در میان هرج و مرج هفته مد پاریس، یک طراح بهار 2023 خود را در حیاطی آرام در پاریس به نمایش گذاشت. که بی نهایت تاثیر گذار و جذاب بود، تقریباً یک کلیشه فرانسوی، با گربه ساکن مینیونت که به اطراف می چرخید. لباسها روی مانکنها بود تا بینندگان بتوانند لباسها را به صورت 360 درجه و بدون هرج و مرج معمول مرتبط با برندهای مد مطرح بررسی کنند. برای مطبوعات، خریداران و مشتریان حاضر، این یک مهلت خوشایند و حتی پادزهری برای چرخه های جنون آمیز مد امروز بود.
طراح Olivier Theyskens نیز در شخصیت خود همینطور آرام و ملایم است. با این حال، ذکاوت و هنر طراحی او اینطور نیست. این طراح بلژیکی الاصل برای اولین بار با پوشاندن لباس های دراماتیک الهام گرفته از گوت، مدونا را برانگیخت. او برای خانه های بزرگ فرانسوی Rochas و Nina Ricci کار کرد و سپس سبک امضای خود را در برند تجاری آمریکایی تئوری به کار برد. این روزها رویکرد او به طرح ها و برندش تغییر کرده است.
او در مصاحبهای با زوم پس از معرفی جدیدترین مجموعهاش گفت: «میخواستم POV خود را در مورد کاردستی بیاورم اما آن را مدرن نگه دارم». چیزی که می خواهم به ویژه در مجموعه بیان کنم، توجه به جزئیات است. اشاره طراح به لباس های تکه تکه شده اصلی مجموعه در سه فصل گذشته بر اساس طراحی بود.
طراح برای نشان دادن این راه دلیلی عمل گرایانه هم داشت. او گفت: «ما به تازگی از کووید خارج شده بودیم، بنابراین انجام آن به این روش عملی بود. عملی بودن نیز با رویکرد طراحان به پایداری وارد شد. لباسهای تکهکاری از کارتهای پارچهای به وفور در هر استودیو طراحی ساخته شدهاند. پس از اینکه به دقت آنها را از بسته بندی خارج کرد و آنها را بر اساس رنگ و وزن مرتب کرد، طراح آنها را مانند یک کلاژ هنری مونتاژ کرد تا تبدیل به یک پارچه جدید شود.
او گفت: “استودیوی من بیشتر شبیه یک آتلیه است. من عمدتاً کارهای تکهکاری را خودم انجام میدهم. من تیمی با تواناییهای فنی برای ساخت این لباسهای دستساز با کیفیت بالا برای کمک به تکمیل جزئیات دارم.”
او با یادآوری سفر به شهرهای کوچک آمریکا در میسوری و پنسیلوانیا، جایی که نسخههای عتیقهای را کشف کرد، افزود: “من به طور غریزی کار میکنم تا پارچهها را کنار هم بیاورم. تعادل و تناژ ایجاد میکنم و ابتدا آنها را مانند یک پتوی لحافی سنتی مونتاژ میکنم.”
تسکنز توضیح داد: “مرحله سخت این است که آنها را بر روی سوگیری به مواد جدید برش دهیم. پس از درمان، لباس را می پوشانم و شکل می دهم و آن را روی بدن می برم. این غریزی است، اما زمان می برد.”
طراح از نامیدن آن به عنوان مد لباس کوتاه خودداری می کند و احترام عمیقی به این موسسه نشان می دهد. او با اشاره به اینکه یکی از دوستانش در موزه ادامه داد: “من نمی توانم لباس را دقیقا تکرار کنم زیرا نمونه ها منحصر به فرد هستند، بنابراین از این نظر، کوتور است. کیفیت ها و رنگ ها بسیار منحصر به فرد و متفاوت هستند، تقریباً مانند آثار هنری که من آنها را دوست دارم.” میدانی به نام تکنیک طراح ‘مختار غیر اهلی’. به عنوان مثال، امضای کار آنها قلاب و چشم است که با دست دوخته شده است.
لباس های تکه تکه شده توجه موزه Met را به خود جلب کرد که یکی را برای مجموعه دائمی خود خریداری کرد. او گفت: «این همان چیزی بود که با آن ارتباط برقرار کردم و با حساسیت آمریکا و دشتزار طنینانداز شدم» و افزود: «تصلهکاری کاری بود که فکر میکردم در زمان بازنشستگی انجام دهم».
او به سرعت به این نکته اشاره می کند که خیاطی او همچنان غالب است و تیمش در ایجاد آن بسیار مشارکت دارد. او در مورد ساخته شده گفت: “این مجموعه 100 درصد در آتلیه من ساخته شده است. برای مقایسه خیاطی با کارخانه ساخته شده حتی کارخانه های خوبی که استفاده می کردم، خاص تر است. کاری که اکنون انجام می دهم جذابیت دارد.” کسب و کار را اندازه گیری کنید تا کنون، او عجله ای برای بازگشت به تجارت عمده فروشی جهانی که با کووید متوقف شد، نیست.
“سطوح اضطراب و استرس من در مورد تدارکات، ضرب الاجل ها و تولید در سطح معقولی است که باید باشد. تمرکز بر اراده من برای دستیابی به طرح ها و انجام آن به بهترین نحو است. ما به کاری که انجام می دهیم بسیار افتخار می کنیم. ما هرگز تا به حال اینقدر در هر مرحله درگیر نبوده ایم.”
آنها اسکنز کسی نیست که روی یک جعبه صابون بایستد، اما برای او فراموش نمی شود که مجموعه های خانگی و کم حجم او ممکن است مسیری باشد که جامعه و مصرف گرایی باید در آن حرکت کنند، نه مصرف بیش از حد و تولید مگا. مارک ها
“در سطح جهانی، مفهوم چیزی است که ما باید به آن برسیم و خلق کنیم، زیرا مردم باید حرکت کنند و تکامل پیدا کنند. این بدان معنا نیست که دنیای کوچک من بر آن تاثیر بگذارد، اما ما این احساس را در تیم خود به اشتراک می گذاریم. دنیای مد در سطح جهانی در حال گسترش است، اما یک ماشین بزرگ که باید دوباره راه اندازی شود و بیشتر از “بنزین” استفاده می کند.”
برای ایسکنز پایدار بودن به معنای سالم نگه داشتن شرکتش است. زمانی که شما هزینه های غیرمنتظره ای دارید، به عنوان یک کارآفرین کوچک پیچیده است. من هر روز تلاش می کنم تا مطمئن شوم که ثابت و ایمن هستیم؛ احساس می کنم خوب هستیم.
او میگوید شیوه کار او را به روزهای اولش برمیگرداند، زمانی که کارش را شروع میکرد. او اخیراً شروع به تدریس در IFM (Institut Français de la Mode) کرده و در حال حاضر 18 دانشجو را در مجموعه پایان نامه های خود راهنمایی می کند.
“وقتی در مدرسه هستید، نمی دانید شغل چگونه پیش می رود. می توانید در یک مسیر برای یک برند صنعتی بزرگ کار کنید. اگرچه فکر می کنم به دانش آموزان به عنوان یک طراح با تجربه نشان دهم که می توانید چنین کاری انجام دهید، هیجان انگیز است. و مثبت دیدن این راه نیز امکان پذیر است.”
مجله فوربس