اصلی ترین تفاوت های ترند و مد این است که ترند جزئی از مد است ولی مد می تواند شامل مجموعه ای از ترند های مختلف باشد

اصطلاحات ترند و مد به چه معناست

واژه ترند

در مبحث لغت شناسی، ترند (Trend) این کلمه انگلیسی را به معنی تمایل، تحول و گرایش معنی کرده اند. اما معنای ترند بسته به موقعیت ها و شرایط متفاوت است به گونه ای که ترند در صنعت فشن به ایده ها و پیشنهاداتی اطلاق می شود که برندهای مطرح و صاحب سبک در جهان، در کالکشن های خود به عموم مردم ارائه می دهند.

لازم به ذکر است که ترند همیشه مورد قبول اکثریت واقع نمی شود چه بسا هستند افرادی که با آن مخالفت می ورزند و همچنین هستند افرادی که نسبت به ترندهای روز کاملا بی توجه و بی تفاوت هستند.

تأثیر ترند در حوزه های مختلف

ترند در لغت به معنی روند و گرایش است . البته ترند در حوزه های مختلف می تواند تداعی کننده معانی مختلف باشد اما تمامی این معانی به همه گیر بودن یا فراگیر شدن در آینده نزدیک اشاره می کند. همچنین از ترند به عنوان نوعی حالت یا روش جدید نیز نام برده می شود که در مدت زمان مشخصی طرفدارانی  پیدا می کند. این مدت زمان کاملا متغییر است و از شش ماه تا ۲ سال را در برمی گیرد. لازم به ذکر است که ترند گاهی بیشتر از زمان ذکر شده ادامه دارد.

جایگاه ترند در اجتماع

در جامعه در میان عموم مردم اهمیت ترندهای فشن آن‌طور که باید نیست و شاید مردم ترندها را به شکل اجباری دنبال می‌کنند. در جامعه اغلب، مردم بر اساس نیاز خود به سمت ترندها می روند. البته عموم مردم نیز از ترند پیروی می کنند اما نه به سبک و سیاق اهالی فشن که هر روز سبک لباس پوشیدن خود را به روز کنند، با وجود این مردم طرفدار پوشیدن لباس های دمده نیز نیستند. بنابراین در میان افراد جامعه در مورد دنبال کردن ترندها نوعی تعادل وجود دارد. یکی دیگر از دلایل پیروی از ترندها را باید علاقه به متعلق بودن و جای داشتن در یک گروه خاص دانست.

نیاز جامعه به ترند

دنبال کردن و پیگیر بودن نسبت به ترندها تنها به یک رشته خاص اختصاص ندارد. بلکه انسانها در طول زندگی ترندهای مختلفی را دنبال می‌کنند، به این صورت که گاهی یک طرز تفکر یا نحوه رفتار به عنوان ترند در جامعه شناخته شده است. وجود ترندها مطمئنا در هر جامعه ای با موافقان و مخالفانی رو به رو است با این وجود ترندها تا حد زیادی ما را به سوی پیشرفت هدایت می‌کنند، به نحوی که ترند برای ما نیازسازی می‌کند و ما به طور ناخودآگاه و به شکلی اجباری در راه برطرف کردن نیازهای خود تلاشمان را بیشتر کرده و قدم به سوی پیشرفت می‌گذاریم.

نقش ترند در عرصه تکنولوژی

بهترین تکنولوژی هایی که در سال ۲۰۲۱ ترند شدند شامل تکنولوژی هوش مصنوعی، تکنولوژی واقعیت مجازی، تکنولوژی بلاکچین، تکنولوژی اینترنت اشیا و تکنولوژی امنیت سایبری می باشد.

اگرچه تکنولوژی های اطراف ما مدام در حال ظهور و تکامل هستند ولی این چند گرایش برتر تکنولوژی در ۲۰۲۱ توانایی بالقوه شغلی فعلی برای آینده قابل پیش بینی را ارائه می دهند. بنابراین اکثر این فن آوری های مد روز از متخصصین ماهر استقبال می کنند. به این صورت که زمان مناسب برای انتخاب یکی از این موارد توسط هر شخص فرا رسیده است تا ضمن آموزش دیدن، بتوانند در فرآیند یادگیری خود را برای موفقیت در حال و آینده آماده سازند.

ترندهای فشن

ترندهای فشن با اطمینان می توان گفت در نگاه و برخورد اول با هر فرد به لباس، استایل، نوع آرایش و هر اتفاق ظاهری دیگر در وی توجه می کنیم زیرا این موارد  در نگاه اول معرف و بیانگر شخصیت وی می باشد.

برای بعضی از افراد پیروی از ترند یک زبان ساده برای اثبات خودش در دنیای مد است. به عبارت دیگر، افراد با استفاده از ترندها می‌توانند بدون اینکه زبان بگشایند از اطلاعاتشان در این زمینه با افرادی که با آن‌ها تعامل دارند، سخن بگویند. پیروی از ترندها برای اهالی فشن می تواند یک نقطه قوت محسوب شود، به این صورت که وی را فردی مطلع از آخرین اخبار و ترندها نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که حضور ترندها در ظاهر هر فرد، نشان‌دهنده طبقه اجتماعی یا حتی اقتصادی وی می باشد.

معنی اصطلاح مد MODE چیست؟

مد یک واژه فرانسوی است، که به معنای لباس و مطالعه درباره لباس است. اما در کنار مد، واژه فشن نیز بسیار به کار می رود. فشن Fasion یک واژه انگلیسی و همچنین یک صنعت است. این دو اصطلاح در حوزه طراحی لباس مورد استفاده قرار می گیرند. برند های بزرگ صنعت پوشاک و اکسسوری هر ساله در طی برگزاری فشن شوها، با یکدیگر رقابت می کنند.

به سبک پوشش و نوع لباس ها در یک بازه زمانی، فشن گفته می شود. مد مجموعه ای از ترندها می باشد که با توجه به فصل یا سال تغییر می کند. به عبارت ساده تر ترند همان طراحی برندهای مختلف است که از سوی طراحان معرفی می شود، بنابراین در صورتی که از این طرح ها یا ترند استقبال شود، مد به وجود می آید.

ترند شدن در مد به چه معناست؟

یعنی شروع روند جدیدی در حوزه مد که در یک بازه زمانی خاص، به معرض نمایش در می آید و به خاطر همین دیده شدن های مداوم اغلب استقبال فراوانی از آن می شود. البته ترند شدن در مد می تواند جهانی یا منطقه ای باشد و  همچنین می تواند مربوط به بخش های خاصی از جهان یا حتی یک کشور باشد. اکثر  افراد علی الخصوص جوانان به ترندها علاقه دارند و دوست دارند طبق آخرین مد روز لباس بپوشند. البته اطلاع و آگاهی از ترندها به طراحان لباس و پوشاک برای طراحی های خود کمک می کند.

ماندگاری و دوام ترندها به چه صورت است؟

ترند در اصل روند و مدت زمان ماندگاری مد به حساب می آید. همچنین ماندگاری مد می تواند کوتاه یا طولانی مدت باشد. به طور مثال وقتی یک مد مورد استقبال و پذیرش همه افراد جامعه قرار می گیرد در صورتی که  استقبال مردم مدت زمانی دوام داشته باشد یعنی مد مورد نظر شیک بودن خود را در نظر مردم حفظ کرده و زمینه فراهم است تا این مد به سوی ترند شدن سوق داده شود.

تفاوت ترند و مد در چیست؟

هر مد زمانی به عنوان ترند مطرح بوده است اما هر ترندی الزاما به مد تبدیل نمی شود. به عبارت ساده تر میزان استقبال مردم از یک ترند است که معلوم می کند ترند به مرحله مد می رسد یا نمی رسد. مرحله قبل از مد همان ترند است و لازم به ذکر است که بگوییم پذیرش و مقبولیت یک ترند در میان مردم به فرهنگ و شرایط جوامع مختلف بستگی دارد. با اطمینان می توان گفت که روند ترند و مد از عواملی همچون سیاست، اقتصاد و فناوری های جدید تأثیر می پذیرد.

از اصلی ترین تفاوت های ترند و مد این است که ترند جزئی از مد است ولی مد می تواند شامل مجموعه ای از ترند های مختلف باشد. تفاوت ترند و مد به همین مواردی که بیان کردیم، مربوط می باشد.

دو کلمه ترند و مد معنای منحصر به فردی دارند اگرچه در بعضی مواقع می توانند به جای یکدیگر نیز استفاده شوند. ترند به طور کلی نشان دهنده محبوبیت در یک زمان خاص است در حالی که مد به معنای محبوب ترین و تازه ترین مدل های مو، لباس، دکوراسیون یا حتی رفتار است. مد به شکل یک سبک است، سبکی که در لباس پوشیدن لحاظ می شود. همچنین سبکی که هر فرد برای زندگی خود در نظر می گیرد، در حالی که این سبک با توجه به شرایط متغییر است.

قرن بیستم و ورود به دنیای مد

عصر مدرن، از صنعت مد برای بشر رونمایی کرد در صورتی که تا اواسط قرن ۱۹ اکثر لباس ها به صورت سفارشی دوخته می شدند. در قرن ۲۰ تکنولوژی و فناوری های جدید به کمک صنعت پوشاک آمد به این صورت که کارخانه های تولید پوشاک و البسه، لباس های متنوع را تولید و به بازار عرضه کردند.

نباید فراموش کنیم که تغییر و تحولاتی که بر دستگاه های تولید و دوخت پارچه متحمل شد به طراحان در ایجاد طرح های متفاوت و زیبا کمک کرد. برندها سعی می کنند در طراحی ترندهای خود سلیقه و فرهنگ جامعه را در نظر بگیرند. همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم به هر چیزی که در یک بازه زمانی خاص قرار است که در روند مد قرار بگیرد، ترند می گویند.

آپدیت شدن مداوم ترندها

ترند در یک نقطه مکانی خاص و در زمان خاص مورد توجه قرار می گیرد و از آن پیروی می شود. ترند ها به سرعت در حال آپدیت شدن هستند به این صورت که بعد از مد شدن یک ترند، ترندهای جدیدی به مردم ارائه می شوند. ترند تنها به صنعت مد و فشن اختصاص ندارد بلکه در حوزه تکنولوژی، معماری، موسیقی و… نیز ورود پیدا کرده است. به عبارت ساده تر، مد و ترند هر دو می توانند به معنای دنبال کردن و استفاده از آخرین سبک ها در زمینه های مختلف ازجمله پوشاک، فرم اندام، مدل آرایش، تکنولوژی باشند.

فست فشن چیست؟

به فست فشن به عنوان یک رویداد نگاه می شود که طی آن طراحان مد و فشن در آن دور هم جمع می‌شوند تا جدیدترین طراحی‌های خود را معرفی کنند. امروزه در میان افراد جوامع شاهد این هستیم که تقاضا برای تغییر و همراهی با مد، رو به افزایش است و به همین دلیل مصرف تولیدات ارزان قیمت با کیفیت پایین یا به اصطلاح «فَست فشن» رو به رشد است.

طراح لباس کیست؟

هنر طراحی پوشاک، حرفه ای است که توسط هنرمندان با ذوق و خوش سلیقه صورت می گیرد. این هنرمندان با طراحی های خود بر روی لباس ها، نقش مؤثری در صنعت مد، در یک محدوه زمانی خاص دارند.

طراحان مد

طراحی مد به عنوان یک یک هنر کاربردی است که می‌تواند در زمینه های متفاوتی مانند طراحی لباس نیز کاربرد داشته باشد. طراحان مد همواره تلاش می‌ کنند تا در طراحی لباس ها، زیبایی و دل‌انگیزی دیده شود. همچنین آن‌ها  در تمام طراحی ها در  نظر می گیرند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود.

طراحان برای به اجرا در آوردن طرح های خود از وسایل و پارچه های مختلف استفاده می کنند، همچنین طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند. امروزه لباس‌های روز و معمولی بیشترین میزان لباس‌های مصرفی را تشکیل می‌دهند اما با این وجود دوخت لباس های سفارشی نیز بخشی از فعالیت طراحان مد محسوب می شود.

اوت کوتور چیست؟

اوت کوتور که در اصل یک کلمه‌ی فرانسوی است، در اصطلاح به دوخت بسیار سطح بالا گفته می‌شود. از اوت کوتور به معنی دوخت سفارشی یا خیاطی قراردادی نیز نام برده می شود.  اوت در زبان فرانسه به معنی «بالا و عالى رتبه» و کوتور به معنی «دوخت و دوز» است. اوت کوتور در صنعت مد و فشن به مجموعه‌ خاصی از لباس‌ها گفته می‌شود که توسط خیاط ‌های بسیار زبردست و ماهر دوخته می شوند. لازم به ذکر است که در اوت کوتور تمام مراحل دوخت لباس از ابتدا تا انتها توسط دست انجام می گیرد.

آلایندگی های صنعت مد

صنعت مد به عنوان دومین صنعت آلاینده محیط زیست به شمار می رود. زیرا استفاده از پنبه که رکن اصلی این صنعت است با خود آلاینده هایی به همراه دارد که در طی مراحل کاشت و برداشت وارد محیط زیست می شود. هر ساله مقادیر زیادی مواد شیمیایی و حشره کش ها جهت رفع آفت از مزارع پنبه مورد استفاده قرار می گیرد و همین امر زمینه را برای ورود انواع مواد سمی و خطرناک به آب و خاک فراهم می سازد.

همانگونه که فرآیند تولید پوشاک با سرعت زیادی در حال رشد است، فرآیند مصرف نیز سرعت گرفته است. مصرف گرایی باعث شده است که استخراج مواد از ذخایر منابع به حداکثر توان خود برسد و همین مسأله ضرورت توجه به فنون و فناوری های بازیافت را حیاتی می سازد. چون صنعت فشن آلودگی زیادی را وارد محیط زیست می کند.

همچنین مصرف‌ گرایی یک الگوی اشتباه در زندگی بسیاری از افراد است که یکی دیگر از پیامدهای پیروی از ترندها به شمار می‌آید. استفاده از لباس و اکسسوری‌های ترندی که مختص به فصل، سال یا موقعیت زمانی خاصی هستند می‌توانند  باعث تشدید این رفتار شوند.

سبک خود را پیدا کنید

هر فرد باید سبک خود را پیدا و انتخاب کند تا بتواند با دیگران متفاوت باشد، بنابراین با مد پیش می رود چون در هر دوره مد متفاوت می باشد و اغلب با شخصیت ها وسلایق متفاوت افرادی سازگار است.

هزینه بالای مد

همیشه و همه جا همراه با مد روز پیش رفتن کاملا سخت است چون افراد هزینه بالایی را متحمل می شوند بنابراین تنها افراد ثروتمند و سلبریتی ها می توانند همراه با آخرین مد پیش روند. با این وجود زمانی که یک مد تبدیل به ترند می شود فرصتی پیش می آید تا افرادی که دغدغه‌ی مد دارند بتوانند خود را با جامعه مد انطباق دهند. وقتی یک مد به ترند تبدیل می شود افراد علاقمند و پیگیر مد می توانند بخشی از جامعه مد باشند.

نمونه هایی از ترند و مد در طول چند سال اخیر از جمله سال های ۲۰۲۱-۲۰۱۸

معرفی نمونه هایی از ترند و مد

عینک های مینیاتوری در سال ۲۰۱۸

عینک های مینیاتوری یکی از اکسسوری هایی بود که در مجموعه ترندهای ۲۰۱۸ به چشم می خورد. این مدل عینک ها که از فیلم ماتریکس الهام گرفته بودند یکی از پرطرفدارترین ترند عینک در تابستان ۲۰۱۸ به شمار می رفت. در میان مدل های مختلف عینک های مینیاتوری، مدل چشم گربه ای نسبت به مدل بیضی و مستطیل محبوب تر و خواستنی تر بود. چون این مدل با اکثر چهره ها تناسب دارد.

ترندهای لباس آقایان در سال ۲۰۱۹

ترند لباس آقایان در سال ۲۰۱۹ با تغییرات چشمگیری رو به رو شد به طوری که ترند مد آقایان عمدتا به سمت سبک لباسی کژوال و راحتی روی آورد. ترکیب لباس های کلاسیک و مدرن، پوشیدن لباس های لایه ای به روی هم، استفاده از کیف دستی های مخصوص آقایان، پوشیدن لباس هایی با طرح های چهارخانه، پیراهن های یقه کوبایی آستین کوتاه و کت هایی با دوخت و برش آزاد از جمله ترندهای جذاب و محبوب مد و لباس آقایان در سال ۲۰۱۹ به شمار می روند.

پلیسه ترند جذاب سال ۲۰۱۹

پلیسه یکی از انواع مختلف پارچه است که در صنعت مد به عنوان یکی از بهترین و زیباترین ترندهای  سال ۲۰۱۹ معرفی شد. پلیسه در واقع یک نوع چین روی پارچه است که با وجود کلاسیک بودنش امروزه بر روی بسیاری از طرح های آوانگارد فشن نیز استفاده می شود. به طور مثال دامن های پلیسه ای هنوز طرفداران خود را دارند و نه تنها از چرخه مد خارج نشده اند بلکه هر روز در دوخت لباس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

ترند جواهرات در سال ۲۰۲۱

استایل شیک به نوع لباس و اکسسوی هایی برمی گردد که فرد با خلاقیت و سلیقه خود آن ها را در کنار هم قرار می دهد. آشنایی با ترکیب رنگ ها و طرح های زیبا و دوست داشتنی مطمئنا در خوش استایل بودن افراد بی تأثیر نیست. به طور مثال کیف و لباس مناسب می توانند ظاهر شما را کامل کنند. اگر پیراهن شما ساده است، یک گردنبند طلایی می تواند شما را از یک خانمی ساده به یک بانوی خوش استایل تبدیل کند. شرکت هایی که طلا و جواهرات را مطابق با ترند سال به مشتریان ارائه می دهند مطمئنا در کسب محبوبیت موفق تر خواهند بود.

کفش های پاشنه متوسط در سال ۲۰۲۱

محصولات صنعت مد یا فشن شامل انواع پوشاک، کیف، کفش، عینک، جواهرات و اکسسوری است. کفش های پاشنه متوسط در سال ۲۰۲۱ ترند شدند تا بانوان با پوشیدن آنها احساس راحت تری داشته باشند. از مزایای این مدل کفش این است که با هر استایلی ست می شوند بنابراین در هر مراسمی می توان کفش های پاشنه متوسط پوشید.

ترندهای طراحی داخلی در سال ۲۰۲۰

اکثر افراد با این سوال روبرو هستند که هماهنگی با ترند هایی که در هر سال جدید مطرح می شوند، به این معنا است که باید هر سال تمام مبلمان و طراحی داخلی محیط زندگی خود را تغییر دهیم؟ در پاسخ باید گفت که ترند های طراحی داخلی نیز در هر فصل به شکل چشمگیر و قابل توجهی تغییر نمی کنند.

در دنیای مد طراحی داخلی، برخی از ترند ها سال ها محبوبیت خود را حفظ می کنند، بنابراین با اضافه کردن رنگ ها، بافت ها و جزئیات به این ترند های محبوب، ترندهای جدید شکل می گیرد. با همین تغییرات کوچک موقت نیز  می توانیم ترند های جدید را دنبال کرده و با آن ها هماهنگ شویم.

نوپردازی سقف های کاذب؛ پرکاربردترین ترندها

سقف های کاذب یکی از عناصر مطرح طراحی داخلی در سال های اخیر به شمار می روند. امروزه در بسیاری از خانه های مدرن و جدید می توان سقف های کاذب با طراحی های خاص و متفاوتی را مشاهده کرد. در سال ۲۰۲۰، نور پردازی های توکار این سقف های کاذب محبوبیت بیشتری یافته و به نظر می رسد که به یکی از پرکاربرد ترین ترند ها در این سال جدید تبدیل شود.

باغچه های عمودی

برای ایجاد فضایی زنده و ایجاد نقطه ای کانونی، به خصوص در مکان های کوچک، باید بر روی دکوراسیون و تزئین دیوار ها تمرکز کرد. امسال یکی از ترند ها در زمینه دکوراسیون دیوار ها، استفاده از تابلو های زنده رنگارنگ و متفاوت است که از گیاهان زنده تشکیل شده اند. البته باغچه های عمودی که به دیوار ها متصل می شوند نیز هم چنان محبوبیت خود را حفظ کرده و به کار برده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian