همه‌چیز درباره برند لاگوست؛ برند محبوب طرفداران مد پایدار

2005 میلادی لاگوست ادوکلن های خوشبوی مردانه جدیدی تولید کرد که توسط این کمپانی طراحی، تولید و روانه بازار شد.


لاگوست در دهه 1970 به اوج محبوبیت خود در آمریکا دست یافت. با این شهرت، شرکت شروع به تولید محصولات دیگری ازجمله عطر و ادوکلن، لباس زیر، عینک آفتابی، کفش های تنیس و پیاده روی، ساعت مچی و انواع کالاهای چرمی نمود.

مختصری درباره بنیانگذار برند لاگوست

برند لاگوست - بنیانگذار برند
رنه لاگوست؛ بنیانگذار برند لاگوست

تفکری که انسان باید همیشه در ذهن خود داشته باشد این است که «ثروت مال من است و به آن می رسم». اگر انسان به این تفکر اعتقاد داشته باشد برای به دست آوردن آن سعی خواهد کرد تا از فکر و ایده های تازه استفاده کند و به مهارت جدید دست یابد و راه پیشرفت را در پیش بگیرد. کمپانی لاگوست (LACOSTE) در سال 1933 میلادی توسط رنه لاگوست (Rene Lacoste) و آندره ژیلر (Andre Zhylr) در کشور فرانسه آغاز به کار کرد. ژیلر مالک و مدیر یک شرکت بزرگ تولید لباس های کشباف در فرانسه بود. آنها نام شرکت را لاگوست گذاشتند که در ترجمه لغتی به معنی اصلی یا ضروری می باشد. این شرکت در ابتدا شروع به تولید لباس تنیس کرد و برای تبلیغات خود نیز یک آرم کروکودیل طراحی نمود که در زمینه های تنیس از آن استفاده می کردند.

لاگوست آرم کروکودیل خود را بر روی سینه لباس های تنیس چاپ می کرد و ادعا داشت که اولین شرکتی است که نام و لوگوی برند خود را روی محصولات خود قرار می دهد. این شرکت علاوه بر لباس تنیس شروع به تولید و فروش لباس های گلف و قایقرانی نمود.
در سال 1951 لاگوست تنوع بیشتری به محصولات خود داد. ازجمله آنها طراحی لباس های رنگی تنیس علاوه بر لباس های ساده سفید بود. در سال بعد، این لباس ها به آمریکا صادر شدند و برای آنها تبلیغات گسترده ای با شعار «نماد موفقیت یک ورزشکار شایسته» انجام گرفت که تاثیر زیادی روی سلیقه افراد ثروتمند این کشور گذاشت که هنوز هم این تاثیر قابل مشاهده بوده و لاگوست به عنوان یکی از بندهای مشهور در این کشور محسوب می شود.

در سال 1963 برنارد، پسر رنه لاگوست، به مدیریت شرکت منصوب شد و پیشرفت قابل ملاحظه ای در این شرکت ایجاد کرد. زمانی که او ریاست شرکت را به عهده گرفت، سالانه 300 هزار محصول به فروش می رسید. لاگوست در دهه 1970 به اوج محبوبیت خود در آمریکا دست یافت. با این شهرت، شرکت شروع به تولید محصولات دیگری ازجمله عطر و ادوکلن، لباس های زیر، عینک آفتابی، کفش های تنیس و پیاده روی، ساعت مچی و انواع کالاهای چرمی نمود.

از سال 1950 تا سال 1993 شرکتی به نام «ایزود لاگوست» امتیاز فروش محصولات این کمپانی را در آمریکا در اختیار داشت. به همین علت، شرکت اصلی به صورت مداوم در این منطقه فعالیت نمی کرد. ولی پس از آن، خود شرکت لاگوست توانست فروش انحصاری محصولاتش را مجددا به دست آورد. رقیب آنها در این زمان، شرکتی به نام تایگر بود که محصولات مشابهی تولید می کرد و به جای آرم کروکودیل، یک ببر بر روی آنها قرار داد.

در سال 2005 میلادی لاگوست ادوکلن های خوشبوی مردانه جدیدی تولید کرد که توسط این کمپانی طراحی، تولید و روانه بازار شد. لاگوست این ادوکلن را به عنوان گوهر لاگوست معرفی کرده بود. این محصول برای همه سنین بسیار مناسب وبد و جزو دسته ادوکلن های نشاط آور و میوه ای محسوب می شد که از ترکیباتی مانند گوجه فرنگی، مرکبات، فلفل و چوب جنگلی تهیه شده و محصولی نسبتا پرفروش در اروپا به شمار می رفت. فعالیت این کمپانی در زمینه های عطر و ادوکلن پوشاک آقایان و خانم ها و کفش و محصولات چرمی بود و محصولات این شرکت فرانسوی بسیار باکیفیت و پرفروش و در سراسر جهان پرطرفدار بودند.
در این سال، محبوبیت لاگوست با طراحی های «کریستوف لمیر» که باعث ایجاد دید بهتر و مدرن تری به محصولات این شرکت شد، افزایش یافت. حدود 50 میلیون قلم از م حصولات این شرکت در بیش از 110 کشور در سراسر جهان به فروش رسید که در بیشتر مسابقات ورزشی مشاهده می شد. قراردادهای بسیاری نیز با ورزشکارهای معروف تنیس بسته شد که ازجمله آنها می توان به اندی رادیک آمریکایی، ریچارد گسکت فرانسوی و «استانیسلاس واروینکا» برنده مدال طلای المپیک اشاره کرد.

در ژوئن سال 2007، لاگوست فروش الکترونیکی خود را در بازار آمریکا آغاز کرد و تاکنون به شرکت های زیادی امتیاز فروش و عرضه محصولات خود را اعطا کرده است. مثلا شرکت سامسونت امتیاز تولید و فروش جهانی کیف های لاگوست و محصولات کوچک چرمی آن را در اختیار دارد.
بسیاری از محصولات این کمپانی مانند کفش و پوشاک و ادوکلن در اکثر کشورهای دنیا عرضه می شود. ادوکلن های این کمپانی به خوشبویی و کیفیت در بازار اروپا معروف هستند و بیشتر آنها مخصوص خانم ها تولید می شود. این کمپانی اسپانسر بسیاری از مسابقات معروف ورزشی در جهان ازجمله دیویس کاپ تنیس بوده است.

برند لاگوست یا لاکوست (Lacoste) یک شرکت پوشاک فرانسوی است که به‌خاطر نشان تمساح نمادین و لباس‌های باکیفیت ورزشی و کژوال خود شهرت دارد. در این مطلب این برند نام‌آشنا و سیر تکاملی آن را بررسی می‌کنیم و البته نگاهی به تغییرات لوگوی آن خواهیم داشت.

بنیانگذار برند لاگوست، رنه لاگوست، تنیسور فرانسوی است که به‌خاطر لباس‌های شیک و درعین‌حال راحتی که در زمین می‌پوشید شهرت داشت. رنه در دوم ژوئیه ۱۹۰۴ در پاریس به دنیا آمد و در ۱۸ سالگی با خانواده‌اش در بوردو زندگی می‌کرد. او دانش‌آموزی بااستعداد در مدرسه پلی‌تکنیک بود و درست مانند پدرش، به ورزش علاقه داشت و بازی تنیس بیشتر وقت او را می‌گرفت. این اشتیاق به تنیس باعث شد درنهایت تحصیلاتش را رها کند و زندگی خودش را بسازد. مسابقه به مسابقه، رنه تاریخ تنیس را درمی‌نوردید تا اینکه در سال‌های ۱۹۲۶ و ۱۹۲۷، بهترین بازیکن تنیس جهان شد. هفت عنوان قهرمانی گرند اسلم به دست آورد و حتی نام مستعاری هم به او دادند که داستانش شنیدنی است:

در سال ۱۹۲۳ در بوستون، مربی او قول داد اگر در مسابقه بعد پیروز شود، یک چمدان از چرم تمساح برایش بخرد. در آن زمان این چمدان‌ها بسیار گران‌قیمت بودند ولی مربی تصمیم گرفته بود این کار را انجام دهد. رنه شکست خورد، اما به‌احترام تلاشی که در آن بازی سخت از خود نشان داد، مطبوعات آمریکا با اشاره به آن شرط‌بندی، به او لقب «تمساح» دادند. این نام مستعار به‌سرعت در سراسر جهان تنیس مورداستقبال قرار گرفت و خود رنه هم خوشش می‌آمد. به همین دلیل به دوست و استایلیست خود رابرت جرج گفت روی کت سفیدی که با آن وارد زمین می‌شود نقش یک تمساح را گلدوزی کند. با این تمساح، افسانه لاگوست آغاز شد.

زندگی خانوادگی و عشقی رنه

برند لاگوست - زندگی خانوادگی رنه
کاترین لاگوست، دختر رنه و سیمون که مانند مادرش قهرمان گلف جهان بود

در سال ۱۹۳۰، رنه با قهرمان گلف، سیمون تیون دلا چام ازدواج کرد. با اینکه در آن زمان گلف بیشتر ورزشی مردانه به حساب می‌آمد، این زن جسور به چهره‌ای تبدیل شد که آداب و رسوم پذیرفته‌شده بی‌معنی را متزلزل کرد و به‌دنبال او زنان علاقه‌مند به گلف توانستند این ورزش را دنبال کنند. این زوج فوق‌العاده، در رشته‌های ورزشی خودشان از ارزش‌هایی مانند فروتنی، اشتیاق و بازی جوانمردانه پیروی می‌کردند و زندگی خانوادگی آنها هم زیر لوای همین ارزش‌ها پیش می‌رفت؛ ارزش‌هایی که بعدها به کاترین لاگوست، دختر آنها که او نیز قهرمان گلف جهان در سال ۱۹۶۷ بود، منتقل شد. آنها دو فرزند دیگر به نام‌های برنارد و میشل هم داشتند. رنه و سیمون تا روزی که رنه زنده بود (۱۲ اکتبر ۱۹۹۶) با عشق با یکدیگر زندگی کردند.

تأسیس برند لاگوست

برند لاگوست - تأسیس برند لاگوست

داستان رنه لاگوست با سنت‌های چالش‌برانگیز نوشته شده است. در سال ۱۹۳۳ رنه با همکاری آندره ژیلیر (André Gillier)، مالک و رئیس بزرگترین شرکت تولید لباس بافتنی فرانسوی در آن زمان، برند لاگوست را تأسیس کرد. اولین محصول آنها یک پولوشرت انعطاف‌پذیر و سبک‌وزن پنبه‌ای برای تنیسورها بود که با پیراهن‌های آن دوره از زمین تا آسمان تفاوت داشت و اولین برندی بود که روی لباس‌های تولیدی خود لوگوی برند را گلدوزی می‌کرد. بیشتر برندهای آن زمان لوگو را روی لیبل داخل لباس قرار می‌دادند.

رنه یک مخترع بود؛ بنابراین در سال ۱۹۶۰ یک جذب‌کننده شوک اختراع کرد که بین سیم‌ها روی راکت قرار می‌گرفت و ضربه را جذب می‌کرد. در سال ۱۹۶۳ هم یک راکت فولادی اختراع کرد که در فاصله بین ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸ موفق به کسب ۴۶ عنوان گرند اسلم شد.

از نظر رنه، زندگی اختراع است و اختراع زندگی. خود او می‌گفت:

مخترع. این چیزی است که اگر کارت ویزیت داشته باشم روی آن می‌نویسم. من کل زندگی‌ام را اختراع کرده‌ام.

طراحی پیراهن تنیس و گسترش محصولات

برند لاگوست - محصولات برند لاگوست
پولوشرت‌های لاگوست با بهترین رنگ‌ها

در دهه ۱۹۲۰، تنیس ورزش نخبگان و اشراف بود و بازیکنان همیشه باید پیراهن‌هایی با آستین‌های بلند و دکمه‌دار و یقه‌هایی بسته و بزرگ می‌پوشیدند که راحت نبود. بنابراین رنه یک هدف بزرگ داشت و آن این بود که پیراهنی کاربردی و راحت که قابل‌تنفس و سبک باشد طراحی کند. پولوشرتی که طراحی کرد فقط دو دکمه داشت و یقه آن صاف و نرم بود. از نظر طراحی هم ظاهری شیک و اسپرت داشت که برای آن دوران عالی بود. تا مدت‌ها این پولوشرت‌ها مهم‌ترین محصول این برند به حساب می‌آمدند. اما بعدها در طول دهه ۱۹۵۰، شرکت لاگوست شروع به صادر کردن محصولاتش به سراسر جهان کرد. محصولات آنها شامل پولوشرت، ژاکت و عینک آفتابی بود. به‌زودی یک خط مخصوص برای تولید محصولات مربوط به کودکان راه‌اندازی کردند.

در سال ۱۹۵۳، دیوید کریستال، مالک ایزود (Izod)، ۵۰درصد از حق لاگوست در بازار آمریکا را خریداری کرد. حالا محصولات لاگوست تحت‌عنوان ایزود/ لاگوست تبلیغ می‌شد. تقریبا بلافاصله پس از معرفی این محصولات با عنوان جدید، این پیراهن را افرادی مانند دوایت آیزنهاور، باب هوپ و جان وین پوشیدند.

محصولات جدید لاگوست پوشاکی نوآورانه بودند که در آنها از مواد جدید ازجمله پنبه پیکه (پارچه راه‌راه نخی) و ژرسه استفاده شده بود. لباس‌ها کاربردی و درعین‌حال کاملا شیک بودند.

برند لاگوست - رنگ‌بندی لباس‌ها
رنگ‌های زیبای پولوشرت‌های کاربردی و در عین حال شیک

در طول دهه‌ها لاگوست به گسترش محصولات خود ادامه داده است و همه‌چیز از کفش و کیف گرفته تا عطر و کالاهای خانگی به محصولات خود اضافه کرده است. خط تولید لباس آنها به‌جز لباس‌های ورزشی و اسپرت، لباس‌های روزانه و کژوال و حتی لباس‌هایی با مدل و طرح پیچیده و شیک‌تر را نیز شامل می‌شود. فرقی نمی‌کند پیراهن یقه‌دار کلاسیک می‌خواهید یا یک جفت کفش ورزشی مد روز؛ در هر صورت لاگوست برای همه نیازهای مشتریان چیزی برای ارائه دارد.

مدیریت برنارد و تولید عطر بی‌نظیر لاگوست

برند لاگوست - برنارد لاگوست
سمت چپ، برنارد لاگوست؛ فرزند رنه، کسی که در پیشرفت این برند نقشی اساسی ایفا کرد

تا اواخر دهه ۱۹۶۰، عامل مهم دیگری هم در ایجاد هاله «کلاس بالا» در اطراف برند لاگوست تأثیر داشت و آن فروش محصولات این برند در فروشگاه‌های بروکس برادرز بود. به این ترتیب محصولات این برند به جزء ثابت کمد لباس افرادی تبدیل شد که از استایل پرپی پیروی می‌کردند.

در سال ۱۹۶۳، برنارد لاگوست مدیریت را از پدرش رنه بر عهده گرفت. برند در آن زمان به‌اندازه کافی موفق بود و سالانه حدود ۳۰۰هزار محصول لاگوست در سراسر دنیا به فروش می‌رفت؛ اما رشد قابل‌توجه شرکت بعد از مدیریت برنارد انکارشدنی نیست. در همین زمان شرکت محصولات دیگری نظیر لباس زیر مردانه، عینک طبی و آفتابی، کفش تنیس، کفش پیاده‌روی، ساعت و کالاهای چرمی را هم به تولیدات خود افزود. بااین‌حال چیزی که در سال ۱۹۶۸، بازار را تکان داد، تولید عطر مردانه آنها بود.

در آن سال‌ها که آزادی‌دوستی همه‌جا موج می‌زد، لاگوست با اولین ادوتویلت خود وارد بازار شد. این عطر را با همکاری طراح مد و عطرساز فرانسوی ژان پاتو (Jean Patou) طراحی کرد و یکی از نوآورانه‌ترین عطرهای جهان به شمار می‌رود. یک نمونه از عطرهای مردانه و زنانه لاگوست را در زیر می‌بینید:

برند لاگوست - عطر لاگوست

رویدادهای مهم برند در دهه ۱۹۷۰

حمایت مالی از رولان گاروس

در سال ۱۹۷۱، برند لاگوست اسپانسر رسمی مسابقات آزاد فرانسه شد که با عنوان استادیومش، رولان گاروس، هم شناخته می‌شود. این همکاری که تا به امروز ادامه داشته است، آغاز همکاری لاگوست با تنیس حرفه‌ای بود که به بازاریابی محصولات این برند کمک شایانی کرد.

درواقع ساخت این استادیوم نمادین تنیس، درست پس از پیروزی چهار تفنگدار تنیس فرانسه (Four Musketeers) شامل رنه لاگوست، هانری کوشت، ژان بوروترا و ژاک بروگنن در جام دیویس در آمریکا آغاز شد.

راه‌اندازی خط تولید عینک

برند لاگوست - خط تولید عینک
عینک‌های آفتابی برند لاگوست بسیار شیک هستند. روی دسته فریم عینک ارجینال نشان برجسته این برند حک شده است

در سال ۱۹۷۸ برند لاگوست به‌دنبال فرصت‌های جدید، توسعه طیف جدیدی از اکسسوری‌های زیبا را ادامه داد و با همکاری طراح معروف، د ویرژیل، خط تولید عینک را راه‌اندازی کرد. عینک‌های شیک برند لاگوست، هم شامل عینک‌های طبی هستند و هم عینک‌های آفتابی و از فریم‌های خلاقانه و کیفیت بالایی برخوردارند.

دهه ۱۹۹۰؛ دهه فروش تاریک

ترند استایل پرپی در اواخر دهه ۱۹۸۰ تقریبا کم‌رنگ شد و برند ترکیبی ایزود/ لاگوست به این دلیل که از محصولات دو برند تشکیل شده بود، زیاد در بازار عرضه می‌شد و به همین دلیل ارزش برند لاگوست در حال افت بود. از سوی دیگر، پولوشرت‌های فیک و کپی‌شده از این برند به‌شکلی بی‌سابقه در بازار موج می‌زد. درنتیجه، این دو برند دوباره جدا شدند و لاگوست در تلاش برای بازپس‌گیری مشتریان رده‌بالای خود بازار کالاهای لوکس را بر عهده گرفت و ایزود پوشاک میان‌رده را تقبل کرد. این کار در ابتدا به فروش آنها کمک کرد؛ ولی دوام نیاورد و صاحب امتیاز آنها در آمریکا ورشکست شد. به این ترتیب در سال ۱۹۹۳، آنها ۵۰درصد سهم خود را به لاگوست فروختند و لاگوست حقوق انحصاری آمریکا برای توزیع همه محصولات با نام تجاری خودش را مجددا به دست آورد.

دهه ۱۹۹۰ را به‌طور کلی دهه فروش تاریک می‌نامند. لاگوست نه‌تنها در آمریکا، بلکه در فرانسه هم از این رویداد بد آسیب دید. یکی از پژوهشگران صنعت مد، کاهش فروش لاگوست را به محبوبیت این برند در بین جوانان شهرنشین فرانسوی و غافل‌شدن این برند از جوانان محلات روستایی نسبت داد.

رویدادهای مهم برند لاگوست در دهه ۲۰۰۰

در اوایل دهه ۲۰۰۰، محبوبیت لاگوست با طراحی‌های طراح فرانسوی، کریستف لمر، برای ایجاد ظاهری مدرن‌تر و مجلل‌تر، افزایش یافت. در سال ۲۰۰۵ تقریبا ۵۰میلیون محصول لاگوست در بیش از ۱۱۰ کشور به فروش رفت. قراردادهایی که لاگوست با چند تنیس‌باز جوان ازجمله اندی رودیک، ستاره آمریکایی تنیس، ریچارد گاسکه، تنیسور فرانسوی و استانیسلاس واورینکا، دارنده طلای المپیک سوئیس بست، شهرت این برند را بیش از پیش افزایش داد.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ هم لاگوست از قهرمانان دنیای گلف مانند کالین مونتگمری، گلف‌باز اسکاتلندی، حمایت کرد.

درگذشت برنارد، بهترین مدیر برند لاگوست

در اوایل سال ۲۰۰۵، برنارد لاگوست به‌شدت بیمار شد و ریاست برند را به برادر کوچک‌ترش میشل که سال‌ها از نزدیک همراه با او کار می‌کرد، سپرد. متأسفانه در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، برنارد در پاریس درگذشت. میشل تا سال ۲۰۰۸ در مقام ریاست لاگوست خدمت کرد و بعد از آن، جایش را به بریل همیلتون، خواهرزاده‌اش داد.

تأسیس بنیاد لاگوست

در سال ۲۰۰۸، بنیاد لاگوست راه‌اندازی شد و بنیاد فرانسه هم از آن حمایت کرد. این بنیاد به مشکلات اجتماعی و شغلی جوانان بی‌بضاعت و افراد دارای ناتوانی جسمی و ذهنی رسیدگی می‌کند.

راه‌اندازی مجدد پولوشرت‌های معروف برند

از سال ۲۰۰۶، این برند نسخه‌های اصلاح‌شده محدودی از پولوشرت‌های معروف خود را روانه بازار کرد. طراحانی همچون تام دیکسون، مایکل یانگ، مجله ویژنر، برادران کامپانا، لی شیائوفنگ و جاناتان آدلر در آن همکاری داشتند.

در سال ۲۰۱۰، فیلیپ باپتیست اولیویرا مدیر خلاق لاگوست شد و به مدت ۸ سال در این مقام خدمت کرد.

پایان مالکیت خانواده بر برند لاگوست

در نوامبر سال ۲۰۱۲، شرکت سوئیسی ماس فررس (Maus Frères) برند لاگوست را خرید. این شرکت که یک کسب‌وکار خانوادگی است و در سال ۱۹۰۲ در ژنو تأسیس شده است، از قبل ۳۵درصد از سهام لاگوست را ازطریق شرکت تابعه خود دِوانلی در اختیار داشت. در آن زمان ارزش لاگوست را یک میلیارد یورو برآورد کردند. دلیل فروش برند، اختلاف خانوادگی بر سر مدیریت برند بین میشل لاگوست و سوفی لاگوست دورنل بود که در سپتامبر ۲۰۱۲ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره غیراجرایی در شرکت منصوب شد. اعضای خانواده با اندوه فراوان تصمیم گرفتند برند را بفروشند.

سفیران برند لاگوست

در اوایل سال ۲۰۱۸ نواک جوکوویچ، یکی از معتبرترین بازیکنان تاریخ تنیس، به‌عنوان سفیر جدید لاگوست تحت شعار «تمساح جدید» معرفی شد. نواک مظهر ظرافت، جسارت و سرسختی در ورزش تنیس است.

در سال ۲۰۱۹، دنیل مدودف (Daniil Medvedev)، اعجوبه جوان دنیای تنیس، به‌عنوان سفیر برند لاگوست انتخاب شد. این بازیکن روسی سبک منحصربه‌فرد و گیج‌کننده‌ای در تنیس دارد.

برند لاگوست - سفیران برند
دنیل مدودف- سفیر برند لاگوست در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۲۲ هم برند لاگوست ونوس ویلیامز، تنیسور مشهور آمریکایی، را به‌عنوان سفیر جهانی برند خود معرفی کرد.

لوئیس تروتر؛ اولین مدیر خلاق زن برند

برند لاگوست - اولین مدیر خلاق زن

در اکتبر سال ۲۰۱۸، برند لاگوست لوئیس تروتر (Louise Trotter)، طراح بریتانیایی، را به‌عنوان اولین مدیر خلاق زن در تاریخ شرکت لاگوست منصوب کرد. لوئیس استعداد زیادی در طراحی سیلوئت‌های زیبا دارد و با رویکرد رویایی خود در زمینه خطوط تولید و مواداولیه آنها، به لباس‌ها روح تازه‌ای می‌بخشد. این شرکت را در حال حاضر مدیرعامل لاگوست، تیه‌ری گیوبرت اداره می‌کند و همان میراث و ارزش‌ها نظیر خوش‌بینی، ظرافت و سرسختی را در آن حفظ کرده است.

در سال ۲۰۱۹، شرکت ماس فررس مجموعه‌ای از برندها را با تمرکز بر بخش پوشاک و اکسسوری در کنار هم ادغام کرد. همچنین تمرکز جدید آنها روی سبک خیابانی است و با سایر خانه‌های مد نظیر کانسپت و مسترمایند ژاپن و تعدادی رپر همکاری می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰، لاگوست در بحبوحه مقابله با کووید- ۱۹، متهم به استفاده از کارگران اجباری اویغور (دسته‌ای از مردم ترک‌تبار که در شمال غربی چین ساکن هستند) برای تولید برخی از محصولات خود شد. به‌موجب این اتهام، برند لاگوست متعهد شد که استفاده از آن کارگران را متوقف کند.

اهمیت لوگوی تمساح در برند لاگوست

همان‌طور که گفتیم، لوگوی تمساح به‌خاطر لقبی که به چابکی و سرسختی رنه لاگوست در زمین تنیس به او داده بودند متولد شد. از آن زمان، این لوگو به نمادی از تجمل و پیچیدگی تبدیل شده و در سراسر جهان شناخته شده است. تمساح برای آنها فقط یک لوگو نیست، بلکه بیانگر ارزش‌های برند، یعنی ظرافت، راحتی و اصالت است. این لوگو در طول زمان با تغییرات و رنگ‌های مختلف تکامل یافته است؛ اما اصل آن هیچ تغییری نکرده است. درواقع این تمساح بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت برند است و در صنعت مدِ رقابتی به برند لاگوست کمک می‌کند.

لوگوی لاگوست نمادی از لوکس بودن، گران‌قیمت بودن و انحصاری بودن محصولات این شرکت است. این تمساح به‌خوبی مشتریان برند را از سایرین متمایز می‌کند.

ماجرای دعوای حقوقی بر سر لوگوی تمساح

جالب اینجاست که لوگوی تمساح در یک دوره به‌شدت جنجالی شد. دلیلش این بود که شرکت کروکودیل گارمنتس (Crocodile Garments) که یک شرکت پوشاک ورزشی در هنگ کنگ بود نیز نشان تمساح داشت. مشکل زمانی بروز کرد که در دهه ۱۹۹۰، شرکت لاگوست تصمیم داشت وارد بازار چین شود. مسلما شرکت کروکودیل گارمنتس اجازه ورود یک برند دیگر با لوگوی تمساح را به بزرگ‌ترین بازار آسیایی نمی‌داد. لاگوست ثابت کرد که لوگوی تمساح این برند در سال ۱۹۳۳ در فرانسه به ثبت رسیده است و جهت تمساح در آن به سمت راست است. در حالیکه لوگوی تمساح گارمنتس که در سال ۱۹۴۰ در آسیا به ثبت رسیده است و صورت تمساح رو به چپ قرار دارد.

بااین‌حال، دعوای حقوقی بین شرکت لاگوست و کارخانه پوشاک کروکودیل گارمنتس، باعث شد برند ما لوگوی خود را کمی تغییر دهد. دم تمساح را موازی کردند و لکه‌های بزرگی روی پوست آن قرار دادند. اندازه چشم‌ها را هم کوچک‌تر کردند. کروکودیل گارمنتس هم تمساح خود را تغییر داد؛ به این صورت که دم او را کمی عمودی‌تر طراحی کرد، پوستش را صاف و چشم‌هایش را بزرگ‌تر کرد.

۱۹۳۳ تا ۱۹۸۴

برند لاگوست - لوگوی برند

در نسخه اولیه لوگو، طراحی نشان تمساح کاملا شبیه تمساح واقعی است. پوست قهوه‌ای با لکه‌های خاکستری‌نارنجی و سایه‌های سیاه دارد. دم آن دارای خارهای تیز است و دهانش کاملا باز است.

۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲

برند لاگوست - لوگوی برند

تمساح لوگوی جدید سبز است و دهانی قرمز دارد. در زیر تصویر حیوان، کلمه لاگوست با حروف بزرگ انگلیسی و خیلی پررنگ دیده می‌شود.

۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱

برند لاگوست - لوگوی برند

با گذار به نسل هزاره جدید، طراحان نسبت تصویر تمساح به کلمه را تغییر دادند و تمساح کوچک‌تر شد.

۲۰۱۱ تا به امروز

برند لاگوست - لوگوی برند

در لوگوی امروزی، فونت نام برند از نوع سانس سریف نازک‌تری است و تغییر دیگری در لوگو مشاهده نمی‌شود.

فونت و رنگ لوگوی برند

فونت لوگوی لاگوست سفارشی است و حروف بزرگ با لبه‌های گرد هستند. پالت رنگ آن شامل سبز برای تمساح، سفید برای لکه‌ها و چشم‌ها و قرمز برای دهان آن است. معمولا تمساح روی پس‌زمینه روشن قرار دارد اما گاهی یک تمساح سفید را در مستطیل سبز می‌بینیم.

تعهد برند لاگوست به طراحی همیشه‌سبز

برند لاگوست - لباس‌های همیشه سبز
به نظر شما آيا این لباس هرگز از مد خواهد رفت؟

اصطلاح همیشه سبز به طراحی لباس‌ها یا اکسسوری‌هایی اشاره دارد که هرگز از مد نمی‌روند. برای نمونه، لباس‌های راسته، مدل ماهی یا یقه انگلیسی و بلیزر، از آیتم‌هایی در مد هستند که همیشه و بدون توجه به مد روز می‌توانید بپوشید، بدون اینکه نگران قدیمی‌شدن آنها باشید. لاگوست مانند همه برندهای بزرگ از این اصل که «ترندها می‌آیند و می‌روند، چیزی که باقی می‌ماند سبک است» آگاه است و می‌داند که قطعات کلاسیک ماندگار هستند. آنها تلاش می‌کنند بر طرح‌های ساده و ظریف تمرکز کنند که تا مدت‌ها بتوان از آنها استفاده کرد. این رویکرد لاگوست را به برند محبوب برای افرادی که تمایل ندارند به مصرف‌گرایی عادت کنند تبدیل کرده است.

این تعهد را به‌خوبی می‌توان در طراحی پیراهن‌های پولو نمادین آنها دید. سادگی این پیراهن از زمان عرضه آن در دهه ۱۹۲۰، تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. همین فلسفه را لاگوست در سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها گنجاند. محصولاتی که کیفیت بالایی دارند و تا سال‌ها رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرند.

برخی از محصولات برند لاگوست

طرح‌های ورزشی

برند لاگوست - برخی از محصولات برند

لباس‌های آماده برای پوشیدن؛ مجموعه پاییز ۲۰۲۰

برند لاگوست - برخی از محصولات برند
مدل‌ها: سمت راست اولاین نیگی و سمت چپ بلا حدید/ عکس از: فیلیپو فیور

لباس‌های آماده برای پوشیدن؛ مجموعه پاییز ۲۰۲۰

برند لاگوست - برخی از محصولات برند
مدل‌ها: سمت راست مینگ یو کای و سمت چپ سوآن گوئرالت/ عکس از: فیلیپو فیور

کفش‌های ورزشی بزرگ‌سال

برند لاگوست - برخی از محصولات برند
ترکیب زیبای سبز و سفید در کتانی‌های برند لاگوست

کفش‌های کودکانه برند لاگوست

برند لاگوست - برخی از محصولات برند

تی‌شرت‌های زنانه

برند لاگوست - برخی از محصولات برند

سخن پایانی

در این مطلب با برند لاگوست و با نشان تمساح معروف آن آشنا شدیم. برند لاگوست را یکی از بازیکنان پرافتخار و قهرمان تنیس جهان راه‌اندازی کرد. فرازونشیب‌های زیادی سرراه این برند قرار گرفت؛ بااین‌حال، هنوز محبوبیت خود را حفظ می‌کند. این برند نسبت به پایداری محیط زیست متعهد است و طرفدار مد سریع نیست. بنابراین در این راستا، سعی می‌کند لباس‌هایی طراحی کند که تا سال‌ها از مد نرود و بتوان بدون نگرانی از دمده‌شدن آن، تا هر وقت که سالم است از آن استفاده کرد.

آیا تاکنون از محصولات برند لاگوست استفاده کرده‌اید؟ درباره کدام برندها با تم ورزش دوست دارید بدانید؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian