جانی ورساچه (به ایتالیایی: Gianni Versace) طراح لباس اهل ایتالیا و متولد ۲ دسامبر ۱۹۴۶ است. وی بنیان‌گذار شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی ورساچه یا ورساچی (به ایتالیایی: Versace) است که در سال ۱۹۷۸ این شرکت را بنا نهاد.

جیانی ورساچه در ۲ دسامبر ۱۹۴۶ میلادی در رجیو کالابریا زاده شد. جیانی همه چیز در مورد خیاطی و دوختن لباس را خیلی زود از مادر خود آموخت و توانست به وسیله علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباس‌ها را طراحی کند و در مزون مادرش به فروش برساند. وی در سن ۲۵ سالگی به قصد طراحی لباس وارد میلان گردید و اولین موفقیت خود را زمانی نشان داد که طرح‌هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا، که یک کمپانی ایتالیایی در سال ۱۹۷۲ بود، فرستاد. او نخستین مجموعه لباس‌های چرمش را در سال ۱۹۷۵ میلادی به نمایش گذاشت.

در سال ۱۹۸۵ ورساچه مارک “Instante” را در امپراطوری مد دنیا قرار داد. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه، سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوانترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود.

او تا قبل از سن ۲۵ سالگی که برای کار در زمینه طراحی مد به میلان برود در زمینه معماری تحصیل می‌کرد. در سال ۱۹۷۸ ورساچه اولین بوتیک خود را در میلان به وسیله دلا اسپیگا افتتاح کرد و نخستین مجموعه لباس زنانه را تحت نام خودش ارائه کرد. خیلی زود طرفداران سبک ورساچه زیاد شدند، و بوتیک‌های دیگر به این نام در سطح دنیا شروع به کار کردند. او در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه چشم طلایی به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه در پاییز و زمستان شد.

وی در سال 1997 زمانی که از ورزش صبحگاهی بازمی گشت، در میامی فلوریدا مورد اصابت گلوله یک قاتل سریالی که 5 نفر دیگر را کشته بود قرار گرفت و در حالی که تنها 50 سال داشته و 19 سال از تاسیس ورساچه می گذشت، این میراث را برای خواهر، برادر و خواهرزاده اش به ارث گذاشت.

پلیس فلوریدا اعلام کرده هیچ وقت انگیزه این قاتل را از قتل جیانی متوجه نشده و به دلیل اینکه این قاتل 8 روز بعد توسط همان تفنگ خود را در قایقش کشته بود، همه رمز و رموز سر به مهر باقی ماند.

جیانی ورساچه در دسامبر ۱۹۴۶ در کالابریا، ایتالیا در خانواده ای با سابقه طولانی خیاطی به دنیا آمد. فرانچسکا ورساچه- مادر جیانی، خواهرش دوناتلا و برادرش، سانتو- پول کمی در کالابریا در اختیار داشت اما هر چه که داشت را برای راه اندازی یک آتلیه هزینه کرد. جیانی با طراحی و خیاطی مادرش بزرگ شد و اولین لباسش را در سن ۱۰ سالگی طراحی کرد. در سال ۱۹۷۲، بعد از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان، جیانی به میلان نقل مکان کرد تا تحت نظر طراحان لباس متعددی که یکی از آن ها ماریو والنتینو بود کار کند.

۶ سال بعد، در سال ۱۹۷۸، جیانی کمپانی مد و فشن خود با نام «Gianni Versace S.p.A» را تاسیس کرد. دوناتلا نیز به میلان نقل مکان کرد تا در کنار برادرش بوده، از او یاد گرفته و آنطور که او می خواهد کمک کند. او همچنین در زمینه طراحی لباس نیز به برادرش کمک می کرد. وقتی که پای فشن شوها به میان می آمد، جیانی پیشگام مفهوم پر کردن ردیف اول با سلبریتی ها و شخصیت های اصلی این صنعت بود. دوستانی مانند التون جان و مدونا همواره در شوهای مد و لباس او شرکت می کردند.

همچنین او چنان مبالغ هنگفتی به مدل هایی مانند نائومی کمپبل، کریستی تورلینگتون، لیندا اونجلیستا و سیندی کرافورد پرداخت می کرد که واژه «سوپر مدل» تنها برای این چند نفر ابداع شد.

برند ورساچه با لباس های بسیار لوکس جذاب مترادف شده بود. لباس بلندی که ورساچه در دهه ۱۹۹۰ برای الیزابت هرلی طراحی کرده بود باعث شد که این ستاره به نقل محافل تبدیل شده و از آن پس موفقیت حرفه بازیگری او سرعتی خیره کننده به خود گیرد. در سال ۱۹۹۴ به عنوان طراح ارشد خط تولید Versus برند ورساچه انتخاب شد که نوعی خط تولید آزمایشی بود که هنجارهای فشن آن دوران را به چالش می کشید. بعدها طراحان لباسی مانند کریستوفر کین و جی دبلیو اندرسون نیز همکاری هایی با این خط تولید داشتند. رفته رفته ورساچه به چیزی شبیه یک برند سبک زندگی تبیدل شده و هر چیزی؛ از ملافه گرفته تا ظروف غذا را به فروش می رساند.

این برند در اواسط دهه ۹۰ میلادی در اوج اعتبار خود قرار داشت و به خاطر رنگ های تند و خوش یمنی مدوسایی اش مورد توجه همگان قرار داشت. اما در ۱۵ جولای ۱۹۹۷، جیانی ورساچه در بیرون از خانه اش در میامی و در سن ۵۰ سالگی به قتل رسید. به عنوان یک طراح برای کمپانی بزرگ خود، جیانی میراثی گرانبها و عظیم به جای گذاشت. بسیاری او را یک شخصیت افسانه ای و نابغه می دانستند. پیش از این که جیانی توسط یک قاتل سریالی به نام اندرو کونانان، به قتل برسد، در حال مداوا به خاطر یک مورد نادر سرطان گوش داخلی بود. درمان ها موثر واقع شده بود اما در حین درمان، جیانی وصیت نامه ای نوشته و آخرین خواسته های خود را در آن نوشت تا در صورت اتفاقی غیرمترقبه (عمدتاً مرگ در اثر سرطان) به مفاد آن عمل شود.

بر اساس این وصیت نامه، ۲۰ درصد از سهام کمپانی ورساچه به دوناتلا می رسید، زنی که آن زمان به عنوان مدیر بخش خلاقیت کمپانی کار کرده و پس از مرگ جیانی ریاست بخش هنری را بر عهده گرفت. برادرشان، سانتو ورساچه، که آن زمان به عنوان رییس برند ورساچه عمل کرده و بعدها به ریاست هیئت مدیره رسید نیز ۳۰ درصد از سهام کمپانی را دریافت می کرد. آلگرا ورساچه بک، دختر دوناتلا و خواهر ساده جیانی نیز ۵۰ درصد باقیمانده کمپانی را بدست می آورد، هر چند در زمان مرگ جیانی تنها ۱۱ سال سن داشت. به گفته دوناتلا، جیانی از خواهرزاده اش یک بت ساخته و او را «پرنسس کوچولوی من» خطاب می کرد. همچنین جیانی کلکسیون هنری خود را برای دانیل بک، پسر دوناتلا، به ارث گذاشت که دو اثر بسیار گرانقیمت از پیکاسو نیز در میان آن ها بود.

دوناتلا می گوید که وقتی خبر مرگ برادرش را شنید دنیا برایش متوقف شد. در آن زمان، دوناتلا همراه با فرزندانش در رُم بود و برای یک فشن شو در این شهر باستانی آماده می شد اما به خاطر مراسم تدفین جیانی، با تاخیری چند هفته ای برگزار شد. او می گوید که ان روز دو بچه اش را در اتاق هتل با تماشا کردن کارتون سرگرم کرده بود تا بتواند افکارش را سامان دهد که ناگهان برنامه کارتونی قطع شده و بچه ها از طریق خبر فوری تلویزیون با جنازه خونین دایی شان مواجه شوند. به گفته دوناتلا، از آن لحظه دورنمای خانواده برای همیشه تغییر کرد: «از آن به بعد همه چیز متفاوت شد و گذشته رنگ باخت». بعد از مرگ جیانی، دوناتلا به چهره برند ورساچه تبدیل شد.

اگر چه او بر اساس وصیت نامه برادرش تنها ۲۰ درصد از سهام کمپانی ورساچه را داشت اما به دلیل اینکه آلگرا هنگام به ارث بردن نیمی از سهام کمپانی بسیار جوان بود، تا زمان رسیدن به سن ۱۸ سالگی مسئولیت سهم او نیز بر عهده دوناتلا بود. دوناتلا می گوید که این راه گریز «ترفند» ی بود که جیانی در وصیت نامه اش گنجانده بود که در صورت نبود آن دوناتلا در سال ۱۹۹۷ از کمپانی بزرگ خانوادگی شان خارج می شد. به گزارش نیویورک پست، وقتی که آلگرا به سن ۱۸ سالگی رسید از خانواده اش خواست که وقت بیشتری را به امور خارج از کمپانی ورساچه اختصاص دهند. وی گفته که زمانی را به کار در دیگر ایالات با دیگر طراحان لباس و امتحان کردن دیگر فرصت ها در خارج از دنیای فشن اختصاص می دهد.

همچنین به ادعای این روزنامه، آلگرا بعد از مرگ دایی اش احساس گناه کرده و به مادرش گفته که باید هنگام مرگ در کنار دایی اش می بود. گاردین نیز ادعا کرده که این دختر ۱۱ ساله نمی توانسته درک کند که چرا دایی اش بیشترین سهام کمپانی را به او بخشیده است. دوناتلا با ترتیب دادن جلسات مشاوره به آلگرا کمک کند که با مرگ دایی اش کنار بیاید اما برخی می گویند که او دیگر آلگرای سابق نشد. اگر چه آلگرا سعی کرده دور از هیاهوی رسانه ها قرار داشته باشد اما شایعاتی همواره در مورد سلامتی او وجود داشته است. آلگرا از همان کودکی لاغر و بی اشتها بود و همین موضوع بر بدن و وزن او تاثیر داشت. آلگرا در مصاحبه ای گفته که برای مدتی طولانی پس از قتل دایی اش در تاریکی زندگی کرده به نحوی که هیچ خاطره ای از دوران سپری شده در کنار جیانی نداشته و گاهی اوقات حتی صورت او را به خاطر نمی آورده است.

او در رشته هنر و تئاتر در دانشگاه براون درس خواننده و در زمینه طراحی لباس برای بازیگرها و مدل ها فعالیت می کرد. با این وجود، آلگرا در سن ۲۴ سالگی و در سال ۲۰۱۱، میراث دایی اش را پذیرفته و در هیئت رییسه ورساچه مشغول به کار شد. دوناتلا نیز می گوید که پس از مرگ برادرش برای مدت ها دچار مشکل شده و حتی چندی کوکائین مصرف می کرده است. وی همواره نگران بود که جیانی و مشتریان ورساچه را ناامید خواهد کرد. در روزهای اول فعالیتش در کمپانی ورساچه، منتقدان او را «منبع الهام، نشان خوش شانسی و بانوی اول واقعی» جیانی می دانستند که حتی در زمان زنده بودن برادرش نیز نقش اصلی را در هدایت کمپانی خانوادگی شان داشت. دوناتلا می گوید که فکر می کرده نمی تواند فشارها را تحمل کند و به همین دلیل پس از مرگ برادرش به مواد مخدر روی آورده است: «چه کسی از یک طراح ضعیف و بی ثبات که به خاطر مصرف مواد مخدر مغزش کار نمی کند و از این رو نمی تواند خودش باشد فشن می خرد؟».

به همین دلیل دوناتلا نسخه ای از خود ساخت که «سرد، منزوی، پرخاشگر و ترسناک» بود. در سال های پس از مرگ جیانی، تنها افراد نزدیک به دوناتلا و خانواده ورساچه می توانسند عم او را متوجه شوند. مرگ جیانی اولین باری نبود که خانواده ورساچه با یک ضایعه بزرگ روبرو می شد. بزرگ ترین دختر خانواده که فورچوناتا ورساچه نام داشت و با نام تینا شناخته می شد نیز در سن ۱۲ سالگی فوت کرده بود. به گفته دوناتلا، تینا همراه با والدینش، سانتو و جیانی زمانی که هنوز دوناتلا به دنیا نیامده بود به یک کارناوال خیابانی می رود که زمین می خورد و زانویش زخمی می شود و به همین سادگی کزاز می گیرد. او می گوید که خواهرش به خوبی مورد درمان قرار نگرفته و داروهای اشتباهی دریافت می کند و به همین دلیل ۲۴ ساعت بعد جان می دهد. دوناتلا می گوید: «مرگ ناگهانی به وفور در خانواده من رخ می دهد».

دوناتلا می گوید که او حس می کرده برای جانشینی تینا به دنیا آمده و مادرش پس از مرگ اولین فرزندش هیچگاه آن زن سابق نشد. دوناتلا ۳ سال پس از مرگ خواهر بزرگترش و در سال ۱۹۵۵ به دنیا آمد. دوناتلا در مورد تجربه مادری خود نیز می گوید که سعی می کند در اختصاص دادن وقت به فرزندانش به جای کمیت به کیفیت توجه داشته باشد. وی می گوید که فرزندانش، آلگرا و دانیل، و برخی از دوستان نزدیکش مانند التون جان باعث شدند که او در سال ۲۰۰۴ تصمیم به ترک مواد مخدر بگیرد. اگر چه دوناتلا علاقه زیادی به دنیای مد و فشن دارد اما برادر بزرگ ترش، سانتو، علاقه زیادی به این حوزه نداشت و می گوید که تنها به این خاطر که جیانی را یک استعداد در این صنعت می دیده با او همکاری می کرده است. وی می گوید که تمرکز اصلی ذهنی او کارهای انسان دوستانه است زیرا دائماً به افرادی که رنج می کشند و در فقر به سر می برند فکر می کند.

افرادی زیادی در طی سال ها سعی کرده اند که زندگی خانواده ورساچه را در قالب کتاب ها و سریال های تلویزیونی مستند سازی کنند. کتاب زندگینامه جیانی ورساچه با نام «عریان» (Undressed) نوشته کریستوفر میسون قرار بود در سال ۱۹۹۹ منتشر شود که خانواده ورساچه توانستند مانع از انتشار آن شوند. با این وجود آن ها نتوانستند مانع از انتشار فصل دوم سریال «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story) با عنوان «قتل جیانی ورساچه» (The Assassination of Gianni Versace) شوند. اگر چه دوناتلا ورساچه بازی پنه لوپه کروز در نقش خود در این سریال را ستود اما او و دیگر اعضای خانواده آنچه در این داستان در مورد خانواده آن ها گفته شد را دوست نداشتند.

آن ها اعلام کرده اند که این سریال تصویری نادرست از زندگی برادرشان و قاتل او ارائه می دهد اما رایان مورفی، تهیه کننده اجرایی سریال گفته که تیم او در تصویری که از خانواده ورساچه ارائه داده اند بسیار با آن ها مهربان بوده اند. دوناتلا ادعا می کند که درست پس از به قتل رسیدن برادرش، کمپانی های زیادی نزد او آمده و از او خواسته اند کمپانی «Gianni Versace S.p.A» را به آن ها بفروشد و چیزهایی مانند این گفته اند: «هیچ کدام از اعضای خانواده شما دیگر لازم نخواهد بود هیچ وقت کار کنند». اما دوناتلا با فروش کمپانی برادرش موافقت نمی کند و در این باره می گوید: «برادرم حتی دوست نداشت که یکی از صندلی های دفتر کارش را بفروشم. برای او کمپانی خانواده اش بود و شما خانواده را نمی فروشید». با این وجود آن ها در سال ۲۰۱۴، ۲۰ درصد از سهم کمپانی ورساچه را به کمپانی شخصی Blackstone Group بفروشند تا کسب و کار کمپانی خود را توسعه دهند. در سال ۲۰۱۶، جاناتان آکروید به عنوان مدیرعامل کمپانی جیانی ورساچه وارد شد تا اوضاع نابسامان آن را بهبود بخشد.

آکروید ثابت کرد که بهترین گزینه برای این مقام بوده و ۲۰ سال پس از مرگ جیانی، دوناتلا موفق شد یکی از بزرگ ترین بازگشت های تاریخ مد و فشن را انجام دهد به نحوی که بسیاری سال ۲۰۱۷ را «سال ورساچه» نام نهادند. اگر چه اعضای خانواده ورساچه در تمامی زوایای این کمپانی فعال هستند اما تمام سهم های خود در آن را در سال ۲۰۱۸ به کمپانی Capri Holdings متعلق به مایکل کورس فروختند. این کمپانی با مبلغ ۲٫۱ میلیارد دلار کمپانی ورساچه را خریداری کرد اما دوناتلا همچنان به عنوان رییس بخش خلاقیت و سانتو نیز به عنوان رییس هیئت مدیره و رییس کمپانی به کار خود ادامه می دهند و خانواده ورساچه در مجموع ۱۷۶ میلیون دلار از سهام Capri Holdings را در اختیار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian