تاریخچه دکمه‌ها

از حدود ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد استفاده از دکمه در لباس‌ها مرسوم بود. در آن زمان طبقه‌ی بالای جامعه از دکمه‌ها استفاده می‌کردند؛ زیرا دکمه‌ها از جنس برنز، شاخ صدف و پوسته‌ی حیوانات کمیاب تهیه می‌شد. امروزه دکمه‌ها را با قیمت‌های متفاوت می‌توانید پیدا کنید و معمولا از جنس پلاستیک فشرده تهیه می‌شوند. این از خاصیت‌های تولید انبوه است. قدیمی‌ترین دکمه‌ی کشف شده حدود ۵۰۰۰ سال قبل و در پاکستان یافت شده است.

تاثیر انواع دکمه

قبل از اینکه با انواع دکمه و نام‌های آن‌ها آشنا شویم، بهتر است از تاثیرات دکمه بر لباس بدانیم. انتخاب هوشمندانه‌ی دکمه‌ی مناسب می‌تواند لباس شما را بسیار زیبا و شیک‌تر نشان دهد.

  • رنگ مناسب دکمه: رنگ مناسب دکمه‌ی لباس شما می‌تواند آن را یکی از نکات تاثیرگذار در زیبایی لباستان بکند. مثلا اگر لباس چهارخانه دارید، کمترین رنگ موجود در چهارخانه‌ها را برای رنگ دکمه‌تان انتخاب کنید و جلوه فوق‌العاده‌ای به لباستان بدهید. دکمه‌ای با هارمونی رنگ مناسب انتخاب کنید.
  • دکمه طرحدار یا ساده: اگر لباستان پارچه‌ی ساده دارد با انتخاب یک دکمه‌ی مناسب می‌توانید آن را از سادگی دربیاورید. دکمه‌های طرحدار و یا براق برای همراهی یک پارچه‌ی ساده انتخاب مناسبی هستند.
  • دکمه مناسب فصل: انتخاب دکمه شما می‌تواند براساس فصل باشد تا حس گرما و یا سرما القا کند. مثلا برای فصل پاییز و زمستان می‌توانید از دکمه‌های چوبی استفاده کنید. دکمه‌های سبک با وزن کم حجم کوچک هک برای فصل‌های پاییز و زمستان مناسب هستند.
  • دکمه مناسب جنس پارچه: بهتر است برای ایستایی بهتر و از طرفی هارمونی جنس پارچه و دکمه برای پارچه‌های نازک از دکمه‌های کوچک و برای پارچه‌های ضخیم از دکمه‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا دکمه راحت‌تر لباستان را نگه دارد.
  • دکمه برای نما: انواع مختلفی از دکمه که در ادامه در مورد آن‌ها خواهیم خواند را می‌توانید به عنوان دکمه‌نما هم استفاده کنید. برای سر جیب‌ها، روی یقه برای ایستایی بهتر و یا سر آستین‌ها.
  • دکمه به عنوان رکن اصلی: در برخی از موارد می‌توانید به کمک دکمه‌ها و اضافه کردن یک تکه پارچه روی لباس قدیمیتان لباس جدیدی داشته باشی. اینجا دکمه‌ها حکم دوخت برای شما دارند و نگه‌دارنده‌ی لباس جدید شما هستند.

دکمه پایه‌دار Shank Buttons

دکمه‌های پایه‌دار نوعی از دکمه‌ها هستند که روی سطح آن‌ها سوراخی وجود ندارد. پایه‌ای جدا، فلزی یا از جنس خود دکمه زیر آن وجود دارد و یک حلقه است. نخ و سوزن از داخل آن حلقه عبور می‌کند و دکمه از آن قسمت به لباس دوخته می‌شود. این دکمه‌ها برای پارچه‌های ضخیم مناسب هستند، به دلیل پایه‌دار بودن، پارچه‌های ضخیم با آن‌ها راحت‌تر باز و بسته می‌شوند.

دکمه پایه‌دار Shank Buttons
دکمه پایه‌دار Shank Buttons

دکمه تخت Flat Buttons

دکمه‌های تخت متداول‌ترین نوع دکمه‌ها هستند. این دکمه‌ها در دو نوع دو سوراخ و چهار سوراخ طراحی و تولید می‌شوند. ابعاد آن‌ها نیز متفاوت است. مثلا برای پیراهن‌های مردانه دکمه‌ی تخت چهار و یا دو سوراخه‌ی سایز کوچک استفاده می‌شود؛ یا اگر در مانتو یا کتی برای دکمه‌های اصلی سایز بزرگ را استفاده کردید؛ برای سرآستین و سر جیب‌ها از سایز کوچک همان مدل استفاده کنید. دکمه‌های تخت برای پارچه‌های نازک مناسب‌تر هستند و راحت‌تر روی لباس می‌خوابند.

دکمه تخت Flat Buttons
دکمه تخت Flat Buttons

دکمه پلاستیکی Plastic Buttons

دیسک‌های پلاستیکی کوچک که چهار و یا دو سوراخ دارند و معمولا از جنس Polyamide و Polyacrylonitrile تهیه و تولید می‌شوند. این دکمه‌ها ابعاد مختلفی دارند و برای هر قسمت از لباس اندازه‌ی مناسبی از دکمه‌ها لازم است. دکمه‌های روی یقه و روی سرآستین معمولا کوچک‌تر از دکمه‌های اصلی هستند.

کاربرد دکمه پلاستیکی: دکمه‌های پلاستیکی هنگام ساخت قابلیت بالایی برای تغییر دارند و رنگ‌های ابر و بادی، براق، مات و اکلیلی آن‌ها موجود است. دکمه‌های پلاستیکی سبک کژوال دارند. انتخاب آن‌ها برای لباس‌های روزمره بهتر است. اگر لباس شما ساده است و رنگ ملایمی هم دارد با انتخاب یک دکمه‌ی براق زیبا می‌توانید زیبایی چشم‌گیری به آن بدهید. با رنگ‌ها بازی کنید. گاهی انتخاب یک رنگ متضاد برای دکمه می‌تواند نکته‌ی تاثیرگذار لباس شما باشد.

دکمه پلاستیکی Plastic Buttons
دکمه پلاستیکی Plastic Buttons

دکمه فلزی Metal Buttons

دکمه‌های فلزی معمولا برای شلوارهای جین و لباس‌های چرمی استفاده می‌شوند و ظاهر زیبایی نیز به آن‌ها می‌دهند. انواع دو سوراخ، چهار سوراخ و پایه‌دار دکمه‌های فلزی موجود است. انواع دکمه خاصی است که پانچ و در شلوارهای جین استفاده می‌شوند، در ادامه در رابطه با آن‌ها نیز صحبت می‌کنیم.

کاربرد دکمه فلزی: دکمه‌های فلزی برای پارچه‌های ضخیم مناسب‌تر هستند؛ زیرا بافت درشت و خشنی دارند. دامن‌های جین، کت‌های جین و اورآل‌هایی از جنس دنیم معمولا با دکمه‌های فلزی تکمیل می‌شوند. استفاده از دکمه‌های فلزی برای نما هم بسیار کاربردی است. این دکمه‌ها برای پافرها هم استفاده و در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، مسی و برنزی تولید می‌شوند.

دکمه فلزی Metal Buttons پایه‌دار
دکمه فلزی Metal Buttons پایه‌دار

دکمه چوبی  Wooden Buttons

دکمه‌های چوبی معمولا در دو نوع دو سوراخ و چهار سوراخ هستند. این دکمه‌ها به نسبت باقی جنس‌ها از مقاومت کمتری برخوردارند. مخصوصا هنگام شستشو در ماشین لباسشویی! بنابراین باید هوشمندانه استفاده شوند. دکمه‌هایی که از چوب فشرده تولید می‌شوند، بیشتر به صورت نما به کار می‌روند. دکمه‌های چوبی برروی لباس‌های پاییزه حس گرما القا می‌کنند.

کاربرد دکمه چوبی: دکمه‌های چوبی به دلیل حس گرمایی که القا می‌کنند برای فصل‌های سرد گزینه‌های خوبی هستند. پارچه‌های کشمیر در زمستان پارچه‌ی اصلی مصرفی هستند و این پارچه‌ها با دکمه‌های چوبی یک ترکیب بی‌نظیر می‌سازند. دکمه‌های چوبی گاهی طرحدار هم هستند، روی آن‌ها منبت کاری ریز دارند و اگر طرحدار باشند بهتر است روی پارچه‌های ساده استفاده شوند.

دکمه از خود لباس Cloth Covered Buttons made with kits

گاهی طراحان خلاقیت به خرج می‌دهند دکمه‌هایی از خود لباس را معمولا در شومیزها با پارچه‌های نازک دیده‌ایم. نوع دوخت این لباس‌ها به گونه‌ای است که تکه‌های اضافی از پارچه به لباس وصل می‌ماند، نوع دوخت این قسمت به گونه‌ای است که برجسته می‌شود و شکل دکمه پیدا می‌کند.

کاربرد دکمه از خود لباس: این مدل از دکمه‌ها برای پارچه‌های نازک کاربرد دارند. برای شومیزهای خود می‌توانید از این سبک دکمه استفاده کنید. برای مچ آستین‌ها و برای پشت یقه‌ها از این مدل دکمه‌ها استفاده کنید و خاص باشید. بخش کنار سجاف دکمه‌ها را می‌توانید با نوارهایی تزیین کنید تا بخش دکمه‌ها جدا شود.

دکمه از خود لباس Cloth Covered Buttons made with kits
دکمه از خود لباس Cloth Covered Buttons made with kits

دکمه پارچه‌ای fabric button

دکمه‌هایی که از پارچه درست می‌شوند. این دکمه‌ها با  انواعی که در پاراگراف قبل گفتیم متفاوت هستند. این پارچه‌ها قالب فلزی دارند و با دستگاه‌های دستی و یا صنعتی روی آن‌ها پارچه کشیده می‌شود. این مدل دکمه به بازیافت فلزهای نازک و همچنین تکه پارچه‌ها کمک می‌کند. قالب این دکمه‌ها از فلزات بازیافت شده مثل دبه‌های روغن و پارچه‌ی آن‌ها، از دور ریز پارچه‌های اضافی تامین می‌شود. این دکمه‌ها شامل دو بخش فلزی رویه و زیرین هستند. قسمت زیرین کوچک‌تر است و دو سوراخ روی آن تعبیه شده و قسمت رویه بزرگ‌تر و مسطح است و پارچه روی آن کشده می‌شود، پس از کشیده شدن روکش پارچه‌ای روی قسمت رویی، هر دو قسمت با فشار زیاد به یکدیگر فیکس می‌شوند. این دکمه‌ها دو سوراخ در زیر دارند البته پایه‌دار هم محسوب نمی‌شوند.

کاربرد دکمه پارچه‌ای: این دکمه‌ها هم می‌توانند از پارچه‌ی لباس خودتان باشند هم پارچه‌ی متفاوت دیگری. حتی می‌توانید از رنگ پارچه‌ای که به عنوان مغزی و یا خرج کار استفاده شده‌است برای دکمه هم استفاده کنید. این دکمه‌ها برای پشت پیراهن‌های مجلسی مخصوصا لباس‌های عروس بسیار زیبا و پراستفاده هستند.

دکمه پارچه‌ای fabric button
دکمه پارچه‌ای fabric button

دکمه ضامنی Toggle button

این دکمه‌ها نیازی به جا دکمه روی لباس ندارند. باید آن طرف لباس به جای جا دکمه، بندی باشد تا دور این دکمه پیچیده شود. به عنوان ضامن. این دکمه‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و معمولا عریض هستند به همین دلیل نمی‌شود که برای آن‌ها جا دکمه تعبیه کرد.

کاربرد دکمه ضامنی: دکمه‌های ضامنی معمولا جنس چوبی و پلاستیکی دارند. این دکمه‌ها چون بزرگ هستند، برای پارچه‌های ضخیم مناسب‌ترند. بند این دکمه‌ها را می‌توانید خلاقانه انتخاب کنید چون معمولا با جادکمه‌های معمول نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

دکمه ضامنی Toggle button
دکمه ضامنی Toggle button

دکمه چفتی Press Buttons / Snap Buttons

دکمه‌های چفتی مخفی محسوب می‌شوند چون بین دو لایه‌ی داخلی پارچه دوخته می‌شوند و وجود آن‌ها اصلا مشخص نیست. جنس این دکمه‌های فلزی و یا پلاستیک فشرده است و در سایزهای مختلف برای کاربری‌های متفاوت موجودند.

این دکمه‌ها خیلی راحت باز و بسته می‌شوند و فقط کافیست برای بستن آن‌ها را فشار بدهید و برای باز کردن دکمه‌ها آن‌ها را از هم بکشید. برای پارچه‌های مثل چرم که ممکن است زدن جا دکمه باعث پاره شدن پارچه شود این دکمه‌ها مناسبند. این دکمه‌ها شامل دو بخش نرینگی و مادگی هستند.

کاربرد دکمه چفتی: این دکمه‌ها را می‌توانید بر روی کت‌های جین، پافرها، کاپشن‌ها و بیشتر آیتم‌ها استفاده کنید. سعی کنید خلاق باشید اگر در جایی که دیگران از دکمه چفتی استفاده نمی‌کنند به درستی استفاده کردید خلاقیت به خرج داده‌اید.

دکمه چفتی Press Buttons / Snap Buttons
دکمه چفتی Press Buttons / Snap Buttons

دکمه تزئینی Decorative buttons

دکمه تزئینی در شکل‌های متفاوتی مثل صدف، گل و شکل‌های فانتزی طراحی و تولید می‌شود. این دکمه‌ها کاملا به عنوان دکمه کاربری دارند و اگر از جنس پلاستیک فشرده باشند مقاومت بالایی نیز دارند.

کاربرد دکمه تزئینی: دکمه‌های تزئینی به جز کاربرد عادی دکمه می‌توانند به عنوان پچ و یا گل سینه هم عمل کنند. آن طرحی را انتخاب کنید که نزدیک به روحیات شماست و از خیاط خودتان بخواهید تا روی یقه برای شما جا دکمه مناسب آن بدوزد. دکمه‌ی مورد علاقه خودتان را به عنوان گل سینه استفاده کرده‌اید.

دکمه تزئینی Decorative buttons
دکمه تزئینی Decorative buttons

دکمه چفتی دو طرفه Snaps Poppers

این دکمه‌ها همانند دکمه‌های چفتی هستند با این تفاوت که در هر طرف پارچه یک قسمت از دکمه قرار می‌گیرد. یعنی دکمه به جای دو بخش ( نرینگی و مادگی ) دارای چهار بخش است. این دکمه‌ها دوخته نمی‌شوند و باید با دستگاه مخصوص پرس شوند از طرفی از روی لباس هم دیده می‌شوند. به جای آنکه نرینگی و مادگی به لباس دوخته شوند در آن سمت پارچه تکه‌ی فلزی به آن فیکس می‌شود و آن را روی لباس نگه‌می‌دارد.

کاربرد دکمه چفتی دو طرفه: این دکمه‌ها معمولا فلزی هستند و به دلیل سنگینی برای پارچه‌های ضخیم مناسب‌ترند. بهتر است رنگ تناژ آن‌ها را جوری انتخاب بکنید که به بقیه‌ی اکسسوری‌های استایل مورد نظرتان بیاید.

دکمه چفتی دو طرفه Snaps Poppers
دکمه چفتی دو طرفه Snaps Poppers

پچ Lapel Buttons

پچ‌ها فقط برای زیبایی کاربرد  دارند. اصطلاحا به آن‌ها پچ گفته می‌شود. معمولا روی یقه از این پچ‌ها استفاده می‌شود. همانند گل سینه.

پچ Lapel Buttons
پچ Lapel Buttons

دکمه مخفی

دکمه‌های مخفی برای اجرا شدن روی لباس شامل تعدادی نکات دوختی هم‌ می‌شوند. این دکمه‌ها به خودی خود مخفی نیستند (هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده است) دکمه‌های مخفی دکمه‌های بی رنگ و معمولا با دو سوراخ هستند. روی این دکمه‌ها یک لایه سجاف دیگر هم دوخته می‌شود و روی دکمه‌ها را می‌پوشاند.

دکمه مخفی
دکمه مخفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian