کتاب ” عناصر رنگ ایتن “
” کسی که میخواهد استاد رنگ باشد، باید هر رنگ را در ترکیبات بینهایت با سایر رنگها، بهتر ببیند، بهتر احساس کند و بهتر تجربه کند “
رنگها بدون اینکه مقید به اشیا باشند، باید ظرفیت معنوی برای بیان معنوی باشند.
کتاب عناصر رنگ نوشته ایتن Johannes Itten و ترجمه بهروز ژاله دوست است که در انتشارات عفاف به چاپ رسیده است.
ایتن در سال ۱۹۸۸ در نزدیکی تون سوییس به دنیا آمد. به دلیل علاقه بسیار زیاد به نقاشی و رنگ در سال ۱۹۱۳ پیش آدولف هولزل، تئوریسین و معلم آلمانی در رنگ رفت.
ایتن نخستین فردی بود که به مفهوم مجرد رنگ در نقاشیهای هندسی توجه کرد و به ارتباط بین موسیقی و رنگ پی برد.
او بعدها در سال ۱۹۱۹ عضو ” باهاوس” شد و در آنجا به درجه استادی رسید.
پس از ترک باهاوس مکتب هنریش را در برلین راه اندازی کرد و به دنباله آن کتابهای زیادی را به چاپ رساند.
کتاب “عناصر رنگ” خلاصه شده اثر بزرگ همین مولف بنام ” هنر رنگ” است. این کتاب با نگاهی به فلسفه مشرق و عارفانه، از جهان رنگ برای ما داستانها میگوید
کتاب شامل تمریناتی است که اگر این تمرینات انجام شود شما را قادر میسازد تا بتوانید همواره در جای درست از رنگها و ترکیبها استفاده کنید.
یکی از اصولی که باید در رابطه بارنگها بدانیم مبحث ” هفت کنتراست رنگ ” است. رنگ/فام، تیره – روشن، سرد – گرم، مکمل، همزمان، سیر(اشباع) و وسعت ، هفت اصلی هستند که اگر انسان آن را فرا بگیرد میتوان گفت تا آخر عمر کیفیت کار و مهارتش تضمین خواهد شد.
و شما در این کتاب به طور کامل با این هفت اصل آشنا میشوید.
کتاب “مردی از ZARA اسراری از موفقترین برند لباس دنیا “
” شما باید اجازه بدین تا مردم مستقل کار کنند. کلید موفقیت همینه. شما باید در کنار تیمتون باشید و همراه اونها تصمیم بگیرید.”
چگونه یک شرکت توانست بخش مهمی از صنعت مد جهانی را در دست بگیرد؟ چگونه توانست انقدر سریع با مد جهانی تطبیق پیدا کند و آن را مدام تغییر دهد.
واقعیت این است که اگر شرکتهایی مانند زارا وجود نداشتند، خیلی از مردم نمی توانستند لباسهای زیبا بپوشند و احساس خوبی را پیدا کنند. ” این شرکت یک نعمته! “
آمانسیو اورتگا مالک و موسس فروشگاههای زارا و بنیانگذار ایندیتکس در روستای لئون، شمال غرب اسپانیا به دنیا آمد.
بهتر است بدانید که او یکی از آن دسته انسانهایی است که همیشه تلاش کرده است که ناشناخته بماند.
اما نویسنده این کتاب، کوادونگا اوشی، پس از مدتها تلاش و ممارست این نابغه صنعت مد را توانست راضی کند که بخشی از زندگی و فراز و نشیبها و تجربه های شخصی و شغلیش را در قالب کتابی در اختیار بقیه بگذارد.
این کتاب پر است از نکات آموزنده که مطالعه آن میتواند در زندگی کاری ما تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.
کتاب مردی از ZARA را میتوانید از انتشارات منوچهری با ترجمه سونیا سینگ تهیه کنید
کتاب ” من، طراح کفش “
یکی از جذابترین بخش های اکسسوری در فشن، کفش است. فکر کنم در درون همه ما علاقه به کفش وجود دارد.
البته در بعضیها این علاقه آنقدر زیاد میشود که به سمت طراحی کردن و ساخت این اکسسوری دوست داشتنی و کاربردی میرود. در کشور ما آموزش آکادمیکی در خصوص طراحی کفش وجود ندارد. اما خب کتابها همچنان برای کمک و آموزش دادن به ما حضور دارند.
این کتاب به ما یاد میدهد تا چگونه کفش ورزشی موردعلاقه مان را طراحی کنیم.
در ابتدا ما را با اجزای ساختاری کفش و اصطلاحات این حوزه آشنا میکند. سپس پس از آماده کردن ما با تمرینهای خود آموزش را شروع میکند.
در هر فصل صفحاتی که دارای الگوهای طراحی هستند قرار گرفته اند. به این شکل ما را کاملا در جایگاه طراح می نشانند. این کتاب بر پایه ی تمرین مداوم طراحی و نوشته شده است و کمک میکند تا ایده های ذهنی خود را بر روی کاغذ بیاوریم.
کتاب من، طراح کفش، نوشته مارک کوکاوک و برگردان فائزه نوری در انتشارات وارش به چاپ رسیده است. این کتاب را میتوانید از سایت www.pizzabook.ir نیز تهیه کنید.
کتاب ” فلسفه فشن “
” حس میکنم آشغالم، اما تیپم عالیه. ”
_ برت استیون الیس _
امروزه فشن دیگر منحصر به جمع کوچکی از ثروتمندان نیست.
فشن یکی از تاثیر گذارترین پدیده های این دوران بوده است.
به نوعی درک فشن برای درک خودمان و شیوه عملکردان لازم است. در تمامی این سالها فیلسوفان نسبت به فشن بیتوجه بوده اند و دلیلش هم بسیار واضح است.
در تصور آنها این پدیده جزو سطحی ترین پدیده ها است و احتمالا ارزشی برای آن نمی دیده اند.
لارس اسونس، فیلسوف نروژی و استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه برگن، با نگاهی انتقادی به این موضوع میپردازد.
این کتاب دارای هشت فصل نسبتا مستقل از هم است. در حوزه های متنوعی چون پوشاک، بدن، هنر، مصرف به بررسی میپردازد.
هر چند فشن در حوزه های متنوعی دست دارد اما سازوکار ویژه آن در حوزه پوشاک بسیار آشکار است و این کتاب نیز تنها به بحث در این مورد پرداخته است.
ترجمه کتاب فلسفه فشن توسط آیدین رشیدی انجام شده است که میتوانید آن را از انتشارات مشکی تهیه کنید.
کتاب ” آشنایی با لباسها و پوشاک سنتی مردم مناطق مختلف ایران “
هر کشوری لباسهای سنتی خاص خود را دارد. در ژاپن کیمونو، در هند ساری، در اسپانیا فلامنکو و … لباس سنتی مردم است.
ایران به دلیل گستردگی و دارا بودن تعداد زیادی فرهنگ و قومیت متفاوت، دارای تنوع فوقالعاده و چشمگیر در پوشاک سنتی است.
این لباسها بسته به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، دارای کفش، لباس زیر و رو، پوشش سر، زیورآلات و شال و کمربند مختص خودشان هستند.هر کدام از این لباسها طرح و نقش و رودوزیهای سنتی ویژه خود را دارند که باعث میشود لباس دارای ارزش و اعتبار ویژهای بشود.
کتاب پیش رو حاصل سالها مطالعه و تحقیق دکتر حسین یاوری است که به طور کامل و با ذکر جزییات، به بررسی لباس اقوام کرد، لر، شرق خراسان، بلوچ، بختیاریها، قشقاییها، اقوام جنوبی دریای مازندران، ترکمنها، گیلان، بانوان بندری، آذربایجان شرقی، زرتشتی و ارمنی پرداخته است.
خواندن این کتاب نه تنها برای بیشتر آشنا شدن با فرهنگ کشورمان، بلکه برای بدست آوردن نگاهی دقیق نسبت به لباس اقوام ایرانی و کاربرد آنها در طراحیها، حتما پیشنهاد میشود.
این کتاب در انتشارات آذر و در ۱۶۰ صفحه به چاپ رسیده است.