چگونه صندل مردانه‌ی مبارزان گلادیاتور، سر از ترند تابستان 2022 آورده است؟ ترند صندل گلادیاتور در دو سال اخیر حضور پررنگ‌تری داشته و تغییراتی در ساختار این صندل‌های بندی بوجود آمده است. در گذشته تغییرات کفش براساس اتفاقات و شرایط در زمان‌های مختلف می‌بود؛ پیرپائولو پیچیولی(Pierpaolo Piccioli)، در طراحی‌های جدید (Valentino)، صندل گلادیاتور را برای ترند تابستان 2022 با نسخه کلاسیک‌تری آماده کرد.

در حالی که برند دیور (Dior) گلادیاتور را به شکل عروسکی، با پنجه‌ی گردتر و بسته‌تر معرفی کرد. چالش پایداری و ویژگی راحت و کاربردی این صندل است که برندهای مختلف را وارد این بازی رقابتی کرده است. ردپای ترند صندل گلادیاتور در سال 2010 به جهت تغییرات چالشی در ساختار کفش‌های تاریخی و استفاده‌ی مجدد آنان بود. اما بازگشت مجدد این صندل تخت بنددار در 2022 برای چه هدفی است؟

سیر محتوا در این مطلب بدین صورت است:

• ریشه‌ی تاریخی صندل گلادیاتور ( Gladiator Sandals)
• صندل رومی
• کالیگا (Caligae)
• محبوبیت ترند صندل گلادیاتور
• انواع صندل گلادیاتور
• متریال مورد استفاده در ساخت صندل گلادیاتور
• نحوه‌ی استایل کردن با صندل‌ بندی گلادیاتور
• انتخاب صندل تخت گلادیاتور براساس قد پا
• انتخاب انواع صندل تخت گلادیاتور در موقعیت‌های مختلف
• روش بستن بند صندل گلادیاتور

ترند صندل گلادیاتور
ترند صندل گلادیاتور

ریشه‌ی تاریخی صندل گلادیاتور ( Gladiator Sandals)

صندل گلادیاتور یک مدل صندل تخت با چندین بند عرضی پهن است که اتصال کفی از این طریق صورت می‌گیرد؛ البته یک بند پهن نیز در اطراف مچ پا تعبیه شده است. این کفش‌ها را گلادیاتورهای رومی و یونانی در نبرد می‌پوشیدند. ریشه‌ی ساخت این مدل صندل مردانه در اعتقاد عمومی آنان بوده است؛ چراکه هیچ شهروند رومی نمی‌بایست با پای برهنه که نشان دهنده‌ی فقر است، درانظار عمومی ظاهر شود. پس صندل‌های تخت، اولین کفش‌های سفت و سختی بودند که ساخته شدند. صندل گلادیاتور، پوشیده‌ترین نوع کفش در آب و هوای گرم مانند کشورهای اطراف دریای مدیترانه و امپراتوری روم بود. این صندل‌ها در عرصه‌ی روم باستان پوشیده می‌شد و رومیان در فرآیند دباغی بسیار خبره بودند. آنان چرم انعطاف‌پذیری تولید می‌کردند که برای ساخت صندل گلادیاتور ایده‌آل و سخت بود. بخش ضخیم و بادوام چرم برای ساخت کفی صندل گلادیاتور، و چرم نرم باقی مانده، برای ساخت بند استفاده می‌شد.

صندل گلادیاتور سربازان رومی

گلادیاتورها افرادی بودند که در یک دوئل شرکت می‌کردند تا در نهایت یکی از آنها توسط دیگری کشته شود. بسیاری از گلادیاتورهای سنتی‌پوش، به زره، لباس و سلاح‌هایی که از پیشینه‌‌ی قومی آنان می‌آمد، پایبند بودند. بنابراین صندل گلادیاتوری که می‌پوشیدند به نماد شجاعت و قدرت تبدیل شد و مایه‌ی غرور آنها بود. مردم رومی شروع به تولید نسخه‌های مجلل صندل‌های خود کردند. این مدل صندل‌ها با رنگ‌ها و تزیینات خود نمایانگر گلادیاتورهایی بود که وارد میدان جنگ می‌شدند. صندل به‌عنوان ابتدایی‌ترین و کاربردی‌ترین نوع کفش در پوشش ابراز وجود کرد. بنابراین این صندل‌های تخت با سرعت زیاد نشان‌گر جنسیت، موقعیت و مرتبه‌ی آنان شد. دوشاخه شدن امپراتوری روم به یکی از دلایل اصلی سقوط خود تبدیل شد. درنهایت با این دوشاخگی، هنر صندل‌سازی نیز برای بیش از هزار سال ناپدید شد.

Gladiator Sandals
Gladiator Sandals

سبک اولیه صندل‌های آنان بدین صورت بود که لایه‌های مختلف کفی در بخش بیرونی می‌بایست محکم باشند؛ چرا که این قسمت صندل بیشترین سایش را می‌پذیرد. لایه‌ی داخلی کف که در تماس با پا است نرم‌تر است. تسمه‌هایی با عرض یکنواخت (مسئول نگه داشتن پنجه و پاشنه)، چسب و میخ (اتصال هر دو لایه زیره) تعبیه شده است. تمامی این موارد صندل‌ها را در برابر سایش مقاوم‌تر می‌کرد. در نهایت به ارتش روم این امکان را می‌داد تا بیشتر سفر کنند و عملکرد گلادیاتورهایشان را در طول مبارزات بهبود ببخشند.

صندل رومی

ارائه‌ی صندل رومی در سبک‌های مختلف به هزینه‌ی آن بستگی داشت. ارزان‌ترین متریال برای بردگان و کارگران در ساده‌ترین رنگ‌ها استفاده می‌شد. فقط رومی‌هایی که جایگاه بالایی داشتند مانند پاتریسیان‌ها کفش‌های رنگ قرمز می‌پوشیدند. کفش سربازان رومی که مختص خودشان بود، کالیگا (Caligae) نام داشت. تفاوت این کفش‌های محکم، وجود میخ در کف آنان بود.

صندل رومی سربازان
صندل رومی سربازان

کالیگا (Caligae)

کالیگا (Caligae) کفش‌های روباز با کفی ضخیم و سنگین میخ‌دار هستند. این کفش‌ها توسط رده‌های پایین‌تر سواره‌ نظام رومی‌ها پوشیده می‌شدند. Caligae در راهپیمایی ‌طولانی مدت خنک‌تر از کفش‌های جلو بسته بود. در آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای، این ممکن است یک مزیت باشد. در آب و هوای سرد و مرطوب شمال بریتانیا، جوراب‌های بافتنی یا پشمی در زمستان به عایق‌بندی پاها کمک می‌کرد. اما کالیگا تا پایان قرن دوم پس از میلاد در همان‌جا رها و این جریان به نفع چکمه‌های بسته غیرنظامی شد. پس از آن کارباتینا (carbatinae) در اواخر قرن چهارم، حکمرانی خود را آغاز کرد؛ همان کفش یکپارچه چرم که در امپراتوری روم بسیار رایج بود.

صندل کالیگا (Caligae)

تفاوت روش ساخت کالیگا (Caligae) با کارباتینا (Carbartinae)

تفاوت روش ساخت صندل‌های کالیگا (Caligae) با کارباتینا (Carbartinae) در نوع چرم، نحوه‌ی برش و قسمت‌بندی آنان است. بخش زیره‌ی میانی و رویه‌ی روباز کالیگا از یک تکه پوست گاو یا گاو مرغوب بریده شده بود. کارباتینا (Carbartinae) معمولاً از یک تکه چرم گاو تشکیل شده است که همزمان کف و رویه را تشکیل می‌دهد. کارباتین‌ها عمدتاً قسمت‌های دوخته شده را مانند زیره نشان نمی‌دهند. شیوه‌ی دباغی کارباتین‌ها به صورت گیاهی و بدون دخالت هرگونه مواد شیمیایی است. این چرم بادوام به دلیل شیوه‌ی ساخت خود، به افراد با درآمد متوسط و همچنین کودکان، زنان و البته تاجران نسبت داده می‌شد.

صندل کارباتین (Carbatinae)
صندل کارباتین (Carbatinae)

کفی صاف داشت. از مرکز پا و بالای مچ پا بسته شده بود. محقق اسپانیایی ایزیدور سویل معتقد بود که نام “کالیگا” از کلمه لاتین کالوس “چرم سخت” گرفته شده است. این مدل صندل‌های بنددار از سازنده‌ای به سازنده دیگر و منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بود. محل قرارگیری گل‌میخ‌ها متغیر است. آنها طوری قرار می‌گرفتند که چسبندگی و پشتیبانی بهینه از پا را داشته باشند، شبیه به یک کفش ورزشی مدرن.

گل میخ‌ها در زیره‌ی صندل کالیگا  (Caligae)
گل میخ‌ها در زیره‌ی صندل کالیگا (Caligae)

محبوبیت ترند صندل گلادیاتور

محبوبیت ترند صندل گلادیاتور برای اولین بار در دهه‌ی 60 به چشم خورد و در دهه‌ی 70 باقی ماند. در دهه‌ی 80 و 90 این محبوبیت کم‌رنگ‌تر شد؛ اما صندل‌های زنانه زمانی حضور خود را نشان دادند که برند ورساچه (Versace) کالکشن بهار خود را راه اندازی کرد. در اوایل دهه‌ی 2000 بود که طراحان شروع به ایجاد طرح های منحصر به فرد خود بر روی گلادیاتورها کردند و جزئیاتی مانند پاشنه، زیپ و رنگ را اضافه شد. در آن زمان دامن‌های کوتاه یک آیتم ترندی بسیار جذاب بود. دنیای مد مجبور شد راهی برای تزیین و نمایش پاهای زنانه پیدا کند تا ظاهر دامن مینی را کامل‌تر کند. طراحان و برندهای مشهور جهان، چهره‌ی خود را به صندل گلادیاتور تبدیل کردند تا همراه همیشگی دامن‌های کوتاه باشند.

محبوبیت ترند صندل تخت گلادیاتور در فشن شوها
محبوبیت ترند صندل تخت گلادیاتور در فشن شوها

دلیل اصلی محبوبیت ترند صندل گلادیاتور در سال 2022 بدلیل فرم پذیری راحت و کاربردی بودن آن است. این صندل‌ تخت تابستانی مناسب هر فرم پا و هر رده‌ی سنی می‌باشد. به جهت قالب راحت و ساده‌ی آن می‌توان در طراحی آن جزئیات مختلفی را اضافه کرد. صندل‌هایی که توسط گلادیاتورهای رومی به عنوان نمادی از قدرت پوشیده می‌شد، امروز به یک ترند همگانی تبدیل شده است. هدف از پوشیدن صندل تغییر کرده است، اما فردی که آن را می‌پوشد نگرش جسورانه خود را نشان می‌دهد. این صندل‌ها به نماد زنان قدرتمند تبدیل شدند و به Amazon Xena وابسته بودند. از آنجایی که او زنی قوی و مستقل بود، صندل‌هایش به علامت تجاری فمینیسم و قهرمان درونی هر زن تبدیل شد. در دهه‌های گذشته، بسیاری از افراد مشهور مانند جکی کندی، باربرا استرایسند و سوفیا لورن، صندل‌ زنانه گلادیاتور را پوشیدند.

محبوبیت صندل گلادیاتور در برند Roger Vivier
محبوبیت صندل گلادیاتور در برند Roger Vivier

انواع صندل گلادیاتور

این صندل‌های تخت بندی تنوع زیادی دارند. پس با انواع مختلف صندل گلادیاتور روبه‌رو هستیم. دسته‌‌بندی آنان هم از لحاظ نوع پاشنه و هم به جهت نوع بند شکل می‌گیرد. این مدل کفش‌‍‌های تابستانی به لحاظ کاربرد و طراحی از جمله صندل‌ محبوب زنانه و مردانه هستند. صندل‌هایی که قدمت آن به هزاران سال قبل بازمی گردد، اکنون می‌تواند مال شما باشد. دسته‌بندی انواع صندل گلادیاتور زنانه بدین صورت است:

صندل گلادیاتور تخت
صندل گلادیاتور تخت

• Open Toe Gladiator Wedge Sandals
• Knee High Gladiator Sandals
• Roadster Gladiator Embellished Sandals
• Silver Designer Gladiator Sandals
• Rhinestone Gladiator Sandals for Bridal
• Catwalk Gladiator Sandals with Zip Closure
• Closed Toe Gladiator Sandals
• High Gladiator Sandals
• Flat Gladiator Sandals
• Heeled Gladiator Sandals

متریال مورد استفاده در ساخت صندل گلادیاتور

متریال مورد استفاده در ساخت صندل گلادیاتور عمدتاً چرم است. موادی که در ساخت این صندل استفاده می‌شود، کیفیت بالایی دارد تا استفاده‌ی طولانی مدت و دوام آنها را تضمین کند. رومی‌ها در گذشته از پوست حیواناتی مانند آهو یا گاو استفاده می‌کردند. چرم استفاده شده از نوع واچتا بود که برای پا و پوست شما بسیار نرم است. اگر جیر را دوست دارید، خوشحالیم که به شما اعلام کنیم که صندل‌های گلادیاتور نیز از نوبوک ساخته می‌شوند. مزیت بزرگ سطح مخملی آن ضد آب بودنش است. یکی دیگر از موادی که در ساخت صندل گلادیاتور استفاده می‌شود، خز و پارچه است. این پارچه کمی رنگ به صندل‌های شما می‌بخشد و آن‌ها را از کفش‌های دیگر متمایز می‌کند. زیره‌ی آن از لاستیک ساخته شده است تا کشش بهتر را روی سطوح مرطوب فراهم و لغزش را محدود کند.

6 مورد از رایج‌ترین کفش‌های سنتی ژاپن

صندل بندی بلند تخت نبوک
صندل بندی بلند تخت نبوک

نحوه‌ی استایل کردن با صندل بندی‌ گلادیاتور

صندل‌ بندی تخت گلادیاتور به جهت تنوع بالا در استایل‌های مختلف یک آیتم پرکاربرد محسوب می‌شود. یکی دیگر از محبوبیت این ترند صندل تابستانی، پایداری در خرید و استفاده‌ی مجدد آن است. هنگام استایل کردن با صندل بندی گلادیاتور، ابتدا فیزیک بدنی خود را در نظر داشته باشید. صندل‌های تخت نسبت به فرم بدنی کوتاه‌تر جذابیت کمتری دارند و برای افراد قد بلند با پاهای کشیده مناسب‌ترند. برای اینکه صندل‌های خود را در مرکز توجه قرار دهید، رنگ‌های تندتر را انتخاب کنید. یک مونوکروم مشکی جذابیت بیشتری به شما می‌دهد؛ چرا که رنگ مشکی یا رنگ‌های پر انرژی‌ترکه در برابر رنگ پوست شما متمایز است، انتخاب بهتریست. رنگ‌های ملایم بر روی ظرافت فرم پاهایتان تاکید بیشتری دارند. از پترن‌ها ساده نگذرید. صندل‌های بندی تخت در کنار الگوهای بزرگ و انتزاعی خوب به نظر می‌رسند. چاپ‌های میکرو را فراموش کنید، چراکه می‌توانند برای جلب توجه با صندل‌های شما رقابت کنند.

نحوه‌ی استایل با صندل بنددار تخت بلند
نحوه‌ی استایل با صندل بنددار تخت بلند

در استایل کردن با صندل گلایادتور هم نیازی نیست از چیزی بگذرید؛ صندل‌های گلادیاتور با چه چیزی زیبا به نظر می‌رسند؟ این صندل‌های بنددار به راحتی با لباس‌های کوتاه تا لباس‎های بلند، شلوارهای سه ربع یا کوتاه، شلوار جین و حتی دامن پوشیده می‌شوند. مزیت این مدل صندل آن است که می‌توانید بند‌ها را به اندازه‌ی دلخواه خود، بلند یا کوتاه تنظیم کنید. صندل گلادیاتور ترند مطلق تابستان و بهار است. می‌توانید آن‌ها را به یکی از ضروریات کمد لباس خود تبدیل کنید.

استایل تابستانی با صندل گلادیاتور
استایل تابستانی با صندل گلادیاتور

انتخاب صندل تخت گلادیاتور براساس قد پا

متناسب با نوع پای خود لباس بپوشید. انتخاب صندل تخت گلادیاتور براساس قد پا را قانون اول خود در استایل قرار دهید. اگر پاهای کوتاهی دارید، به سبک‌های ساده، صندل گلادیاتور خود را بپوشید. انتخاب صندل تا مچ پا بهترین ارتفاع برای پاهای کوتاه است، به خصوص اگر پاهای شما پر باشد. باید دقت داشته باشید تا از نظر بصری پاهای خود را بیشتر کوتاه نکنید. اگر پاهایتان بلند و لاغر هستند، می‌توانید مدل‌هایی با جزئیات و رنگ‌های بیشتر، از قوزک پا تا بالای زانو انتخاب کنید. صندل‌هایی با بند عمودی بلند و پاشنه، به بلندتر شدن ظاهر پاهای شما کمک می‌کند.

صندل گلادیاتور تخت بلند و کوتاه براساس قدپا

انتخاب انواع صندل بندی گلادیاتور در موقعیت‌های مختلف

انتخاب انواع صندل بندی گلادیاتور را صرفا به موقعیت‌های روزمره خلاصه نکنید. بلکه برای مجالس رسمی با این صندل‌ها هم می‌توانید استایل‌های شیک‌تری داشته باشید. انتخاب صندل‌ بندی پاشنه‌دار یک انتخاب جذاب و هوشمندانه برای لباس‌های شب شماست. اما در تعطیلات تابستانی چطور؟ صندل‌های گلادیاتور با کفی تخت و صاف و بند‌های بسته به راحتی در چمدان شما جای خود را باز می‌کنند. یک نکته‌ی مهم را در این مکان‌ها باید در نظر بگیرید. دقت کنید هنگام راه رفتن روی سنگ‌فرش، کف پاها آنقدر نازک نباشند که پاهای شما آسیب ببینند. اگر قصد دارید حین سفر از مکانی به مکان دیگر بروید، یک مدل صندل گلادیاتور زیپ‌دار را انتخاب کنید.

صندل گلادیاتور در موقعیت‌های مختلف

صندل گلادیاتور با پیراهن

همانطور که می‌بینید، بیشتر صندل‌های گلادیاتور همه کاره هستند و با یک پیراهن ساده و شیک، مینی یا بلند بسیار خوب ست می‌شوند. یک رنگ غیر رسمی به لباس خود اضافه کنید. اگر لباسی با پترن خاص می‌پوشید، دقت کنید که طرح صندل‌ها ساده و یک رنگ باشد. برای تاثیر‌گذاری بیشتر و نوعی رقابت با پیراهن خود، یک جفت صندل هم رنگ با چاپ یا رنگی که مکمل چاپ است بپوشید. پیراهن رنگ خنثی با یک جفت صندل گلادیاتور روی زانو و رنگ‌های تند و روشن، انتخاب جذابی برای تابستان است.

صندل بنددی با پیراهن زنانه

صندل گلادیاتور با شلوار

هماهنگی عالی صندل گلادیاتور با شلوار را نمی‌توان نادیده گرفت. صندل‌های تخت برای درخشش در فضاهای غیررسمی بی‌نظیر هستند، ولی صندل‌های پاشنه‌دار را برای شرایط رسمی‌تر امتحان کنید. برای اینکه یک ظاهر غیررسمی داشته باشید، شلوار خود را کمی تا بزنید تا صندل‌ها بیشتر خود را نشان دهند. اگر می‌خواهید لاغر و قد بلند به نظر برسید، یک جفت صندل گلادیاتور پاشنه‌دار با شلوار مونوکروم خود بپوشید. صندل گلادیاتور در این فصل یکی از محبوب‌ترین انواع صندل برای افراد شیک پوش است. صندل اسپارتن (Spartan Sandals) با الهام از صندل‌های رومی، برای افراد طرفدار استایل بوهو انتخاب بی‌نظیری است.

انواع شلوار با صندل بنددی تخت و پاشنه‌دار

صندل گلادیاتور با شلوارک

بهترین راه برای پوشیدن شلوارک با صندل گلادیاتور این است که پاهایتان مناسب و خوش فرم باشند؛ زیرا این کفش‌ها تمایل دارند پاها را منقبض کنند. هیچ راهی بهتر از یک شلوارک برای برجسته کردن پاهایتان وجود ندارد. اگر پاهای کوتاهی دارید، صندل‌هایی را انتخاب کنید که درست زیر قوزک پا تمام شوند. از طرف دیگر، اگر پاهای بلندی دارید، مدل‌هایی را انتخاب کنید که بالاتر از مچ پای شما قرار بگیرند. محدوده‌ی انتخاب خود را در طیف رنگی خنثی مانند مشکی و یا قهوه‌ای قرار دهید. سپس آن را با یک لباس شیک و غیر رسمی ترکیب کنید.

صندل گلادیاتور بلند و کوتاه براساس قدپا
صندل گلادیاتور بلند و کوتاه براساس قدپا

صندل گلادیاتور با دامن کوتاه و بلند

صندل گلادیاتور با دامن و لباس‌های کوتاه فوق العاده به نظر می‌رسد؛ زیرا به شما اجازه می‌دهد تا پاهای خود را بیشتر نشان دهید. یک دامن کوتاه جین همراه با صندل‎های قد متوسط تا زانو عالی به نظر می‌رسد. برای قدهای بلندتر با صندل گلادیاتور، دامن‌هایی کوتاه که تا زانو می‌رسند با بند‌های بلند یا کوتاه جذابیت بیشتری دارند. دامن‌های بلند تعادل مناسبی با صندل‌های گلادیاتور تا مچ پا را ایجاد می‌کنند. اما همه چیز در نهایت به فرم پاهای شما و موقعیت‌تان بستگی دارد.

نحوه‌ی انتخاب انواع صندل بنددار تخت زنانه براساس قد دامن
نحوه‌ی انتخاب انواع صندل بنددار تخت زنانه براساس قد دامن

روش بستن بند صندل گلادیاتور

یکی از نکاتی که باید به آن بیشتر توجه داشته باشید روش بستن بند صندل گلادیاتور است. دو روش برای بستن صحیح این صندل‌ها وجود دارد. می‌توانید آن ها را دور مچ پا، یا درست زیر زانوهایتان ببندید. برای بستن به دور مچ پا، تمام بندها را زیر ساق پا نگه دارید. یک بند را در جهت عقربه‌های ساعت و دیگری را در خلاف جهت آن، دور مچ پای خود بپیچید. درنهایت میزان باقی مانده‌ی آن بعد از یک گره، به اندازه‌ی یک بند انگشت باشد کافیست. برای پیچاندن بند به دور پاهای خود، تا حد امکان کمتر بچرخانید؛ ممکن است بخواهید آن را فقط یک یا یک و نیم بار دور پای خود بپیچید. “X” بندها باید پشت ماهیچه‌های ساق پا را بغل کند تا بندها پایین نیافتند. بندها را به صورت گره‌ای درست زیر زانوهای خود ببندید.

روش بستن بند صندل بندی

جمع‌بندی

ترند صندل گلادیاتور از جمله ترندهای پرطرفدار تابستان است. این صندل تخت بندی، جای پای خود را در ترندهای فصلی حفظ کرده و به عنوان یک آیتم پایدار باقی مانده است. محبوبیت پایداری آن را می‌توان به طراحی راحت، ساده و موقعیت‌های مکانی مختلف نسبت داد. زمانی یک کفش در کمد ما باقی می‌ماند که همه‌کاره‌ی موقعیت‌هایمان باشد؛ یعنی این صندل‌ها علاوه بر تامین راحتی موردنظر، با اکثر لباس‌ها همچنان درخشش اصلی خود را داشته باشد. تنوع مدل صندل‌ گلادیاتور در فرم و عملکرد نیز، در این محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است. فرقی نمی‌کند چه فرم پایی دارید، پاشنه‌دار دوست دارید و یا بدون پاشنه….. این صندل‌های مردانه که در ابتدای تاریخ مورد استقبال گلادیاتورها بودند، در حال حاضر موردتوجه آقایان و هم خانم‌هاست. گستردگی دامنه‌ی محبوبیت این صندل ترندی تاریخی برای تولیدگنندگان و مصرف‌کنندگان به وضوح، آشکار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian