داستان لباس‌هایمان در علم روانشناسی

خبر چندان جدیدی نیست اینکه بدانیم لباس‌هایمان حرف زیادی درباره ما می‌زنند. آنچه می‌پوشید، می‌تواند افراد را به شغل، جاه‌طلبی، احساسات و عادت‌های شما آگاه کند.

دکتر Jennifer Baumgartner، روانشناس بالینی در کتاب‌ روانشناسی لباس <شما همان چیزی هستید که می پوشید: آنچه لباس‌هایتان درباره شما می گویند> می گوید: نه تنها روانشناسی چگونگی انتخاب لباس‌های شما را تعیین می‌کند بلکه می‌تواند کمد لباس شما را در زندگی روزمره و یا حتی در محل کارتان به نمایش بگذارد.

رفتارهای مصرفی ما اغلب از انگیزه‌های درونی مانند احساسات، تجربیات و فرهنگ ناشی می‌شود. هر رفتاری ریشه‌ای عمیق دارد و ما در اینجا قصد داریم به معانی عمیق‌تر نگاه کنیم همان ماهیتی که درمان و تراپی دارد.

لباس‌ها، حامیانی در بحران

مردم هر کشور با توجه به فرهنگ، دید متفاوتی به پوشش خود دارند. به طور مثال مردم آمریکا جدا از خصوصیت‌های فردی به عنوان شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی به لباس‌های خود اعتماد دارند شما این الگو را می‌توانید در برخی از استان‌های ایران ببینید برای مثال سیستان و بلوچستان. مرد استان هرمزگان با توجه به فرهنگ و اصالتی که در طرح‌های خود دارند به پوشش‌هایشان به عنوان یک شاخص فرهنگی و اقتصادی اعتماد و آن‌ها را با عشق با مردم دنیا به اشتراک می‌گذارند.

زمانی که کشور با بحران‌هایی سیاسی، اقتصادی و… رو‌به‌رو می‌شود، لباس‌هایمان می‌توانند گزینه‌ خوبی برای درمان ما باشند. به طور مثال هم‌اکنون که در بحران جهانی کرونا به سر می‌بریم خیلی از افراد موقعیت‌های شغلی خود را از دست داده‌اند در همین خصوص با به تن کردن لباس‌هایی که به ما احساس قدرت می‌دهند یا در تجسم جایگاهی که دوست داریم در آن قرار بگیریم به ما کمک می‌کند. لباس‌هایمان می‌توانند بهترین راهنما و همراه در این روزها باشند.

نظر شما چیست؟ موافقید؟

در ادامه علمی‌تر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

سریال تلویزیونی Real Housewives رو دیدید؟ به تمرکز داستان بر روی مسائل اقتصادی نگاه کنید. هنگام جنگ آن‌ها از طراحان به عنوان راهی برای پایین آوردن یکدیگر استفاده می‌کنند. آن‌ها از لباس و لوازم جانبی، هم به عنوان ابزاری برای شناساندن موقعیت افراد و هم به عنوان سلاحی علیه دیگران استفاده می‌کنند. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

آنچه لباستان به شما می‌گوید نه در مورد شما؟

یعنی چی؟

طبق مطالعات انجام در  دانشگاه نورث وسترن، مفهومی به نام “شناخت محصور” در ارتباط با نحوه و تاثیرگذاری لباس‌ها بر روی عملکرد و رفتارمان، مطرح شد. شناخت محصور را می‌توان: “تأثیر سیستماتیک لباس بر روندهای روانشناختی پوشنده (شخصی که لباس را بر تن می‌کند)” دانست. به بیان ساده‌تر، لباس‌ها در ابتدا با شما صحبت می‌کنند و این موجب تبادل احساسات و چگونگی عملکرد شما می‌شود. این درحالی است که گمان می‌کنیم لباس‌‌ها در ارتباط با ما حرف می‌زنند و در اجتماع معرف موقعیتمان هستند. نه اینکه غلط باشد ولی این رویکرد دومین هویت لباس است.

توجه و تاکید بر شناخت محصور موجب می‌شود که بتوانیم لباس‌هایمان را بیشتر دوست داشته باشیم و در حفظ و مراقبت از آن‌ها مسئولانه عمل کنیم.

به طور مثال محققان دانشگاه نورث وسترن، روپوش‌های آزمایشگاهی سفید رنگی‌ را در بین شرکت‌کنندگان توزیع کردند و به برخی گفتند که این کت، طبی است و به گروه دیگر اعلام کردند که روپوش برای نقاشی است. همه شرکت کنندگان وظیفه یکسانی را انجام دادند ، اما کسانی که “روپوش دکتر” را پوشیدند، دقت و توجه بیشتری داشتند. اعمال آن‌ها تحت تأثیر پوشش آن‌ها بود.

مثال خوبی بود؟

شناخت محصور به شما می‌گوید: احساسی را که می‌خواهید باشید بپوشید و آن را با لباس خود در میان بگذارید نه احساسی را که در درون خود دارید. خلاق باشید و بگذارید آن چیز که باید برای شما اتفاق بیافتد.

به منظور تداوم و بهبود ارتباط با لباس‌هایمان به جدول زیر توجه کنید.

این جدول الهام گرفته از کتاب  “You Are What You Wear”نوشته دکتر Jennifer Baumgartner است.

ارزیابی و راه‌حلممکن است شما …..اگر شما……..
از هر ۳ مورد، ۲ مورد را redesign و
یا اهدا کنید.
از طریق ارزش احساسی لباس‌های  خود به گذشته بچسبیدهر تکه لباسی را که تاکنون داشته اید نگه دارید
بیایید با استفاده از اکسسوری‌های
زیبا و با به کار بردن نوارهای تزیینی بر روی لباس، حال هوای بهاری
و تازه‌ای به خود و لباس‌هایمان
هدیه دهیم.
شخصیتی دارید که به راحتی نمی‌توانید ریسک کنید و با از توجه زیاد به خود می‌هراسید!از لباس‌های ساده و با طراحی مینیمال استفاده می‌کنید
همراه با یک دوست خوب به خرید بروید و بگذارید این‌بار بادیدگاهی متفاوت لباس‌تان را انتخاب کنید. بدن خود را متفاوت از چیزی که دیگران می‌بینند، مشاهد کنید.لباس‌های به اصطلاح Oversize  می‌پوشید
لباس‌های خود را به جای یک سن خاص ، به اهداف خود (مانند ارتقا، سطح ، ملاقات با شخص مهم دیگر ، سفر به دنیا) تغییر دهید.بین سن واقعی و درونی خود گیر کرده باشید!به نسبت سن خود خیلی جوان (یا خیلی پیر) لباس می‌پوشید
شناختن استعدادهای خود در خارج از کار (هنرمند، مهربان، شجاع و غیره) به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.در درجه اول ارزش خود را  صرفا از  طریق کار و دستاوردهای مرتبط با آن می‌دانید!همیشه لباس سرکار را بر تن دارید
بیایید ریسک کنید و از لباس‌هایی از همین دسته اما بدون شعاف استفاده کنید تا بدانید مردم بیشت‌تر از مارک لباس شما برایتان ارزش قائل هستند.
فکر کنید برای اینکه دیگران به شما احترام بگذارند حتما باید مارک لباستان گران و یا مشخص باشد!
در لوگو برند خود گم شده ‌اید
بیشتر برای شناخت و حال خوب خودتان وقت بگذارید. فراموش نکنید وقتی شما إحساس شادی دارید، دیگران در کنار شما خوشحال هستند.نیاز و علایق خانواده را به نیازهای خودتان ترجیح می‌دهیدلباس‌های مادر و یا خواهرتان را می‌پوشید

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و اوقات خوشی را با لباس‌های زیبا و خارق‌العاده خود سپری کنید. قدرشان را بدانید. لبا‌س‌هایتان عاشقانه شما را دوست دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian