درس کد کراوات سفید چیست؟

ایلان ماسک با درس‌کد کراوات سفید در مراسم مت‌گالا ۲۰۲۲، عکس از: Noam Galai

آیا تاکنون به مراسمی دعوت شده‌اید که در دعوت‌نامه آن تأکید شده باشد مراسم به‌صورت کراوات سفید برگزار می‌شود؟ اصلا درس کد کراوات سفید چیست؟ در این مطلب می‌خواهیم درباره معیارهای لباس‌پوشیدن در مراسم کراوات سفید صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

رویداد کروات سفید چیست؟

در گذشته‌های نه‌چندان دور، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای لباس‌پوشیدن وجود داشت. معیارهایی که هرکسی حتما باید رعایت می‌کرد وگرنه با نگاه‌های تحقیرآمیز دیگران در مراسم روبه‌رو می‌شد. یکی از این رویدادها که ریشه‌های آن به دهه ۱۸۲۰ برمی‌گردد، رویداد کراوات سفید است. در رویداد کراوات سفید همه مردان باید پاپیون سفید می‌بستند و خانم‌ها لباس تمام‌قد می‌پوشیدند. البته جزئیات بیشتری هم داشت که در بخش بعد درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، رویداد کراوات سفید از رویداد کراوات سیاه رسمی‌تر است. در دنیای مدرن امروز، معیارهای لباس‌پوشیدن بسیار ساده‌تر شده‌اند و با اینکه هنوز هم رویدادهای کراوات سفید را داریم، بیشتر به جشن‌های خانواده‌های سلطنتی و ضیافت‌های بسیار مهم محدود شده‌اند. این در حالی است که در گذشته حتی افتتاحیه یک اپرا یا مراسم عروسی یکی از اعضای طبقات بالای جامعه، از نوع کراوات سفید بودند.

نکته مهم دیگری که درباره رویداد کراوات سفید وجود دارد این است که اگر دعوت‌نامه‌ای به دست‌تان رسید که در آن به‌وضوح اعلام شده بود مدعوین باید با لباس‌های کراوات سفید ظاهر شوند، باید به‌احترام میزبان آن را رعایت کنید. این رویداد بسیار رسمی است و اگر کدهای پوششی آن را رعایت نکنید، نوعی بی‌ادبی به میزبان تلقی خواهد شد.

درس کد کراوات سفید چیست؟

درس کد کراوات سفید چیست؟ - کد پوششی رویداد کراوات سفید
میشل و باراک اوباما با لباس‌های مناسب برای رویداد کراوات سفید

درس کد یا کد پوششی کراوات سفید معیارهایی را تعریف می‌کند که باید با پیروی از آنها لباس مناسب را انتخاب کنید. واضح‌ترین این معیارها این است که آقایان باید حتما پاپیون سفید ببندند و به‌هیچ‌وجه مجاز نیستند از کراوات سفید، کراوات مشکی یا حتی پاپیون مشکی استفاده کنند چه رسد به رنگ‌های دیگر. خانم‌ها هم حتما پیراهن بلند تمام‌قد تا نوک پا بپوشند. در ادامه با جزئیات همه این معیارها را بررسی می‌کنیم.

پاپیون؛ سفید و ترجیحا ساده

در رویداد کراوات سفید حتما باید پاپیون سفید ببندید و نباید رنگ دیگری در آن دیده شود. از سوی دیگر حتما باید پاپیون را خودتان با دست ببندید و از پاپیون‌های گره‌خورده آماده استفاده نکنید. البته دلیل خوبی برای این کار وجود دارد و آن این است که اگر پاپیون آماده استفاده کنید گیره آن از یقه پیراهن بیرون می‌زند. بااین‌حال دلیل اصلی آن این است که در گذشته بر این باور بودند هر آقای جنتلمنی باید بداند چطور پاپیون ببندد.

البته اگر شرایط شما طوری باشد که وقت کافی نداشته باشید و مجبور شوید از پاپیون آماده استفاده کنید، قابل‌قبول است؛ اما باید نگاه‌های معنادار سایر مهمانان را تحمل کنید!

کت؛ مشکی و دنباله‌دار

کت رویداد کراوات سفید نوعی کت دنباله‌دار است که جلوی آن کوتاه‌تر است و حتما باید مشکی باشد. برگردان یقه آن باید نوک‌تیز باشد. همچنین مجاز نیستید دکمه‌های آن را ببندید و باید به‌شکل جلو باز آن را بپوشید.

شلوار؛ فاق‌بلند و مشکی

شلوار شما باید فاق بلندی داشته باشد و بالای خط کمر بایستد. روی درز پهلوهای شلوار باید دو نوار دوخته شده باشد. اندازه آن باید کاملا قالب تن شما باشد؛ یعنی نه تنگ و نه گشاد. به‌طورکلی کت‌وشلوار رویداد کراوات سفید متناسب و برازنده است.

پیراهن؛ سفید و ساده

پیراهنی که زیر کت می‌پوشید باید مدل پیراهن مردانه با یقه فراک (یقه بالدار) باشد. این نوع یقه دو برگردان کوچک دارد که تا شده‌اند و پاپیون زیر آن قرار می‌گیرد. پیراهن مخصوص این رویداد باید از جنس پارچه‌ای سفید، محکم و آهاردار باشد. بنابراین از انتخاب پیراهن‌هایی با جنس پارچه براق مانند ساتن یا تافته خودداری کنید. از دیگر معیارهای مهم درباره پیراهن، سرآستین‌های آن است که حتما باید مچ‌دار باشد و آنها را با دکمه سردست فلزی، مروارید یا گل‌میخ ببندید. جلوی پیراهن می‌تواند ساده یا پیلی‌دار باشد.

جلیقه؛ سفید با یقه باز

یکی از اجزای ضروری لباس در رویداد کراوات سفید جلیقه است. جلیقه باید سفید باشد و یقه آن تا جایی برش بخورد که به‌خوبی پیراهن از زیر آن نمایان باشد. برش یقه نعل‌اسبی از رایج‌ترین مدل‌های یقه در جلیقه کراوات سفید است. یکی از نکات ظریفی که درباره جلیقه وجود دارد این است که باید تا اندازه‌ای کوتاه باشد که از پایین کت بیرون نزند. این کار باعث می‌شود تعادل زیبایی در کل کت‌وشلوار برقرار شود. بنابراین ارزشش را دارد که آن را رعایت کنید.

کفش؛ چرمی مشکی

معمولا عبارتی که برای توصیف کفش مخصوص رویداد کراوات سفید به کار می‌رود، «کفش اپرا» یا «کفش دادگاه» است. واقعیت این است که این عبارت‌ها کمی پیچیده به نظر می‌رسند. بنابراین بهترین کار این است که یک کفش چرمی مشکی آکسفورد یا هر کفش رسمی دیگری را انتخاب کنید و با بند یا ترجیحا روبان مشکی ببندید. یادتان نرود جوراب‌ها باید مشکی باشند.

اکسسوری‌ها؛ اجباری و اختیاری

تعدادی اکسسوری هست که در رویداد کراوات سفید به کار می‌روند. همه آنها در گذشته ضروری بودند؛ اما حالا برخی از آنها در عصر مدرن امروز اختیاری شده‌اند. اکسسوری‌هایی که در مراسم رویداد سفید استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

کلاه مردانه استوانه‌ای یا تاپ هت

امروزه واقعا کسی را نمی‌بینیم که چنین کلاهی روی سرش بگذارد. به همین دلیل اختیاری است. اگر بخواهید می‌توانید برای رویداد کراوات سفید یکی از آنها بخرید اما به این فکر کنید بعدا کجا می‌خواهید استفاده کنید؟ تازه مگر چندبار ممکن است به رویدادهای این‌چنینی دعوت شوید؟ ابتدا درباره‌اش فکر کنید بعد تصمیم بگیرید.

دستکش سفید

این مورد هم در گذشته جزو اکسسوری‌های ضروری بود؛ اما حالا اختیاری است. البته چون قیمت زیادی ندارد می‌توانید یک‌جفت از آن تهیه کنید.

عصا یا چوب‌دستی

عصای کوتاه از آن اکسسوری‌هایی است که واقعا جذابیت خاصی به مردان قدیم می‌داد و همه جنتلمن‌ها یک عصا با خود حمل می‌کردند. امروزه در عصر مدرن چه کسی از عصای کوتاه استفاده می‌کند؟ درهرصورت اگر خیلی پایبند به قوانین هستید می‌توانید نوع ساده آن را انتخاب کنید و در مراسم در دست نگه دارید.

ساعت شیک فلزی مردانه

ساعت یکی از جذاب‌ترین اکسسوری‌هایی است که یک آقای جنتلمن می‌تواند در رویداد کراوات سفید به دستش ببندد. بهتر است فلز ساعت را با دکمه سردست، گل‌میخ‌ها یا سایر فلزات لباستان هماهنگ کنید.

برخی از افراد مشهور با درس کد کراوات سفید

در این بخش برخی از افراد مشهور را با لباس‌های مراسم کراوات سفید معرفی و استایل آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. ویل اسمیت؛ شیک و کلاسیک

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
ویل اسمیت در رویداد کراوات سفید. عکس از: GQ

در این تصویر ویل اسمیت را در رویداد کراوات سفید می‌بینیم. او تمام نکات را رعایت کرده و البته بهتر بود یقه کتش شال نبود و از یقه با برگردان نوک‌تیز استفاده می‌کرد. بااین‌حال می‌توان آن را پذیرفتنی دانست. برش یقه جلیقه‌اش از نوع نعل‌اسبی است که به‌خوبی کمر را پوشش می‌دهد و پیراهن را هم به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. یقه پیراهن از نوع فراک است و به‌طورکلی استایل ویل اسمیت مرتب و برازنده است.

۲. ادریس البا؛ ظاهری شسته‌رفته و تمیز

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
عکس از: GQ

در این تصویر ادریس البا را با لباس‌های رویداد کراوات سفید می‌بینیم که با آنها عالی به نظر می‌رسد. همان‌طور که می‌بینید جلیقه او از نوع سنتی دو دکمه است، یقه‌ای صاف دارد که قبل از رسیدن به اولین دکمه زاویه‌ای تیز می‌سازد. پاپیون سفید زیبایی بسته است و برگردان یقه کتش نوک‌تیز و بزرگ است. گل‌یقه‌اش روی یقه کت مرتب و شیک است و یک ساعت اپل هم به دستش بسته است که ظاهرش را تکمیل می‌کند.

۳. بردلی کوپر؛ آراسته و جذاب

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
عکس از: GQ

آقای کوپر در این تصویر با موهای مرتب و ریش‌های کوتاه، بسیار آراسته به نظر می‌رسد. درس کد کراوات سفید را در استایلش رعایت کرده است و این را می‌توان به‌وضوح در کت‌وشلوار شیک و پیراهن سفیدش با یقه فراک دید. تداخل زاویه برگردان تیز جلیقه سفید با برش‌های پیراهن، جلوه‌ای رسمی و جذاب به آقای کوپر داده است.

۴. جیمز هارکنس؛ پوشاک سنتی با چاشنی مدرن

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
لباس هارکنس تاحدودی غیرمتعارف است. نیمه بالایی پوشش مخصوص رویداد کراوات سفید و نیمه پایینی کاملا مدرن. عکس از: GQ

آقای هارکنس از آن افرادی است که حسابی رویداد کراوات سفید سنتی را دگرگون کرده است. البته پیشنهاد می‌کنیم از این مدل لباس برای هیچ رویداد کراوات سفیدی ایده نگیرید؛ اما بررسی آن خالی از لطف نیست. نیمه بالایی لباس آقای هارکنس شامل همه معیارهای درس کد کراوات سفید سنتی است و پاپیون سفید، کت رسمی و جلیقه سفید را شامل می‌شود. یکی از قانون‌شکنی‌های او در این استایل این است که جلیقه‌اش از نظر فنی کمر را نپوشانده است. نیمه پایینی استایل او خلاقانه است و ربطی به کراوات سفید ندارد. دامن چین‌دار، کفش‌های مدل بروگ از چرم سفید و مشکی سوراخ‌دار با پاشنه بلند و جوراب‌هایش کاملا با درس کد رویداد کراوات سفید در تضاد هستند.

۵. تام هیدلستون؛ سادگی و برقراری تعادل در لباس

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
تنها قانون‌شکنی تام این است که جلیقه از زیر کتش بیرون زده است. البته لبه جلیقه با لبه کت کاملا هم‌راستا هستند و ترکیب زیبایی ایجاد کرده‌اند. عکس از: GQ

تام دوست‌داشتنی هم به‌خوبی می‌داند چطور باید درس کد کراوات سفید کلاسیک را رعایت کند. سادگی و تعادل در لباسش به‌خوبی مشخص است و معیارها را هم به‌خوبی رعایت کرده است. البته یک نکته کوچک وجود دارد؛ جلیقه از زیر کت مشخص است و اجازه نمی‌دهد پیراهن به‌خوبی خود را نشان دهد. هرچند ترسیم زاویه کت و جلیقه بسیار زیبا هستند، بازهم نوعی قانون‌شکنی به حساب می‌آید. به‌هرحال، اگر تام هیدلستون می‌تواند قوانین را زیر پا بگذارد، شما هم می‌توانید.

۶. فرد آستیر؛ بازیگر عصر طلایی هالیوود

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
عکس از: GQ

در آن دوران در هالیوود همه مردان می‌دانستند چطور خوب لباس بپوشند. باشکوه به نظر می‌رسیدند، جذاب بودند و کدهای پوشش رسمی را راحت رعایت می‌کردند بدون اینکه نگران مدرن‌بودن باشند. در تصویر فوق فرد آستیر را در فیلم «هرگز ثروتمند نمی‌شوی» مشاهده می‌کنید. او در این تصویر با متانت و جذابیت خاصی که لباس مشکی موج‌دار هم‌بازی‌اش ریتا هی‌ورث را تکمیل می‌کند، نشان می‌دهد که لباس‌های مناسب برای رویدادهای کراوات سفید می‌توانند برای سالن رقص هم لباس‌هایی مناسب و جذاب باشد.

۷. بندیکت کامبربچ؛ نمونه کامل و بی‌نقص درس کد کراوات سفید

درس کد کراوات سفید چیست؟ - برخی از افراد مشهور در رویداد کراوات سفید
بندیکت کامبربچ در کنار تام فورد در مراسم مت گالا ۲۰۱۴. عکس از: GQ

حالا می‌رسیم به مردی که سردبیر مشهور مجله مد ووگ، آنا وینتور، را وادار کرد استایلش را تحسین کند. بندیکت در مراسم مت گالا ۲۰۱۴، تنها کسی بود که تمام‌وکمال توانست درس کد رویداد کراوات سفید را رعایت کند. پاپیون سفید، دستکش‌های سفید، کت دنباله‌دار مشکی با دکمه‌های باز، شلواری با فاق بلند و گل‌یقه شیک و زیبای بندیکت نشان از درک بالای او در رعایت کدهای پوششی هر رویداد دارند. جلیقه سفیدش را ببینید که یقه آن تا جایی باز است که پیراهن سفید با یقه فراک او را به نمایش می‌گذارد. شلوارهایش دو نوار در پهلوها دارند و کفش‌های مشکی رسمی ظاهرش را تکمیل می‌کنند. نمای کلی کت‌وشلوارش متناسب و قالب تن است و در یک کلام، بندیکت کاملِ کامل است.

برای خانم‌ها درس کد کراوات سفید چیست؟

درس کد کراوات سفید چیست؟ - کد پوششی کراوات سفید برای خانم‌ها
لباسی شیک و تمام‌قد همراه با کیف کلاچ و جواهرات محدود که برای رویداد کراوات سفید مناسب است.

خانم‌ها معیارهای سفت‌وسختی برای جزئیات لباس‌هایشان در رویداد کراوات سفید ندارند. بااین‌حال، باید لباس مجلسی تمام‌قد تا نوک پا بپوشند و از جواهرات کم ولی لوکس و مجلل استفاده کنند. کیف کلاچ هم جزو ضروریات است. تاج و دستکش سفید اختیاری است و اگر دوست دارند می‌توانند شنل خز دور شانه‌هایشان قرار دهند. این مورد هم اجباری نیست. ترکیب کلی لباس آنها باید باوقار و شیک باشد.

در رویدادهای کراوات سفید به‌هیچ‌وجه نباید لباس‌های کوکتل که نیمه‌رسمی هستند یا لباس‌های دیگری که برای موقعیت‌های کژوال مناسب‌اند بپوشید. اگر نمی‌دانید چه لباسی مناسب است، همان لباس مجلسی بلند با پارچه‌ای شیک و ظریف کافی است.

درس کد مخصوص برای رویداد کراوات سفید برای خانم‌ها:

  • لباس بلند تا نوک پا؛
  • دستکش سفید یا تاج؛
  • موهای مرتب و آرایش‌شده؛
  • شنل خز (اختیاری)؛
  • کیف کلاچ.

در عروسی‌های کراوات سفید چه بپوشیم؟

اگر در کارت عروسی که برایتان آورده‌اند، نوشته‌اند رویداد به‌صورت کراوات سفید برگزار خواهد شد، باید آن را رعایت کنید. تنها تفاوت آن با رویدادهای دیگر این است که در عروسی کراوات سفید لزومی ندارد حتما از کت دنباله‌دار استفاده کنید و می‌توانید به‌جای آن تاکسیدو بپوشید. مگر اینکه به‌صراحت در کارت عروسی ذکر کرده باشند که باید با کت دنباله‌دار حضور پیدا کنید که به‌ندرت ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. درهرصورت اگر به قوانین پایبند بمانید از مراسم لذت خواهید برد و به میزبان هم احترام کامل خواهید گذاشت.

اگر خودتان عروس هستید یا خانمی متأهل هستید، می‌توانید دستکش سفید بپوشید و تاج بر سر بگذارید. هردو این گزینه‌ها اختیاری هستند.

رویدادهای کراوات سفید چه آدابی دارند؟

برخی قوانین در رویدادهای کراوات سفید جزو آداب مهم آن هستند و نمی‌توانید آنها را تغییر دهید:

  • لباس‌های شما باید متناسب باشند. کت‌وشلوار خیلی گشاد یا خیلی تنگ که انگار آنها را قرض کرده‌اید مناسب نیستند؛
  • در چنین رویدادهایی نباید کمربند ببندید. معمولا کمر شلوار باید بلند باشد و جلیقه روی آن را بپوشاند؛
  • آقایان نباید از گردنبند مشخص یا از دستبند استفاده کنند. تنها اکسسوری مناسب ساعت است؛
  • خانم‌ها نباید از لباس‌های کوتاه مینی یا میدی استفاده کنند؛ فقط می‌توانند لباس ماکسی بپوشند؛
  • خانم‌ها نباید از جواهرات و زیورآلات مصنوعی یا فانتزی استفاده کنند؛
  • آقایان باید پاپیون را با دست ببندند.

سخن پایانی

گاهی اوقات در برخی مراسم‌ها باید معیارهای مشخصی را در لباس‌پوشیدن رعایت کنید. برای مثال گاهی تم خاصی در یک جشن تولد یا جشن‌های دوستانه در نظر می‌گیرند و به همه اعلام می‌کنند که طبق آن تم لباس انتخاب کنند. هرچند رعایت تم هم نوعی احترام به میزبان محسوب می‌شود، اما آن‌قدر رسمی نیست که اگر نتوانستید رعایت کنید نگرانش باشید. رویداد کراوات سفید بسیار مهم است و اگر دوست ندارید، شرکت نکنید؛ ولی اگر رفتید حتما درس کد آن را رعایت کنید.

آیا تا حالا در رویدادی شرکت کرده‌اید که از نوع کراوات سفید یا کراوات سیاه باشد؟ به‌نظر شما این قوانین دست‌وپاگیرند یا جزو ضروریات آداب اجتماعی هستند؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian