تبعیض طبقاتی در صنعت پوشاک که ارمغان بی عدالتی فرهنگی و اقتصادی در جامعه است

لویی ویتون در سال ۱۸۵۴،رویای خلق خانۀ مدی را در سر می­‌پروراند که چهره ی اکسسوری‌­ها را برای همیشه متحول کند. تلاش او برای ساختن چمدان­‌هایی که می‌شد آنها را روی هم انبار کرد،‌به خلق خط منحصربه ­فردی از سری چمدان‌های فشن منتهی شد که حتی امروزه هم یکی از پرطرفدارترین و مورد توجه ­ترین برند­های دنیا به شمار می رود. برند لویی ویتون که در پاریس تاسیس شد، به زودی جایگاه خودش را در بازار اکسسوری­‌های زنانه پیدا کرد. بلافاصله بعد از تاسیس،‌چندین برند چمدان دیگر،‌از سبک و طراحی ­های کیف ­های لوئیس ویتون تقلید کردند.‌لوئی ویتون برای مقابله با این رقبای نه ­چندان قدر،‌الگوی کانواس دامیِر را در سال ۱۸۸۸معرفی کرد که حاوی لوگویی با عنوان «مارک ال. ویتون دیپوزی»، به معنی (برند تجاری ثبت­ شدۀ لوئی ویتون) بود.

بعد از مرگ لویی ویتون در سال ۱۸۹۲،‌پسرش جورج ویتون،‌تلاش کرد تا کمپانی پدر را به یک  شرکت سهامی جهانی تبدیل کند و‌ ‌در سال ۱۸۹۶،‌ برند لویی ویتون، نشانۀ مونوگرام نمادین خودش را راه­ اندازی کرد و حق انحصاری جهانی آن را به ثبت رساند تا به این ترتیب، از تقلید­ها جلوگیری کند و موفق هم بود.

جورج در این دوران به ایالات متحده نیز سفر، و کیف­ ها و اکسسوری ­هایی که برندش برای ارائه به امریکایی­­­ ها داشت را تبلیغ کرد. در سال ۱۹۱۳، ساختمان جدیدی به خیابان شانزه ­لیزۀ پاریس اضافه شد:” ساختمان لویی ویتون!” این برند در آن دوران توانسته بود دسترسی خود به دنیا را با کمک فروشگاه­ هایش در نیویورک، واشنگتون، بمبئی، لندن ، بوینس آیرس و اسکندریه، گسترش بدهد.

درآمد شرکت لویی ویتون فرانسه ۳ برابر درآمد نفت ایران،مقایسه درآمد ایران از فروش نفت با درآمد شرکت لویی ویتون فرانسه از فروش محصولاتش طی سال گذشته نشان می دهد که این شرکت، نزدیک به سه برابر درآمد نفت ایران، فروش داشته است.

در شرایطی که مهمترین منبع درآمدکشور یعنی فروش نفت به دلیل نوسانات مداوم قیمت طلای سیاه و اعمال تحریم ها از سوی آمریکا با موانع بزرگی روبروست،بسیاری از کشورهای دیگر با بهره گیری از فرصت ها و مزیت های رقابتی خود در حوزه های گوناگون اقتصادی، درآمدهای قابل توجهی را کسب می کنند، از جمله شرکت لویی ویتون که در سال گذشته ۵۹ میلیارد دلار درآمد داشت.

در سال گذشته شرکت لویی ویتون فرانسه از راه فروش عطر و ادکلن و کیف و کفش لوکس به سلبریتی ها و ثروتمندان جهان ۵۹ میلیارد دلار در آمد کسب کرده است درحالی که ایران به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ نفتی، بر اساس برخی گزارش ها تنها ۲۰ میلیارد درآمد نفتی داشته است.

نیم قرن فعالیت در بازار کالاهای لوکس،برند لویی ویتون (Louis Vuitton) که به ال وی LV مشهور است، از جمله برندهای لوکس جهان محسوب می‌شود و بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد، محصولات این برند شامل کالاهای چرمی، کفش، کیف دستی، جواهرات و طیف بزرگی از محصولات لوکس است که برروی اغلب آنها لوگوی LV نقش بسته است.

لویی

برند لویی ویتون توسط طراحی فرانسوی با نام لویی ویتان در سال ۱۸۵۴ میلادی تاسیس شد، البته از سال ۱۹۸۹ میلادی ، مالک برند ال وی ، برنار آرنو است که در حال حاضر یکی از ثروتمند ترین افراد اروپا محسوب می شود.
ارزش این برند در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۵٫۹ میلیارد دلار برآورد شد که رقم بالایی است، کارشناسان یکی از دلایل بالابودن سود این شرکت و درآمدهای هنگفت آن را پشتیبانی چهره های مشهور از این برند می دانند چون، تمایل و اشتیاق مردم به این برند را افزایش داده است.

برند لویی ویتون در ایران

با توجه به اینکه این برند در ایران هم طرفدارانی دارد اما قیمت های نجومی این برند در ایران خرید رو برای قشر خاصی از جمعیت ایران ممکن کرده است ،به طور مثال یک کمربند این برند در ایران به قیمت ۲۸٫۹۴۳٫۰۰۰ تومان به فروش میرسه که با توجه به درآمد خانواده های ایرانی خیلی از افراد قدرت خرید این برند رو ندارند و خرید آن معطوف به افراد خاص جامعه است و همیشه نقش این خواص در همه جای جای جامعه کشور مشهود است.

دلایل مختلف در گرانی این برند در ایران وجود دارد که می شود به موضوع  سیاست قیمت گذاری خود کمپانی ، بالا رفتن قیمت دلار و وجود دلالان در این حوزه و اختصاص دادن این برند به یک قشر خاص با درآمد بالا اشاره کرد،وجود این برند در بازار ایران که به صورت قاچاق می باشد،هزاران سوال را در ذهن تداعی می‌کند که چرا هنوز نتوانسته‌ایم جلوی قاچاق و واردات غیرقانونی پوشاک را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian