تاریخچه عطر و پیدایش آن از تمدن‌های شرقی

قطعا عطر تاریخچه‌ی طولانی دارد و کیمیا‌گران از خیلی قبل به فکر کشف ماده‌ای خوشبو بودند. عطر از دو کلمه fume  و per تشکیل شده که معنی آن (fume) دوده است. چون در تمدن‌های مختلف رایحه‌های خوشبو را از سوزاندن گیاهان معطر و دوده ایجاد شده به دست می‌آوردند.

از اولین مکان‌هایی که مردم شروع به ساختن و استفاده از عطر کردند بین‌النهرین و مصر باستان بود. تاپوتی اولین شیمیدان معروف زن در بین‌النهرین که نقش قدرتمندی در حکومت و مذهب داشت از تقطیر اسانس‌های معطر (روغن‌های گیاهی و گل‌ها) عطرهای خوشبویی را استخراج کرد. فرمول این روش‌ها را به اسم خود به ثبت رساند و اثبات این موضوع در متون باستانی و یافته های باستان شناسان پیدا شده است.

ساخت و تاریخ عطر

عطر در دوران مصر باستان

عطر به  دوران مصریان باستان بر می‌گردد. زمانی که برای خشنودی خدایان، حمایت و خیرخواهی آن‌ها نسبت به خودشان در معابد با سوزاندن صمغ و چوب‌های معطر آن فضا را خوش‌بو می‌کردند. در مراسم جشن و حتی برای خوشبو کردن مردگان در مراسم تدفین از این اسانس‌های طبیعی استفاده می‌کردند.

یکی از نوآوری‌های مردمان مصر ارائه ظرف‌های شیشه‌ای کوچک برای عطرها در آن زمان بود. زنان مصری رایحه‌های خوشبو را داخل آن ظروف می‌ریختند و به گردن خودشان آویزان می‌کردند.

استفاده عطر توسط مصریان

فرهنگ شرق، غنی در عطر

فرهنگ شرق به طور قابل توجهی به توسعه و استخراج عطر از طریق تقطیر توسط دانشمندان ایرانی پرداخته بود. به خاطر پیشرفت‌های علم شیمی در زمینه عطر همانند کشف الکل زکریا  و ساخت اولین عطر از گل رز توسط ابن سینا منطقه غرب را تحت تاثیر قرار داد . هخامنشیان از روغن‌های معطر و براق حتی برای موی سر استفاده می‌کردند. جالب است بدانیم که خشایارشاه برای خوشبو کردن بدن خود از عطر گران‌بهای Labyzos استفاده می‌کرد.

بعد از جنگ‌های صلیبی راه تجارت عطر از شرق به غرب آغاز شد. تا آن زمان عطر برای منطقه غرب ناشناخته بود. با تجارت اسانس‌ها و ادویه‌های معطر و طیف وسیعی از گیاهان معطر جنگلی همانند سرخس‌ها، خزه‌ها، شکوفه‌های گیلاس، گل رز و گلبرگ‌های بنفشه که خیلی با ارزش بود.

 رایحه عنبر سائل به خاطر بوی شیرین و تازه دریایی که از وال گرفته می‌شد و مشک خوش‌بویی که از یک گونه آهوی کوهی تهیه می‌کردند به اروپا صادر می‌شد. موارد دیگر مثل نارنج تلخ و دیگر مرکبات از چین و جنوب شرقی آسیا وارد می‌شدند. بیشتر این گیاهان معطر در منطقه خاورمیانه پروش عالی داشتند که به لطف این تجارت در آن دوره عطر به یک تجارت سودآور مبدل شد.

استفاده از عطر در دربار ایران باستان

ایجاد تغییرات یونیان در عطر

یونیان تفاوتی را که در عطر‌ها ایجاد کردند، ترکیب کردن پودر‌های خوشبو با روغن بدون استفاده از الکل بود. آن‌ها اولین کسانی بودند بود که عطرها را در موارد بهداشتی و شوینده برای استحمام کردن در آن زمان ارائه دادند. چنان هزینه‌های زیادی را صرف وارد کردن مواد معطر به کشور می‌کردند که سبب شد در قرن ششم سولون، پادشاه آن دوره استفاده از عطر را منع کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد. در قرن ۱۴ در مجارستان به دلیل وجود آب معدنی خاص، به جای الکل آن را با روغن‌های معطر ترکیب کرده و به دستور ملکه الیزابت عطری ویژه ساخته شد.

 با تجارت شرق به غرب بیشتر عطرها با رایحه‌های گوناگون از ونیز به نقاط مختلف اروپا صادر شد. هنر عطر به لطف دانش در زمینه شیمیایی و بهبود روش‌های متفاوت تقطیر به صورت پیشرفته‌تر در زمان پادشاه هنری دوم از ایتالیا به فرانسه راه یافت. از این بعد در فرانسه پادشاهان روزانه خواستار عطر جدیدی بودند. در دوره‌ی ناپلئون بناپارت صنعت عطرسازی فرانسه شکوفا شد و بعدها صنعت مد و پوشاک برندهای پاریس در عطرهای فوق العاده درخشید. البته در سال ۲۰۰۰ متخصص‌ترین عطرسازان ایتالیایی‌ها شناخته شده بودند. همچنان بعضی از برندهای پاریسی تولید عطر خود را در رم  انجام می‌دهند.

انتخاب عطر

رایحه متفاوت عطر در فصل‌های مختلف

با تغییر فصل سال، به دنبال آن تغییر دمای بدن عطر‌ها بر روی پوست شما بوی دیگری از خود نشان می‌دهند. به این دلیل که رایحه‌ی عطرها از نت‌های گوناگون به وجود می‌آید که با یک‌دیگر هماهنگ می‌شوند. این نت‌ها به مرور زمان آشکار می‌شوند. اولین بویی که از عطر به مشام می‌رسد مربوط به نت بالایی عطر می‌باشد. به دنبال آن نت میانی احساس می‌شود و به تدریج وقتی روی بدن شما می ماند نت پایه آن مشخص می‌شود. این نت‌ها با دقت و با توجه کامل به فرآیند تبخیر عطر به وجود می‌آیند.

تعریق و واکنش‌های بدن سبب تغییر رایحه نوت‌ها می‌شود، به طبع عطر شما رایحه همیشگی را ندارد. پس کسانی که همانند امضای شخصی خودشان همیشه از یک رایحه‌ی خاص استفاده می‌کنند، از نظر کارشناسان عطر اشتباه است. در ادامه برای‌تان دلایل این موضوع را بیان می‌کنیم.

خصوصیات عطر زمستان

عطرهای که مخصوص فصل پاییز و زمستان می‌باشند رایحه‌های گرم پر از ادویه‌های تند، بوی چوب عمیق جنگلی، کهر‌بایی (ماده شکم وال، بوی گرم، شیرین و شرقی ) و مشک، نت قهوه را دارند. این عطر‌ها مدت طولانی، ماه‌ها و شاید سال‌ها روی لباس شما ماندگاری دارند. وقتی هوا رو به سرمای شدیدتر می‌رود از رایحه با نت بالاتر که از دانه‌های فلفل تند، تمشک و گل رز بلغاری بهتر است فقط در فصل زمستان استفاده شود.

عطری با رایحه‌ای تند و گرم

خصوصیات عطر تابستان 

عطرهای که مخصوص فصل بهار و تابستان است رایحه‌ی با نت پایین سبک خنک پر از شکوفه‌های گل و میوه‌ای (مثل مرکبات) هستند. چنین عطر‌هایی در تابستان به خاطر دمای هوا با رایحه‌های که در فضای  طبیعت است مخلوط می‌شود و شما را خاص‌تر و خوش‌بوتر می‌سازد. به همین علت ماندگاری زیادی ندارند و به اصطلاح خودمان زود می‌پرند.

 این موضوع دلیلی بر این نیست که عطر خوبی محسوب نشود، چون مخصوص فصل گرم تابستان است. پس اگر می‌خواهید در هر فصلی رایحه‌ای خاص داشته باشید باید عطر خودتان را عوض کنید و مختص به یک عطر محدود نباشید.

انتخاب عطر
عطری با رایحه‌ی ملایم و خنک

چه فصلی مناسب انتخاب عطر است

بهترین فصل برای انتخاب عطر فصل بهار است به خاطر شروع گرما و تازگی هوا، شما می‌توانید انتخاب مناسب را در مورد عطر‌ها داشته باشید. با تست کردن روی نبض دست، نبض گردن و پشت گوش حتی بر روی موهای‌تان از تندی یا سبکی عطر آگاه شوید. پیشنهاد می‌کنیم تستر‌ها را در سایز کوچک برای مدت کوتاهی امتحان کنید تا عطر مورد نظر خودتان را پیدا و خریداری کنید.

عطر‌ها داستان‌های زیادی را درباره شخصیت شما روایت می‌کنند پس هرگز از متفاوت بودن و انتخاب در مورد عطرها راحت نگذرید. به دیگران این اجازه را بدهید که متفاوت‌تر شما را بشناسند.

یک فاکتور مهم در انتخاب عطر، نوع پوست

آیا شما عطری را که انتخاب می‌کنید با پوست بدن‌تان سازگاری دارد؟

 اغلب افراد برای خرید عطر به این نکته اصلا توجه ندارند. روغن عطر‌ها بر اثر حرارت بدن با باکتری‌های روی پوست شما واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند. پس نوع پوست نقش مهمی در انتخاب عطر ایفا می‌کنند. در نظر گرفتن فاکتور پوست چرب و خشک امر بسیار مهمی است.

عطر مناسب برای پوست چرب

عطر‌هایی که رایحه‌ی مرکباتی و شکوفه‌های گل را دارند برای پوست چرب فوق العاده مناسب می‌باشند. افرادی که پوست چرب دارند واکنش شیمیایی بدن‌شان بیشتر است. برای ماندگاری بالای عطر روی بدن‌شان بهتر است عطرهای میوه‌ای و گل‌ها را انتخاب کنند.

عطر مناسب برای پوست خشک

برای پوست خشک هم رایحه‌های چوبی و روغنی که ماندگاری بالایی دارند بهترین گزینه است. از آن‌ جایی که اثر عطر روی پوست خشک سریع از بین می‌رود پیشنهاد می‌کنیم به جای عطرهای رقیق شده و مایع از عطرهای غلیظ و روغنی استفاده کنید. برای سالم ماندن پوست‌تان از عطرهایی با ترکیبات مواد طبیعی گزینه‌ای مناسب است.

در کل دارای هر نوع پوستی که هستید قبل از استفاده از عطر پوست خودتان را با لوسیون بدون بو ماساژ دهید، سپس عطر یا ادکلن بزنید. می‌توانید محلی که قرار است عطر بزنید را با وازلین چرب کنید با این روش ماندگاری بیشتر و نت‌های مختلف عطر زودتر به مشام‌تان می‌رسد.

انتخاب عطر

انتخاب عطر بر اساس شخصیت

 یک عطر را می‌توان با توجه به معیارهای مختلفی انتخاب کرد بعد از گزینه‌ی فصل‌ها  با توجه به شخصیت افراد عطرها دسته بندی می‌شوند. این گروه‌بندی از یک تحقیق و مطالعه درباره رفتار مشتری‌ها در رابطه با انتخاب عطر ایجاد شده و به چهار دسته تقسیم شده است.

رایحه عطرها را  بر اساس چهار عناصر درونی برای خانم‌ها و آقایان، طراوت، هوا، خاک و آتش در نظر گرفته می‌شود. البته افراد را نمی‌توان محدود به یک گروه خاص کرد، بلکه افراد به علت شخصیتی چند وجهی هستند.

انتخاب عطر
ترکیبی از عطرها با تناژهای متفاوت

طراوت، شخصیتی سرزنده

 به شخصیتی گفته می‌شود که سرزنده و شاد و افرادی خوش خلق و سرشار از ایده می‌باشند. خیلی پر‌انرژی و عاشق عیش و نوش هستند. عطر این دسته از افراد بیشتر رایحه‌هایی از طبیعت مثل گل یاس و شکوفه‌های بنفشه و سوسن، میوه‌های چون مرکبات و گیاهان معطر است. به طور کلی عاشق رایحه‌های مدرن و کلاسیک هستند. 

هوا، شخصیتی لطیف

شخصیتی کاملا زنانه می‌باشد. به علت طبیعت زنانه و حس مادری همیشه لطافت و مهربانی را نشان می‌دهند. آن‌ها شخصیت هنرمندی دارند و از طرفی قدرت و قاطعیت واقعی در پس این لطافت آشکار نهفته است. مردان این گروه اگر ویژگی زنانگی داشته باشند، افرادی هستند که به دنبال عطرهای شیرین می‌روند و بیشتر طرفدار رایحه‌های چوب صندل رایحه آفتابی شرقی و ادویه‌های تند هستند. خانم‌های این گروه رایحه‌های مانند پودر برنج، گل‌های ظریف مانند عنبیه، بنفشه، گلpeony  (صد تومنی) است.

خاک، شخصیتی متفکر

این دسته از افراد آرام، متفکر و متکی به استایل شخصی خودشان هستند. صداقت آن‌ها ممکن است شما را متعجب کند. این افراد خیلی اهل مد نیستند. اما، غالبا رهبر و شاغل می‌باشند و جذب سیاست می شوند. همانند شخصیت‌شان  به دنبال عطر رهبر هستند که همه به آن‌ها جذب شوند.

در مورد رایحه آقایان این گروه، بیشتر رایحه چرمی، چایپری (رایحه مدیترانه‌ای، ترکیب گلسنگ، نعناع هندی و ترنج در کل تلخ و تند)، چوبی و ادویه‌ گزینه مناسبی هستند. افرادی با عنصر خاک عطرهایی با تناژ بوی جنگل، خزه، قارچ و بوی غلیظ خاورمیانه را دوست دارند؛ بیشتر تمایل دارند منحصر به فرد باشند.

آتش، شخصیتی شعله‌ور

معمولا این افراد از لحاظ خلق و خوی و رفتار برون‌گرا هستند و فراموش کردن آن‌ها غیر ممکن است. همچنین مرموز و همیشه رازی برای مخفی کردن دارند. در واقع این افراد ترند‌های مد روز را شناسایی می‌کنند و خودشان را با آن‌ها تطبیق می‌دهند. رایحه مورد علاقه آقایان این گروه بیشتر رایحه‌ی شرقی و چوبی و برای زنان عطر گل رز، است.

انتخاب عطر مناسب در مکان‌های مختلف

عطر مناسب محل کار

افرادی که شاغل هستید باید توجه داشته باشید عطری را استفاده کنید که رایحه‌ی تند و قوی نداشته باشد. چون در محیط کار قطعا فعالیت زیادی دارید یا به دلیل استرس کاری تعریق بدن زیاد می‌شود. ترکیب بوی تند عطر با بوی بدن نه تنها خوشایند نیست بلکه آزار دهنده و باعث فرار همکاران از کنار شما می‌شود. پس بهتر است از رایحه های خنک، ملایم و مرکباتی استفاده کنید که سبک‌تر هستند. سعی کنید در محل کار یک body splash به همراه داشته باشید.

انتخاب عطر
تناژ مختلف body splash یا اسپری بدن

عطر مناسب مصاحبه کاری یا قرار رسمی

 تا به حال از این موضوع اطلاع داشته‌اید که بوی عطر کسی که برای یک مصاحبه کاری حضور پیدا می‌کند می‌تواند بسیار مهم واقع شود. پس اگر یک قرار کاری و رسمی برای شما ایجاد شد حتما در انتخاب عطر دقت کنید. حتی پیشنهاد می‌کنیم حد الامکان از عطر زدن خودداری کنید. چون ممکن است عطر دلخواه شما مورد سلیقه‌ی طرف مقابل نباشد و تاثیر بدی بر روی جلسه و مصاحبه شما داشته باشد. بهتر است برای کاهش استرس دوش آب سرد بگیرید. از یک Deodorant خنک بر روی پوست‌تان استفاده کنید.

عطر مناسب در یک قرار عاشقانه

برای حضور در یک قرار عاشقانه باید از یک استراتژیک بخصوصی استفاده کنید. البته این در مورد شما آقایان می‌باشد. عطری که شما باید انتخاب کنید باید رایحه فلفل سیاه، چوب صندل و رایحه چرمی داشته باشد که هر زنی را در مورد شما اغوا می‌کند. در مورد شما خانم‌ها بهتر است در قرار عاشقانه از عطری که رایحه‌ی انار، چوب بابو و نارگیل می‌دهد را انتخاب کنید.

انتخاب عطر

خوشبویی در مهمانی شام

وقتی شما به یک مهمانی شام دعوت هستید و می‌خواهید به اندازه لباس و استایل شیک‌تان، خوشبو باشید. بهتر است از عطر گرم و قوی مثل عطر تلخ استفاده نکنید. زیرا مهمانی شام وقتی در فضا بوی غذاها به مشام می‌رسد با بوی عطر تند شما رایحه‌ی چندان خوشی را ایجاد نمی‌کند و باعث اذیت مهمان‌ها می‌شود. پس بهتر است از رایحه‌های خوراکی مثل وانیل، شکلات و … استفاده کنید که خوشایندتر می‌باشد.

عطر مخصوص در مجلس عروسی

حتما پیش خودتان فکر می‌کنید که تا اینجا همه رایحه‌ها ملایم شد پس عطر تند مناسب کجاست؟ وقتی در جشن عروسی خودتان یا در جشن عروسی دعوت شده‌اید و یک شب طولانی را در پیش دارید بهتر است از عطر با رایحه تند و قوی با ماندگاری بالا استفاده کنید. بیشتر اسانس روغنی بوی چوب جنگلی و ادویه‌های تند شرقی را استفاده کنید که شما تا آخرین ساعات شب خوشبو بدرخشید.

عطر تعطیلات

برای تعطیلات آخر هفته هم در فصل تابستان بهتر است از رایحه خنک، آبی و هاوایی، میوه‌های استوایی را انتخاب کنید. این عطر بیشتر بوی لیمو ترش، سیسیلی (ملایم و شیرین) و گل شکوفه‌های یاسمن را داشته باشد که در کنار دوستان یک تعطیلات خنک استوایی را سپری کنید.

امیدوارم با این مطلب شما را راهنمایی کرده باشیم تا معیارهایی درستی را در هنگام خرید عطر در نظر بگیرید. علاوه بر خوش استایل بودن در موقعیت‌های مختلف به درستی خوش‌بو باشید. در مطلب بعدی عطرهای برندهای معروف و مواد سازنده‌ی آن‌ها، بهترین برندهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را برای شما معرفی می‌کنیم.

از عطرهای مورد علاقه‌تان برای ما بنویسید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian