استایل راجر فدرر

دلایل محبوبیت راجر فدرر

استایل راجر فدرر - دلایل محبوبیت راجر
درخشش در زمین بازی، استایل جذاب و چهره پرانرژی و مثبت راجر، از دلایل محبوبیت او هستند.

برنارد آرنو، مدیرعامل گروه ال و ام هاش (LVMH)، از طرفداران سرسخت اوست، بیل گیتس، دومین مرد ثروتمند جهان، او را تحسین می‌کند و آنا وینتور، قدرتمندترین زن ناشر دنیا، از صمیمی‌ترین دوستان و طرفداران اوست. اینکه چنین افراد قدرتمندی تا این اندازه به راجر فدرر علاقه دارند، بی‌دلیل نیست. البته درخشش او در زمین و رکوردهایش فقط یک بخش ماجراست. برای اینکه درک کنید فدرر چطور می‌تواند افراد را به خود جذب کند فقط کافی است یک‌بار او را از نزدیک ببینید.

این مرد کلا مثبت است؛ یک عمر ورزش، خوردن غذاهای سالم، درخشش جهانی، محدودکردن مهمانی‌های آخر شب، فدرر سبک زندگی کاملا سالمی دارد. اعتمادبه‌نفس و انعطاف‌پذیری اجتماعی او باعث شده است موفق‌ترین افراد جهان هم نتوانند دربرابرش مقاومت کنند.

استایل راجر فدرر؛ وقتی تنیس با مد ازدواج می‌کند

استایل راجر فدرر درست همان اندازه فوق‌العاده است که بازی‌اش در زمین تنیس. راجر فدرر جایی است که دیوید بکهام و راسل وستبروک که از خوش‌لباس‌ترین ورزشکاران تاریخ به شمار می‌روند، حتی نزدیک به آن نیستند. این مرد خوش‌تیپ ۴۱ساله، برخلاف ورزشکاران دیگر، از ترندهای روز پیروی نمی‌کند و عاشق ظاهر کلاسیک است.

بااین‌حال همیشه این‌طور نبوده است. راجر مردی است که نمی‌توانست برند فندی را از فراگامو تشخیص دهد! اما بعد از اینکه با میرکا، که خودش از حرفه‌ای‌های تنیس بود، ازدواج کرد، همه‌چیز عوض شد.

استایل راجر فدرر - راجر فدرر و میرکا همسرش
راجر و همسرش میرکا؛ کسی که استایل را به فدرر آموخت

ازدواج با میرکا، پیوند تنیس را با مد برای راجر رقم زد. او می‌گوید:

وقتی با هم آشنا شدیم، دید که چند دست شلوار جین، تعدادی تی‌شرت، پیراهن‌های ورزشی، شاید یک دست جامپر و یک کمربند بیشتر ندارم. به من گفت: فکر نمی‌کنی باید کمد لباست را کمی به روز کنیم؟

بنابراین میرکا به راجر کمک کرد کمد لباسش را تغییر دهد و به چیزی فراتر از وسایل تمرین و شلوار جین تبدیل کند. راجر می‌گوید:

[حق با او بود] به‌زودی باید در مراسم‌های فرش قرمز حضور پیدا می‌کردم… مراسم جوایز هم بود… مگر چند بار می‌توانستم یک دست کت‌وشلوار را با کراوات‌های متفاوت بپوشم؟ تصمیم گرفتم دل به دریا بزنم. بیشتر سفر کردم، به شهرهای مختلف می‌رفتم و با افراد جالبی ملاقات می‌کردم. بعدش را خودتان می‌دانید، به اطراف خود نگاه می‌کنید، در میلان، نیویورک، هرکجا باشد… مردم را می‌بینید که بهترین لباس‌ها را می‌پوشند. بعد به خودتان می‌گویید شاید بهتر است این استایل را امتحان کنم.

هرچه فدرر پیروزی‌های بیشتری به دست می‌آورد، بیشتر مطمئن می‌شد که باید درباره استایلش کمی ریسک کند. با امتحان‌کردن چند مورد، به‌سرعت توانست آن تعادل ظریف را در لباس‌هایش پیدا کند و این به امضای او تبدیل شد.

تغییر رویکرد ورزشکاران جهان نسبت‌به مد

استایل راجر فدرر - ورزشکاران و مد

در همان زمان که فدرر پله‌های ترقی را هم در تنیس و هم در استایل می‌پیمود، دنیای مد و ورزش هم در حال ادغام با هم بودند. روزهایی که ستارگان ورزش فقط به‌خاطر هیکل ورزشکاری خود معروف بودند و فکر می‌کردند مد فقط برای بازیگران و خوانندگان است گذشته بود؛ حالا ورزش و مد اساسا جدایی‌ناپذیر بودند. ورزشکاران سعی می‌کردند بهترین لباس‌ها را بپوشند. بازیکنان NBA برایشان مهم بود در مسیر رفتن به استادیوم چه می‌پوشند و طرفداران آنها هم روی مدهای جدید وسواس نشان می‌دادند.

به‌گفته فدرر، رابطه عاشقانه تنیس با مد یک روند طولانی بوده است. راجر می‌گوید:

ما در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰، طوری لباس می‌پوشیدیم که همان را بتوانیم در خیابان هم بپوشیم. دهه ۸۰ میلادی هم همین‌طور بود، به‌خصوص با کفش و پیراهن. اما وقتی بازی‌ها تهاجمی‌تر شدند، کفش‌ها تغییر کردند؛ آنها باید در برابر ساییده‌شدن مقاومت می‌کردند. این کفش‌های جدید دیگر کفشی نبودند که بتوانیم آن را در خیابان هم بپوشیم.

راجر ادامه می دهد:

احساس می‌کنم که به شیوه‌ای بسیار افراطی منحرف شدیم. این قابل درک است؛ ما در آب و هوای گرم بازی می‌کنیم، خیس عرق می‌شویم. بنابراین نمی‌توانیم همان لباس‌ها را بعد از بازی در بیرون از زمین هم بپوشیم. بااین‌حال، همیشه سعی می‌کنم به هر برندی که با آن کار کرده‌ام بگویم، فراموش نکنیم که استایلمان برای خیابان هم مناسب باشد. مثلا پولوشرتی که برای بازی می‌پوشیم، آیا می‌توان آن را با جین در خیابان هم پوشید؟

نکات مهم در استایل راجر فدرر

در این بخش استایل راجر فدرر را در موقعیت‌های مختلف بررسی می‌کنیم:

استایل راجر فدرر روی فرش قرمز به سبک کلاسیک محدود است

استایل راجر فدرر - استایل کلاسیک روی فرش قرمز
در فشن شوی شنل، سال ۲۰۱۶

استایل راجر در فرش قرمز به همان اندازه جذاب و باطراوت است که در زمین مسابقه. شما هرگز راجر را با برندهای فوق‌العاده تبلیغاتی مانند پالاس اسکیت بوردز نمی‌بینید، زیرا او طرفدار سبک درخشان کلاسیک است. او روی فرش قرمز همیشه کت‌وشلوارهای برند جورجیو آرمانی با یقه‌اسکی زیر آن یا کت‌وشلوارهای چهاردکمه با پیراهن‌های سیاه و سفید گینگهام (نوعی پارچه با چهارخانه‌های ریز) می‌پوشد.

بااین‌حال در جاهای دیگر، سعی می‌کند استایل راحت‌تر و انعطاف‌پذیرتری داشته باشد. مثلا برای یک شوی مد لویی ویتون در سال ۲۰۱۶، یک کت قهوه‌ای جیر با یقه‌اسکی پوشید، اما آن را با کفش‌های تکنیکالر ایرمکس برند نایکی ست کرد.

طرفدار لباس‌های اندامی است

استایل راجر فدرر - لباس‌های اندامی راجر فدرر
راجر لباس‌های اندامی را ترجیح می‌دهد

راجر تناسب اندام خود را با لباس‌های قالب تن نشان می‌دهد. او می‌گوید:

نمی‌فهمم چطور قبلا لباس‌های سایز بزرگ می‌پوشیدم، اما همه همین کار را می‌کردیم. سمپراس و آندره آغاسی هم از این لباس‌های گشاد و بگی می‌پوشیدند. فقط یک ترند بود، بنابراین وقتی فکر می‌کنم فقط یک مد زودگذر را رعایت می‌کردم به خودم می‌گویم: من واقعا دیوانه بودم که در ۱۷ سالگی لباس ایکس‌لارج می‌پوشیدم؟ آن موقع دوست داشتیم با لباس‌های بزرگ خودمان را عضلانی نشان دهیم، درحالی‌که موفق نمی‌شدیم. با لباس‌های اندامی قوی‌تر و لاغرتر به نظر می‌رسم. اینجاست که قدرت لباس خودش را نشان می‌دهد. لباس واقعا می‌تواند کل ظاهر شما را تغییر دهد. ببینید رافا [منظورش رافائل نادال است] چه کرد، وقتی از تاپ‌های بدون آستین و شلوار کاپری جدا شد و تصمیم گرفت لباس‌های متفاوتی بپوشد، همه گفتند به نظر عضلانی‌تر می‌رسد و انگار وزن کم کرده است؛ درحالی‌که این‌طور نبود.

وقتی با بچه‌هاست سبکی پدرانه می‌پوشد

استایل راجر فدرر - سبک پدرانه او وقت بازی با بچه‌ها

راجر وقتی با بچه‌هاست استایلی پدرانه دارد. او می‌گوید:

صادقانه بگویم، با بچه‌ها بودن مرا جوان نگه می‌دارد. وقتی با بچه‌ها هستم، سعی می‌کنم لباس‌هایی را نپوشم که اگر با آنها در گل‌ولای می‌دوم یا با باربیکیو کار داریم، نگران خراب یا کثیف شدن آنها باشم. فکر می‌کنم آنها مرا جوان نگه می‌دارند. البته درباره دخترها، فکر می‌کنم هرچه بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر دوست دارند تنها باشند و پدرشان دیگر باحال به نظرشان نمی‌آید. هرچند هنوز به آنجا نرسیده‌ایم، شاید چند سال دیگر… احتمالا مدتی دیگر می‌گویند: «اشکالی نداره بابا، تنهایی راحت‌تریم». از همین حالا فکر می‌کنم واقعا غصه‌دار شوم.

به استایل موهایش اهمیت می‌دهد

استایل راجر فدرر - موهای راجر در گذر زمان

راجر فدرر زمانی موهایش بلند بود و بعدا کوتاهش کرد. او می‌گوید زمانی دلش می‌خواست موهایش بلند باشد و باید این کار را می‌کرد؛ بنابراین از آن راضی بود. معمولا هم برای نگه داشتن آنها باید هدبند یا کلاه می‌پوشید. وقتی هم خسته شد و تصمیم گرفت موهایش را کوتاه کند باز هم راضی بود. مهم این است که در سیر تکاملی استایلتان چه اتفاقی می‌افتد. هرچه شما را راضی نگه می‌دارد، درست است.

استایل راجر فدرر - استفاده از هدبند و کلاه
هدبند از آیتم‌های جدانشدنی استایل راجر در زمین بازی بود؛ مخصوصا وقتی موهایش بلند بود و روی پیشانی می‌ریخت

او می‌گوید:

زمانی موهایم بلند بود و کلاه و هدبند هم جزئی از استایل من در گذر زمان بود. آیا از اینکه زمانی موهایم بلند بود پشیمان هستم؟ نه، خوشحالم که آن موقع موهایم را بلند کردم و حالا خوشحالم که از دستش خلاص شدم. این فقط بخشی از زندگی من بود. باید کلاه لبه‌دار را برعکس می‌بستیم که موهایمان روی صورتمان نریزد. نمی‌توانستیم لبه کلاه را جلو بگذاریم؛ زیرا جایی که توپ را پرتاب می‌کنید، لبه کلاه برایتان مانع ایجاد می‌کند، بنابراین چاره کار این بود که آن را برعکس بپوشیم. البته الان فکر می‌کنم هدبند خیلی ساده‌تر است.

برخی از نمادین‌ترین استایل‌های راجر فدرر

فدرر در سپتامبر ۲۰۲۲ از تنیس حرفه‌ای کناره‌گیری کرد. او ۲۰ عنوان قهرمانی گرند اسلم به دست آورد؛ ولی به جز بازی درخشانش، لباس‌هایی که می‌پوشید آن‌قدر زیبا و نمادین بودند که از او به‌عنوان یکی از شیک‌ترین و خوش‌استایل‌ترین بازیکنان این ورزش یاد می‌شود.

استایل او کلاسیک و کاملا بی‌دردسر است و از ترکیب لباس‌های سنتی، چه رسمی و چه کژوال، تشکیل شده است. او در سال ۲۰۱۹، جایزه GQ شیک‌ترین مرد دهه را به دست آورد که از امتیازات بسیار مهم در دنیای مد به حساب می‌آید. برخی از نمادین‌ترین لباس‌های او را در این ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. رقابت‌های ویمبلدون، سال ۲۰۰۶

استایل راجر فدرر - رقابت‌های ویمبلدون ۲۰۰۶

در این سال راجر چهارمین قهرمانی متوالی خود در ویمبلدون را به دست آورد. کت کرم‌رنگ این ستاره سوئیسی، لباسی جسورانه بود که برخی بر این باورند این لباسش بیشتر برای مهمانی در باغ سلطنتی مناسب است تا بازی تنیس. اما او فدرر است دیگر…

۲. هفته مد نیویورک؛ سال ۲۰۰۷

استایل راجر فدرر - هفته مد نیویورک ۲۰۰۷
راجر فدرر در کنار آنا وینتور، سردبیر مجله ووگ، و همسرش میرکا

در هفته مد نیویورک، راجر فدرر را می‌بینید که در ردیف اول کنار دوست نزدیکش آنا وینتور، سردبیر مجله جهانی ووگ، نشسته است.

آنا وینتور می‌گوید با راجر فدرر در سال ۲۰۰۵، در مسابقات تنیس آزاد آمریکا، با هم آشنا شدند. یکی از دوستان آنا ترتیب ملاقاتشان را داده بود. آنها یکدیگر را دیدند و دوستی بسیار صمیمانه‌ای بین آنها شکل گرفت.

فدرر می‌گوید:

من همیشه از پرادا و دولچه و گابانا لذت می‌بردم. عاشق دیور و لویی ویتون هستم. تعداد زیادی هم کت‌وشلوار برند تام فورد دارم؛ بنابراین به‌نوعی وارد [دنیای مد] شدم. با بسیاری از این طراحان، از طریق آنا وینتور دوست صمیمی‌ام آشنا شدم. واقعا خوش‌شانس بودم.

۳. مسابقات آزاد آمریکا، سال ۲۰۰۷

استایل راجر فدرر - رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا سال ۲۰۰۷

در مسابقات ویمبلدون، عرف این بود که تنیسورها باید سفید می‌پوشیدند، به همین دلیل فدرر اغلب این عرف را رعایت می‌کرد. بااین‌حال، از اینکه در رقابت‌های دیگر مسیر کاملا مخالفی را در پیش بگیرد نمی‌ترسید.

یکی از زیباترین لباس‌های او، این لباس کاملا مشکی، کفش مشکی، جوراب مشکی و حتی مچ‌بند مشکی بود که در سال ۲۰۰۷ در مسابقات تنیس آزاد آمریکا در نیویورک، به تن کرد.

کفش‌های او را نایکی به‌صورت سفارشی طراحی کرده بود. سه حلقه به‌صورت پرچم سوئیس، به‌نشانه سه عنوان متوالی او در مسابقات تنیس آزاد آمریکا روی هر کفش قرار داد و حروف اول نام او را روی زبانه و پاشنه کفش حک کرد:

استایل راجر فدرر - کفش نایکی او در سال ۲۰۰۷

مطبوعات آمریکایی به‌خاطر این لباس تمام‌مشکی او، به او لقب دارث فدرر را دادند. برای هر مسابقه، قبل از ورود او به زمین، مارش سلطنتی جنگ ستارگان برگزار می‌شد.

۴. رقابت ویمبلدون؛ سال ۲۰۰۸

استایل راجر فدرر - رقابت‌های ویمبلدون سال ۲۰۰۸

راجر فدرر برای رقابت‌های ویمبلدون در سال ۲۰۰۸، این ژاکت کشباف پشمی نمادین را پوشید. روی آن با کوک‌های ظریف نشان طلایی RF دوخته شده بود. راجر گفت این ظاهرش را از قهرمانان تنیس، رنه لاکوستا و فرد پری، که برندهای خود را به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۵۲ تأسیس کردند الهام گرفته است.

۵. رقابت‌های ویمبلدون؛ سال ۲۰۰۹

استایل راجر فدرر - رقابت‌های ویمبلدون سال ۲۰۰۹

سال بعد، راجر با ظاهری دیگر به ویمبلدون آمد، این بار کت‌وشلواری از سرتاپا سفید پوشیده بود که به سبک نظامی طراحی شده بود و روی آن تزئیناتی طلایی دوخته بودند. کتش چند جیب داشت و شلوارش بسیار شیک بود. روی کفش‌هایش هم آرم طلایی نایکی حک شده بود.

راجر لباسش را این‌طور توصیف می‌کرد:

نسبت‌به ارتش کمی مدرن‌تر است؛ اما چون سفید است، به لباس‌های استاندارد ویمبلدون وفادار می‌ماند.

او اعتراف کرد:

در رختکن سایر بازیکنان به من نگاه می‌کردند، حس خنده‌داری داشتم؛ احتمالا با خودشان می‌گفتند که این مرد با خودش چه فکری می‌کند؟

اما همین چیزها باعث شد تنیس جذابیت بیشتری داشته باشد و چیزی بیشتر از فورهند و بک‌هند باشد. واقعا خوشحالم که این کار را انجام دادم و در طول دوران حرفه‌ای‌ام چنین موقعیت‌هایی به دست آوردم.

۶. مراسم اسکار؛ سال ۲۰۱۶

استایل راجر فدرر - مراسم اسکار ۲۰۱۶

راجر فدرر در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار، با لباسی مشکی کلاسیک و کفش‌های لویی ویتون روی فرش قرمز حضور پیدا کرد. او آن‌قدر جذاب و خوش‌تیپ بود که خیلی‌ها می‌گفتند چرا او نتواند جیمز باند بعدی باشد؟

۷. مراسم مت گالا؛ سال ۲۰۱۷

استایل راجر فدرر - مراسم مت گالا ۲۰۱۷

اسطوره تنیس جهان، در مراسم مت گالا در سال ۲۰۱۷، یک تاکسیدو مشکی از برند گوچی پوشید که یک شاه کبرا پشت آن کریستال‌دوزی شده بود. همسرش میرکا هم همراه او بود. راجر می‌گوید در تمام عمرش هرگز چیزی شبیه به آن تاکسیدو طراحی‌شده الساندرو میکله نپوشیده بود.

۸. مسابقات تنیس آزاد آمریکا؛ سال ۲۰۱۹

استایل راجر فدرر - مسابقات تنیس آزاد آمریکا سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۸، راجر همکاری خود را با نایکی ترک کرد و در عوض قراردادی ۱۰ساله به ارزش ۳۰۰میلیون دلار با شرکت ژاپنی یونیکلو (Uniqlo) که تولیدکننده لباس‌های کژوال است امضا کرد. فدرر لباس جدید یونیکلو را با الهام از رویدادهای کراوات سیاه در مسابقات تنیس آزاد آمریکا در سال ۲۰۱۹ پوشید که شامل یک تاپ مشکی با یقه کوتاه بود.

راجر همیشه به‌دنبال لباس‌هایی بود که بتواند با آنها در خیابان هم راه برود. او تصمیم گرفت با کمک یونیکلو این کار را انجام دهد. آنها مجموعه‌ای با عنوان لایف ور (Life wear) طراحی کردند و در فرایند طراحی آن، آیتم‌هایی را قرار دادند که هم در داخل زمین زیبا و کاربردی باشد و بتوان آنها را در بیرون از زمین و در زندگی عادی پوشید.

این ستاره سوئیسی درباره همکاری با یونیکلو می‌گوید:

همکاری همیشه سرگرم‌کننده است. با یونیکلو صحبت می‌کنیم و ایده‌های جدید ارائه می‌دهیم… ما صحبت‌های زیادی کردیم، درباره آنچه که باید در آینده انجام شود و راجع‌به هر تصمیمی که من و آقای یانای، [بنیانگذار و رئیس شرکت فست ریتیلینگ (Fast Retailing) شرکت مادر یونیکلو] بگیریم. در پایان با هم تصمیم خواهیم گرفت.

برخی دیگر از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

سال ۲۰۰۵، در یک مراسم رسمی

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

در شوی جورجیو آرمانی، سال ۲۰۰۹

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

در شوی ورساچه، سال ۲۰۰۹

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

فستیوال فیلم زوریخ، ۲۰۱۷

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

تیپ اسپرت او در سال ۲۰۱۹

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

در شوی مد دیور، کالکشن بهار/ تابستان ۲۰۲۲، سال ۲۰۲۱

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

فوتو‌شوت تاون اند کانتری، اکتبر ۲۰۱۴

استایل راجر فدرر - برخی از لباس‌های فدرر به انتخاب ووگ

یک ماجرای جالب

در مراسم ویمبلدون سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶، فدرر آنقدر از برنده‌شدن هیجان‌زده بود که فقط می‌خواست لباسش را بپوشد و برای دریافت جام برود. همان‌طور که در حال رفتن بود، کمی استرس داشت. وقتی دست‌هایش را در جیب فرو می‌برد، متوجه می‌شود که جیب‌ها عقب هستند! (شلوارش را برعکس پوشیده بود) با خود می‌گوید حالا دیگر دیر شده و نمی‌تواند آنها را عوض کند. جام را بلند می‌کند و هیچ‌کس متوجه نمی‌شود جز یک رسانه بریتانیایی. فردای آن روز عکس راجر را منتشر می‌کند و می‌نویسد: این دیگر چیست؟ چرا زیپ شلوارش در پشت قرار دارد؟

راجر می‌گوید کلی خجالت کشیده بود!

سخن پایانی

راجر فدرر اسطوره تنیس جهان است. بازی او در زمین تنیس به جادوگری شباهت داشت؛ اما فقط این نبود که به او شهرت بخشیده است. راجر بسیار خوش‌تیپ است و استایل او از الگوهای کلاسیک پیروی می‌کند. در این مطلب آیتم‌های استایل او را بررسی کردیم و به برخی از لباس‌های نمادین او اشاره کردیم. این مرد مثبت و دوست‌داشتنی، سبک زندگی سالمی را برگزیده است و سال‌هاست به آن پایبند است.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟ درباره استایل راجر فدرر نظرتان چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian