هفتهی فشن مردان پاریس تا حدی به توقع مخاطبان فشن جواب داد و شاهد کالکشنهایی بودیم که شکوه و فشن خلاق جان گالیانوی سالهای 2000 و مارتین مارجلای دههی 90 میلادی را به یادمان آوردند.
تقریبا یک سال از ورود ویروس کرونا به زندگیهای ما میگذرد و صنعت فشن هم مثل تمامی صنایع دیگر در این یک سال گذشته با چالشهای بسیاری همراه بوده تا بتواند خود را با شرایط جدید دنیا هماهنگ کند. برندهای فشن زمان زیادی از این سال را با توجه به ترندهای راحتی و لباسهای مناسب قرنطینه سپری کردند که شاید رویکرد درستی برای این دوران بود، اما با گذشت یک سال، طرفداران فشن دیگر توقع تطابق این ترندها با شکوه همیشگی فشن را دارند و چشم انتظار اتفاقات هیجان انگیز بیشتری هستند. کالکشن های پاییز-زمستان هفتهی فشن مردان 2021 پاریس تا حدی به این توقع مخاطبان فشن جواب داد چراکه در این هفته شاهد مجموعههایی بودیم که شکوه و فشن خلاق جان گالیانوی سالهای 2000 و مارتین مارجلای دههی 90 میلادی را به یادمان آوردند. این موضوع شاید در برندهای کوچکتر بیشتر از برندهای باسابقه به چشم میآمد و به همین دلیل ما امروز به بررسی مجموعههای پاییز-زمستان 2021-2022 برندهای ناشناختهتر هفتهی مد پاریس میپردازیم.
کازابلانکا در هفته مد مردان پاییز-زمستان 2021 پاریس
برند کازابلانکا از برندهای باسابقهی ایتالیایی است که کالکشن خود را در این هفتهی مد مردانهی پاریس ارائه داده و حال و هوای دههی 70 و 80 را زنده کرده است. کازابلانکا که یکی از برندهای لاکچری است و مخاطبان اصلیش علاقمندان به ورزش هستند، برای این کالکشن تم افترپارتیهای مسابقات فرمول یک را در نظر داشته است. این تم در پارچههای چهارخانهی لباسها و الهام از پاکت سیگارهای مارلبرو دیده میشود؛ مارلبرو از اسپانسرهای اصلی مسابقات فرمول یک در دههی 70 بود. به نمایش گذاشتن عمل سیگار کشیدن و الهام گرفتن از یک برند دخانیات، حرکتی ریسکی از سوی کازابلانکا محسوب میشود، چراکه امروزه تبلیغ و عادیسازی سیگار کشیدن در کشورهای اروپایی و امریکایی مورد انتقادات شدیدی قرار میگیرد. اتفاق دیگری که در ویدیوی کالکشن کازابلانکا ما را غافلگیر میکند، تقلیل یافتن زنان به پدیدههایی صرفا جنسی و تمرکز بر جذابیت آنهاست که امروزه دیگر در فشن قابل قبول نیست و به سالهای پیش از جنبش Me Too اختصاص دارد.
قماربازی، تم دیگر این کالکشن است که با استفاده از خالهای پاسور در لباسها نشان داده شده و کل ویدیو بر روی آن تمرکز دارد. ایرادی که بر کازابلانکا در استفاده از منبع الهام وارد است، اشارهی مستقیم و سطحی به المانهای قماربازی و پاسور است. با اینکه الهام از مسابقات فرمول یک را در فرم لباسها هم میتوان شاهد بود، اما این اتفاق در مورد تم قماربازی صدق نمیکند.
کالکشن کازابلانکا با اینکه شکوه و زرق و برق گمشدهای را به فشن باز میگرداند، دوختهای ضعیف و عدم توجه به مفاهیم مهم اجتماعی امروزی، آن را به کالکشنی بحث برانگیز تبدیل کرده است. به هر حال آنچه را که نمیتوان انکار کرد، محبوبیت این مجموعه میان طبقهی اشرافی و ثروتمندان است که حتی در دوران کرونا هم از مهمانیهای پرخرجشان دل نکندهاند!
جیل سندر در هفته مد مردان پاییز-زمستان 2021 پاریس
طراحان لباس برند جیل سندر دوران قرنطینه را به دور از خانوادهی خود گذرانده و همین موضوع را محور کالکشن پاییز-زمستان مردانهی 2021-2022 خود قرار دادهاند. خانواده و تنهایی از کلماتی هستند که میتوان در دل این مجموعه و عکسهای آن پیدا کرد. در این مجموعه به اصل انسان توجه شده و گردنبندهای بدوی، ما را یاد انسانهای نخستین میاندازد. عکسهای کالکشن جدید جیل سندر عاری از هرگونه اضافهکاری هستند که جدای از تم کلی این کالکشن به هویت مینیمال این برند هم اشاره دارد.
لباسهای این مجموعه که حجمهای اغراق شدهای دارند و مثل زرهی برای حفاظت از انسان طراحی شدهاند، در عین راحتی، قدرت این برند در دوخت و الگوسازی را نشان میدهند.
وای پراجکت در هفته مد مردان پاییز-زمستان 2021 پاریس
گلن مارتنز، مدیر هنری برند وای پراجکت، برای اولین بار در هفتهی فشن مردانهی پاریس کالکشن زنانه و مردانهی وای پراجکت را در کنار یکدیگر ارائه داده و مجموعهای co-ed خلق کرده است. مارتنز شاید از معدود طراحان فشنی باشد که امروزه خلاقیتشان را در ساختار و دوخت لباسها نشان میدهند و به چاپ کردن یک اثر هنری بر روی لباس بسنده نمیکنند!
این بار مارتنز برای خلق لباسهای خلاقانه، سراغ سیمهای فلزی رفته و با قرار دادن آنها داخل پارچهی لباسها، به مخاطب این قابلیت را داده تا هر فرم و شکلی میخواهد به لباس بدهد. استفاده از سیمهای فلزی و لباسهای عجیب اتفاقی نادر برای فشنشوهای وای پراجکت نیست، اما اینبار ایدهی مارتنز به بهترین شکل اجرا شده و بالاخره توانسته دنیای خلاقانهی ذهنی خودش را به درستی در واقعیت اجرا کند. جای دیگری که پیشهوری گلن مارتنز خود را نشان میدهد در لباسهایی است که با نگاه به آنها حس میکنیم حرکتشان در میان وزش باد ثبت شده. حرکت و جنبش را میتوانیم در ویدیوی این کالکشن و با دقت به فلشها و خطوط بیجهت روی زمین هم مشاهده کنیم.
کالکشنی که مارتنز برای پاییز-زمستان 2021-2022 ارائه داده، شاید هدیهای هیجانانگیز برای دوستداران فشن خلاقانهی دههی نود میلادی به حساب آید که این روزها کمتر در دنیای فشن دیده میشود. کالکشنی جذاب، خلاقانه و با تمرکز بر روی خود لباسها و نه هیچ چیز دیگری.
GMBH در هفته مد مردان پاییز-زمستان 2021 پاریس
اما خیرهکنندهترین کالکشن میان برندهای ناشناختهتر، مجموعهی GMBH به شمار میرود که گذر از مرزهای جنسیتی را وارد مرحلهی جدیدی کرده است. این برند در کالکشن جدیدش، شانهها و ترقوهی مردان را عریان کرده و با معرفی لباسهای دکلته برای مردان استایلی نو و کمتر دیده شده را وارد فشن مردانه کرده است. یقههای باز این مجموعه از اوت کوتور اواسط قرن بیستم الهام گرفته و به وقار و ظرافت فشن آن زمان مفهومی مردانه داده.
GMBH که به واسطهی استایل کیچ و Camp شناخته میشود و هویتش را از کلابهای برلین برگرفته، اینبار هم لباسهای خاص و با دوخت و ساختار زیبا ارائه داده و با استفاده از چرم، مفهوم فتیشیسم را منتقل کرده. این برند برای اولین بار اکسسوریها و کفشهای این مجموعهاش را با چرم وگان ارائه داده.
لباسهای کالکشن جدید GMBH، لباسهایی برای خیالپردازی در دوران کرونا هستند که در عین نمایش المانهایی زنانه، زرهی قدرتمند برای مردان به حساب میآیند، مردان نسل نو که مردانگیشان با کلیشههای جنسیتی تعریف نمیشود و از تجربههای جدید در لباس پوشیدنشان ابایی ندارند.
9SMALX1017 در هفته مد مردان پاییز-زمستان 2021 پاریس
متیو ویلیامز، مدیر و کارگردان خلاق برند الیکس، در کالکشن ۲۰۲۱ این برند، لباسها و اکسسوریهایی متفاوت از آخرین کالکشنش برای ژیوانشی، ارائه داده است. ویلیامز به این که خود محصول برایش اهمیت دارد و نه توجه به رساندن معنی و مفهوم خاصی از طریق طراحیهایش، معروف است. او برای این کالکشن به سراغ لباسها و طراحیهایی میرود که قابل پوشیدن، ساده و راحت هستند.
یکی از آیتمهایی که این مفهوم را میرساند، کفشهای این مجموعه هستند. برخلاف کفشهای زمخت و اسپایک داری که برای ژیوانشی طراحی کرده بود، کفشهای این کالکشن کژوال، راحت و به سادگی قابل پوشیدن هستند.
این کالکشن برای راحتی و آسودگی در لباس پوشیدن طراحی شده و در آن به ترندهای محبوب نسل جوان مانند اکسسوریهای خاص و صندلهای پشت باز توجه شده است.