امروزه در دنیای مد مانند بسیاری از شاخه های هنری دیگر شاهد ورود تکنیک های خلاقانه از طریق تکنولوژی را شاهد هستیم. و این امر سبب شده تا مختصات میان رشته ای صنعت مد و فشن مرزها را در هم شکند و طیف وسیعی از علاقه مندان به این حوزه را به خود جذب کند. در این مقاله مخصوصا درباره جدیدترین رشته درصنعت مد یعنی دیجیتال فشن و مد دیجیتال صحبت خواهیم کرد و خلاقیتی را که هنرمندان در این حوزه به دنیای مد و فشن وارد کرده اند را از نقطه نظرهای مختلف بررسی می کنیم.

دیجیتال فشن

دیجیتال فشن چیست؟

Digital Fashion نمایش بصری از یک لباس است که با استفده از فناوری های رایانه ای و نرم افزار به صورت سه بعدی ساخته می شود. مد دیجیتال همجنین تعامل بین فناوری دیجیتال و مد را برقرار می کند. امروزه فناوری های ارتباطات و اطلاعات هم در صنعت مد و فشن هم درتجربه مشتری ها با چشم انداز های عمیق ادغام شده است.

این تعاملات در سه سطح اصلی اتفاق افتاده است که عبارتند از:

  1. در جایی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای طراحی و تولید محصولات مد مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف سازمان های صرفا صنعتی که از فناوری های دیجیتال به صورت مستقیم استفاده می کنند. 2.
  2. ICT نوع فناوری که برای بازاریابی توزیع و فروش و خرید آنلاین به کار می رود. 
  3. . فناوری اطلاعات به وسیله فعالیت های تمام ذینفعان مربوط که به ایجاد دنیای مد نیز کمک می کنند.

دیجیتال فشن

طراحی، تولید و سازماندهی

در میان بسیاری ازتکنیک های موجود برای طراحان مد و مدل سازی می توان به چاپ دیجیتال پارچه اشاره کرد. چاپ دیحیتال فرآیندی است که چاپ ها به طور مستقیم بر روی پارچه های چاپگر اعمال می شود و این امر باعث کاهش 95 درصدی استفاده از آب، 75 درصدی استفاده از انرژی و به حداقل رساندن ضایعات نساجی می شود.

مزیت اصلی چاپ دیجیتال توانایی انجام اجرای بسیار کوچک هر طرح است. چاپ دیجیتال منسوجات احتمالا بزرگترین نوآوری مد قرم بیست و یکم است که توسط کریستینا بینکلی در وال استریت ژورنال اعلام شد. فناوری چاپ دیجیتال به طراحان این امکان را می دهد تا ضمن تقویت برند خود نوآوری های لازم را نیز داشه باشند.

صاحبین برندهایی مانند: Pucci، Prada وJil Sander از این فناوری برای ابداع ایده های خود استفاده می کنند.

دیجیتال فشن

دیجیتالی شدن صنعت مد

صنعت مد در حال تغییر در مقیاس بزرگ است که در نتیجه مستقیم رشد تکنولوژی و تاثیر آن بر رفتار مصرف کنندگانش می باشد. تحول دیجیتالی در عرصه مد وسیله ای است که از طریق آن می توان به برگزاری فشن شو ها محافظت از نام تجاری و محیط و شهرت طراحانش در یک محیط نا امن و پیچیده محافظت کرد. همچنین در دسترس بودن داده های بزرگ تجزیه و تحلیل می تواند توسط شرکت های مد، به طور استراتژیک مورد استفاده قرار بگیرد تا تجربه مشتری را متناسب با سلیقه طراح هماهنگ سازد.

در واقع آخرین چالش برای شرکت های مد این است که بتوانند تحولات دیجیتال، مانند دیجیتال فشن را در هر جنبه از فرهنگ سازمانی خود جا دهند. در صنعت مد از خرده فروشی های تخفیف جهانی گرفته تا مارک های لوکس انحصاری بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی را هدایت می کند. صنعت مد یکی از زمینه های چالش بر انگیز است که تحت تاثیر عدم اطمینان اقتصاد جهانی و روندهای متمایز و تغییرات صنعتی مسیری رو به جلو را طی می کند. رشد و توانمندی در استفاده از فناوری های دیجیتالی باعث شده است که شرکت ها بتوانند تعامل کرده و بر یکدیگر تاثیر بگذارند. چرا که آنان با آگاهی گزینش و مسوولیت با نحوه نگاهشان به جامعه و شرکت در شبکه های اجتماعی و درک مصرف کالاهایی که می خرند بسیار اهمیت می دهند.

دیجیتال فشن

خطرات دیجیتالی شدن

در دنیای افزایش پیجیدگی و نوسان، صاحبین برندها باید اهداف و عملیات برنامه رشد خود را با خطرات استراتژیکی که با آن روبرو هستند متعادل کنند.

عوامل مختلفی در ایجاد این محیط موثر هستند، مانند:

• تنظیم قوانین و مقررات ثابت سازمانی

• ارتباط رسانه ای اجتماعی

• افزایش عرضه و تقاضا

• جغرافیای گسترده تر

• خطر الزام بالا رفتن سرعت ارسال کالا

بنابراین؛ این امری ضروری است که شرکت ها سطح هوشیاری خود را افزایش دهند و این خود یکی از علل مهم پیدایش دیجیتال فشن است. مشتری مداری دیجیتال شامل فرایندهای پیشرفته دیجیتال، از قبیل تجزیه و تحلیل، پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم ها عامل بازازیابی دیجیتال، تجارت، فروش و خدمات رسانی، تجربه تعامل مشتری را از چند کانال فراهم می کند و در نهایت نرخ و درآمد ROI تبدیل را بهبود می بخشد.

دیجیتالیدیجیتال فشن

محرک های اصلی تحولات دیجیتال نکته اصلی، یافتن تعادل مناسب بین قرار دادن شرط بندی ها از جانب سرمایه گزاران و صاحبین برندها و تحریک برای حصول نتایج سریع با ایده های نوآورانه و ایجاد یک زمینه محکم برای ایجاد یک زمینه تحول دیجیتالی است. در هر حالت چالش اصلی به کارگیری قدرت داده ها، تجزیه و تحلیل ها مدیریت ریسک های برند و اعتبار، مدیریت ایجاد ارزش افزوده و پر کردن شکاف فناوری های دیجیتال نیست بلکه اینها همه باعث اجرای اصلی چالش نهایی دیجیتال برای شرکت های مد هستند. یک تغییر کامل در فرهنگ سازمانی که مصرف کننده را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

چگونگی کمک پلتفرم های دیجیتالی تامین پوشاک به واسطه مدل های تجاری جدید به تولید کنندگان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد

پلتفرم های دیجیتالی تأمین منابع برای تولید مد

ماکس گروس لوترمن (Max Grosse Lutermann)، بیانگذار پلتفرم maru.co درباره نحوه تغییر زنجیره سنتی تامین پوشاک با ما سخن می گوید.

نسل جدیدی از برندهای مد در حال تسخیر بازار هستند نسل جدیدی از برندها در دهه گذشته، روند تغییر فعالیت خرده فروشی های مد و چگونگی خرید مردم را کلید زده اند. برندهایی مانند Boohoo، Misguided، Everlane یا Lululemon در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، آمازون یا شاپ فای (Shopify) متولد شده اند.

این امر به آنها امکان می دهد تا مستقیماً با مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار نمایند و با حذف واسطه های عمده فروش یا توزیع کننده، محصولات خود را سریع تر و با قیمتی کمتر به دست مصرف کنندگان برسانند. این تسخیرکنندگان جدید عرصه مد بسیار سریع تر از خرده فروشانی هستند که گویا به خواب رفته اند؛ آنها با تولید سریع سبک های جدید به صورت مداوم (نه فقط به صورت فصلی) به تقاضای دائم التغییر نسل جدیدی از مصرف کنندگان پاسخ می دهند.

این برندها برای پایداری و شفافیت ارزش قائل هستند، و با باز کردن زنجیره های تامین خود و استفاده از مواد ارگانیک و بازیافتی مصرف کنندگان آگاه را به سمت خود می کشند. در دوره ای که خرده فروشان به خواب رفته همچنان به مدل های ثابت و قدیمی کسب و کار خود پایبند هستند؛ برندهای مصرف کننده دیجیتال بومی (DNVB)، برنده های رو به رشد جدید دسته بندی های مرتبط با فعالیت خود به شمار می آیند.

این برندها به زنجیره تامین انعطاف پذیر با حداقل سفارش پایین، زمان انتظار کوتاه و اتخاذ رویکردی تمام خدماتی در قبال تولید کنندگان، تامین منابع مواد اولیه، پرداخت طراحی و پشتیبانی فنی به منظور توسعه محصول نیاز دارند. زنجیره های تأمین سنتی مد حریف نیازهای در حال تغییر و سرعت خرده فروشی مدرن نمی شوند صنعت تامین کالای این شرکت ها طی دهه های گذشته تغییر چندانی نکرده و هنوز هم اولویت آنها تامین نیاز غول های فست فشن با مقادیر سفارش بالا، زمان انتظار طولانی و تمرکز بر تامین کالا با پایین ترین قیمت (فارغ از هزینه واقعی یک لباس) است.

با توجه به اینکه صدها هزار شرکت تولید پوشاک فقط در آسیا متمرکز هستند، اما صنعت جهانی تولید پوشاک در هر جایی یک شریک مناسب برای هر برندی دارد. با این حال یافتن کارخانه هایی که تولیدات آنها متناسب با خواسته ها و نیازهای یک برند باشند و برقراری ارتباط با آنها، کاری بس خسته کننده، زمان بر و پر هزینه است؛ خریداران معمولاً باید به کارخانه های احتمالی در سراسر جهان سفر کنند و قبل از یافتن یک همکار قابل اعتماد، چندین نوبت تامین منابع انجام دهند.

تولید کنندگانی که زیاد با فناوری ها آشنایی ندارند، غالباً در فضای آنلاین حضور پیدا نمی کنند؛ از این رو احتمال برقراری ارتباط و بازاریابی مستقیم با مشتریان خارج از کشور برای آنها بسیار کم است. آنها برای گرفتن سفارش باید به همکاران خارجی خود مانند دفاتر خرید و نمایندگی ها اعتماد کنند، در این صورت به ازای پیشبرد هر معامله ای و افزایش تجربه مشتری درخواست تخفیف نیز قابل توجه تر می شود.

با این حال واسطه ها نیز مانند این تولیدکنندگان به رویه های آنالوگ بیشتر اعتماد دارند و غالباً فقط اطلاعاتی که از تامین کنندگان یا برندها می گیرند را منعکس کرده و انتقال می دهند، و گاهی اوقات نیز حتی اصل اطلاعات را نیز منعکس نمی کنند؛ از این رو قیمتی که پیشنهاد می دهند اصلاً ملموس نیست و همین امر درخواست تخفیف توسط آنها را توجیه می کند. فعالیت های اجرایی و دستی مرتبط با مدیریت فرآیند و پیگیری هر سفارش با ابزارهای موجود بسیار حجیم و زیاد است و اصولاً در حجم بالای کار اصلاً جوابگو نیست.

نمایندگان تمایل دارند تا حاشیه سود بالایی را به قیمت خرید اضافه کنند و از تامین کنندگانی که قیمت را بالا می برند رشوه (باج سبیل) دریافت می کنند و یا از برندهایی که حجم سفارشات شان پایین است، سفارش دریافت نمی کنند، چرا که از نظر اقتصادی قابل توجیه نیست. ارتباط بین خریداران، کارخانه ها و نمایندگان در خلال زنجیره تامین پوشاک در قالب رویه های منسوخ و نامناسبی صورت می گیرد که طی دهه های گذشته پیشرفت چندانی نداشته اند.

زنجیره های تامین پوشاک غالباً بسیار پیچیده هستند و بازیگران بی شماری در آنها درگیرند؛ این زنجیره ها از طریق ایمیل و نرم افزارهای spreadsheet، WeChat، Whatsapp و تماس های تلفنی مدیریت می شوند. اطلاعات و فایل های مهم مانند مجموعه اصطلاحات فنی، نمودارهای اندازه گیری و غیره که مکرراً در طول فرآیندها تغییر می کنند در این کانال های ارتباطی پراکنده می شوند و همین امر منجر به سردرگمی، اشتباه و خطا می گردد.

در روند خرید و تهیه پوشاک، زمان نقشی حیاتی دارد؛ هر گونه خطا می تواند منجر به تاخیر در تولید و حمل و نقل شود که خود ضمن به بار آوردن هزینه های اضافی (مثلا هزینه های حمل و نقل هوایی) نهایتاً به خریداران و تولید کنندگان خسارت وارد می کند. در بازاری که از فشار قیمتی بسیار بالا رنج می برد، هزینه های اضافی بر حاشیه سود تولید کننده تاثیر منفی می گذارند؛ از این رو آنان برای افزایش درآمد خالص خود به روش های غیر قانونی متوسل می شوند.

متاسفانه این روش ها نیز کم نیستند؛ کاهش حقوق کارگران، ساخت کارخانه های غیر ایمن، استفاده از مواد خام و مواد شیمیایی بی کیفیت یا توسل به مقاطعه کاری در کارخانه های غیر مجاز تنها معدودی از این روش ها هستند. مطلب پیشنهادی عوامل مهم در حوزه بازارپردازی پوشاک پلتفرم های دیجیتالی تأمین منابع، تولید کنندگان و برندها را به هم نزدیک می کنند پلتفرم maru.co به منظور مقابله با این چالش ها و تسطیح زمین بازی برای تسخیر کنندگان جدید عرصه مد، یک سیستم عامل دیجیتال را برای کمک به روند تأمین منابع و تولید ساخته است. این پلتفرم برای تامین مستقیم نیازهای متغیر برندهای عمودی بومی دیجیتالی (DNVB) و برندهای از تولید به مصرف ایجاد گردیده است.

پلتفرم maru.co کل فرآیند خرید از مظنه قیمت تا تحویل کالا را با استفاده از سیستم جامع فناورانه زنجیره تامین خود به صورت دیجیتالی در می آورد. برندها و خرده فروشان می توانند به کارخانه های متصل به شبکه جهانی تولید که توسط پلتفرم تائید شده اند متصل گردند؛ مظنه قیمتی و تامین کنندگان احتمالی کالاهایی که می خواهند تولید کنند را مقایسه نمایند؛ ثبت سفارش کنند، و روندهای تولید و توسعه محصول را با استفاده از ابزارهای بصری مدیریت پروژه هدایت نمایند.

در پلتفرم maru.co، خریداران می توانند سریع تر محصولات را به مرحله تولید برسانند، به سردرگمی و دستپاچگی در روند تامین و تولید مد خاتمه دهند و شاهد ارتقاء شفافیت در زنجیره تامین خود باشند. تولید کنندگانی که با پلتفرم maru.co کار می کنند، توسط گروه تامین منابع پلتفرم دست چین می شوند و پس از گذراندن مراحل دقیق بررسی با پروفایل تامین کننده خود در پلتفرم ادغام می گردند.

این پلتفرم به آنها امکان می دهد تا کسب و کار خود را توسعه دهند، سریع تر ظرفیت خالی کارخانه ها را پر کرده و حاشیه سود تولید خود را افزایش دهند. مطلب پیشنهادی تقاضا برای لباس های مقاوم در برابر آتش با رشد ۶.۵٪ تا سال ۲۰۲۷ حضور آنلاین و افزایش آگاهی تامین کنندگانی که با پلتفرم maru.co کار می کنند، بازاریابی خود را بر روی حالت خودکار قرار می دهند و به صورت خودکار به برندهای مناسب متصل می شوند.

پلتفرم این امکان را به آنها می دهد تا به صورت آنلاین خود را معرفی کرده و اطلاعات جامعی درباره کارخانه شان ارائه دهند. این امر به آنها کمک می کند تا هزینه های جذب مشتری را کاهش داده و کیفیت ورودی های خود (در حوزه بازاریابی) را ارتقا دهند. درخواست پیشنهاد قیمت و مدارک مربوطه معمولاً تامین کنندگان درخواست های پیشنهاد قیمتی زیادی دریافت می کنند؛ اما فقط تعداد محدودی از آنها متناسب با مجموعه مناسبی از اولویت ها هستند؛ مثل سطح کیفیت، قیمت گذاری یا موضع گیری برند.

الگوریتم maru.co، داده های مزاحم را حذف می کند و فقط مدارک و درخواست های پیشنهاد قیمتی را ارسال می کند که حقیقتاً جالب توجه هستند و ارزش صرف وقت توسط تامین کننده را دارند. افزایش حاشیه سود نزدیک شدن خریداران و تولید کنندگان به یکدیگر و ساده سازی برقراری ارتباط در طول زنجیره تامین به این پلتفرم امکان می دهد تا مبالغ بیشتری را به شرکای تولیدی پرداخت کند.

آنها می توانند از این پول برای سرمایه گذاری در توسعه کسب و کار خود و یا ارتقاء قابلیت های تولیدیشان استفاده نمایند. ساده سازی ارتباطات همه پروژه های پلتفرم maru.co توسط یک متخصص باتجربه زنجیره تامین پشتیبانی می شوند. او کسی است که روند کار را هدایت می کند و در صورت سوء تفاهم یا داشتن انتظارات اشتباه از جانب هر یک از طرفین، سریعاً وارد روند گفتگوی آنها می شود.

ادغام آسان در روند فعلی کار برای اینکه هر تولید کننده ای بتواند از مزایای پلتفرم maru.co استفاده کند، این راه حل در جریان کار و در خلال ابزارهای ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد و کاملاً با آنها هماهنگ می گردد (مثل ایمیل، Whatsapp، Wechat و غیره).

یک مدل تجاری جدید برای تولید مد تولید کنندگان پوشاک باید برای ادامه رقابت در بلند مدت در مدل های تجاری و استراتژی های بلند مدت خود تجدید نظر کنند. تولید انبوه کالا برای چند برند بزرگ با ۱۶ تا ۱۸ ماه زمان انتظار یک مدل کسب و کار ناپایدار و رو به افول است که هر تامین کننده آینده نگر دیر یا زود به آن پی خواهد برد.

تولیدکنندگان باید به جای اینکه تلاش کنند به نمایندگان و شرکت های بازرگانی نزدیک شوند، باید به دنبال اتخاذ استراتژی هایی برای نزدیک شدن به خریداران و کسب تجربه مشتریان باشند. تولیدکنندگان موفق تمام عوامل و شرکاء زنجیره تامین که وجود آنها تاثیر خاصی روی محصول نهایی ندارد را حذف می نمایند و با بهره گیری از ابزارهای دیجیتال در روند کار روزمره هر گونه سردرگمی را از خود دور می کنند و ساده تر با شرکای خود ارتباط برقرار می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian