دنیای مد و فشن در ۱۰ سال اخیر دچار تغییرات و تحولات زیادی شد و در واقع اتفاقات، رویدادها، انقلابهای خاصی را به خود دیده است. در این مطلب میخواهیم اتفاقاتی که در دههی اخیر دنیای مد و فشن روی داده است، از ترندها گرفته تا همکاری برندها با هم و دنیای سلبریتیها! پس با مجلهی اینترنتی سارابارا همراه شوید تا در این باره اطلاعات موردنظر خود را کسب کنید.
مرگ قیصر دنیای مد و فشن
یکی از اتفاقات بسیار دردناکی که در دنیای مد و فشن در ۱۰ سال اخیر افتاد، مرگ قیصر دنیای مد و فشن یعنی طراح معروف کارل لاگرفلد است. او یکی از کسانی بود که بر جهان مد سیطره داشت چرا که طرحهای او بسیار جسورانه بود و مدیریت برندهای لوکسی مانند شنل و فندی را بر عهده داشت. البته که اگر از آن دسته از افرادی باشید که مدام خبرهای مد و لباس را دنبال میکنند، شاید بدانید که خود کارل لاگرفلد هم برندی برای خود داشت که محصولات آن در نوع خودشان لوکس و جذاب بودند و سبک و سیاق خاص داشتند. اما قسمت ناراحتکنندهی ماجرا زمانی هست که کارل لاگرفلد از دنیای مد خداحافظی میکند و به ابدیت میپیوندد.
او در روز ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۹ فوت شد و با مرگش کل علاقمندان دنیای مد و فشن را عزادار کرد. او در طول ۸۵ سال زندگی خود تماما به دنیای مد و فشن خدمت کرد و اِلمانهای زیادی را به ما نشان داد و در واقع به طراحان لباس دنیا یاد داد که میتوانند با خلاقیت و ابتکار درونی خود تمام حسها و ایدههایشان را به روی کاغذ بکشند و به مرحلهی اجرا بگذارند. او طراحی بود که به دور از هر تکنولوژی، با مداد و مدادرنگی و ماژیک و کاغذ تمام طرحهایش را طراحی میکرد و با تمام وجود در این عرصه زحمت میکشید. فکر میکنم که یکی از بدترین اتفاقات و رویدادهای این دههی اخیر مرگ کارل بود. نظر شما چی هست؟
عوض شدن معیارها برای انتخاب مدل!
یکی از رویدادهای مثبت در دنیای مد و فشن ۱۰ سال اخیر، عوض شدن معیارهای زیبایی برای مدل شدن بود. خیلی از خانمها یا حتی آقایان، آرزوی مدل شدن را در ذهن خود میپرورانند و متاسفانه به خاطر استانداردهای نه چندان منطقی جهان، هر کسی برای مدل شدن و این شغل پذیرفته نمیشد.
اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. دیگر نیازی نیست وزنتان ۴۰ کیلو و قدتان بالای ۱۷۰ باشد تا بتوانید مدل خوبی شوید و رژیمهای سنگین و ترسناکی بگیرید تا همیشه بدنتان فیکس و ثابت بماند. در دنیای امروز شما چاق باشید یا لاغر، قد بلند یا کوتاه، با موی بلند یا کوتاه، با بینی بزرگ یا کوچک و هزار و یک ویژگی دیگر ،فرقی ندارد! شما میتوانید یک مدل جذاب باشید. حتی افرادی با وجود مشکلات ظاهری و بیماریهای پوستی هم میتوانند مدل شوند. تنها نکتهی مهمی که وجود دارد، این است که در هر شکل و ابعاد و اندازهای، خودتان را دوست داشته باشید و فراموش نکنید که شما زیبا به نظر میرسید، پس در پوست و وجود خودتان احساس راحتی داشته باشید.
تنوع استایلها و سبکها و تلفیق آن با ترندها
دنیای مد و فشن در ۱۰ سال اخیر، شاهد سبک و سیاقهای متفاوتی از طراحی و تولیدات برندهای بزرگ و لوکس بودهایم که هر کدام به نوعی خلاقیت خود را در ایجاد سبکی جدید، نشان میدادند. اما اگر کمی عمیقتر و دقیقتر به رانویها و کت واکها نگاه کنیم، متوجه میشویم که در ۱۰ سال اخیر، هر کسی ساز خود را زده و تنوع در سبک و استایل پوشش بسیار زیاد شده است. البته که با توجه به ترندهای سالانه، هر برندی محصولاتش را آپدیت میکند ولی در نوع و سبک خودش این کار را انجام میدهد. برای اینکه متوجه اصل قضیه شوید، میتوانم بگویم که اگر به فرض مثال ترند سال انیمال پرینت و پترنهای حیوانات باشد، هر برندی محصول خود را با توجه به سبک شخصیاش و همچنین در نظر گرفتن ترند نام برده شده، تولید و طراحی میکند.
بازگشت به ترندهای دهههای ۸۰،۹۰،۷۰،۵۰ و …
مثل اینکه دنیای مد و فشن یک عدد ماشین زمان اختراع کرده و هر از چندگاهی برمیگردد به دوران گذشته و در دهههای پیشین سیر و سفر میکند. در دنیای مد و فشن ۱۰ سال اخیر استایلها و سبک و سیاقهای متفاوتی میبینیم و هر برند لوکسی در این عرصه برای افراد و علاقمندان خودش، طراحی و تولید میکند و اما چرا میگوییم که دنیای مد و فشن به ترندهای گذشته رجوع میکند. اگر در رانویهای برندهای مختلف دقت کرده باشید، میبینید که هر سری اِلمانها و ترندهایی از دهههای ۵۰ ( مثلا سیلوئت دامنها یا فرم آستینها)، دههی ۸۰ میلادی ( رنگهای پاستلی و پافر جکتها و شلوارکهای یوگا)، دههی ۹۰ ( استایل پانک و متال)، در طراحیهای جدید به شکلی تازه به کار میرود. در نتیجهی آن سبک و سیاقی نو با بازگشت به ترندهای پیشین تولید میشود که رنگ و بوی نوستالژیکی دارد.
تاثیر بلاگرها و اینفلوئنسرها در دنیای مد و فشن
بلاگرها و اینفلوئنسرها را همه جای دنیای مجازی میتوانید ببینید. آنها محصولات مختلفی را میپوشند، مصرف میکنند، میخورند یا حتی به نوعی استفاده میکنند و افرادی که آنها را به صورت مجازی دنبال میکنند، کاملا تحت تاثیر آنها قرار میگیرند! چرا که اینفلوئنسرها به روش معمولی تبلیغات را انجام نمیدهند، بلکه آنها به روش خودشان و با سبکی لوکس و عامه پسند تبلیغات را انجام میدهند. همچنین در دنیای مد و فشن هم تاثیر بسیار زیادی دارند. در مد و فشن ۱۰ سال اخیر، این تاثیرات به شکلی خودش را نشان داده است که اگر برندی، محصولی را تولید کند، آنها را برای بسیاری از این اینفلوئنسرها میفرستد تا آن محصول معروف و مشهور شود و مردم تشویق شوند و آن را خریداری کنند. راه بسیار هوشمندانهای به نظر میآید مگر نه؟
شاید به یاد داشته باشید که کیف saddle bag dior vintage مدتی پیش توسط همین اینفلوئنسرها بٌلد و معروف شد در صورتی که این کیف خیلی وقت پیش هم طراحی و تولید شده بود ولی برند دیور با استفاده از قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرها، باری دیگر این کیف را در میان علاقمندان اکسسوری، محبوب ساخت.