برند فرانسوی دیور در نخستین روز هفته‌ی فشن اوت-کوتور پاییز-زمستان 2020، مجموعه‌ی جدید خود را ارائه داد. این مجموعه به دلیل بحران کرونا، به صورت دیجیتال، در قالب فیلمی کوتاه منتشر شد.

برند فرانسوی دیور در نخستین روز هفته‌ی فشن اوت کوتور پاییز-زمستان 2020، مجموعه‌ی جدید خود را ارائه داد. این مجموعه به دلیل بحران کرونا، به صورت دیجیتال، در قالب فیلمی کوتاه منتشر شد. ماریا گراتزیا کیوری،طراح ارشد دیور، دوران قرنطینه را در زادگاهش، رم، سپری کرده و از حال و هوای آن الهام گرفته است.

ماریا ساخت این فیلم را به متیو گرونه (Matteo Garrone)، کارگردان ایتالیایی سپرده و همکاری این دو هنرمند تبدیل به فیلم کوتاهی سورئال و فانتزی شده است. متیو که کارگردانی فیلم‌هایی مانند Dogman و Tales of Tale را به عهده داشته، در نگاه اول انتخابی عجیب برای ارائه‌ی کالکشن اوت‌کوتور به نظر می‌رسد، چرا که سبک کاری او اغلب در تقابل با فریبندگی و فانتزی اوت‌کوتور است. گرونه در مصاحبه‌ای گفته که هیچ اطلاعاتی راجع به دنیای فشن ندارد، اما ماریا بر این همکاری اصرار داشته است و از متیو خواسته حس شاعرانه‌ی خود را در این پروژه وارد کند.

مطالعه کنید: کالکشن های هفته مد کوتور پاییز 2020

حس شاعرانه شاید اولین مفهومی باشد که مخاطب از فیلم ” افسانه‌ی دیور” دریافت می‌کند. پریان دریایی، حوریان و موجودات افسانه‌ای دیگر، ازالمان‌های شاعرانه‌ای هستند که در فیلم مشاهده می‌شوند. ماریا برای این مجموعه و فیلم، منابع الهام بسیاری داشته است: افسانه‌ها‌ی روم باستان همچون “دگردیسی” اثر اووید -شاعر ایتالیایی- زیبایی‌شناسی امپراطوری روم و اسطوره‌هایش و همچنین سبک سوررئالیسم. اگرچه ماریا و متیو فرصت این را داشتند که مفاهیمی نو و مدرن به المان‌های پیشارافائلی اضافه کنند و انسان مدرن  را در فضای روم باستان به تصویر بکشند، همچنان این فیلم برای مخاطب خوشایند است.

جنبش هنری سورئالیسم در دهه‌ی 1920 میلادی، پس از بحران ناشی از آنفلوانزای اسپانیایی شکل گرفت. کریستین دیور، بنیان‌گذار برند دیور، پشتیبان برخی از هنرمندان این جنبش، همچون آندره برتون بود. حال پس از گذشت یک قرن، واکنش کیوری به دنیای کابوس‌وار امروزه، یک خیال‌پردازی سورئالیستی است. سورئالیسم جنبشی مردسالارانه به شمار می‌رفته و اندک هنرمندان زنی توانایی موفقیت در آن داشتند. اما طراح ارشد دیور همواره از زنان سورئالیست الهام گرفته و آن‌ها را مورد تحسین قرار داده است.

ماریا شخصیت الهام‌بخش اصلی خود برای کالکشن اوت‌کوتور دیور را لی میلر”Lee Miller” می‌داند؛ دختر ایتالیایی که برای پیشرفت در عکاسی به فرانسه سفر کرده و داستان زندگی‌اش شباهت زیادی به ماریا دارد. به جز میلر، در “افسانه‌ی دیور” اشاره‌ی مستقیمی به آثار برخی هنرمندان زن سورئالیست هم می‌شود، مانند عکسی از دورا مار(Dora Maar) و نقاشی ژاکلین لامبا(Jacqueline Lamba) که زنانی را در برکه نشان می‌دهد. الهام بخشی آثار این هنرمندان نه تنها در فیلم کوتاه دیور نمایان است، بلکه حس جاری و روان بودن پارچه‌ی لباس‌های این مجوعه نیز تاثیرپذیرفته از همین آثار است.

کوتور پاییز 2020 دیور
کوتور پاییز 2020 دیور
کوتور پاییز 2020 دیور

لباس‌های ارائه شده در “افسانه‌ی دیور”، در ابعادی کوچک و بر تن مانکن‌هایی عروسکی دیده می‌شوند. این ارائه‌ی لباس، ارجاع به سال‌های بعد جنگ جهانی دوم دارد. در دوران بحران پس از جنگ و افسردگی اجتماعی و اقتصادی، گروهی از طراحان برندهای فرانسوی، همچون کریستوبال بالنسیاگا و جان لانوین، تصمیم به احیای هنر کوتور فرانسوی گرفتند. این طراحان با سود حاصل از برگزاری نمایشگاه “تئاتر مد”(Théâtre de la Mode) در سرتاسر اروپا، به جنگ‌زدگان کمک کردند و به صنعت مد فرانسه روحی تازه بخشیدند. “تئاتر مد” راهی برای جذب مشتریان در دوران کمبود پارچه بود، راهی که مخالفان فشن در زمان پس از جنگ نمی‌توانستند به آن اعتراض کنند. حال ماریا نیز با بازگشت به اصل و ریشه‌ی کوتور، پاسخی برای شرایط بحرانی امروزه دارد.

کوتور پاییز 2020 دیور
کوتور پاییز 2020 دیور
کوتور پاییز 2020 دیور

با نگاه به لباس‌های این مجموعه، متوجه رجوع ماریا به آرشیو و گذشته‌ی دیور می‌شویم. لباسی که کریستین دیور با آن به شهرت رسید، نیو لوک(New Look) نام داشت که ساختار و طرح آن را در بسیاری از طراحی‌های ماریا برای کاکشن اوت‌کوتور دیور شاهدش هستیم. موضوع دیگری که در این کالکشن و ویدیو به آن اشاره می‌شود، دستیاران دوخت لباس(Petit mains) هستند که در حقیقت اصلی‌ترین قسمت خلق یک لباس اوت‌کوتور را تشکیل می‌دهند. دیور با توجه به این اشخاص، ارزش کار آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

کوتور پاییز 2020 دیور

کیوری که به عنوان نخستین مدیر هنری زن برند دیور شناخته می‌شود، از پیشگامان جنبش فمینیسم در عرصه‌ی فشن به حساب می‌آید. با توجه به این موضوع، همواره نگاه مخاطبان به سوی دیدگاه اجتماعی و سیاسی او و چگونگی نمایان کردن آن در آثارش است. اما در”افسانه‌ی دیور”، دیدگاه او با توجه به اتفاقات اخیر، زیر سوال می‌رود. برابری نژادی، مبحثی اجتماعی است که در سال ۲۰۲۰ بیش از پیش مورد بحث قرار گرفت. مساله‌ای که در این فیلم کوتاه کاملا نادیده گرفته شده و با عدم حضور نژادهای گوناگون در این ویدیو، جایگاه دیور در جنبش Black Lives Matter مورد سوال قرار می‌گیرد. به همین خاطر مردم و همچنین منتقدان نقدهای شدیدی را بر دیور وارد کرده‌اند. حال این‌که این بی‌اعتنایی عمدی بوده یا خیر، اصلا معلوم نیست.

بررسی کالکشن ۲۰۲۲ اوت کوتور دیور

دو سال از وقوع پاندمی کرونا می‌گذرد و بعضی از برندها به دلیل شرایط بد همگانی، تعدادی مجموعه‌های فرعی ، از جمله Pre-Fall را حذف کرده‌اند؛ تا بتوانند از مشکلات مالی جلوگیری کنند. با این حال دیور با این تغییرات همراه شد و از مجموعه جذاب بهاری خود، که برگرفته از ارتباطات انسان‌ها و رابطه آن با صنایع دستی سنتی هند بود، رونمایی کرد. در این مقاله تصمیم داریم کالکشن ۲۰۲۲ اوت کوتور این برند را تحلیل کنیم؛ پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تاریخچه برند دیور

خانه مد دیور، توسط کریسن دیور، پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد؛ و سال ۱۹۴۷ اولین کالکشن خود را ارائه داد. او با سبک خود که به “نگاه نو” شهرت داشت، تغییرات مهمی را در لباس زنان ایجاد کرد. این برند به سیلوئت ساعت شنی خود معروف است. دیور هر سال ۶ کالکشن Resort، Fall&Spring(Ready To Wear)،  Sprin&Fall Couture  و Pre-Fall را معرفی می‌کند.

اوت کوتور چیست؟

اوت کوتور عبارتی فرانسوی است که به مد سطح بالا اطلاق می‌شود؛ و در واقع به لباس‌ شخصی‌دوزی شده‌‌ای گفته می‌شود که تقریبا با دست و جزئیات زیاد، ساخته‌شده است. پارچه‌هایی که این برندها برای تهیه لباس استفاده می‌کنند عموما بسیار باکیفیت است و حتی بعضی از آنها، پارچه‌های مخصوص به خود را تولید می‌کنند. برای اینکه یک خانه مد بتواند در دسته اوت کوتور تعریف شود، نیازمند گرفتن تاییدیه توسط اتحادیه پوشاک اوت کوتور پاریس است. فهرست این شرایط بدین شرح است:

  • صرف زمان ۱۵۰ ساعت برای دوخت یک کت و شلوار یا میانگین ۱۰۰۰ ساعت زمان برای یک لباس مجلسی
  • ارائه دو کالکشن در سال با حداقل ۵۰ دست لباس
  • داشتن یک کارگاه در پاریس با حداقل ۱۵ کارمند ثابت
  • همکاری با حداقل ۲۰کارمند متخصص برای تهیه لباس
  • تهیه لباس شخصی‌دوزی شده برای مشتریان ویژه

منبع الهام  کالکشن ۲۰۲۲ 

ماریا گرازیا چیوری (Maria Grazia Chiuri) قصد داشت در کالکشن ۲۰۲۲ دیور “ارتباط  انسانی با اشیا دست‌ساز” را تکریم کند و مرزهای هنر و صنعت را از میان بردارد. او در مصاحبه‌های خود این کالکشن را اینگونه توصیف می‌کند: «من اصلا علاقه‌ای به متاورس ندارم. می‌دانم شاید این حرف شبیه سخنان یک طراح قدیمی باشد، اما من بیشتر به موضوعات واقعی علاقه‌مندم. برای من این موضوع که بتوانم درباره انسایت و حمایت یکدیگر حرف بزنیم بیشتر اهمیت دارد.

الهه‌های زن هندی، در صحنه ران وی دیور

چیوری با همکاری کاریشما از مجموعه کالکشن گلدوزی شده دیور رونمایی کرد، همینطور برای اولین بار با  مدوی (Madhvi) و مانو پارکه (Manu Parekh)، برای نقاشی صحنه‌های ران وی همکاری کرد. این نقاشی‌ها علاوه بر اینکه سرشار از انرژی محلی و بازتاب‌دهنده انرژی خدایان زن هندی بودند، ترکیبی از سبک مدرن و انتزاعی را نمایش می‌دادند. هر یک از این نقاشی‌ها روایت کننده داستانی بود. نقاشی مدوی که ابتدای صحنه ورود مدل‌ها نصب شده بود یک الهه زن هندی را نشان می‌داد. سایر آثار نیز یا نقاشی بودند یا تابلوهای گلدوزی‌شده بودند، که فرهنگ اصیل و دست‌ساز را یادآور می‌شد.

سالن موزه رودن

کالکشن۲۰۲۲ اوت کتور

این کالکشن در مجموع ۶۴ لووک داشت،که شامل رنگ‌های سفید، سرمه‌ای، مشکی، خاکستری و کرم می‌شد. ۳۸۰ نفر نیروی متخصص، ۲۸۰ هزار ساعت زمان برای گلدوزی ۳۴۰ مترمربع پارچه، زمان گذاشتند. لووک‌های این مجموعه یا با جزئیات زیاد و ظریف بودند، یا نمونه کاملا مناسبی برای استایل مینیمال محسوب می‌شدند. به طور کلی لباس‌ها در عین زیبایی و ظرافت، ساده بودند. خطوط تمیز و آراستگی فوق‌العاده هر لباس، به بیننده این امکان را می‌داد تا تکنیک متمایز و ماهرانه‌ای را که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شد، را تحلیل و درک کند. به عنوان مثال، یک لباس کرم آستین کوتاه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد؛ با این حال، با بررسی دقیق تر، می توان به چین های دقیق و ظریفی که به زیبایی لباس افزوده، و بافت منحصر به فردی به آن بخشیده است، توجه کرد. یکی از پرتکرارترین ‌تکنیک‌های کالکشن ۲۰۲۲ دیور، گلدوزی بود. گلدوزی نه تنها عمیقاً در تاریخ دیور گنجانده شده است، زیرا دیور خود از طرفداران گلدوزی لباس هایش در دهه ۱۹۵۰ بود، بلکه یک مولفه کلیدی در گذار از مد به هنر است.

لووک‌های کالکشن۲۰۲۲ دیور

لباس‌های مجلسی این مجموعه، برخلاف کت و دامن‌ها، شامل پارچه‌های لغزان، ریزشی و نازک بود.  در این قسمت چند لووک که بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند را بررسی می‌کنیم.

لووک نوزدهم، حاوی یک پیراهن بلند درخشان، با یفه دراپه بود، که کل بدن را پوشانده بود. این مدل با رنگ پوست سبزه به همراه لباسی با رنگ کرم  من را یاد نقاشی الهه زن هندی انداخت. این لووک شبیه لباس مجسمه‌ها بود و زنانگی را در بهترین حالت به تصویر کشیده بود.

لووک بیستم، شامل کت جلوبسته و دامنی کوتاه با رنگ سفید بود. تعداد زیادی جواهرات، روی قسمت آستین و یقه گرد لباس دوخته شده‌‌بود. این جواهرات روی جوراب شلواری و کفش‌های مدل هم به‌ کار رفته‌بود.

لووک سی و دوم، شامل یک پیراهن بلند و یک شنل با یقه تخت نوک تیز به رنگ خاکستری تیره و تمام پلیسه بود. این لوک هم شامل جوراب شلواری و کفش مشکی با جواهرت کوچک بود.

لووک نوزدهم
لووک بیستم
لووک سی و دوم

لووک سی و سوم، یک ست دو تکه بود. قسمت بالاتنه شامل توری با مروارید‌ها و الماسی‌دوزی ظریف بود، تا تبدیل به یکی دیگر از لباس‌های رمانتیک این مجموعه شود؛ اما دامن از قسمت کمر شروع می‌شد و تا روی کفش‌ها ادامه داشت. برای دوخت جزئیات این دامن، نزدیک به چهارصد متر روبان استفاده شده.

لووک سی و چهارم، هم از یک ست دو تکه، شامل بلوز و دامن تشکیل شده‌بود. پرهای استفاده‌شده برای این لباس، سبک‌ترین وزن را داشتند و باعث حجم‌دهی به بدن مدل شده‌بودند؛ همچنین در قسمت بالای دامن و یقه، جواهردوزی انجام شده بود.

لووک سی و سوم
لووک سی و چهارم

در تمام لووک‌های این کالکشن، از کفش‌های جواهردوزی شده با رنگ‌های مختلف و طرح‌های یکسان استفاده‌شده بود. برای لباس‌های پوشیده، از جوراب، و برای کت و دامن‌های کوتاه، جوراب شلواری، با پارچه اکلیلی و لمه‌مانند، طراحی‌ شده‌بود. لباس‌ها برش‌های ماهرانه داشتند و نشان‌دهنده حس قدرتمندی زنان بودند. تمام لووک‌های این مجموعه را می‌توانید در اینجا ببینید.

موزه رودن

موزه رودن در یک عمارت بزرگ مربوط به قرن هجدهم واقع شده و تنها بیست دقیقه با برج ایفل فاصله دارد. این موزه، یکی از پربازدیدترین مکان‌ها محسوب می‌شود و بیش از ۶۶۰۰ مجسمه را در خود جای داده است. این نمایشگاه، باغی بیش از سه هکتاردارد، که مجسمه های رودن در آن چیده شده اند. کالکشن ۲۰۲۲ دیور نیز در فضای همین موزه، به همراه آثار هنری گلدوزی و نقاشی شده توسط هنرمندان هندی به نمایش گذاشته‌شد. این موزه از ۲۵ تا ۳۰ ژانویه پذیرای عموم مردم برای دیدن کالکشن‌های مختلف بود.

عمارت موزه رودن

لباس‌های ارائه شده توسط چیوری، در هفته مد۲۰۲۲ پاریس، با هدف برجسته‌کردن جزئیات، به عنوان بخشی از فرآیند ساخت لباس، نه صرفا برای تزئین و زیبایی برگزار شد. این مجموعه، علاوه بر لباس‌های مجلسی، لووک‌های ساده، شیک و باکیفیتی داشت که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. آیا این کالکشن برای شما هم جذاب بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian