سالیان سال است که لویی ویتون به عنوان یک برند لوکس و مطرح بین المللی محصولات مختلفی از پوشاک گرفته تا اکسسوری و… را وارد بازار جهانی می‌کند. به جرأت می‌توان گفت لویی ویتون یکی از پرچم‌داران صنعت مد در دنیا است و در طی چند سال متمادی توانسته عنوان با ‌ارزش‌ترین برند جهان را از آن خود کند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت این برند لوکس به حدودا ۱۷۰ سال پیش می‌رسد؛ زمانی که لویی ویتون بیان‌گذار فقید این برند توسط همسر ناپلئون بناپارت اسخدام شد تا برای ملکه چمدان و کیف‌های دستی بسازد. در این مطلب ابتدا به زندگی‌نامه‌ی لویی ویتون را می‌پردازیم‌ و سپس تاریخچه‌ی این برند خوش‌نام فرانسوی را از قرن نوزدهم تاکنون مرور خواهیم کرد.

سال‌های اولیه‌ی زندگی لویی ویتون

بیوگرافی لویی ویتون

لویی ویتون در ۴ اوت ۱۸۲۱ در «آنچای»، یک دهکده‌ی کوچک در منطقه‌ای کوهستانی در شرق فرانسه متولد شد. اجداد لویی ویتون همگی کارگر بودند. پدرش «خاویر ویتون» کشاورز بود و مادرش «کورن گیلارد»، در یک آسیاب کار می‌کرد. زمانی که ویتون کودکی ده ساله بود مادرش درگذشت و پدرش خیلی زود با زن دیگری ازدواج کرد. تحت تأثیر آزار و اذیت نامادری‌اش، لویی که کودکی سرسخت و یاغی بود از شرایط سخت زندگی در دهکده به تنگ آمد و تصمیم گرفته به پاریس فرار کند.

دربهار ۱۸۳۵، لویی ویتون سیزده‌ساله خانه‌اش در دهکده را ترک کرد و تک و تنها و پای پیاده عازم پاریس شد. ویتون نزدیک به دو سال در سفر بود و نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر مسافت از زادگاهش تا پاریس را با پای پیاده طی کرد. او در مدت این دو سال به سختی خورد و خوراکش را تأمین می‌کرد و در هر جایی که می‌توانست اقامت می‌کرد. سرانجام در سال ۱۸۳۷ لویی ویتون در سن شانزده سالگی به پاریس رسید. در آن زمان در اوج انقلاب صنعتی در پاریس، رشد فزاینده‌ی فقر و گسترش بیماری‌های واگیر‌دار، مردم پاریس را در شرایط بسیار سختی قرار داشتند. ویتون نوجوان موفق شد در کارگاه چمدان‌سازی تولید‌کننده‌ی خوش‌نامی به نام «موسیو مارچال» شغلی دست و پا کند.

آغاز فعالیت حرفه‌ای ویتون جوان در پاریس و تأسیس برند

تاریخچه‌ی لویی ویتون

در اروپای قرن نوزدهم صنعت ساخت چمدان یک شغل قابل احترام و هنری اصیل و لوکس محسوب می‌شد. در کارگاه‌های چمدان‌سازی پیشه‌وران، به صورت سفارشی و با توجه به سایز کالاهایی که باید بسته‌بندی می‌شد صندوق و چمدان می‌ساختند و به مشتریانشان ارائه می‌کردند. تنها پس از گذشت چند سال، لویی ویتون جوان توانست به عنوان یک سازنده‌ی مطرح چمدان در میان قشر اشرافی پاریس شهرتی به دست آورد.

در دوم دسامبر ۱۸۵۱، ۱۶ سال پس از ورود ویتون به پاریس، لوئیس ناپلئون بناپارت کودتا کرد. دقیقا یک سال پس از کودتا، او با نام سلطنتی «ناپلئون سوم» فرماندهی امپراتوری فرانسه را به عهده گرفت. این اتفاق برای لویی ویتون بسیار خوش‌یمن بود. همسر ناپلئون سوم «اوژنیا مونتخیو» کنتس اسپانیایی بود. او پس از ازدواج با امپراتور، لویی ویتون را به عنوان سازنده‌ی چمدان استخدام کرد تا بهترین صندوق‌ها و چمدان‌ها را برای لباس‌های زیبایش بسازد. این اتفاق نقطه‌ی عطف زندگی حرفه‌ای لویی ویتون محسوب می‌شد. پس از این که ویتون توسط ملکه استخدام شد، توانست در طی سالیان متمادی محصولاتش را با هویت یک برند لوکس و سلطنتی به جهان معرفی کند.

سال ۱۸۵۴ برای لویی ویتون مملو از تغییراتی مهم و بنیادین بود. او در بهار ۱۹۵۴ با دختر جوان زیبایی به نام «امیلی پریو» ازدواج کرد و چند ماه پس از مراسم ازدواج، ویتون کارگاه مسیو مارچال را ترک کرد و کارگاه چمدان‌سازی خودش را در پاریس افتتاح کرد. او در خارج از فروشگاه خود تابلویی آویزان کرده بود که روی نوشته شده بود: «ایمن‌ترین بسته‌بندی‌کننده‌ی اشیا شکستنی و متخصص در بسته‌بندی مد»

توسعه‌ی برند و نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات جدید

خانواده‌ی لویی ویتون

ویتون در سال ۱۸۵۸، چهار سال پس از افتتاح کارگاهش یک چمدان کاملا جدید را به بازار عرضه کرد. در این چمدان به جای چرم، از یک نوع کرباس خاکستری استفاده شده بود که سبک‌تر و بادوام‌تر از چمدان‌های دیگر بود و همچنین در برابر نفوذ نم و رطوبت هم مقاومت بیشتری داشت. در آن زمان چمدان‌هایی که تولید می‌شدند، لایه‌ی بالایی‌شان گرد بود تا آب روی آن‌ها جمع نشود و به همین دلیل حمل آن برای مسافران سخت بود.

چمدانی که ویتون طراحی کرده بود مستطیلی و مکعبی‌شکل بود و این الگوی جدید باعث می‌شد چیدمان چمدان‌ها روی یکدیگر بسیار راحت‌تر از پیش باشد. همچنین به دلیل سبک‌تر بودن کرباس نسبت به چرم، این چمدان‌ها نسبت به چمدان‌های پیشین سبک‌تر بودند.

از آنجا که عرضه‌ی این چمدان‌ها با اقبال بسیاری در فروش مواجه شد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. بنابراین پس از مدتی ویتون کارگاه تولیدی خود را گسترش داد. سفارش‌های بسیاری از سوی اعیان و اشراف به سوی کارگاه ویتون سرازیر شد. نه تنها اعیان، بلکه اسماعیل پاشا، پادشاه مصر نیز یکی از مشتریان ویتون به شمار می‌آمد.

چمدانهای لویی ویتون

در سال ۱۹۷۰ پس از آغاز جنگ پروس، فرانسه با مشکلات بسیاری مواجه شد. با محاصره‌ی پاریس و جنگ داخلی، امپراطوری فرانسه سرنگون شد و سرانجام در ژانویه ۱۸۷۱ محاصره‌ی پاریس به پایان رسید. لویی ویتون که در زمان محاصره و جنگ به روستای محل تولدش رفته بود زمانی که به پاریس بازگشت متوجه شد کارگاهش ویران شده، کارکنانش پراکنده شده‌اند و تجهیزات کارگاه هم به سرقت رفته است.

با این حال او هنوز هم سرسختی و روحیه‌ی جنگندگی دوران کودکی‌اش را داشت. او همان کسی بود که در سن سیزده سالگی ۴۷۰ کیلومتر پیاده‌روی کرده بود تا به پاریس برسد. بنابراین ویتون مجددا تمام همت و تلاشش را به کار گرفت تا تجارت از دست‌رفته‌اش را بازیابی کند. این بار ویتون روی ساخت و طراحی محصولات لوکس تمرکز کرد و  کارگاهش را در محله‌ی لوکس در مرکز شهر بازگشایی کرد.

در سال ۱۸۷۲ ویتون برای اینکه طراحی خودش را از برندهای دیگری که از او تقلید کرده بودند متمایز کند، ظاهر محصولاتش را تغییر داد و از طرح راه‌راه قرمز و سفید برای طراحی چمدان‌هایش استفاده کرد. طراحی ساده و در عین حال مجلل و جدید این چمدان‌ها برای اشراف و ثروتمندان پاریسی بسیار جذاب بود و پس از تولید این چمدان‌ها برند لویی ویتون علاوه بر شهرتش در تولید محصولات لوکس، به عنوان یک برند مدرن هم شناخته می‌شد.

چمدانهای لویی ویتون

در قرن هجدهم یکی از بزرگترین مشکلات مسافران این بود که در جاده‌های بین راهی اغلب مورد حمله‌ی دزدها قرار می‌گرفتند و چمدان‌هایشان سرقت می‌شد. در سال ۱۸۸۶ لویی ویتون و پسرش جورج ویتون از قفل‌های جدیدی برای چمدان‌های تولیدیشان استفاده کردند. آن‌ها چندین سال روی طراحی قفل‌های جدید کار کردند و آن را توسعه دادند تا در نهایت جورج توانست با کمک پدرش انقلابی در صنعت ساخت چمدان پدید آورد و قفل کاملا جدیدی را برای چمدان‌های ویتون اختراع کند.

جورج ویتون در روزنامه‌های عمومی، هری هودینی، شعبده‌باز معروف آمریکایی را به چالش کشید و از او خواست که سیستم قفل چمدان‌های لویی ویتون را بشکند و از داخل آن بیرون بیاید. هودینی از این چالش استقبال نکرد اما سیستم تهیه‌ی قفل‌ها به اندازه‌ای منحصربه‌فرد و کارآمد بود که امروزه هم از همان تکنیک برای ساخت قفل‌ چمدان استفاده می‌شود.

مرگ لویی ویتون و توسعه ی میراث وی از گذشته تا اکنون

لویی ویتون در ۲۷ فوریه ۱۸۹۲، در سن ۷۰ سالگی درگذشت اما پسرش جورج ویتون میراث پدر را ادامه داد و با توسعه‌ی روزافزون میراث پدرش، برند لویی ویتون را به یکی از مطرح‌ترین برندهای بین المللی تبدیل کرد. در سال ۱۸۹۶، لوگوی معروف لویی ویتون که تا به امروز مورد استفاده این برند قرار دارد، توسط جورج طراحی شد. این لوگو با الهام از گل چهارپر «مون» که طرح ژاپنی معروفی در دوره‌ی ویکتوریا بود، به علاوه‌ی نام اختصاری برند لویی ویتون یعنی LV طراحی شد. استفاده از این لوگو بر روی محصولات ویتون بالاخره پس از سالیان مدید، روند کپی‌برداری سایر تولیدکننده‌ها را متوقف کرد.

لوگوی لویی ویتون

در سال ۱۸۵۴ در زمان افتتاح کارگاه لویی ویتون تنها ۲۰ کارگر در این کارگاه مشغول به کار بودند اما در سال ۱۹۰۰، تعداد کارگران کارگاه به ۱۰۰ نفر رسیده بود و در سال ۱۹۱۴ رشد شرکت به اندازه‌ای زیاد شده بود که ۲۲۵ کارگر در این کارگاه کار می‌کردند.

برند لویی ویتون در سال ۱۹۱۳ ساختمان خود را در خیابان شانزه‌لیزه پاریس افتتاح کرد. این فروشگاه در آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی کالاهای مسافرتی در جهان شناخته می‌شد. در همان سال‌ها شرکت لویی ویتون شعباتی را در بمبئی، واشنگتن، لندن، اسکندریه و بوینس آیرس افتتاح کرد. طراحی و ارائه‌ی محصولات جدید ادامه داشت تا اینکه جرج ویتون در سال ۱۹۳۶ درگذشت و بعد از آن پسرش «گاستون لویی ویتون» اداره‌ی امور شرکت را بر عهده گرفت. در سال‌های مدیریت او شرکت رشد خوبی داشت و هر سال به تعداد شعبه‌های آن افزود می‌شد؛ به‌طوری که در سال ۱۹۷۷ دو واحد از فروشگاه‌های لویی ویتون درآمد سالیانه ۱۰ میلیون دلار داشتند.

در طی سال‌های فعالیت شرکت لویی ویتون تاکنون، این شرکت علاوه بر کیف و چمدان، کالاهای لوکس دیگری همچون کفش‌های چرم، جواهرات، زیورآلات، عطر، ساعت، عینک آفتابی و نوشت‌افزارهای خاص مانند ست‌های خودنویس را هم تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند. در گزارش سالیانه‌ی مؤسسه‌ی «استاتیستا» در سال ۲۰۲۰ برند لویی ویتون توانست در رتبه‌بندی برندهای لوکس جهان عنوان نخست را به دست آورد و به عنوان با‌ارزش‌ترین برند جهان مطرح شود. ارزش اقتصادی برند لویی ویتون در سال ۲۰۲۰، رقمی معادل ۴۸ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار بود. در حال حاضر لویی ویتون در بیش از ۵۰ کشور دنیا دارای نمایندگی رسمی است و در حدود ۵۰۰ بوتیک در اقصی نقاط جهان دارد.

کیفهای لویی ویتون

حقایقی جالب درباره‌ی برند لویی ویتون

  • برند لویی ویتون در سالیان متمادی فعالیتش در جهان برای تبلیغات از هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و بازیگران معروف استفاده می‌کرده است. از میان این افراد می‌توان به ستاره‌هایی چون محمدعلی کلی، جنیفر لوپز، کانیه وست، آنجلینا جولی، مدونا، دیوید بویی و حتی میخائیل گورباچف اشاره کرد. آدری هپبورن هم از جمله چهره‌های محبوبی بود به عنوان مدل برای لویی ویتون به تبلیغات می‌پرداخت. عکس‌های بسیاری از آدری هپبورن به همراه کیف‌های لویی ویتون ثبت و منتشر شده است. این فعالیت‌های تبلیغاتی مؤثر در طی سالیان فعالیت شرکت، سبب شد برند لویی ویتون هیچ گاه از لیست محبوب‌ترین و موفق‌ترین برندهای مد جهان خارج نشود.
آدری هیپورن و لویی ویتون
  • از قرن نوزدهم تا به حال، لویی ویتون از مواد اولیه‌ی خلاقانه‌ای برای تولید محصولات خود استفاده کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان روی، مس، چوب، کرباس، چرم‌های طبیعی از پوست گوساله، کروکدیل، تمساح، فیل، مارمولک، والروس، مار و فوک دریایی را نام برد.
  • از آنجایی که این برند به‌ عنوان یکی از برندهای لوکس دنیا به شمار می‌آید، محصولات تقلبی آن در بازار زیاد است و این شرکت با جدیت با آن‌ها مقابله می‌کند. شرکت لویی ویتون تیمی حرفه‌ای از وکلا و آژانس‌های تحقیقاتی ویژه دارند که به‌طور تمام‌وقت روی این موضوع کار می‌کنند و از طریق دادگاه در سراسر دنیا با مجرمان برخورد می‌کنند.
  • بیشتر کیف‌های این برند دست‌دوز هستند و تولید هر کیف دستی یک هفته زمان می‌برد و این موضوع تا حدودی علت قیمت بالای محصولات آن را توجیه می‌کند. کیفیت محصولات این برند به‌ اندازه‌ای زیاد است که شما با تهیه‌ی یکی از کیف‌های برند لویی ویتون می‌توانید بیش از ۲۰ سال از آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا طراحی آن‌ها هیچ ‌موقع قدیمی نمی‌شود و همه‌ی آن‌ها از مراحل سختی عبور می‌کنند تا کیفیت‌سنجی و وارد بازار شوند.
کیفهای لویی ویتون

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شرح مختصری از زندگی نامه‌ی این طراح و کارآفرین فقید فرانسوی ارائه کنیم. به هر حال شاید هنوز هم باورش برایتان سخت باشد که بنیان‌گذار با ارزش‌ترین برند جهان همان پسربچه‌ی کوچکی‌ست که دو سال با پای پیاده مسیر‌های سخت و طولانی  را زیر پا گذاشت تا به پاریس برسد. زندگی لویی ویتون مملو از فراز و فرود، خلاقیت، پشتکار و سخت کوشیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian