برند بربری یکی از برندهای بسیار معروف است که شهرتی جهانی دارد و احتمالا آن را به‌خوبی می‌شناسید؛ مشخصه آن هم پارچه بارانی بژ با چهارخانه‌های سفید و مشکی و قرمز است. این برند بریتانیایی با وجود افت‌وخیزهای زیاد همچنان شهرتش را بعد از ۱۰۰ سال و اندی حفظ کرده است. در این مطلب درباره داستان برند بربری صحبت می‌کنیم.

روزهای اولیه زندگی توماس بربری

برند بربری - توماس بربری
توماس بربری؛ بنیانگذار برند بربری

توماس بربری (Thomas Burberry) در ۲۷ اوت ۱۸۳۵ در بروکهام گرین بریتانیا به دنیا آمد. پدرش یک کشاورز و خواربارفروش بود. توماس فقط ۲۱ سال داشت که برندش را تأسیس کرد. او یک دوره کارآموزی در یک پارچه‌فروشی محلی گذراند و در سال ۱۹۵۶، به این فکر افتاد که تولیدی خودش را داشته باشد. این برند ابتدا همنام خودش بود؛ اما بعدها آن را به Burberry’s تغییر داد.

اولین مغازه‌ای که توماس باز کرد، در باسینگ استوک انگلستان بود و چون جمعیت آن به‌زحمت به ۴۵۰۰ نفر می‌رسید، مشتریان زیادی نداشت. بااین‌حال او موفق شد کسب‌وکارش را ادامه دهد. او یک کارآفرین و در سال ۱۸۶۱ هفت مرد، هفت زن و سه پسر در مغازه او استخدام شده بودند.

توماس بعد از بازکردن مغازه‌اش، تصمیم گرفت روی لباس‌هایی تمرکز کند که مردم در بیرون از منزل می‌پوشند. لباس‌هایی کاربردی که افرادی مانند لرد کیچنر، وزیر امور خارجه آمریکا در سال‌های اولیه جنگ جهانی اول و لرد بادن پاول، افسر ارتش بریتانیا که در طول جنگ آفریقای جنوبی به قهرمان ملی تبدیل شد، هم از آنها استقبال می‌کردند.

ده‌سال بعد از بازگشایی اولین مغازه، تقریبا ۷۰ نفر برای بربری کار می‌کردند. او کسب‌وکارش را به خانه‌ای در باسینگ استوک با ۱۶۰ جریب زمین نقل‌مکان کرد و کارکنانی را برای نگهداری از املاک استخدام کرد. شش فرزند هم داشت که یک پرستار از آنها مراقبت می‌کرد.

پارچه گاباردین؛ اختراع بزرگ توماس بربری

برند بربری - پارچه گاباردین
بارانی‌هایی که از پارچه گاباردین بربری دوخته می‌شدند.

آیا می‌دانستید پارچه گاباردین معروف را توماس بربری اختراع کرده است؟ این پارچه اولین پارچه ضدآب جهان بود که توماس در سال ۱۸۷۹ آن را اختراع کرد و در سال ۱۸۸۸ آن را به ثبت رساند. او این پارچه را با روش الهام‌گرفته از چوپان‌های همپشایر که با لانولین لباس‌هایشان را ضدآب می‌کردند، به وجود آورد. گاباردین قابل‌تنفس، مقاوم در برابر آب و بادگیر بود. به همین دلیل جایگزینی مناسب و سبک‌وزن برای لاستیک به شمار می‌رفت. در آن زمان پارچه‌های لاستیکی سنگین تنها پارچه‌های مناسب برای روزهای بارانی بودند.

تاریخچه طولانی بربری در ارتش

گاباردین از پارچه نخی سبک با بافتی به‌شدت محکم تهیه شده است. هر نخ آن به‌دلیل داشتن پوششی مخصوص دربرابر باد و آب مقاوم است. به‌دلیل همین ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش، در سال ۱۹۱۰، کلود گراهام وایت، هوانورد معروف، زمانی که بین لندن و منچستر پرواز کرد لباسی از جنس گاباردین پوشید. بربری از این پارچه بارانی‌هایی می‌دوخت که به‌شدت کاربردی بودند. به همین دلیل بربری به تأمین‌کننده پوشاک سربازان بریتانیا در هر دو جنگ جهانی تبدیل شد. بنابراین بارانی‌های بربری پیش از آنکه یکی از عناصر مد باشد، لباسی نظامی بود.

به‌جز بارانی، بربری در سال ۱۸۹۵، برای ژنرال‌های بریتانیایی در جنگ آفریقای جنوبی، کت‌هایی با کیفیت بالا و کاربردی با عنوان تایلاکن (Tielocken) تهیه کرد. این کت در سال ۱۹۰۶ رسما مهر تأیید اداره جنگ بریتانیا را دریافت کرد و در سال ۱۹۱۴، به لباس نظامی استاندارد تبدیل شد. به‌مرور زمان، بربری پدهای شانه و حلقه‌های Dشکل به کمربند این کت اضافه کرد.

این کت‌ها در بین دو جنگ جهانی از حالت نظامی بیرون آمدند و مردم بیشتر آنها را برای مد می‌پوشیدند. با شروع جنگ جهانی دوم، یک‌بار دیگر کت و بارانی بربری به لباسی نظامی تبدیل شد. این بار اما سراسر سربازان جهان از این لباس‌ها استفاده می‌کردند. پرسنل ارتش آمریکا، نیروی هوایی و تفنگ‌داران دریایی این کشور هم در جنگ لباس‌هایی از برند بربری به تن داشتند.

بربری؛ لباس موردعلاقه کاشفان دنیا

یکی از دلایل ماندگاری برند بربری، همه‌کاره‌بودن لباس‌های آن است. این برند چیزی فراتر از سبک است. بارانی‌های بربری از یک سو کاربرد نظامی دارند و از سوی دیگر در نمایش‌های مد حضور پیدا می‌کنند. بااین‌حال فقط آنها نیستند؛ کاشفان و کاوشگران سراسر دنیا ازجمله ارنست شاکلتون همواره در طول سفرهایشان لباس‌‌هایی از برند بربری می‌پوشیدند. قبل از آنها هم در سال ۱۸۹۳، دکتر فریتیوف نانسن، کاوشگر نروژی قطب شمال و آموندسن، کاشف نروژی که اولین کسی بود که به قطب جنوب رسید، هردو لباسی از پارچه گاباردین برند بربری می‌پوشیدند.

بربری؛ برند محبوب افراد مشهور

برند بربری - بربری در فیلم‌های هالیوودی
همفری بوگارت در فیلم کازابلانکا؛ او یکی از عوامل محبوبیت بارانی بربری بود.

بارانی‌هایی که بربری تولید می‌کند به‌وفور در فیلم‌های هالیوودی به کار رفته است. افرادی مانند گرتا گاربو و گلوریا سوانسون با پوشیدن بارانی بربری در دهه ۱۹۲۰ و بت دیویس در دهه ۱۹۳۰ به محبوبیت این بارانی‌ها کمک شایانی کردند.

بربری تبلیغات بارانی برای زنان را در دهه ۱۹۳۰ شروع کرد؛ اما تا دهه ۱۹۴۰ بود که این لباس واقعا جایگاهش را در تاریخ مد تثبیت کرد. به‌لطف همفری بوگارت در فیلم کازابلانکا، محصول ۱۹۴۲، بارانی بربری در یکی از رمانتیک‌ترین صحنه‌های فیلم در تاریخ سینما به تصویر کشیده شد و محبوبیت این لباس را افزایش داد. در سال ۱۹۶۱ هم آدری هپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی این بارانی را به تن کرده بود. البته بیشترین محبوبیت این بارانی به شخصیت بازرس کلوزو در فیلم‌های پلنگ صورتی برمی‌گردد.

البته این علاقه به برند بربری در همان روزگار گذشته باقی نمانده است. بسیاری از سلبریتی‌های جوان و امروزی هم به این برند علاقه دارند:

برند بربری -این برند محبوب سلبریتی‌های امروزی است
بیلی آیلیش، خواننده نسل جوان، در لباسی از برند بربری

لوگوی نمادین شوالیه در برند بربری

برند بربری - لوگوی نمادین بربری
لوگوی شوالیه برند بربری

بربری لوگوی شوالیه را برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ طراحی کرده است. این لوگو یک شوالیه سوارکار را نشان می‌دهد و واژه به‌کاررفته در آن prosum است که در زبان لاتین به‌معنای «به پیش» است.

این شوالیه سپری را حمل می‌کند که نماد افتخار، غرور، نجابت، عزم، پاکی و پاسداری اوست.

بااین‌حال این لوگو در طول زمان تکامل یافته و تغییراتی به خود دیده است. در سال ۲۰۱۸، این برند از لوگوی جدیدش رونمایی کرد که طراح گرافیک، پیتر ساویل، آن را طراحی کرده بود. این لوگو عبارت بربری لندن انگلستان (Burberry London England) است و بخشی از روند اصلاح این برند بود. در همین سال طرح حروف درهم‌تنیده T و B به افتخار توماس بربری، بنیانگذار برند، هم روی محصولات روانه بازار شد. این طرح را در تصویر می‌بینید:

برند بربری - لوگوی بربری با حروف T و B
حروف درهم‌تنیده لوگوی بربری

الگوی چهارخانه؛ امضای برند بربری

برند بربری - الگوی چهارخانه بربری
الگوی معروف بربری که در بیشتر محصولات آن نقش عمده‌ای دارد.

بعید می‌دانم تاکنون الگوی چهارخانه بربری را ندیده باشید. این الگو نمادین‌ترین طرح این برند است و با نام رسمی هیمارکت‌چک (Haymarket check) شناخته شده است. طرح آن از تارتان اسکاتلندی گرفته شده و در آن از نوارهای مشکی، قرمز و سفید در زمینه بژ استفاده کرده‌اند. طراحی آن طوری است که راحت می‌توانید آن را تشخیص دهید.

اولین بار در دهه ۱۹۲۰ از این الگو به‌عنوان آستری کت استفاده کردند. تا چندین دهه هیچ برندی جز بربری از این الگو استفاده نمی‌کرد. در این دهه، لوگوی شوالیه سوارکاری بربری و پارچه چهارخانه به امضای این برند تبدیل شدند و هر دو به‌عنوان یک نشان تجاری ثبت شدند:

برند بربری - الگوی چهارخانه
الگوی چهارخانه بربری در آستری کت‌ها به کار می‌رفت و مختص همین برند بود.

بعد از آن در سال ۱۹۶۷، این الگو را روی روسری‌های کشمیر بربری و روی چترهای این برند هم پیاده کردند و آن‌قدر این محصولات دوست‌داشتنی بودند که به‌سرعت فروش رفتند. مخصوصا اشراف بریتانیا به‌شدت به آنها علاقه نشان می‌دادند.

دوران افول برند بربری

توماس در سال ۱۹۱۷ بازنشسته شد و در سال ۱۹۲۶ در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

بربری تا پیش از دهه ۱۹۹۰ در اوج بود و حتی در سال ۱۹۹۰ دومین گواهی سلطنتی را از شاهزاده ولز به‌عنوان تأمین‌کننده لباس‌های سلطنتی دریافت کرده بود؛ اما در اواسط این دهه سود آن به‌شکل چشم‌گیری کاهش یافت. برند لوکس و نوآورانه‌ای که توماس بربری خلق کرده بود، به چیزی هرز تبدیل شده بود و از الگوی چهارخانه آن در هر چیزی از لباس‌های طرفداران فوتبال گرفته تا بیکینی و لوازم خانگی استفاده می‌کردند. لباس‌های نه‌چندان شیک دهه ۹۰ و دهه ۲۰۰۰ به وجهه انحصاری این برند آسیب رساند. به همین دلیل مدیر هنری این برند، فابین بارون، تصمیم گرفت هرطورشده با این مشکل مبارزه کند. او در سال ۱۹۹۹ نام برند بربری را از Burberry’s به Burberry تغییر داد. همچنین، نسخه جدیدی از لوگوی شوالیه را با فونت مدرن‌تر ایجاد کرد.

فروشگاه‌های بزرگ بریتانیا مانند هاروی نیکولز و سلفریج به‌طورکل عرضه محصولات بربری را متوقف کردند. تنها کسی که برند بربری می‌فروخت، آن‌هم سنتی‌ترین بارانی‌های آن را، هارودز بود.

ممنوعیت برند بربری در کافه‌های بریتانیا

همان طور که گفتیم، در اوایل دهه ۲۰۰۰، بربری به یک برند بدنام تبدیل شده بود. طرفداران دو آتشه تیم‌های فوتبال که لباس‌های بربری با الگوی چهارخانه می‌پوشیدند، به جان هم می‌افتادند و حتی مقاله‌ای منتشر شد که می‌گفت الگوی چهارخانه برند بربری ارتباط نزدیکی با خشونت فوتبالی دارد. این شد که بارها و کافه‌ها تصمیم گرفتند برای جلوگیری از جنجال‌ها، همه کسانی را که برند بربری می‌پوشیدند راه ندهند.

کریستوفر بیلی و بازگشت بربری به اوج

برند بربری - کریستوفر بیلی
کریستوفر بیلی برند بربری را به روزهای اوجش بازگرداند.

معمولا پیش نمی‌آید که برندی تا لب مرز انحطاط برود و به‌راحتی بازگردد؛ اما بربری موفق شد این کار را انجام دهد. در آن زمان کریستوفر بیلی (Christopher Bailey) که به‌عنوان مدیر خلاق این برند منصوب شده بود توانست با استفاده از تجربیات خود در گوچی و دونا کاران، از پس این چالش برآید. بیلی این برند را درست مانند رویکردی که خود توماس بربری داشت با فناوری ادغام کرد و با کنترل عرضه الگوی چهارخانه از آن محافظت کرد. او این الگو را از بسیاری از محصولات حذف کرد و توانست حالت انحصاری آن را دوباره تثبیت کند و به این ترتیب، بربری دوباره به‌عنوان برندی لوکس شناخته شد.

بیلی در سال ۲۰۰۹، در هفته مد لندن، نمایش مد برگزار کرد و در طول سال‌های بعد از آن با افراد مشهور و معتبر همکاری کرد تا شهرت این برند را بازگرداند. او برای کمپین‌هایش از کیت ماس، نائومی کمپبل، ادی ردمین، داگلاس بوث، جیمز کوردن و آگینس دین کمک گرفت.

دستاوردهای دیگر کریستوفر بیلی

واقعیت این است که بربری بعد از توماس، هرچه دارد از کریستوفر بیلی دارد. در سال ۲۰۱۴ آنجلا آهرنتس (Angela Ahrendts) از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل برند کناره‌گیری کرد و به شرکت اپل پیوست. جای او را بیلی پر کرد و از اینجا به بعد هم مدیرعامل بود و هم مدیر ارشد خلاقیت. بازهم بیلی با تصمیمات هوشمندانه‌اش برند بربری را تقویت کرد. در آن زمان، فیلم، موسیقی، وب‌سایت تجارت الکترونیک جدید و پخش زنده نمایش‌های مد بر صنعت مد تسلط یافته بود. در سال ۲۰۱۶، بیلی تعداد نمایش‌های مد را که سالی چهار بار بود به سالی دوبار کاهش داد و مجموعه‌های زنانه و مردانه را با هم ترکیب کرد. با این کار می‌توانستند بیشتر روی کیفیت تمرکز کنند و از سوی دیگر، به خریداران فرصتی می‌دادند تا هر محصولی را می‌خواهند مستقیما بعد از ارائه بخرند.

بیلی به همان اندازه که در طراحی لباس‌ها تجربه داشت، در برگزاری نمایش‌های مد هم تبحر داشت و فضاهای نمایش مد را برای عموم و نیز افراد برجسته این صنعت باز می‌گذاشت. او در سپتامبر ۲۰۱۷، مجموعه SS18 را در ساختمان Old Sessions House لندن که به یک نمایشگاه عکاسی دسترسی دارد عرضه کرد. ریچارد سیلور، عکاس معروف، می‌گوید:

من ترکیب تأثیرات مدرن با معماری کلاسیک را فوق‌العاده الهام‌بخش می‌دانم. به همین دلیل فکر کردم آن نمایشگاه لندن که در کنار آن یک نمایشگاه عکاسی هم هست برای بربری مناسب است. هم بربری و هم این فضا دارای میراثی بازسازی‌شده هستند. پایه‌های آنها مدت‌ها پیش بنیان نهاده شده بود؛ اما در جامعه امروزی هم می‌توان با آنها کار کرد.

خط لوازم آرایش بربری

برند بربری - خط لوازم آرایشی بربری
بربری لوازم آرایشی را فقط به این دلیل ایجاد کرد که برای پیداکردن رنگ‌هایی که برای آرایش مدل‌هایش نیاز داشت دردسر نکشد. عکس از وب‌سایت: thelist

برند بربری بیشتر به‌خاطر پوشاک شناخته شده است؛ ولی به یک دلیل خاص خط تولید لوازم آرایشی را هم در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد. کریستوفر بیلی، مدیر خلاق بربری، می‌گوید:

به این دلیل لوازم آرایشی تولید کردیم که دیگر از آرایش مدل‌ها با رنگ‌هایی که موردپسندمان نبود خسته شده بودیم. برای حل این مشکل، خودمان دست به کار شدیم و تصمیم گرفتیم لوازم آرایشی تولید کنیم تا برای پیداکردن رنگ‌های مدنظرمان دردسر نکشیم.

لوازم آرایشی بربری شامل محصولات مختلفی از جمله رژلب، کرم‌پودر، لاک ناخن و قلم‌مو است.

آمدن ریکاردو تیسی به‌جای بیلی

برند بربری - دستاوردهای ریکاردو تیسی
مجموعه SS19 که ریکاردو تیسی روی صحنه برد.

در سال ۲۰۱۸ ریکاردو تیسی به‌جای بیلی به‌عنوان مدیر ارشد خلاقیت برند منصوب شد. او بلافاصله پیتر ساویل را برای کمک به بازسازی لوگو و مونوگرام برند استخدام کرد و اولین مجموعه‌اش SS19 را در سپتامبر به نمایش درآورد. تیسی هنوز هم مدیر خلاق این برند است و با قدرت اداره‌اش می‌کند.

بربری؛ آیینه تمام‌نمای فرهنگ بریتانیا

برند بربری را می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برند در بریتانیا دانست و خیلی سخت می‌توان این امر را تصدیق نکرد. با اینکه این برند در سرتاسر جهان شناخته شده است، در بریتانیا محبوبیت خاصی دارد. تاریخچه طولانی این شرکت، بدون اشاره به نقشی که در برخی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخ این کشور، ازجمله در جنگ جهانی دوم ایفا کرد، می‌تواند به‌راحتی آن را به یک برند بریتانیایی تبدیل کند. به‌گفته گاردین حتی کلیسای انگلستان هم در این شرکت سهام دارد.

بخشی از ارتباط نزدیک این برند با هویت بریتانیایی‌ها به تاکتیک بازاریابی هوشمندانه آن مربوط است. بربری همیشه خودش را یک برند بریتانیایی می‌داند و حتی این را در وب‌سایتش اعلام می‌کند:

بربری یک برند لوکس جهانی با نگرش مشخص بریتانیایی است.

قیمت بالای محصولات؛ دلیلی محکم بر کیفیت آنها

برند بربری - محصولات گران بربری
دوخت کت‌ها و بارانی‌های بربری واقعا پرزحمت است.

یک‌سری از افراد تصور می‌کنند بارانی‌های بربری زیادی گران‌قیمت هستند، دلیلش این است که این افراد از روند تولید بارانی‌های بربری خبر ندارند. بارانی‌های بربری به‌شکل انبوه و سری‌دوزی تولید نمی‌شوند. کار آنها بیشتر با دست انجام می‌شود و به ساعت‌های کاری زیاد و مهارت‌های فوق‌تخصصی نیاز دارد. یقه چند لایه این بارانی زیبا را ببینید:

برند بربری - قیمت محصولات بربری
یک‌سال طول می‌کشد تا دوزندگان فقط برای دوخت یقه آموزش ببینند. عکس از وب‌سایت: thelist

گلوبال بلو می‌گوید:

برای تهیه یک بارانی بربری بیش از ۱۰۰ مرحله کار انجام می‌دهند و تکمیل فقط یکی از آنها حدود ۳ هفته طول می‌کشد. دوزندگان این بارانی‌ها آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و برای دوختن یقه پیچیده آن، یک‌سال فقط باید آموزش ببینند. بسیاری از کارهای آن ازجمله پیلی پشت بارانی، جزئیات روی سرآستین و بندهای آن با دست انجام می‌شود. البته پارچه گاباردین بارانی بربری را با دست تهیه نمی‌کنند؛ اما صنعتگران آموزش‌دیده باید شخصا آن را با دست بررسی کنند تا ببینند کیفیت آن بی‌نقص است.

بربری؛ شرکتی پیشرو در زمینه فناوری

برند بربری - برندی پیشرو در زمینه فناوری
بربری شرکتی پیشرو در زمینه ادغام فناوری با مد و درعین‌حال متعهد به پایداری محیط زیست است.

برند بربری همیشه به نوآوری اهمیت زیادی داده است. درست است که توماس بربری گاباردین را اختراع کرد، اما آنها نوآوری را به همین جا ختم نکردند. این برند دائما چیزهای جدید را امتحان می‌کند و خیلی سریع هم خودش را با دنیای دیجیتال مدرن سازگار کرده است. بربری اولین برندی بود که در سال ۲۰۰۹ نمایش مد را به‌صورت زنده پخش کرد. در سال ۲۰۱۶ هم اولین برند لوکسی بود که از تبلیغات اسنپ‌چت دیسکاور استفاده کرد.

تمایل بربری برای انطباق با فناوری‌های جدید، موفقیت او را در دنیای که با سرعت نور در حرکت است تضمین می‌کند. در سال ۲۰۱۹، این شرکت در گزارش سالانه خود اعلام کرد که قصد دارد در رسانه‌های اجتماعی تعامل بیشتری با دنبال‌کنندگانش داشته باشد.

سارا مانلی (Sarah Manley)، مدیر ارشد بازاریابی بربری می‌گوید:

انرژی برند ما از محتوای خلاقانه به دست آمده است؛ از پروژه‌ها گرفته تا مشارکت‌ها. در عصر دیجیتال، مصرف‌کنندگان بیش از پیش با برندها تعامل دارند. آنها انتظار دارند، بنابراین ما باید به‌شکل مستمر خدمات نوآورانه به آنها ارائه کنیم.

همین امر نشان می‌دهد با وجود اینکه بربری متعلق‌به قرن نوزدهم است، قرن بیست‌ویکم را با گامی بلند طی کرده است.

از سوی دیگر، این شرکت اقداماتی را برای به‌حداقل‌رساندن اثرات زیست‌محیطی خود انجام می‌دهد. بربری به پایداری محیط زیست متعهد است و عضو RE100 با هدف ۱۰۰٪ تهیه برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۲ شده است. همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۳۰درصد کاهش دهد.

برخی از کالکشن‌ها و محصولات برند بربری

برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
مجموعه پاییز/ زمستان ۲۰۲۰
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
کالکشن پاییز/ زمستان ۲۰۲۲
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
کالکشن سپتامبر ۲۰۱۹
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
یک مدل از بارانی‌های زیبای بربری با آستر چهارخانه ولی با رنگی متفاوت.
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
یک نمونه از کیف‌های بربری. کیفیت و دوخت عالی از مشخصه‌های محصولات این برند است.
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
پالتوی بربری با شال‌گردن طرح چهارخانه بربری/ بهار ۲۰۲۰
برند بربری - کالکشن‌ها و محصولات
بارانی زیبایی از برند بربری

جمع‌بندی

برند بربری یکی از برندهای لوکس جهان است. این برند میراثی است که با مجموعه‌ای از محصولات فوق‌العاده، مخصوصا بارانی‌هایش که قدمت آنها به سال‌های دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد، سبک اصیل بریتانیایی را نشان می‌دهد. با وجود اتفاقاتی که در اواخر دهه ۹۰ میلادی رخ داد و این برند را به مرز انحطاط کشاند، آنها بر مشکلات غلبه کردند و حالا خانه بربری به یکی از شناخته‌شده‌ترین خانه‌های مد لوکس در صنعت مد تبدیل شده است. برندی که یک قرن بعد همچنان در صنعت دنیای مد می‌درخشد.

معرفی برند بربری (Burberry)

برند بربری با طرح شطرنجی مخصوص خود، یکی از برندهایی است که همه ی ما حداقل یکبار با محصولات آن برخورد داشتیم. اما تعداد کمی از افراد وجود دارند که از تاریخچه ی خارق العاده برند بربری آگاه باشند. این برند در طول یک قرن و نیم گذشته، سرگذشت بسیار جذابی دارد و دستخوش تغییرات زیادی بوده است. پیشنهاد می کنم این مقاله را تا آخر مطالعه کنید و با سرگذشت جذاب  برند Burberry بیشتر آشنا شوید

تاریخچه برند بربری Burberry

توماس بربری (Thomas Burberry) وقتی تنها 21 سال داشت در سال 1856 در بیزینگ‌ استوک (Basingstoke) انگلستان، برند هم نام خود را تاسیس کرد. برند بربری دیدگاه خود را بر این اصل استوار کرد که لباس ها باید طوری طراحی شوند که از مردم در برابر هوای بارانی بریتانیا محافظت کنند. 

تاریخچه برند بربری Burberry  توماس بربری (Thomas Burberry)

پارچه گاباردین اختراع بربری

همانطور که می دانید در بیشتر مواقع آب و هوای انگلستان بارانی است. که آن زمان بدلیل کمبود تجهیزات بارانی برای بیشتر مردم ناراحت کننده بود. توماس باربری توانست در سال 1879 پارچه ی بی نظیری به نام گاباردین را اختراع کند. که بعد از این اختراع انقلابی در تجهیزات بارانی بوجود آمد. گاباردین پارچه ای تنفس پذیر، مقاوم در برابر سایش و ضد آب است. در نهایت در سال 1888 توماس بربری توانست پارچه ضد آب گاباردین را به ثبت برساند.

پارچه گاباردین اختراع بربری

بارانی یا کت ترنچ نماد برند بربری

ترنچ کت و یا همان بارانی قبلا به نام کت tielocken شناخته شده بود. Trench coat به عنوان نماد برند بربری شناخته می شود به این دلیل که  این نوع کت توسط توماس بربری طراحی شد و در در سال 1912 در زمان جنگ جهانی اول اختراع شد. به نظر شما توماس بربری یکی از خلاق و باهوش ترین طراحان نیست ؟

کت ترنچ بربری با طراحی بسیار کاربردی در قسمت سر شانه، کمر و بلندی مناسب آن در جنگ جهانی اول به لباس‌های استاندارد برای افسران تبدیل شد. کت بارانی شامل سردوش‌هایی برای تعلیق تجهیزات نظامی مانند دستکش و سوت است. حلقه‌های D در قسمت کمر که برای حمل نارنجک استفاده می‌شود، زبانه جلوی کت برای محافظت بیشتر مانند سپر برای خروج آب از آن به آرامی می‌باشد. و برای هوای طوفانی بسیار مناسب است. بارانی در حال حاضر نیز بسیار محبوب و پر کاربرد به ویژه برای استایل خیابانی است. 

بارانی یا کت ترنچ نماد برند بربری

لوگوی برند بربری

توماس بربری به عنوان یکی از باهوش ترین طراحان، لوگوی برند خود را نیز بسیار هوشمندانه طراحی کرد. او برای برند خود لوگوی شوالیه سوارکار با سپر و با پرچمی که کلمه‌ی Prorsum روی آن نوشته شده است، را در سال 1901 طراحی کرد. بیابید با هم جرئیات آن را بررسی کنیم.    

اسب و سوارکار نماد نجیب و شرافت است. و شعار روی پرچم شوالیه به معنای رو به جلو است. و سپر نیز به محافظت پارچه گاباردین در برابر برف و باران اشاره دارد. لوگوی شوالیه سوارکار برند Burberry، در سال 1909 ثبت شد و تا سال 2018 نیز بدون تغییر باقی ماند.

لوگوی برند بربری

طرح چک بربری، امضای برند بربری

پارچه شطرنجی بربری که دارای پس زمینه بژ با نوارهای متقاطع سیاه، سفید و قرمز تشکیل شده است توسط برند بربری طراحی شد. که به آن طرح چک نیز می‌گویند. این پارچه سال 1920 به عنوان آستر در بارانی (کت ترنچ) استفاده می‌شد. طرح چک بربری (Burberry Check) در سال 1960 به‌عنوان امضای برند Burberry شناخته شد. در سال 1967، برند بربری تصمیم گرفت که طرح چک را از آستر کت حذف کند. و از آن برای طرح روی چمدان، چتر، شال گردن و کلاه استفاده کند. و این‌گونه لوازم جانبی چک بربری (Burberry Check ) متولد شد. برند Burberry به مرور زمان به برند لوکس بریتانیا تبدیل شد. به گونه‌ایی که حتی خانواده سلطنتی هم طرفدار آن هستند. طرح چک بربری نشانگر تاریخ، هنر و سبک ماندگار این برند در بریتانیا است.

طرح چک بربری، امضای برند بربری

یکی از شناخته‌ترین اکسسوری بربری چک، شال ترمه کلاسیک است که در سال 1970 معرفی شد. این اکسسوری که به عنوان پوشاک آماده نیز شناخته می‌شود در سال های 1980 و 1990 بسیار پرطرفدار بود که به‌عنوان یک علامت تجاری نیز ثبت شده است.

چک بربری که به عنوان امضای این برند محسوب می‌شود در سال 2018 برای حمایت از جامعه LGBT طرح رنگین‌کمان را با طرح چک ترکیب کرد.

طرح چک بربری،  lgbt

لوگوی جدید مینیمال برند بربری

ریکاردو تیشی به عنوان مدیر ارشد خلاق، به همراه مدیر هنری پیتر ساویل، در سال 2018 از لوگوی جدید برند بربری را رونمایی کرند. آن‌ها لوگوی جدید را با الهام از T و B که حروف اول موسس این برند است؛ را به صورت به هم پیوسته ایجاد کردند. و آن را با فونت پررنگ و امروزی‌تر طراحی کردند. و زیر اسم برند “LONDON ENGLAND” نیز نوشته شده است.

این برند نیز مانند سایر غول‌های مد مانند لویی ویتون، سلین، تام فورد، فندی یا شنل امروز در مسیر پرطرفدار طراحی مینیمالیستی قرار گرفته است.

این خلاقیت و به روز بودن همیشگی، بربری را همچنان پرطرفدار و محبوب نگه داشته است. نظر شما راجع به سرگذشت جالب و اختراعات منحصر به فرد توماس بربری چیست؟ و با دنبال کردن پیج اینستاگرام ما می توانید از اخبار دنیای مد و فشن با خبر باشید.

لوگوی جدید مینیمال برند بربری

آیا این مطلب برایتان جذاب بود؟ دوست دارید بیشتر درباره کدام برندها برایتان بنویسیم؟ لطفا ایده‌ها و دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian