خبر درگذشت ملکه الیزابت دوم منتشر شد. ملکه الیزابت دوم با ۷۰ سال سلطنت، طولانی‌ترین پادشاه تاریخ بریتانیا بود. او در دوران سلطنت در صدها مراسم و دیدارهای مختلف با مردم و سران کشورهای گوناگون شرکت داشته و بیشتر از هر پادشاه دیگری سفرهای گسترده‌ای داشته و بازدیدهای تاریخی بسیاری از خارج از کشور انجام داده است و برای هر کدام از این رویدادها لباس خاصی به تن کرده که باعث شده استایل او هم مورد توجه قرار بگیرد.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

آن‌طور که The Mail در سال 2015 نوشت: «هر لباسی که ملکه در انظار عمومی می‌پوشد به دقت انتخاب شده است تا الهام‌بخش یا یادآوری کننده باشد یا نشانه‌ای از قدردانی و احترام و یا برای انتقال حس قدرت یا آشنایی. او در برابر صدای زنگ مد ناشنواست و سبک منحصر به فرد خود را دارد.»

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

ملکه الیزابت پیراهن و دامن را به شلوار ترجیح می‌دهد. به همین دلیل است که به ندرت با شلوار عکس می‌گیرد و کیت و مگان بیشتر در مراسم سلطنتی پیراهن و دامن می‌پوشند. در ادامه به بهانه درگذشت ملکه انگلستان نگاهی به برخی از زیباترین لباس‌های او داشته‌ایم.

کت و دامن پاستیلی یا گلدار

در واقع ملکه در دو سه دهه اخیر به خاطر کت‌ و دامن‌های درخشان و کلاه‌های لبه‌دارش شناخته می‌شد و همان‌طور که در اکثر عکس‌هایش می‌بینیم عاشق رنگ یکسان بوده است.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

همچنین به کت‌ها و لباس‌های گلدار به رنگ‌های روشن و پاستلی پایبند بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

دلیل واقعی انتخاب این رنگ‌ها معقول و قابل فهم است. به گفته عروسش، ملکه می‌خواست مطمئن شود که مردم می‌توانند او را از میان جمعیت ببینند.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

چترهای ست شده با لباس

این نکته در مورد چترهای شفاف ملکه هم صدق می کند. اغلب رنگ لبه این چترها با رنگ لباس او یکسان است. این چترها توسط Fulton Umbrellas تولید می‌شوند و با قیمت 30 دلار یا کمتر قابل دسترسی هستند اگرچه چترهای ملکه سفارشی هستند.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

Fulton Umbrellas که در سال 1956 تاسیس شد، بزرگترین تامین کننده چتر و لباس بارانی با کیفیت خوب در بریتانیا است. به دلیل توجه به جزئیات و تعهد به آن شناخته شده است.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

ملکه‌ای که امروزه می‌شناسیم، کفش‌های پاشنه بلند معمولاً دست‌ساز از برند Anello & Davide می‌پوشید که  یک شرکت تولید کفش مستقر در کاونت گاردن لندن است.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

این شرکت در تولید کفش‌های باله و کفش‌های تئاتر و همچنین ساخت کفش‌های مد با کیفیت بالا برای مردان و زنان تخصص دارد و در سال 1922 تأسیس شده است.

کیف‌های دستی ملکه

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

کیف‌های دستی ملکه اغلب از برند Launer London بودند. این برند بند کیف‌های چرمی خود را کمی بلندتر می کند تا ملکه بتواند آن‌ها را آسان‌‌تر روی بازویش بیندازد. اما او چه چیزهایی داخل کیف‌هایش می‌گذاشته؟ گفته شده است که ملکه همیشه یک رژ لب، یک دستمال و یک عکس از شاهزاده فیلیپ می‌گذارد که در سال 2021 در 99 سالگی درگذشت.

ملکه با روسری‌های ابریشمی هرمس

ملکه علاقه دیرینه‌ای به روسری‌های ابریشمی خانه مد فرانسوی «هرمس» داشت. این برند چندین طرح ویژه را به افتخار او ارائه داده است. این کار را در سال 2016 با روسری با تم اسب به مناسبت تولد 90 سالگی او انجام داد.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

لباس عروس ملکه با طراحی «نورمن هارتنل»

اما در سال‌های ابتدایی استایل الیزابت دوم به عنوان یک شاهزاده خانم جوان که در طول جنگ جهانی دوم به بلوغ رسید اغلب منعکس کننده وضعیت کشور بود. به عنوان مثال گفته می‌شود لباس عروس او با طراحی «نورمن هارتنل» که از ساتن دوشس دوخته شده با کوپن‌های جیره خریداری شده بود همانطور که برای عروس های آن زمان معمول بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

هزاران نفر در بریتانیا کوپن‌های جیره غذایی خود را برای پرنسس الیزابت فرستادند تا از فروش آنها برای خرید مواد لباس استفاده کند. اما روزنامه نگاری به آسوشیتدپرس گفت که این کار غیرقانونی بود بنابراین ملکه پول خود را پس انداز کرد و از دولت 200 دلار اضافی درخواست کرد. این روزنامه‌نگار گفت: «به هر حال این حرکت مردم نشان داد که کشور برای این لحظه بزرگ پر زرق و برق تشنه است. » با این اوصاف آماده کردن لباس عروس برای مراسم ازدواج که در 20 نوامبر 1947 اتفاق افتاد چندان کار آسانی نبود. گمرک 10000 دانه مروارید از ایالات متحده را توقیف کرد و به روزنامه نگاران اطمینان داده شد که منشأ ابریشم تولید شده کرم‌هایی از چین ناسیونالیست است نه از ژاپن که دوست به حساب نمی‌آمد!

ملکه الیزابت دهه 1950 الگوی لباس برای زنان

اما ملکه الیزابت دوم در اوایل دهه 1950 جهان را بعد از جنگ در کشورش مجذوب کرد. کریستین کانتینو، گزارشگر استایل پیج سیکس، گفت: «در سال‌های اولیه سلطنتش، او واقعاً زیبایی‌شناختی نگاه جدید دیور را پذیرفت و زنان به لباس‌های او به‌عنوان منبع الهام نگاه می‌کردند، دقیقاً مثل دوشس کمبریج امروزی.»

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

ملکه و لباس‌های نخی با طرح‌های گل‌دار یا انتزاعی

ملکه بعد از چند سال تبدیل به یک شاهزاده خانم و پادشاه جوان پر زرق و برق و تجملاتی شد. او برای مدت کوتاهی در دهه 1950به لباس‌های نخی با طرح‌های گل‌دار یا انتزاعی از برند بریتانیایی Horrockses Fashions علاقه نشان داد.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

Horrockses Fashions که در سال 1946 توسط کرودسون و با مسئولیت محدود تأسیس شد، بازار پوشاک بعد از جنگ را تحت تأثیر قرار داده بود. این خانه مد که به دلیل کیفیت، قابلیت اطمینان و چاپ های هنری خود شناخته شده است، امپراتوری خود را ایجاد کرد و هم برای زنان خانه‌دار و هم برای خانواده سلطنتی جذاب بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

سال‌های اولیه سلطنت ملکه با لباس‌های طراحی شده توسط نورمن هارتنل « Norman Hartnell» و هاردی ایمیز «Hardy Amies» تعریف شد.سر نورمن بیشاپ هارتنل یک طراح مد برجسته بریتانیایی بود که بیشتر به خاطر کارهایش برای بانوان خانواده سلطنتی شناخته می‌شود. هارتنل در سال 1940 نشان سلطنتی را به عنوان طراح و خیاط  از ملکه الیزابت و در سال 1957 از ملکه الیزابت دوم دریافت کرد. هارتنل در سال 1979 از دنیا رفت.

لباس تاجگذاری با طراحی نورمن هارتنل

ملکه در تاریخ دوم ژوئن 1953 در سن 27 سالگی برای تاجگذاری خود لباسی به تن کرد که با طراحی نورمن هارتنل بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

لباس فیروزه ای برای عروسی خواهر ملکه

ملکه در مراسم عروسی خواهرش، پرنسس مارگارت، با آنتونی آرمسترانگ-جونز در کلیسای وست مینستر، یک لباس فیروزه ای با طراحی نورمن هارتنل پوشیده بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

لباس شب ملکه برای دیدن تاتر

ظاهر دیگری از آن سال‌های اولیه ملکه هم خودنمایی می کند که مربوط به اکتبر 1952 کمی بعد از به تخت نشستن ملکه در تئاتر امپایر برای تماشای سلطنتی کمدی موزیکال «زیرا تو مال منی» می‌شود . او یک لباس شبه تاکسیدو با طراحی هارتنل به رنگ مشکی و سفید و یقه های پهن، همراه با دستکش های بلند سفید، یک تاج روی سر و یک دستبند الماس پوشیده بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

دیدار از مالتا با کت چهار دگمه زمینه صورتی

در سال 1967 ملکه برای بازدید سلطنتی از مالتا (مجمع الجزایری در دریای مدیترانه مرکزی بین سیسیل و سواحل شمال آفریقا) یک کت چهار دگمه زمینه صورتی با گل‌های صورتی و سبز با طراحی هاردی ایمیز پوشیده بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

ملکه جواهر دوست

ملکه به جواهرات علاقه ویژه‌ای داشتند. او صاحب بیش از 300 قلم جواهرات از جمله 98 سنجاق سینه، 46 گردنبند، 37 دستبند، 34 جفت گوشواره، 15 حلقه، 14 ساعت و 5 آویز بود.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

آنجلا وارد می شود

در سال‌های اخیر استایل ملکه و نزدیکانش توسط آنجلا کلی «Angela Kelly» انتخاب و یا نظارت می‌شد. آنجلا بر لباس‌های ملکه در مناسبت‌های کلیدی از جمله در «جوبیلی»، انبوهی از عروسی‌های سلطنتی، نظارت داشته است.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

اگر تا به حال درباره جوبیلی چیزی نشنیده‌اید بد نیست بدانید که جوبیلی سالگرد یک رویداد است که معمولاً بیست و پنجمین، چهلمین، پنجاهمین، شصتمین و هفتادمین سالگرد را نشان می‌دهد. مثلا  جوبیلی طلایی پنجاهمین سالگرد را می‌گویند. جوبیلی الماس شصتمین سالگرد یک رویداد مهم مربوط به یک شخص یا شصتمین سالگرد تاسیس یک موسسه را جشن می‌گیرد. این اصطلاح همچنین برای 75 سالگرد استفاده می‌شود، اگرچه طول عمر انسان باعث می‌شود این استفاده برای موسسات رایج‌تر باشد. ملکه جوبیلی پلاتینیوم (مربوط به هفتادمین سالگرد) خود را در 96 سالگی جشن می گیرد.

استایل ملکه الیزابت از دیروز تا امروز

Mary Angela Kelly طراح مد، خیاط و متخصص در طراحی و دوخت انواع کلاه است که از سال 2002 به عنوان دستیار شخصی و لباس کار ارشد ملکه الیزابت دوم خدمت کرده است. او به ملکه الیزابت اجازه می‌دهد تا کاملاً در لباس‌هایی که برای او دوخته می شوند مشارکت داشته باشد. ملکه پارچه را انتخاب می کند و همه طرح‌ها را تایید می‌کند.

چرا ملکه، عاشق چترهای فولتون بود؟

ملکه الیزابت دوم که ماه گذشته، هشتم سپتامبر ۲۰۲۲، درگذشت، استاد انتخاب پوشش و هماهنگی ظاهرش بود. او در طول دوران طولانی سلطنتش، سبک‌های متفاوتی از لباس پوشیدن را تجربه کرده بود. اما چیزی که در همه این سال‌ها به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری او تبدیل شده بود، تواضع و فروتنی‌ آشکار او در سبک‌های پوشش خود در عین استفاده از رنگ‌های متعدد بود.

چتر فولتون ملکه

زندگی در بریتانیا با آب و هوای سرکشی که کافی است مسیر حرکت ابرها را دنبال کنید تا به لحظه «سرریز شدن» (اصطلاح بریتانیایی‌ها برای باران شدید) برسید، تغییرات اجتناب‌ناپذیری در سبک لباس و پوشش شما ایجاد می‌کند. به همین دلیل، چتر یکی از عناصر اصلی ظاهر هر کسی در بیشتر ایام سال است، و ملکه الیزابت دوم نیز از این قاعده مستثنی نبود.

چتر فولتون ملکه

چه کسی چترهای ملکه را تولید می‌کرد و چه ویژگی‌هایی داشتند؟

چترهای ملکه الیزابت از نام تجاری «فولتون» بودند که نخستین بار در سال ۱۹۵۶ تولید شدند. آرنولد فولتون، مخترع و مهندس مکانیک و صاحب‌امتیاز این نام تجاری است که در تولید لباس‌های ویژه باران، نام شناخته‌شده‌ای در سرتاسر جهان است و هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر اروپا، ایالات متحده، کانادا، روسیه، آسیا، خاورمیانه و استرالیا از محصولاتش استفاده می‌کنند.

دو نفر از بزرگ‌ترین طرفداران نشان تجاری «فولتون»، ملکه الیزابت و ملکه مادر بودند. در دهه ۱۹۶۰ میلادی، آرنولد فولتون اولین چتر گنبدی شفاف جهان را ساخت که  پس از همکاری با مری کوانت، طراح مدبریتانیایی، فروش خوبی هم داشت. اما مانند بسیاری از اقلام مد، در اواخر دهه هفتاد فروش آن‌ها اینقدر پایین آمد که تصمیم گرفتند خط تولید چترها را متوقف کنند. چیزی که مانع توقف فعالیت فولتون شد، پاسخ به نیاز ملکه مادر برای استفاده از چترهای اصیل بریتانیایی بود.

چتر فولتون ملکه

نایجل فولتون، پسر آرنولد فولتون و مدیرعامل فعلی شرکت چتر فولتون، در گفت‌وگو با «نیویورک‌پست» در این‌باره چنین گفت: «با انجام این کار، چترهای ما اختصاصا برای ملکه مادر طراحی می‌شدند. میله آن‌ها را کمی ضخیم‌‌تر در نظر گرفتیم تا به مثابه عصا نیز قابل استفاده باشند. اما بخش پوششی چتر به اندازه مورد نظر ایشان درست می‌شد. بدون اینکه در این باره فکر یا تصمیمی داشته باشیم، چتری داشتیم که ملکه مادر آن را خیلی دوست داشت.» همین علاقه و اعتماد، ضمانت‌نامه‌ ارزشمندی برای این شرکت بود.

پنج سال پس از آغاز طراحی اختصاصی چتر‌های خانواده سلطنتی، شرکت فولتون درخواست یک ضمانت سلطنتی را ارائه داد (که به یک شرکت اجازه می‌دهد محصولات و خدمات را به خاندان سلطنتی ارائه دهد) که در سال ۱۹۹۳ و به امضای ملکه مادر آن را دریافت کردند و تا چندین سال ادامه داشت.

چتر فولتون ملکه

اوایل دهه ۲۰۰۰، فولتون با کاخ باکینگهام هماهنگ، و عرضه مستقیم به ملکه را آغاز کرد. در این دوران آن‌ها تولید چترهای رنگی برای خانواده سلطنتی را نیز به خط تولید خود اضافه کردند. قبل از هر مراسمی، جامه‌دار ارشد ملکه نمونه رنگ لباسی که ملکه قرار بود بپوشد، برای فولتون می‌فرستاد و آن‌ها چتری با تزئینات کاملا هماهنگ می‌ساختند. در سال ۲۰۰۸، ملکه الیزابت به فولتون حکم سلطنتی داد که هنوز هم معتبر است.

نایجل فولتون در مورد چترهای تولیدی خود می‌گوید: «تلاش زیادی برای فناوری چتر به‌خرج دادیم. ما یک رویکرد کاملا علمی داریم و سال‌های زیادی را صرف توسعه محصول‌مان [برای مقاومت آن] در برابر باد کرده‌ایم. چتر محصولی است که در فضای باز کاربرد دارد. اگر نتواند در فضای باز و [حین وزش] باد به خوبی کارکند، آشغالی بیش نیست.»

فولتون درباره سبک ظاهری ملکه و دلیل علاقه او به چترهای شرکت او، می‌گوید: «این چترها به خوبی سر و شانه‌ها را می‌پوشانند، اما مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن‌ها نزد ملکه شفافیت آن‌ها بود که باعث می‌شد او در حین استفاده از آ‌ن‌ها دیده شود.»

چتر فولتون ملکه

«چتر جزو وسایل شخصی هر فرد است و ملکه با دست‌های خودش از چترش استفاده می‌کرد، به همین دلیل فکر می‌کنم یک وابستگی عاطفی هم به آن‌ها داشت.»

هرچند فولتون از تعداد چترهایی که ملکه داشته است، خبر ندارد، اما اطمینان می‌دهد که مجموعه او یک رنگین‌کمان زیبا بوده است.

غیر از ملکه، بقیه اعضای خاندان سلطنتی نیز، از جمله کاترین، شاهزاده‌خانم ولز، مگان، دوشس ساسکس، و کامیلا، ملکه همسر، هریک تعدادی چتر فولتون دارند، اما بزرگ‌ترین مجموعه همچنان به ملکه فقید تعلق دارد.

ملکه الیزابت دوم از همان ابتدای زندگی‌اش به‌عنوان ملکه، متوجه شد که ظاهر و در نتیجه لباس‌هایش اهمیت دارند

سبک منحصر به فرد ملکه گویای همه چیز بود

شما سبک ملکه‌ای که سلطنتش ده‌ها سال تغییر را پشت سر گذاشت چگونه تعریف می‌کنید؟ در سال‌های اخیر، لباس‌های ملکه الیزابت دوم حس آرامش‌بخش آشنایی را به هزاران نفری که در دیدارهای بی‌شمارش با آن‌ها روبرو شده، ارائه کرده است.

لباس‌های ملکه با هدایت دستیار لباس و معاون شخصی قدیمی‌اش، آنجلا کلی، با وجود اندام کوچکش، او را دیدنی‌ترین فرد حاضر در اتاق کرده بود. هماهنگ کردن رنگ‌ها در روشن‌ترین سایه‌ها با کلاه زنانه همسان، این هدف را دنبال می‌کرد که در نگاه کسانی که مدت‌ها در انتظار یک لحظه دیدن مشهورترین زن جهان بودند، به‌یادماندنی به نظر برسد.

ملکه الیزابت از همان ابتدای زندگی‌اش به‌عنوان ملکه متوجه شد که ظاهرش و در نتیجه لباسش اهمیت دارد. او در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ شاهد چالش‌هایی بود که می‌توانست با انتخاب‌های مد مادرش به‌عنوان ملکه همسر برای او ایجاد شود. او پذیرفت که وقتی پای مد به میان می‌آید، ممکن است بر سرنوشتش کنترلی نداشته باشد.

درحالی‌که خواهرش، شاهدخت مارگارت، در اواخر دهه ۱۹۴۰ از تجملات لباس‌های جدید دیور استقبال می‌کرد، از الیزابت انتظار می‌رفت که از تولید پارچه‌های بریتانیایی حمایت کند و برای تهیه لباس‌های سلطنتی‌اش به طرح‌های طراحان لندنی مانند نورمن هارتنل، هاردی آمیز و یان توماس متکی باشد. در سال‌های اولیه سلطنت، آن‌ها مترادف ظاهر او بودند.

قرار بود زینت‌آلات، از کلاه گرفته تا کیف دستی، به تکیه‌گاه سبک عمومی او تبدیل شوند. مدت‌ها پس از آن‌که گذاشتن کلاه از مد افتاده بود، کلاه ملکه در میان دریایی از تعظیم‌ها، همیشه متمایز بود. این حکم کارت ویزیت را برایش داشت، وسیله دیگری که می‌توانست از اطرافیانش متمایز شود. همان‌طور که خودش هم در مورد عزمش برای دیده شدن در همه سکوها گفته است: «من باید دیده شوم تا باورم کنند.»

درحالی‌که رنگ‌ کت ‌و دامن و لباس‌های او ممکن بود در توالی زیبانمایی با هم متفاوت باشند، اما بعضی چیزها هرگز تغییر نکردند. کفش‌ها و کیف‌های دستی‌اش در اصل بودن ثابت ماندند. به مدت چندین دهه، ملکه کیف دستی لانر (Launer) خود را که طبق گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ عدد از آن‌ها داشت حمل می‌کرد. این کیفی بود که روی بازویش قرار داشت و آن‌قدر بخشی از شخصیت عمومی او شده بود که در نمایش کوتاه و بسیار محبوبی که خرس پدینگتون بازی می‌کرد و برای جشن سالگرد پلاتینیوم او (جوبیلی) ساخته شده بود نقش اصلی را بازی کرد.

کفش‌ها همه مهم بودند و او به مدت ۲۵ سال کفش‌های پاشنه کوتاهش را از نشان تجاری راین (Rayne) سفارش داد. هنگامی که آن خرده‌فروش مورد اعتماد کارش را تعطیل کرد، او به آنلو اند داویدی (Anello & Davide) که کفش‌هایش را تا آخر عمر تهیه کرد، مهر تایید سلطنتی‌اش را زد.

نقش ملکه در سمت یک حکمران مشروطه این بود که بی‌طرف بماند، هرگز در امور سیاسی مداخله نکند و هرگز نظری ابراز نکند. با در نظر گرفتن این موضوع، آرایش شخصی او در ارتباط‌های غیرکلامی نقش‌آفرینی می‌کرد. به مناسبت سفر دولتی رئیس‌جمهوری ترامپ به بریتانیا در سال ۲۰۱۸، به نظر می‌رسید ملکه جواهرات جالبی را انتخاب کرده است. در اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی «جنگ سنجاق سینه» نام گرفت، او با زدن سنجاق سینه کم‌ادعای عقیق خزه‌ای از رئیس‌جمهوری استقبال کرد.

ناظران تیزبین خاطرنشان کردند که این سنجاق سینه، جواهری بود که اوباما در سفر دولتی‌اش چند سال قبل به ملکه داده بود. روز بعد، او را با سنجاق سینه یاقوت کبود که هدیه‌ای از کانادا شناخته می‌شود، در انظار دیدند. این زیباترین مخالفت ملکه‌ای بود که در مواقع دیگر کاری جز مهربانی نمی‌کرد.

او البته به هنر لباس پوشیدن سیاست‌مدارانه به‌خوبی آشنا بود. چندین نسل از زنان سلطنتی پیش از او، از ملکه ویکتوریا به بعد، قدرت تملق با زبان لباس را درک کرده بودند. ملکه صدها سفر خارج از کشور را با لباس‌هایی انجام داد که از نمادهای ملی بافته شده یا گلدوزی شده روی لباس‌های دولتی گرفته تا سفارش یک لباس به یک طراح داخلی، با دقت تهیه شده و ماه‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده بود. سلطنت او مصادف بود با توسعه عکاسی رنگی و تلویزیون که با دنبال کردن مطبوعاتی که در پی آن بودند این لباس‌های عمومی را هر چه بیشتر مهم‌ می‌کرد.

به این ترتیب چه چیزی را می‌توانیم میراث سبک ملکه در نظر بگیریم؟ می‌توان گفت، این یکی از موضوع‌های پایدار بوده است. در دنیایی که در ۷۰ سال گذشته به‌طور قطعی تغییر کرده، ظاهر ملکه حضور ثابتی داشته است. از سبک موی آشنایش گرفته تا کفش‌های پاشنه کوتاه مشکی‌اش، ملکه همیشه به‌طور قابل‌توجهی خودش بوده و در زمان‌های پرفراز و نشیب، چیزی به‌طرز عجیبی آرامش‌بخش در آن وجود داشته است.

پارچه زربفت دمشقی بر تن ملکه الیزابت دوم در جشن عروسی

ملکه الیزابت در ۲۱ سالگی، زمانی که ولیعهد بریتانیا بود، با فیلیپ، افسر نیروی دریایی و شاهزاده یونان، در لباس عروسی‌ای که طراح دربار، نورمن هارتنل، دوخته بود، ازدواج کرد. پارچه‌ای که پیراهن عروسی از آن دوخته شد، سوغات شرق بود.

ملکه الیزابت

درحالی‌که جهان داستان زندگی ملکه الیزابت دوم را مرور می‌کنند، علاقه‌مندان به دنیای مد می‌توانند از پی بردن به این نکته که ملکه‌ای با طولانی‌ترین زمان سلطنت در بریتانیا، در یکی از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی‌اش، پرچمدار خلاقیت اعراب شده بود، شگفت‌زده شوند.

این لباس سلطنتی از ابریشم عاج چین دوخته شده بود. هرچند ابریشم ژاپن و ایتالیا مشهورتر بودند، اما احتمالا در پایان جنگی که این دو کشور در آن شکست خورده بودند، نمی‌شد توقع داشت پارچه‌ای مانند کارهای قبل از جنگ از آنجا تهیه کرد.

پیراهن عروس ملکه الیزابت دارای ۱۰هزار مروارید دانه‌ای وارداتی از ایالات متحده و همچنین زری‌بافی‌های دمشقی خیره‌کننده از سوریه بود.

به گزارش عرب نیوز، پارچه‌های ابریشمی از کارخانه المذنر در محله باب شرقی شهر قدیمی دمشق آورده شده بود و گلدوزی‌هایی از «دو مرغ عشق» در حال ردوبدل کردن بوسه در طرحی که محلی‌ها به‌نام «عاشق و معشوق» می‌شناسند، برروی آن دیده می‌شد. طبق گزارش‌ها، این پارچه با نخ طلای ۱۲ عیار را شکری قوتلی، رئیس‌ جمهوری وقت سوریه، برای ملکه فرستاده بود.

این پارچه مجلل یکی از هدایای متعددی است که در طول زندگی ملکه الیزابت از جهان عرب برای او ارسال شد.

براساس آن‌چه «رویال کالکشن تراست» اعلام کرده است، این لباس نماد «تولد دوباره و رشد» در بریتانیای پس از جنگ بود.

برای بافت آن ۳۵۰ زن هفت هفته کار کردند و نقوش گل استادانه‌ای از یاس، ازملک، یاس بنفش و شکوفه‌های رز سفید را بر پارچه نقش زدند. این طرح از نقاشی «تمثیل بهار» اثر ساندرو بوتیچلی، نقاش پرآوازه ایتالیایی، که در سال ۱۴۸۲ خلق شد الهام گرفته بود. در این نقاشی الهه‌های مقدس که نماد بهار‌ند در یک نارنجستان به تصویر کشیده شده‌اند.

هفته مد نیویورک تحت تاثیر مرگ ملکه الیزابت دوم در حال برگزاری است

در هفته مد نیویورک چه خبر است؟

نمایش‌های بهار ۲۰۲۳ در هفته مد نیویورک به طور رسمی آغاز شده است تا چهاردهم این ماه ادامه خواهد داشت. در طول هفته آینده جمعیت مد منهتن برای تماشای آخرین مجموعه‌های طراحان در آن حضور خواهند داشت. در ردیف جلوی تماشاگران بسیاری از نمایش‌ها ستاره‌های معروف و محبوبی نشسته‌اند که از سبک‌های لباس مورد علاقه‌شان یادداشت برمی‌دارند تا بتوانند آنها را در اولین فرصت بپوشند.

در اولین روز این نمایش معروف هفته مد نیویورک ، گروهی از طراحان مشهور مجموعه‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند. نمایش مجموعه کریستین سیریانو در خانه سابق الیزابت تیلور در میدتاون برگزار شد و ستاره‌های نام‌داری مثل جانت جکسون، خواننده  و آلیشیا سیلورستون، هنرپیشه آمریکایی به تماشای مدل‌هایی چون کارن السون نشستند که با کلاههای بزرگ و لبه پهن و لباس‌های بزرگتر از سایز از پله‌های مارپیچ پایین می‌آمدند.

فندی نیز جشن بیست و پنجمین سالگرد تولید کیف نمادین باگت خانه مد خود را در هفته مد نیویورک به نمایش گذاشت. در این مراسم طراح از همکاری با مارک جیکوبز و تیفانی و شرکا پرده برداری کرد.

در ردیف تماشاچیان این نمایش افراد مشهوری چون کیم کارداشیان، سارا جسیکا پارکر، نائمی واتس، کیت ماس، شالوم هارلو، امبر ولتا و دیگران حضور داشتند. پایان باشکوه نمایش اما حضور لیندا اوانجلیستا ستاره مد ۵۷ ساله بود که ستاره فعلی فندی است. او با یک شنل آبی با شکوه از تیفانی و در حالیکه کیف باگت نقره‌ای فندی را روی دستش انداخته بود به صحنه آمد و مورد تشویق ایستاده جمعیت قرار گرفت.

علاوه بر فندی و کریستین سیریانو، ساکس خیابان پنجم نیز مجموعه پاییز خود را به نمایش گذاشت. این نمایش با موزیک عالی و مهمانان برجسته و حضور اختصاصی ستاره بزرگ کلوئی بیلی برگزار شد.

داستان اصلی نمایش مونسه که در غافلگیری خبر مرگ ملکه الیزابت دوم برگزار شد، مجموعه کت و شلوارهای نازک و کرست بود. فرناندو گارسیا و لورا کیم که طراحان هنری اسکار دلا رنتا هم هستند سعی کرده‌اند بی‌پروایی ورزشی مونسه را با مجموعه مجلل زنانه اسکار ترکیب کنند.

در هفته مد نیویورک در نمایش مجموعه آلتوزارا لباس‌های اغواگرانه‌ای از فرم‌های متناسب تا آزاد وجود داشت. ژوزف آلتوزارا در مجموعه بهار خود سعی می‌کند «ایده سفر و طبیعت برای رسیدن به یک تجربه توهم‌زا» را به تصویر بکشد.

این نمایش مثل یک سفر یا تصویر رویایی، با طرح‌های کلاسیک ممتازی چون پیراهن‌های راه راه، کت‌های بند کشی شده، و دامن‌های کوتاهی که آلتوزارا آنها را تغییر داده بود تا نه حاضری و نه کلاسیک باشند شروع می‌شد. کت‌های بزرگ‌تر از سایز و کتانی‌های کِدز نیز آنها را تکمیل می‌کردند.

فه‌نوئل با تکیه بر تجربه شخصی این جرات را به خرج داد که در این فصل با مجموعه‌ای زیبا و احساسی روی صحنه برود و دید صادقانه‌تری از آشفتگی و پیچیدگی زندگی‌ای که تجربه می‌کند به نمایش بکشد.

او برای انتقال پیام خود، نمایش بهاری‌اش را در سه مرحله برگزار کرد. مرحله اول با استفاده از پارچه‌های نرم و ظاهری شبیه انسان‌های اولیه احساس مسحور کننده نرمی منتقل می‌کرد. مرحله دوم تاکید بر رنگ‌های تیره بود که به گفته طراح «برای بیان درد خود» استفاده شده بود، «لباس زیبایی که من در موقعیت دردناکی ساخته بودم».

در مرحله سوم طراح با تمرکز بر تولد دوباره و شادی از رنگ‌های متنوعی شامل گل‌های گلدوزی شده صورتی  روی پارچه‌های توری سیاه، سبز تیره و بنفش سلطنتی استفاده کرده بود. آنچه که نمایش را تمام کرد، لباس مجلسی‌ای بود که با پول کاغذی ساخته شده بود. او با این لباس می‌خواست در مورد مراقبت از خود و اولویت دادن به خودمان صحبت کند. چنانچه در گفتگو با ووگ اظهار داشت: «بیایید دیگر چیزی را کنار نگذاریم. نه پول، نه تجربه. ما (زنان) لیاقت همه چیز را داریم و می‌توانیم آن را داشته باشیم.»

با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از نمایش‌های مد در هفته مد نیویورک باقی مانده است، حتما تعداد افراد مشهوری که در این نمایش مد شرکت خواهند کرد بیشتر و بیشتر خواهد شد. آنچه خواندید تنها خلاصه‌ای از دو روز اول این رویداد بود. روزهای آینده مطالب ما را برای پیگیری ستاره‌های مورد علاقه خود دنبال کنید.

لغو و تغییر تعدادی از برنامه های مد لندن در پی درگذشت ملکه

هفته مد لندن قرار است هفته آینده از ۱۵ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شود، اما بربری گفته است که نمایش مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۳ خود را که قرار بود در ۱۷ سپتامبر در چارچوب این هفته مد برگزار شود، «به نشانه احترام» برگزار نخواهد کرد

لغو و تغییر تعدادی از برنامه های مد لندن در پی درگذشت ملکه

این خانه مد در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی به ادای احترام به ملکه فقید پرداخت و نوشت: «ما عمیقا از درگذشت علیاحضرت ملکه متاسفیم. در سوگ از دست دادن او ما نیز به خانواده سلطنتی می‌پیوندیم.»

شورای مد بریتانیا (BFC) تایید کرده است که هفته مد لندن همچنان طبق برنامه برگزار خواهد شد. این شورا با اعلام اینکه برخی از مراسم جنبی که جزو رویداد اصلی نیستند لغو شده و باقی مراسم هم با در نظر گرفتن سوگواری مردم در بریتانیا اجرا خواهد شد. اعضای این شورا از برگزارکنندگان نمایش‌های مد خواستند شرایط پیش‌آمده را در نظر داشته باشند و رویدادهای «غیرضروری» مانند افتتاحیه یا مهمانی‌ها را به‌عنوان احترام به علیاحضرت در طول دوره ۱۰ روز سوگواری ملکه برگزار نکنند.

این احتمل وجود دارد که برگزاری مراسم یادبود و تشییع جنازه ملکه با روزهای پایانی هفته مد لندن همزمان باشد.

مرگ ملکه الیزابت و یادآوری «دوران تلخ بریتانیای استعمارگر»

کاربران توییتر در هند ساعاتی پس از آنکه کاخ باکینگهام خبر مرگ ملکه الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا را تایید کرد با ترند کردن هشتگ کوه نور خواستار بازگردان این جواهر مشهور و گرانقمیت به کشورشان شدند.

صدها کاربر با مشارکت در این کارزار توییتری مصرانه خواستار آن شدند که الماس کوه نور، از بزرگترین و بحث برانگیزترین الماس‌های جهان پس از مرگ ملکه الیزابت به هند بازگردد.

گفتنی است که نمونه جایگزین و بدل این قطعه الماس تاریخی، گرانقمیت و کمیاب که در تاج ملکه بریتانیا نصب شده برای علاقمندن در برج لندن به نمایش گذاشته شده است.

این الماس درشت که از آن به کوه روشنایی نیز یاد می‌شود پیش‌تر در سالیان دور بارها میان حاکمان هند، مغول، افغان، ایرانی و بریتانیایی دست به دست شده ‌است.

گفته می‌شود الماس کوه نور در نزدیکی حیدرآ‌باد واقع در ایالت آندرا پرادش هند استخراج شد و سپس از سوی یک وزیر ایرانی دربار هند به محمد شاه جهان، پادشاه گورکانی هند اهدا شد و در این کشور ماند.

بر اساس روایات تاریخی،‌ نادر شاه، پایه‌گذار سلسله افشار و از جمله پادشاهان ایران پس از اسلام، در پی تسخیر هند این الماس را به همراه دو قطعه الماس گرانبهای دیگر از جمله «دریای نور» به عنوان غنائم جنگی از هند به تاراج برد.الماس کوه نور سپس در پی تصرف ایران توسط احمد شاه درانی به افغانستان منتقل شد و حدود هفتاد سال در آنجا نگهداری شد.

این سنگ گرانبها پس از آن توسط یک مستشار بریتانیایی از افغانستان خارج و به هند برده شد و از آنجا نیز بر اساس معاهده‌ای میان بریتانیا و هند تسلیم مقامات بریتانیایی شد.

کوه نور که در زمره جواهرات سلطنتی بریتانیا قرار گرفته و زینت‌بخش تاج حکمران این کشور است یک سنگ قیمتی ۱۰۵ قیراطی به شمار می‌رود که پیش‌تر کانون بسیاری از مناقشات سیاسی و حقوقی در هند و نیز اختلافات بر سر مالکیت آن نه تنها از سوی هند بلکه از جانب پاکستان نیز بوده است.

بسیاری از مردم هند ارتباط عاطفی عمیقی با الماس قیمتی و تاریخی «کوه نور» برقرار کرده و معتقدند که الماس کشف شده در کشورشان در قرن چهاردهم در طول دوران استعماری از هند «دزدیده شده» است.

این الماس گرانبها به همراه صدها سنگ قیمتی دیگر پس از انتقال به بریتانیا به بخشی از جواهرات تاج ملکه ویکتوریا تبدیل شد که گفته می شود ارزش فرهنگی، تاریخی و نمادین غیرقابل محاسبه‌ای دارند.

تاج مزین به الماس کوه نور را قرار است کامیلا، همسر چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا و ملکه جدید این کشور طی مراسمی بر سر گذارد.

ظرف چند ساعت پس از آنکه کاخ باکینگهام خبر درگذشت ملکه الیزابت دوم را اعلام کرد، ده‌ها هزار توییت درباره جواهر تاج اصطلاح «کوه نور» را در هند فراگیر (ترند) کردند.

بسیاری از توییت‌ها با به کار بردن این اصطلاح، از جمله در ده‌ها واکنش به ادای احترام نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به ملکه فقید، از بریتانیا خواستند الماس کوه نور- یکی از بزرگ‌ترین و بحث‌برانگیزترین الماس‌های جهان- را به کشور مبدا آن بازگرداند.

کوهی‌نور (Kohinoor) که به صورت کوه-نور (Koh-i-Noor) نیز نوشته می‌شود، یک سنگ قیمتی ۱۰۵ قیراطی است که در فارسی به معنای «کوهی از نور» است. این سنگ روی تاج ملکه که در برج لندن به نمایش گذاشته شده است، قرار دارد.

این الماس در میانه اختلاف‌ها‌ بر سر مالکیت آن، کانون جنجال‌های سیاسی و حقوقی در هند شده و نه تنها هند که پاکستان نیز ادعای مالکیت آن را مطرح کرده است.

این موضوع در روابط بین هند و بریتانیا همچنان محل اختلاف است؛ چون بسیاری از مردم هند بر این باورند که این الماس که در قرن چهاردهم در هند پیدا شد، در دوران رژیم استعماری «به سرقت» رفت.

در واقع این الماس از دست بسیاری از فرمانروایان از جمله راجپورت‌ها، شاهزادگان مغول، جنگجویان ایرانی، فرمانروایان افغان و مهاراجه‌های پنجابی گذشت تا به جواهرات تاج بریتانیا رسید.

بنا بر اعلام کاخ سلطنتی بریتانیا، کوه نور قبل از آنکه در سال ۱۸۴۹ به سلطنت بریتانیا تحویل داده شود، از معادن گلکوندا در مرکز هند جنوبی کشف شد.

این سنگ در کنار صدها سنگ قیمتی دیگر بخشی از جواهرات تاج ملکه ویکتوریا را تشکیل داد که گفته می‌شود ارزش فرهنگی، تاریخی و نمادین غیرقابل‌محاسبه‌ای دارد و بخشی از مجموعه سلطنتی باقی مانده‌اند.

این تاج که کلاهی از مخمل بنفش و خز قاقم دارد، در سال ۱۹۳۷ برای ملکه الیزابت، همسر پادشاه جورج ششم، ساخته شد تا آن را در مراسم تاجگذاری همسرش در ۱۲ مه ۱۹۳۷ بر سر بگذارد.

روی بدنه پلاتینی این تاج، دو هزار و ۸۰۰ الماس کار شده است. روی نوار دور تاج، خوشه‌های الماسی وجود دارد که یکی‌درمیان به شکل صلیب و مستطیل درآمده‌اند و دور هر یک، ردیفی الماس با تراش مخروطی قرار دارد.

بعضی‌ها این افسانه عامیانه را باور دارند که کوه نور به دلیل ۷۵۰ سال سابقه قتل، جنون خودبزرگ‌بینی و خیانت، طلسم شده است.

طراح لباس‌های ملکه بریتانیا

ملکه الیزابت دوم در طول سال دست‌کم در ۳۰۰ مکان مختلف به مناسبت‌های متفاوت،‌حضور می‌یافت که برای تیم طراحی به معنای حجم بالای کار بود

طراح لباس‌های ملکه بریتانیا

هیچکس فکرش را نمی‌کرد که لباس باشکوهی که ملکه الیزابت ۲۶ ساله برای مراسم تاج‌گذاری‌اش در سال ۱۹۵۳ پوشید، در لباس مراسم تاج‌گذاری ملکه بریتانیا با درخشش و زرق و برق ابریشمی‌اش از سال ۱۹۵۳، هنوز هم می‌تواند چشم همگان را در سال ۲۰۲۲ به خود خیره کند.

این جادوی دستان هنرمند طراح بریتانیایی آن، نورمن هارتنل، است که با دقت هر چه تمام‌تر، کوشید تا لباسی طراحی کند که علاوه بر زیبایی، در خور هشتمین حاکم زن بعد از دوران قرون وسطی باشد، عظمت و اهمیت روز تاج‌گذاری را با خود داشته باشد، بر پیوند ملکه جوان با دنیای مدرن تاکید کند و از سرزمین‌هایی که قرار بود ملکه بر آن‌ها حکم‌رانی کند، نشانی در خود داشته باشد.

البته این طراح ۹ لباس مختلف برای تاج‌گذاری ملکه بریتانیا طراحی کرده بود تا او بتواند یکی را به سلیقه خود انتخاب کند. اولین طرح، ساده‌ترین آن‌ها بود و نهمین طرح، کاری پرجزئیات و بسیار پر زرق و برق. ملکه الیزابت هشتمین طرح را انتخاب کرد؛ لباس مجللی که با رزهای انگلیسی، خارهای اسکاتلندی، شبدر ایرلند شمالی، برگ افرای کانادا، اقاقیای استرالیا، و تره‌فرنگی‌های ولز تزیین شده بود: انگلستان با نقش گل رز تودور (نشانک سنتی انگلیس و مربوط به دودمان تودور) که با ابریشم صورتی روشن، مروارید، طلا، نقره و الماس به پیراهن گل‌دوزی شده بود.

اسکاتلند با نقش ابریشم ارغوانی کم‌رنگ از خارهای اسکاتلندی با ساقه‌ای به‌رنگ ابریشم سبز، ایرلند با نقش شبدرها در ابریشم سبز با دوخت نقره و الماس، و سرزمین ولز هم در نقشی گل‌دوزی‌شده از تره فرنگی روی ابریشم سفید و الماس با برگ‌های ابریشمی سبز روشن نشان داده می‌شد. برگ افرای کانادا نیز با ابریشم سبز گل‌دوزی شد و حاشیه زردوز گرفت، و اقاقیای استرالیا با شکوفه‌های زرد در شاخ‌وبرگ سبز ابریشم و نخ طلا نمودار شد. در کنار این‌ها، هندوستان هم با گل نیلوفر آبی و گلبرگ‌های الماس و مرواریددوزی‌شده نشان داده شد.

یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری ملکه الیزابت دوم را می‌توان مانتوهای زیر زانو، کلاه‌های هماهنگ و رنگ‌ شاد لباس‌های او دانست؛ ویژگی‌هایی جسورانه‌ که در طول زمان و با بالاتر رفتن سن، نه تنها کم‌رنگ‌تر نشده‌اند، که اکنون بیشتر هم مشهودند. همین ویژگی در انتخاب پارچه‌های رنگارنگ و نوع پوشش است که ملکه را در کنار اینکه طولانی‌ترین دوران حاکمیت بریتانیا در طول تاریخ را به نام خود کرده، به‌عنوان فردی خوش‌پوش و خوش‌سلیقه هم به مردم شناسانده است.

احتمالا این پرسش بسیاری از ما باشد که این لباس‌ها، کلاه‌ها و کیف‌های سلطنتی باشکوه را چه کسی برای ملکه بریتانیا طراحی می‌کند؟ همین‌طور پرسش‌های دیگری از قبیل اینکه چه کسی او را آرایش می‌کند؟ آیا خودش لباس‌هایش را می‌پوشد؟

چنانکه که می‌توان حدس زد، ملکه بریتانیا تاکنون از هنر طراحان مختلفی بهره‌مند شده است که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به نورمن هارتنل، استوارت پاروین و آنجلا کلی اشاره کرد.

نورمن هارتنل، طراح بریتانیایی مشهور خانواده سلطنتی، پیش از آنکه به طور رسمی طراح لباس ملکه الیزابت دوم شود، طراح مخصوص زنان خانواده سلطنتی بریتانیا و به‌ویژه ملکه الیزابت اول بود.

هارتنل در سال ۱۹۴۷ و زمانی که ملکه هنوز شاهدخت محسوب می‌شد، برای الیزابت دوم لباس عروس اطلسش را طراحی کرد و دوخت. پس از آن، او طراح منتخب شاهدخت آن زمان برای مناسبت‌های مختلف شد. هم او بود که در سال ۱۹۵۳، وقتی الیزابت دوم ۲۶ سال داشت، لباس ابریشمین تاجگذاری او را که یکی از مشهورترین، گرانبهاترین و باشکوه‌ترین لباس‌ها با جزئیات فراوان در دوخت و استفاده از سنگ‌های قیمتی مختلف بر آن بود، آماده کرد.

او ده‌ها سال طراح ثابت لباس‌های زنان خانواده سلطنتی و از جمله کسانی بود که تلاش زیادی کرد پوشش ملکه بریتانیا مطابق سن و شان او باشد؛ به‌ویژه در سال‌های دهه ۵۰ میلادی که بسیاری زنان به‌گونه‌ای لباس می‌پوشیدند که پیرتر جلوه کنند؛ بنابراین هارتنل با طراحی‌هایش کم‌کم در تغییر این رویه هم تاثیرگذار شد.

استوارت پاروین از سال ۲۰۰۰ یکی از طراحان لباس خانواده سلطنتی و ملکه بریتانیا بود و برای خدمات و حسن کار خود جوایز متعددی از او دریافت کرد. از آن‌جا که ملکه در این دوره به مرحله تازه‌ای از زندگی خود وارد شده و کم‌کم ظاهر مخصوص و ویژه خود را داشت، این طراح بریتانیایی می‌بایست در طراحی‌هایش، مسائل مختلفی را در نظر می‌گرفت: سن ملکه، جایگاه او، قد دامن لباس‌ها و همین‌طور رنگ پارچه‌ها که به‌شکل جالبی، به مرور زمان، شادتر و سرزنده‌تر می‌شدند.

البته ملکه الیزابت دوم که به‌تازگی هفتادمین سال تاجگذاری‌ خود را با مردم بریتانیا جشن گرفت، می‌داند که با وجود جثه کوچکش، می‌تواند با انتخاب رنگ‌های تندتر و بر سر گذاشتن کلاه‌های بزرگ‌تر، به‌راحتی در میان جمعیتی انبوه نیز دیده شود و قابل تشخیص باشد.

از دیگر طراحان مشهوری که ملکه بریتانیا سال‌های سال از طراحی‌های زیبای او برای پوشش خود استفاده کرد و از محبوب‌ترین طراحان لباس او محسوب می‌شد، آنجلا کلی است که کار خود را پیش از پاروین آغاز کرد و هنوز هم این شغل را دارد. او در طول ۲۴ سال گذشته، طراح و خیاط شخصی لباس‌های ملکه، دستیار و دوست او بود و حتی کتاب‌هایی هم با اجازه شخصی ملکه راجع به او نوشت که یکی از آن‌ها «آن روی سکه: ملکه، طراح و کمد لباس‌ها» است.

آنجلا کلی از جمله طراحانی است که همیشه در آماده‌سازی‌ها و حین طراحی لباس، انتخاب رنگ‌ها، پارچه و اجرای کار، از نظر مستقیم ملکه بهره برده است.

باید گفت پیش از همه‌گیری کرونا، ملکه الیزابت دوم در طول سال دست‌کم در ۳۰۰ مکان مختلف به مناسبت‌های متفاوت، حضور می‌یافت که برای تیم طراحی به معنای حجم بالای کار بود.

نکته‌ای که درباره آرایش ملکه بریتانیا می‌توان گفت آن است که بیشتر اوقات خود ملکه آرایشش را انجام می‌دهد؛ اما برای سخنرانی سال نو که یک بار در سال است و از تلویزیون پخش می‌شود، از هنر مریلین ویدس، آرایشگر حرفه‌ای بی‌بی‌سی، استفاده می‌کند.

کیف‌دستی‌های ملکه نیز که همیشه با لباس‌های او هماهنگ‌اند، از سال ۱۹۶۸ از نشان تجاری لوکس لانر تهیه می‌شوند. البته پیش از ملکه الیزابت دوم، ملکه الیزابت اول، مادر او، نیز کیف‌هایش را به لانر سفارش می‌داد.

کلاه‌های زیبا، بزرگ و چشمگیر ملکه را نیز ریچل ترور مورگان، طراح کلاه بریتانیایی، آماده می‌کند که در کارش بسیار حرفه‌ای و دقیق است و می‌داند برای تزیین کلاه کجا از گل و کجا از پر استفاده کند و بهترین رنگ‌ها و مجلل‌ترین جنس‌های موجود برای ملکه کدام‌هایند.

با دانستن اینکه ملکه برای لباس‌هایش چند تیم‌ طراحی مختلفی دارد و به‌عنوان یک ملکه برای امور روزمره از کمک خدمه بهره می‌گیرد، جای تعجب ندارد که برای پوشیدن لباس‌هایش نیز از یک تیم کمکی حداکثر ۱۲ نفره استفاده کند که هرکدام وظایفی دارند.

جشن‌های «هفتادسالگی سلطنت ملکه» از دوم ژوئن، روز تاج‌گذاری ملکه، آغاز شد و تا یکشنبه ادامه داشت.

نورمن هارتنل طرح نهم را برای تاج‌گذاری ملکه بریتانیا ترجیح می‌داد، اما با رعایت احتیاط، تصمیم گرفت نظرش را پیش خود نگه دارد. این طراح پیشرو و مشهور خانواده سلطنتی بریتانیا، علاوه بر این لباس تاج‌گذاری، طراح لباس عروسی ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۴۷ نیز بود.

رازهای کیف دستی ملکه

اینکه چه چیزهایی در این کیف محبوب نگه داشته می‌شود، در هاله‌ای از ابهام است

رازهای کیف دستی ملکه

یک کیف دستی کلاسیک سیاه‌رنگ، پای ثابت هر لباسی است که ملکه الیزابت به تن می‌کند و یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین وسائل جانبی او است. او به ندرت بدون یکی از این کیف‌ها دیده می‌شود و آن را همه جا چه فضاهای داخلی و چه فضای آزاد با خود حمل می‌کند.

کیف دستی ملکه که دسته‌ای در بالا دارد، ساخت لانر است؛ نشانی تجاری متعلق به یک شرکت بریتانیایی لوکس که در کار تولید کیف‌های دستی و محصولات چرمی کوچک است. به گزارش نشریه «تاون اند کانتری»، ظاهرا ملکه بیش از ۲۰۰ کیف لانر دارد و مدل‌های محبوب او «کیف چرم مشکی سلطنتی، مدل چرم سیاه انحصاری تراویاتا و یک مدل اختصاصی دیگر به نام سومین رسم است».

اما این که دقیقا چه چیزهایی در کیف دستی ملکه نگه داشته می‌شود، در هاله‌ای از ابهام است. به سختی می‌توان تصور کرد که ملکه هم نیاز داشته باشد کیف پول، دسته کلید و گوشی تلفن همراهش را با خود حمل کند؛ چه برسد به سایر چیزهایی که معمولا در کیف‌های دستی پیدا می‌شوند مثل پول خرد و بسته دستمال کاغذی.

اما این کیف دستی فقط بخشی از پوشاک و مد نیست. ما به رازهایی که کیف دستی ملکه با خود دارد، نگاهی نزدیکتر داشته‌ایم:

ملکه در کیفش چه چیزهایی می‌گذارد؟

یک نفر ممکن است واقعا از آنچه ملکه در کیف خود حمل می‌کند شگفت‌زده شود. به گفته فیل دمپیر، نویسنده کتاب «در کیف دستی ملکه چیست: و سایر رازهای سلطنتی»، ملکه همه جور چیزی در کیفش دارد؛ از جمله جایزه برای سگ‌ها.

آقای دمپیر در سال ۲۰۱۶ به مجله «هلو!» گفت که در کیف ملکه، «پاداشی کوچک برای کرگی‌های (نژاد سگ‌های ملکه) محبوبش، گهگاه جدولی که پیشخدمت از روزنامه جدا کرده برای سپری کردن زمان، چاقویی جیبی، دفترچه خاطرات و دوربینی کوچک» پیدا می‌شود.

او گفت که ملکه با این دوربین از «روسای جمهوری که به ملاقات او می‌آیند و سایر مهمان‌های ویژه خود عکس می‌گیرد»؛ این در حالی است که چاقوی جیبی، بیشتر «یادآور دورانی است که او به عنوان راهنمای دختران فعالیت می‌کرد».

در یک عکس هم که ملکه در حال بیرون آوردن عینک از کیفش است، نمایی نادر از داخل کیف دیده می‌شود. به گزارش منابع متعدد، در این کیف، قرص‌های نعنایی، یک خودنویس، «جعبه فلزی لوازم آرایش» که ظاهرا از طرف شاهزاده فیلیپ به او هدیه شده و همچنین «نشانه‌های خوش‌شانسی از جمله مجسمه‌های کوچک سگ و اسب، زین و شلاق اسب‌سواری برنجی … و تعدادی عکس‌های خانوادگی» هم وجود دارد.

سالی بدل اسمیت، زندگینامه‌نویس خاندان سلطنتی که نویسنده کتاب «ملکه الیزابت: بانوی پشت تاج و تخت» است، نیز ادعا کرده است که این کیف یک قلاب سیار دارد که می‌توان با استفاده از آن، کیف را زیر میز آویزان کرد و اقلام معمولی نظیر آینه و رژ لب هم در آن یافت می‌شود.

پیش‌تر دیده شده که ملکه در اماکن عمومی رژ لب خود را از کیفش درآورده و استفاده کرده است.

او همچنین گفت که ملکه همیشه اسکناسی پنج پوندی با خود دارد تا هنگام جمع‌آوری هدایای مالی برای کلیسا در یکشنبه‌ها، کمک کند. به گفته خانم اسمیت، ملکه گاهی کمک خود را به ۱۰ پوند افزایش می‌دهد که این بیشترین مقداری است که او اهدا خواهد کرد.

با این وجود ملکه چیزهایی ضروری مانند دستکش اضافه، سوزن و نخ و سنجاق قفلی با خود ندارد. به گفته خانم اسمیت، به جای ملکه، دستیاران خانم او این اقلام را برایش حمل می‌کنند.

کیف دستی ملکه را چه کسی طراحی می‌کند؟

بنا بر اعلام  وب‌سایت لانر، این شرکت از سال ۱۹۶۸ برای ملکه کیف دستی تهیه می‌کرده است که یعنی به خوبی می‌تواند اطلاعاتی درباره جزئیات آن‌ها داشته باشد. جرالد بودمر، مدیرعامل لانر، در سال ۲۰۱۸ گفت که ملکه الیزابت همیشه کیف دستی با خود دارد چون «بدون داشتن کیف دستی احساس نمی‌کند ترکیب پوشش او تمام و کمال است.»

آقای بودمر در همان مصاحبه افزوده است که این امر فراتر از تکمیل مجموعه پوشاک او است و ملکه درباره آنچه درباره کیفش دوست دارد یا ندارد، بسیار دقیق است. او گفت: «اگر ملکه از چیزی که برایش ساخته‌ایم خوشش نیاید، از آن استفاده نخواهد کرد. او دقیقا می‌داند چه می‌خواهد.»

علامت‌های مخفی کیف دستی ملکه 

بر اساس برخی گزارش‌ها، از کیف دستی ملکه برای ارسال پیام‌های مخفی به کارمندان ملکه هم استفاده می‌شود. به گزارش تلگراف، اگر ملکه کیف خود را هنگام شام روی میز قرار دهد کارمندان این پیام را دریافت می‌کنند که او می‌خواهد این مراسم ظرف پنج دقیقه آینده تمام شود.

اگر او کیفش را روی زمین بگذارد، یعنی از مکالمه‌ای که در جریان است لذت نمی‌برد و می‌خواهد یکی از دستیاران زن، او را از آن مخمصه نجات دهد.

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در طول دوران سلطنتش

جواهرات-سلطنتی-ملکه

در این مطلب زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت را معرفی می کنیم و مورد بررسی قرار می دهیم. سال 2022 هفتادمین و آخرین سال سلطنت یکی از با نفوذترین شخصیت های سیاسی جهان بود. ملکه الیزابت دیروز، در تاریخ 8 سپتامبر درگذشت. او را می توان اولین ملکه در تاریخ بریتانیای کبیر دانست که توانست به چنین مقام و منزلت ارزشمندی دست یابد و به این نقطه مهم از زندگی برسد. پدر ملکه الیزابت پادشاه جرج ششم حدود هفت دهه قبل از دنیا رفت و پس از او تاج و تخت سلطنت به ملکه الیزابت به ارث رسید و از آن تاریخ بود که سلطنت ملکه آغاز شد. چارلز سوم پسر ارشد او در حال حاضر به عنوان پادشاه انگلستان بر تخت سلطنت تکیه زده است.

برگزاری جشن های سلطنتی برای ملکه الیزابت دوم

جشن سلطنت ملکه از ۲ تا ۵ ژوئن برگزار می‌شود و در این جشن های بزرگ و باشکوه که با تعطیلات گسترده‌ای نیز همراه است مراسم مختلفی برگزار می‌شود. مهمانی های خیابانی و جشن های کوچک و بزرگی که همراه با برنامه‌های متنوع در انگلستان و دیگر نقاط جهان برگزار می‌شوند از جمله رویدادهای مهم این مراسم هستند. در طول این چند روز ملکه در رویدادهای رسمی شرکت می‌کرد. رویدادها و مراسم‌هایی مثل رژه گارد اسب سواران و یا مراسم شکرگذاری همزمان با این مراسم در کلیسای جامع سنت پل برگزار می‌شد. دیدن زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت یکی از مهم ترین بخش های این جشن ها به حساب می‌آمد.

ملکه به عنوان بانویی الهام بخش که همواره به مردم و سرزمین خدمت کرده است، در طول دوران حیاتش توانست علاوه بر مردم بریتانیا، توجه مردم دیگر نقاط دنیا را نیز به خود جلب کند. بسیاری او را به دلیل عشقی که به مردم و سلطنتش داشت، یکی از بهترین زنان عصر حاضر می دانستند.

به دلیل شهرت خاصی ملکه الیزابت در دنیا، در مراسم‌هایی که ملکه در آن ها حضور داشت همه نگاه‌ها و توجهات به سوی ملکه، سبک پوشش و لباس‌های او بود. لباس هایی که توسط آرایشگر قدیمی و طراح سلطنتی “آنجلا کلی” انتخاب شدند.

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در دیدارهایش

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت

بی شک استایل و لباس های زیبای ملکه بدون جواهرات و تاج های منحصر بفرد او کامل نخواهند بود. جواهراتی که از نسلی به نسل بعد منتقل می شوند و یا جواهراتی که به تازگی خریداری شده‌اند. در این بین زیورآلات و جواهراتی هستند که ملکه به وفور از آنها استفاده می کند و کمتر می‌توان او را بدون آنها در مجامع دید. جواهراتی مثل: گردنبند مروارید گوشواره های مرواریدی و سنجاق سینه های زیبای سلطنتی. این موارد جزو زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت محسوب می شدند.

تنوع جواهرات ملکه در رویدادهای رسمی

برای هر رویداد رسمی که ملکه در آن حضور داشت، هر بار یک گردنبند، یک دستبند و یک تاج را از خزانه سلطنتی بیرون می آوردند. این جواهرات زیبا و پر زرق و برق علاوه بر زیبایی حیرت انگیزی که داشت بخشی از استایل رسمی ملکه در مراسم و مجالس مختلف به شمار می رفت. یکی از خاص ترین و مهم ترین جواهرات ملکه الماس زیبایی است که مجله ووگ vogue آن را به تصویر کشید.

تصویر ملکه در مجله مد و استایل vogue

جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت

در آوریل ۲۰۲۲ مجله پرطرفدار ووگ (vogue) دو تصویر خاص را بر روی جلد مجلۀ خود چاپ کرد. تصویر چاپ شده اول تصویر پرتره ای از ملکه است که تاج زیبایی بر سر دارد و تصویر دوم آنیا تیلور جوی ، بازیگر جوان هالیوودی را با یک طرح از او نمایش می دهد.

در این مقاله ما قصد داریم مجموعه‌های باشکوهی از جواهرات ملکه را در هر دهه از ۷۰ سال دوران سلطنتش که مجله ووگ نیز در مقاله ای آن ها را به تصویر کشیده است به شما نشان بدهیم.

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در روز تاجگذاری

مجموعه جواهرات ملکه الیزابت
کالکشن جواهرات سلطنتی انگلستان

در این روز که یکی از به یاد ماندنی ترین روزهای سلطنت ملکه بود، از دو تاج در مراسم تاجگذاری استفاده شد. مسئولان تشریفات برای لحظه اجرای مراسم تاج گذاری از تاج طلای سَنت ادوارد استفاده کردند. ولی در ادامه تاج ملکه تغییر یافت و برای بقیه مراسم آن روز، از تاجی که در سال ۱۸۳۹ برای ملکه ویکتوریا طراحی شده بود استفاده کردند.

این تاج که با سنگ های قیمتی و زیبایی تزئین شده است، ابهت و شکوه خاصی را به ملکۀ جدید می‌بخشید. یاقوت کبود شاهزاده ادوارد، گوشواره های مروارید متعلق به ملکه الیزابت اول و تاج سنگینی که پر بود از زرق و برق سنگ های قیمتی و جواهرات کمیاب.

سخنان ملکه درباره تاج سلطنتی

خود ملکه در مراسم افتتاح پارلمان ایالتی در مورد این تاج گفت: “وقتی این تاج را بر سر می گذارید، هرگز نمی توانید برای نگاه کردن به متن سخنرانی سرتان را پایین بیاورید زیرا اگر وقتی که تاج روی سر شماست، سرتان را پایین بیاورید، بی تردید سنگینی آن گردنتان را خواهد شکست و یا قدرت بلند کردن دوباره سرتان را نخواهید داشت.” می توان گفت تاج های سلطنتی علیرغم زیبایی‌ خیره‌ کننده معایبی از این قبیل را نیز دارند. 

جواهراتی مثل گردنبند، گوشواره ها و همچنین تاجی که در آن روز ملکه از آنها استفاده کرد به عنوان زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت معروف شدند.

در سال ۱۸۵۰ ملکه ویکتوریا به اجبار تعدادی از جواهرات سلطنتی را به پسر عموی خود که پادشاه هانوفر بود بازگرداند. از مهمترین آنها گردنبند و گوشواره الماسی بود که ملکه شارلوت مادربزرگ ویکتوریا برای او به ارث گذاشت. در نبود این یادگار سلطنتی ارزشمند، ملکه ویکتوریا گوشواره و گردنبند جدیدی را با جواهراتی که از وسایل دیگر جدا کرده بود، ساخت. این جواهرات از وسایل بی استفاده ای مثل شمشیر متعلق به پادشاه جرج سوم جدا شدند.

زیباترین جواهرات ملکه الیزابت

حضور ملکه در اجرای رویال واریته سال ۱۹۶۷

تاج گره در سال ۱۹۱۳ میلادی با استفاده از جواهرات تاج عروسی ملکه مری برای او ساخته شد. ملکه مری شخصی بود که علاقه بسیار زیادی به جواهرات خانوادگی داشت. به همین دلیل ملکه دستور داد تا طرح تاج جدیدش را با الهام از یک تاج که متعلق به مادربزرگش پرنسس آگوستا بود برایش بسازند. این تاج در سال ۱۹۵۳ به ملکه جدید رسید. سالها بعد ملکه آن را در روز ازدواج پرنسس دایانا، شاهدخت ولز، به عنوان هدیه ازدواج به او داد. این تاج سلطنتی و خانوادگی اکنون متعلق به دوشس کمبریج است.

کمیته ای به نام پیشنهاد جشن زنان گردنبندی را به عنوان هدیه به ملکه داد که او در این مراسم آن را پوشید. این کمیته در صدد جمع‌آوری مبلغی برای ساخت مجسمه شاهزاده ادوارد بود. اما ملکه چند برابر آن مبلغ را به این انجمن اهدا کرد. به همین دلیل اعضای کمیته این گردنبند زیبا را برای قدردانی از این نیت ارزشمند، به ملکه هدیه دادند. 

گوشواره های ملکه نیز هدیه پادشاه ادوارد هفتم است. که آن را در سال ۱۸۶۳ به ملکه الکساندرا داد و بعد از او به ملکه الیزابت رسید.

دستبند الماسی هم که ملکه پوشید هدیه شاهزاده فیلیپ در روز ازدواجش بود. این دستبند زیبا و همچنین حلقه نامزدی که شاهزاده فیلیپ به ملکه داده بود را فیلیپ از الماس های تاج مادرش پرنسس آلیس طراحی کرده و ساخته بود. ملکه الیزابت این دستبند الماس را بیشتر از جواهرات دیگرش استفاده می کرد. 

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت 2

زیباترین جواهرات سلطنتی ملکه الیزابت در سفر به فنلاند

در طول انقلاب روسیه دوشس بزرگ، ماریا پاولونا همسر دوک ولادیمیر، مجبور به فرار از روسیه شد. او قبل از فرار جواهرات خود را در یک مکان مخفی در کاخ سلطنتی سنت پترزبورگ پنهان کرد. پس از آرام تر شدن اوضاع، دوشس ماریا سربازی را به طور مخفیانه و با لباس مبدل به قصر فرستاد. این سرباز به مکان مخفی جواهرات دوشس ماریا رفت و مجموعه جواهرات معروف را برای او پس گرفت.

یکی از این جواهرات تاجی بود که ولادیمیر برای دوشس بزرگ در سال ۱۸۷۰ ساخت. این تاج از حلقه های الماس به هم پیوسته و مروارید هایی که از آن آویزان شده بودند ساخته شده بود. بسیاری از جواهرات پس از مرگ دوشس توسط فرزندانش فروخته شدند و ملکه مری تاج ارزشمند و معروف ماریا را از فرزندانش خرید. ملکه دستور داد تا آن را تعمیر کردند و مقداری تغییر در آن به وجود آوردند. ملکه مری به جای مرواریدها از زمردهایی که از مادربزرگش پرنسس آگوستا برایش به ارث رسیده بود استفاده کرد. سرانجام ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۳ این تاج قدیمی را به ارث برد. او اکثر مواقع این تاج را به همراه گوشواره ها و دستبند الماسی که آراد برای پرنسس مری ساخت استفاده می کرد. 

یک سنجاق با طرح پاپیون به کفشهای ملکه وصل بود. این سنجاق هدیه عروسی ملکه مری در سال ۱۸۹۳ بود. سالها بعد ملکه مری این سنجاق را به عنوان هدیه عروسی به ملکه الیزابت داد.

جواهرات ملکه الیزابت

تاج معروف ملکه در مراسم خوش آمدگویی سفر سال ۱۹۸۶ به پرتغال

در این مراسم ملکه الیزابت مجموعه جواهرات خود به نام “کنت آمیتیست پرو” را پوشید. این مجموعه جواهرات را می توان قدیمی ترین جواهرات در کلکسیون ملکه دانست. این مجموعه از گوشواره، گردنبند، سه سنجاق سینه و یک جفت شانه تشکیل می شود که توسط ملکه ویکتوریا به دستور او ساخته شد. شاید ملکه الیزابت این جواهرات را به ندرت می‌پوشید اما از سنجاق های زیبای آن بیشتر از سایر جواهراتش استفاده می کند. تاجی هم که ملکه در این مراسم پوشید تاج مورد علاقه اوست که هدیه عروسی ملکه مری است.

طراحان این تاج، در آن از رشته های جداشدنی الماس استفاده کردند. در ابتدا این رشته ها با مروارید تزئین شده بود اما بعدها مرواریدها را برداشتند و از آنها برای ساخت تاج عاشقانه گره استفاده کردند. ملکه بارها و بارها این تاج را پوشید و احتمالاً این تاج آشناترین قطعه از جواهرات سلطنتی و تاج های ملکه برای مردم در سراسر جهان است.

مهمانی دولتی سال ۱۹۹۰ با مجموعه جواهرات سلطنتی

جواهرات خاندان سلطنتی انگلستان

جواهرات ملکه در این مراسم مثل گردنبند و گوشواره ها را پادشاه جرج ششم پدر ملکه الیزابت به عنوان هدیه عروسی به دخترش داده بود. ملکه الیزابت در سال ۱۹۴۷ یک تاج زیبا با نگینی از یاقوت کبود را در یک حراجی خریداری کرد. دستبند الماس ملکه با نگین یاقوت نیز در همان سال خریداری شد. سنجاق سینه زیبای ملکه در این مراسم را هم شاهزاده آلبرت در دوران قبل از ازدواج ملکه ویکتوریا به او هدیه داد. ملکه ویکتوریا از این سنجاق سینه یاقوت نشان در دفتر خاطراتش نیز یاد کرده است و این جواهر زیبا را به عنوان میراث سلطنت معرفی کرد و پس از او همه ملکه های سلطنتی این قطعه را پوشیدند.

مجموعه جواهرات زیبای ملکه الیزابت در سفر به مالت سال ۲۰۰۵ 

جواهرات کویین الیزابت

شاهزاده فیلیپ همسر ملکه در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ در نیروی دریایی سلطنتی در منطقه مارک حضور داشت بنابراین ملکه بارها برای دیدن همسرش در سالهای اول ازدواج به این منطقه سفر کرد لیدی پاملا دختر عموی شاهزاده فیلیپ در خاطراتش یادآوری می کند که ملکه زندگی عادی را دوست داشت و در مدت حضورش در برمه او میخواست مانند یک انسان عادی در شهرها قدم بزند و یا به خرید برود. و این منطقه جای بود که می توانست خواسته هایش را محقق کند.

ماجرای تاج و گردنبند یاقوت ملکه

شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۵۳ تاجی را برای ملکه ویکتوریا طراحی کرد. ملکه آن را هم به عنوان میراث تاج و تخت تعیین کرد. اصلی این تاج باید با عقیق ساخته می‌شد اما چون ملکه الکساندرا سنگ عقیق را نمادی از بدشانسی می دانست ترجیح داد تا از یاقوت به جای عقیق در تاج استفاده کنند. این تاج مورد علاقه ملکه مادر بود و به همین دلیل حتی بعد از انتقال قدرت نیز آن تاج را برای خود حفظ کرد.

گردنبند یاقوت ملکه با نام “گردنبند برینگ” معروف است. این گردنبند در سال ۱۹۶۴ از مجموعه برینگ خریداری شد. ملکه این مجموعه جواهرات را با گوشواره های زیبای یادگار ملکه مری ست می کرد. گوشواره هایی مزین به یاقوت و الماس. این گردنبند را پادشاه جرج پنجم در سال ۱۹۲۶ به عنوان هدیه تولد به ملکه مری داد.

میزبانی دیدار دولتی رسمی با جواهرات یاقوت نشان

بهترین جواهرات کوئین الیزابت

ملکه الیزابت در این مراسم تاجی که متعلق به سال ۱۹۷۳ بود را بر سر گذاشت. تاجی که گاراد آن را از یاقوت برمه ای برای ملکه ساخت. یاقوت های زیبایی که گاراد در ساخت این تاج از آن ها استفاده کرد را مردم برمه به عنوان هدیه در روز ازدواج ملکه به صورت یک گردنبند به او هدیه دادند.

این گردنبند ۹۶ قطعه یاقوت داشت. زیرا مردم برمه اعتقاد داشتند که ۹۶ بیماری ممکن است به انسان سرایت کند و این ۹۶ قطعه یاقوت را برای محافظت ملکه از این بیماری‌ها به او هدیه دادند.

تاجی که در این مراسم ملکه بر سر گذاشت نیز از یاقوت تشکیل شده بود. این تاج که با الهام گرفتن از گل رز ساخته شد به عنوان “تاج گل رز یاقوتی” نام گرفت که در آن الماس و یاقوت به هم متصل هستند. گردنبند و گوشواره هایی که از سنگ عقیق در آنها استفاده شد را ملکه الکساندرا بخاطر اعتقاداتی که داشت در سال ۱۹۰۲ تغییر داد و به جای عقیق ها یاقوت گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian