد.
۳- اکلیل زیست تخریب پذیر (Biodegradable Glitter)
BioGlitz اولین شرکتی در جهان است که اکلیل زیست تخریب پذیر تولید می کند. این اکلیل زیستی براساس فرمول منحصر به فردی ساخته می شود که از عصاره درخت اکالیپتوس گرفته شده است، و ماده ای پوسیدنی و زیست تخریب پذیر به شمار می آید.
این نوآوری بسیار مهمی در زمینه مد محسوب می شود؛ چرا که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا به شیوه ای پایدار از اکلیل و مواد زرق و برق دار استفاده کنند، بدون اینکه نگران آسیب های زیست محیطی ناشی از میکروپلاستیک ها باشند.
۴- نرم افزار مد چرخه ای (Circular Fashion Software)
شرکت BA-X یک نرم افزار ابتکاری مبتنی بر فضای ابری ساخته است که طراحی مدور را با مدل های خرده فروشی مدور و فناوری های بازیافت حلقه بسته پیوند می دهد. این سیستم برندهای مد را قادر می سازد تا لباس ها را در قالب یک مدل مدور (چرخه ای) با حداقل ضایعات و آلودگی؛ طراحی، فروش و بازیافت کنند. در این فرآیند لباس ها دارای یک برچسب شناسایی هستند، و با یک شبکه زنجیره تامین معکوس ارتباط دارند.
۵- ساخت منسوجات از درختان (Textiles From Trees)
کاپوک (Kapok) درختی است که بدون استفاده از آفت کش ها و حشره کش ها به صورت طبیعی رشد می کند. به علاوه این درخت در خاک خشکی رشد می یابد که برای کشاورزی مناسب نیست و جایگزینی مناسب برای محصولات لیفی طبیعی پر مصرف (از حیث مصرف آب) مانند پنبه محسوب می شود. Flocus شرکتی است که یک فناوری جدید را برای استخراج نخ های طبیعی، مواد پرکننده و پارچه از الیاف کابوک طراحی کرده است.
۶- ساخت چرم از سیب (Leather From Apples)
پکتین سیب یک ماده زائد طبیعی است که معمولاً در پایان فرآیند تولید دور ریخته می شود. با این حال شرکت Frumat یک فناوری جدید را توسعه داده که با بهره گیری از آن می توان از پکتین سیب برای ساخت مواد پایدار و پوسیدنی استفاده نمود. این برند از پوست سیب برای ساخت یک ماده چرمی وگان بسیار بادوام و لوکس استفاده می کند. به علاوه این نوع از چرم وگان را می توان بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، رنگ و دباغی کرد.
۷- اپلیکیشن های رتبه بندی مد (Fashion Rating Apps)
امروزه تعداد اپلیکیشن های اجاره مد در حال افزایش است. این برنامه ها برای رتبه بندی اخلاقی هزاران برند تجاری، طراحی شده اند. این رتبه بندی ها براساس تاثیر برندها بر روی انسان ها، حیوانات و کره زمین صورت می گیرند.
این سیستم های رتبه بندی، استانداردها، گواهینامه ها و داده های موجود در دسترس عموم را در قالب امتیازبندی ادغام کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. این برنامه ها باعث شفافیت در صنعت مد می شوند و به مشتریان این امکان را می دهند تا به صورت آگاهانه اقدام به خرید کنند.
۸- پلی استر زیست تخریب پذیر (Biodegradable Polyester)
Mango Materials یک شرکت ابتکاری است که بیو پلی استر که یک پلی استر زیست تخریب است را تولید می کند. این ماده در بسیاری از محیط ها مثل محل های دفن زباله، تصفیه خانه های فاضلاب و اقیانوس ها، قابلیت تجزیه بیولوژیکی را دارد. این ماده جدید می تواند ضمن جلوگیری از آلودگی میکرو الیافی، به بقای یک صنعت مد پایدار حلقه بسته نیز کمک کند.
۹- پارچه های ساخته شده در آزمایشگاه (Lab-Made Fabrics)
امروزه فناوری به مرحله ای رسیده که می توان با خود نصبی مولکول های کلاژن در آزمایشگاه به دوباره برنامه ریزی آنها پرداخت و بدین گونه پارچه هایی شبیه چرم تولید نمود. پارچه های نسل بعدی بدون آسیب رساندن به حیوانات، جایگزینی پایدارتر و کارآمدتر برای چرم هستند. دو شرکت Provenance و Modern Meadow در این زمینه فعالیت می کنند.
۱۰- خدمات نظارتی (Monitoring Services)
«Reverse Resources» نوعی پلتفرم است که برندهای مد و تولید کنندگان پوشاک را قادر می سازد تا ضایعات پیش از مصرف را به منظور بازیافت بهینه صنعتی مدیریت کنند. این پلتفرم به کارخانه ها امکان می دهد تا پارچه های باقیمانده را کنترل، پایش و اندازه گیری نمایند. این پسماندها از طریق چرخه های حیات قابل ردیابی هستند؛ به گونه ای که می توانند دوباره وارد زنجیره تامین شده و باعث محدود کردن استفاده از مواد بکر شوند.
۱۱- ربات های بافنده (Knitting Robots)
شرکت Scalable Garment Technologies Inc یک ماشین بافندگی رباتیک ساخته که به یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی متصل می شود. این ربات می تواند لباس های تریکوی بدون درز سفارشی بسازد. به علاوه این دستگاه بافندگی منحصر به فرد امکان دیجیتالی کردن کل فرآیند تهیه و تولید را براساس تقاضا فراهم می کند.
۱۲- بازارهای اجاره ای (Rental Marketplaces)
Style Lend یک بازار اجاره مد نوآورانه است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای انتخاب لباس ها و سبک های متناسب و مناسب کاربران استفاده می کند. اجاره لباس یک مدل تجاری جدید است که باعث طولانی شدن چرخه حیات لباس می شود و بدین صورت سر درآوردن آنها از محل های دفن زباله را به تاخیر می اندازد.
۱۳- خیاطی بدون سوزن (Nanotechnology Materials)
Nano Textiles یک جایگزین پایدار برای مواد شیمیایی است که در هنگام پرداخت پارچه ها به آنها اضافه می شوند. این ماده ابتکاری با استفاده از فناوری به نام «cavitation»، مواد پرداخت پارچه را مستقیماً درون آن ادغام می کند. از فناوری Nano Textiles می توان در انواع محصولات ضد باکتری، ضد بو و دافع آب استفاده کرد. به علاوه این سیستم از مصرف کنندگان و محیط زیست در برابر مواد شیمیایی خطرناک محافظت می کند.
۱۴- ساخت الیاف از پرتقال (Fibers From Oranges)
الیاف پرتقال از سلولز موجود در پرتقال های دور ریخته شده در حین پرس و فناوری صنعتی استخراج می شوند. سپس این الیاف با اسانس های روغنی مرکبات غنی شده، و پارچه ای منحصر به فرد و پایدار تولید می کنند.
۱۵- بسته بندی زیستی (Bio Packaging)
«Paptic» نام شرکتی است که اقلام بسته بندی زیست محور جایگزین را از چوب تولید می کند. مواد به دست آمده ویژگی هایی مشابه با کاغذ و پلاستیکی دارند که در بخش خرده فروشی مورد استفاده قرار می گیرند. در ضمن مقاومت آنها در برابر پارگی از کاغذ بیشتر است و می توانند در کنار مقوا بازیافت شوند.
۱۶- مواد نانوتکنولوژی (Microfibre Filteration)
به لطف تلاش های شرکت «PlanetCare» یک فیلتر میکرو الیاف وجود دارد که می توان با ادغام آن در ماشین های لباسشویی با فیلتر کردن میکروپلاستیک ها، مانع رسیدن آنها به فاضلاب شد. این فناوری مبتنی بر میکروفیلتراسیون آب است و به خاطر الیاف و غشاهای دارای بار الکتریکی کار می کند. این نانوتکنولوژی به کاهش آلودگی های میکرو پلاستیکی در آب های جهان کمک می نماید.
۱۷- سکوهای مد دیجیتال (Digital Runways)
به دلیل شیوع بیماری کووید- ۱۹ و به دنبال آن لغو نمایش های مد در مقیاس جهانی، این صنعت به دنبال محیط های دیجیتال است. در فاز اول شیوع بیماری، هفته مد توکیو با پخش آنلاین نمایش های بدون مخاطب خود به صورت زنده، بار دیگر سکوی مد خود را به نمایش گذاشت. سایر شهرها نیز با الهام از تلاش توکیو برای برقراری ارتباط با مخاطبانی که اکنون «خانه نشین» شده اند، به فناوری روی آوردند.
در ضمن رویدادهای دیگری که پیرامون هفته های بین المللی مد برگزار می شوند، در حال تجدید ساختار و انطباق خود با این همه گیری بی پایان هستند. مثلاً نمایشگاه های تجاری دوباره به عنوان رویدادهای آنلاین زنده برپا شده اند و نمایشگاه های LFW طراحی اکنون دیجیتالی گردیده اند.
۱۸- برنامه های جایزه پوشاک (Clothing Reward Programs)
برنامه های جایزه پوشاک به سرعت در حال پیدا کردن جای خود هستند؛ چه در زمینه «بازگرداندن لباس ها برای بازیافت» و چه در زمینه «بیشتر پوشیدن آنها». به عنوان مثال خط Tommy Jeans Xplore شامل یک تراشه هوشمند است که هر بار بعد از پوشیدن لباس به مشتریان پاداش می دهد. یک برچسب هوشمند بلوتوثی در تمام ۲۳ قطعه این خط تعبیه شده است که به اپلیکیشن iOS Tommy Hilfiger Xplore متصل هستند. از امتیازات جمع آوری شده می توان به عنوان تخفیف محصولات آتی برند Tommy استفاده کرد.
۱۹- مد پایدار چاپ سه بعدی (۳D Printed Sustainable Fashion)
تحقیق و توسعه مستمر در چاپ سه بعدی به جایی رسیده که اکنون می توان با مواد پیشرفته به چاپ پرداخت. امروزه دیگر کربن، نیکل، آلیاژها، شیشه و حتی جوهرهای زیستی؛ صرفاً تشریفاتی هستند. امروزه صنعت مد شاهد افزایش روزافزون علاقه به چاپ چرمی و مواد شبه خز است.
۲۰- بلاک چین مد (Fashion Blockchain)
هرکسیکه به نوآوری و فناوری علاقه مند باشد، به دنبال استفاده از قدرت فناوری بلاک چین در این صنعت است. همانطور که می دانید، اینترنت دنیایی که ما می شناسیم را تغییر داده است؛ فناوری بلاک چین نیز این پتانسیل را دارد که روش های تولید، خرید و فروش مد کسب و کارها را تغییر دهد. فناوری بلاک چین می تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی و تجربی دائمی که ما در هر دقیقه و هر ساعت از روز از آن استفاده می کنیم، یک جهان تبادل اطلاعات ایجاد نماید.
۲۱- لباس های مجازی (Virtual Clothes)
شرکت «Superpersonal» یک شرکت استارتاپی انگلیسی است که بر روی برنامه ای کار می کند تا به خریداران این امکان را بدهد لباس ها را به صورت مجازی پرو کنند.
کاربران اطلاعاتی مانند جنسیت، قد و وزن خود را به برنامه می دهند. این برنامه یک نسخه مجازی از کاربر می سازد و لباس های مدل سازی دیجیتال را در تن مجازی می کند. اپلیکیشن مذکور در ماه فوریه در نمایشگاه مد لندن عرضه شد و هم اکنون قابل دانلود است. در ضمن این شرکت یک نسخه تجاری Superpersonal برای خرده فروشی ها دارد. این فناوری به خرده فروشان امکان می دهد تا تجارب خرید مشتریان خود را شخصی سازی کنند.
۲۲- طراحان و متخصصان مد هوش مصنوعی (AI Designers and Stylists)
الگوریتم های مدرن به طور فزاینده ای پر قدرت، سازگار و همه کاره هستند. در حقیقت فناوری هوش مصنوعی باعث می شود که نسل بعدی ربات های فروشگاهی دارای هوشی شبیه انسان باشند. به عنوان مثال شرکت Intelistyle مستقر در لندن یک متخصص مد هوش مصنوعی عرضه کرده که می تواند با خرده فروشان و مشتریان کار کند.
از دید خرده فروشان، یک طراح هوش مصنوعی قادر است تا با ایجاد چندین دست لباس مختلف براساس یک محصول واحد، «ظاهر را کامل» کند. در ضمن می تواند جایگزین هایی برای اقلام تمام شده پیشنهاد دهد.
فناوری هوش مصنوعی می تواند استایل ها و لباس هایی متناسب با نوع بدن، رنگ مو، رنگ چشم و رنگ پوست به خریداران پیشنهاد دهد. امکان دستیابی به متخصص مد هوش مصنوعی از طریق هر دستگاهی فراهم است و به مشتریان امکان می دهد که یک حرکت بی وقفه بین خریدهای آنلاین و آفلاین داشته باشند.