در تاریخ زندگی انسان از قدیم ارتباط عمیق بین احتیاجات او وحیوانات مختلف وجود داشت. پوست حیوانات نقش اساسی و مهمی در رفع بسیاری از این نیازها ایفا کرده و میکند . برای مثال از پوست زبر و سخت کرگدن سپر می ساختند تا در جنگها محافظ جانشان باشند چرم طبیعی از فرآورده های پوست حیوانات ‚ مواد غیر گیاهی و گیاهی طی مجموعه ای از اعمال فیزیکی و شیمیایی بدست می آید که این چرم طبیعی در برابر بسیاری از باکتریها ‚ عوامل فیزیکی و شرایط آب و هوایی مختلف ‚ نسبتا مقاوم است . ویژگی بسیار مهم چرم طبیعی عبور مقداری از جریان هواست .در صورتی که سایر مواد مصنوعی مانع نفوذ هوا می شوند . از قدیم تا به امروز در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد : از زین اسب گرفته تا انواع لباس ‚ کیف ‚ کفش ‚کلاه ‚ روکش مبل و تزﺌینات داخلی اتومبیل و غیره…. چرم طبیعی اصالت خود را از تاریخ گرفته است .

برای نگهداری از چرم لازم است اصولی را رعایت کنید که من در اینجا چند مورد از اصول نگهداری از چرم رو برایتان ذکر کردم:

1.چوب لباسی پهن:

اول از همه؛ بسته به اندازه چرمی که می خواهید نگهداری کنید، استفاده از چوب لباسی مناسب بسیار مهم است. به عنوان مثال، برای کاپشن های چرمی، از یک چوب لباسی پهن استفاده کنید که بتواند به خوبی از شانه های کت شما حمایت کند تا به سمت پایین نیفتد. اگر این اتفاق بیفتد، ژاکت شما ممکن است به سرعت در طول زمان بدشکل شود بسیار مهم است که تکه چرمی خود را به جای تا کردن آن مانند برخی افراد آویزان کنید، زیرا این روش تنها چین هایی را برای شما ایجاد می کند که در آینده نمی توانید آنها را از بین ببرید. از این رو، استفاده از یک چوب لباسی پهن بهترین گزینه است.

2.کاغذ بدون اسید :

مهم است که داخل کت یا لباس چرمی خود را با کاغذ بدون اسید پر کنید و سپس همه دکمه ها یا بسته های زیپ یا شاید هر دو را ببندید. همچنین می توانید همین کار را برای قسمت بیرونی محصول چرمی خود انجام دهید تا از انتقال مواد شیمیایی یا سایر عناصری که می توانند چرم را در حین نگهداری از بین ببرند، محافظت کنید.

3.جلوگیری از تابش مستقیم و طولانی نور خورشید:

مهمترین نکته در نگهداری چرم است. فرقی نمی‌کند که کالای چرمی شما یک لباس چرم باشد یا یک کیف زنانه مجلسی و یا یک کیف پول چرم مردانه، کفش، دستکش. شدیداً توصیه می‌شود که محصول چرمی خود را برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید. آفتاب چرم را خشک و آن را شکننده می‌کند. وقتی چرم شکننده شود به‌تدریج ترک می‌خورد و در آستانه پارگی و خراب شدن قرار می‌گیرد.

4.مراقبت از سطح چرم در تماس با وسایل نوک تیز و برنده:

درسته که چرم ماده بسیار مقاومی است اما باید مانند یک تکه پارچه ابریشم از سطح آن مراقبت کرد. یکی از روش‌های آسیب دیدن چرم خراشیده شدن سطح آن است. اگر چرم شما در اثر تماس با یک جسم نوک تیز آسیب ببینید یا برش بخورد دوباره قابل ترمیم نیست این یکی از اتفاقاتی است که اغلب برای کمربند چرم اصل مردانه می افتد؛ هرگز کمربندها را با اجسام نوگ تیز سوراخ نکنید.

5.نگهداری از وسایل چرمی در جای خشک و خنک:

باید بدانید که چرم علاوه بر این‌که نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد، باید در جایی نگهداری شود که هوای آن کاملاً خشک و خنک است.بنابراین در فصولی از سال که پالتوی چرم خود را نمی‌پوشید آن‌را در جایی قرار دهید که مطمئن باشید هوای آن خشک و خنک است.رویه چرمی که در هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد به شدت مستعد کپک زدن است و کپک یکی از اصلی‌ترین عوامل خرابی و از بین رفتن کیفیت چرم است.

6.حالت دهنده چرم:

اگر حس می‌کنید سطح کالای چرمی شما خشک و شکننده شده یا مدت زیادی است از یک وسیله چرمی استفاده نکرده‌اید،پس باید که سطح چرم خود را نرم کنید.چرب نگه داشتن سطح چرم کاری است که همیشه باید انجام دهید تا بتوانید سال‌های طولانی از یک کالای چرمی استفاده کنید. حتی اگر هیچ ماده خاصی برای نرم کردن سطح چرم در اختیار ندارید، می‌توانید با یک پنبه آغشته به روغن زیتون این کار را انجام دهید. البته باید از اصل بودن روغن زیتون مطمئن باشید. در عین حال فقط پنبه را کمی به روغن زیتون آغشته کنید، نه این‌که روغن از پنبه بچکد.وقتی کالای چرمی می‌خرید از فروشنده بخواهید در مورد شیوه نرم کردن سطح چرم به شما اطلاعات بدهد و بهترین روغن برای چرم را به شما معرفی کند.استفاده از یک نرم کننده چرمی خوب یکی دیگر از عناصر کلیدی برای نگهداری صحیح کت چرم شما است. نه تنها کیفیت چرم را حفظ می کند، بلکه رطوبت را نیز حفظ می کند که عامل بسیار خوبی برای رسیدن به این فرآیند است.

7.تمیز نگه داشتن چرم اصلی ترین نکته نگهداری از چرم طبیعی:

تمیز نگه داشتن چرم به این معنی نیست که باید آن را بشویید. اما لازم است که هفته‌ای دو بار کالای چرمی خود را با یک دستمال کاملاً نخی که کمی مرطوب است، پاک کنید. به این ترتیب آلودگی به عمق بافت چرم نفوذ نخواهد کرد. در غیر این صورت اگر چرم برای مدت طولانی آلوده بماند عمق آلودگی در آن زیاد شده و پاک کردن آن دشوار خواهد شد، ضمن آن که گرد و غباری که روی سطح چرم باقی باعث سایش و فرسودگی آن شده و از عمر آن می‌کاهد.

8.مراقبت از چرم با نکشیدن بیش از حد آن:

اغلب انواع چرم هاخاصیت کشسانی دارند. بخاطر همین اگر زیاد کشیده شوند به‌تدریج فرم اولیه خود را از دست میدهند و در اصطلاح به‌تدریج دفرم خواهند شد و همانطور که میدانید کالای چرمی که دفرم شده باشد دیگر به حالت اولیه و طبیعی خود باز نمی‌گردد. ضمن آن که این کشیدگی بیش از اندازه سبب از بین رفتن براقیت و جلای چرم می‌شود. اگر یک ساک چرمی بزرگ دارید که گاهی در سفرهای خود از آن استفاده می‌کنید، پس از اتمام سفر بلافاصله درون ساک را از لباس‌ها خالی کنید و تمام زیپ‌های آن را ببندید تا ساک چرمی در اثر فشار لباس‌ها تغییر شکل ندهد.

9.عدم قرار دادن کالای چرمی در کیسه پلاستیکی:

چرم برای این‌که مدت طولانی‌تری سالم بماند باید در معرض هوای آزاد باشد.پس باید این مورد را در اصول نگهداری از چرم به‌خاطر بسپارید و هرگز کیف چرم یا کفش‌هایی را که فعلاً نمی‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید را در کیسه پلاستیکی و داخل کمد قرار ندهید. و برای نگهداری چرم از ادم های متخصص راهنمایی بگیرید تا بتوانید چرم خودتان را سالم نگهدارید.

10.آرام خشک کردن سطح چرم خیس شده:

برای خشک کردن لباس های چرمی خودتان باید به اندازه کافی صبور و با دقت باشید. هرگز برای خشک کردن لباس های چرمی خود انها را روی رادیاتور یا بخاری خشک نکنید یا از اتو برای خشک کردن آن استفاده نکنید.چون خشک کردن سریع چرم سبب از بین رفتن چربی سطح آن می‌شود و بدون شک بافت چرم را شکننده کرده و به سطح آن آسیب وارد می‌کند.بنابراین بهترین روش برای خشک کردن چرم خیس شده این است که ابتدا سطح چرم را با یک حوله تمیز پاک کنید. سپس آن را در جایی نزدیک بخاری یا رادیاتور آویزان کنید یا در معرض نور ملایم خورشید و باد قرار دهید تا به‌تدریج خشک شود.یه نکته مهم این است که خشک شدن سریع چرم به هر روشی که صورت گیرد ساختار شیمیایی آن را تغییر داده و باعث شکننده شدن و ترک خوردن آن می‌شود.

11.واکس زدن روی چرم طبیعی

علاوه بر براق شدن یکی از مراحل مهم در نگهداری از چرم، واکس زدن است.برای این کار باید هر چند وقت روی آن را با انواع واکس چرم، با دقت واکس بزنید. برای این کار ابتدا روی چرم را با یک دستمال نخی بدون پرز و مرطوب کاملا ً پاک کنید تا گرد و غبار و خاک روی ان نباشد. سپس براش مخصوص واکس را برداشته و روی کفش، کیف یا پالتوی چرمی خود را با واکس همرنگ، واکس بزنید. دقت کنید که از خمیر واکس باید به میزان مطلوبی روی براش وجود داشته باشد. در غیر این صورت واکس روی چرم می‌ماسد. سپس با برس مخصوص روی چرم بکشید تا اضافات واکس از روی آن برداشته شود و سطح چرم دوباره صیقلی شود.

12.جلوگیری از رنگ گرفتن چرم‌های سفید و روشن

مهم‌ترین نکته در نحوه نگهداری چرم سفید یا رنگی این است که وقتی آن را همراه لباس رنگی می‌پوشید مراقب رنگ گرفتن آن باشید. چون بعضی از چرم ها که رنگ روشن هستند در اثر خیس شدن و تماس با پارچه‌های رنگی، رنگ آن پارچه را به خود می‌گیرند. پاک کردن لکه‌های رنگی از این دست کار دشوار و اغلب غیر ممکنی خواهد بود. پس اگر چرم سفید یا رنگ روشنی دارید مراقب جنس و رنگ لباس‌هایی که با آن‌ها می‌پوشید یا در کمد لباس در کنار این محصولات قرار می‌دهید، باشید.

13.نگهداری از چرم جیر در جای خشک و تاریک

چرم جیر یکی از چرم بسیار حساس است که نباید در معرض آب قرار بگیرید؛ بنابراین اگر کفش چرم جیر دارید ترجیحاً در روزهای بارانی از آن استفاده نکنید. همچنین چرم جیر نیز نباید در هوای بسیار خشک یا جای خیلی گرم باشد در غیر این صورت به‌تدریج دچار پوسیدگی خواهد شد.اگر خواستید کالایی از این جنس را برای مدتی کنار بگذارید، حتماً آن را داخل یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید که در معرض عبور جریان هوا نیز باشد.در نگهداری از چرم جیر این نکته خیلی مهم است که اگر محصول چرمی شما به هر دلیل خیس شد بهترین راه برای خشک‌کردن آن این است که داخل آن را از دستمال کاغذی یا روزنامه پر کنید. چون چرم جیر پس از خشک شدن کمی جمع شده و تغییر شکل می‌دهد.

14.استفاده از روش مطمئن برای پاک کردن لکه روی چرم

پاک کردن لکه از روی چرم بسته به این‌که لکی که روی چرم افتاده مربوط به چه ماده‌ای باشد، شیوه پاک کردن آن متفاوت خواهد بود. معمولاً بد قلق‌ترین لکه‌روی چرم ، لکه چربی است. برای پاک کردن لک چربی از روی چرم ابتدا با یک دستمال تمیز سطح چرم را از گرد و غبار پاک کنید. سپس به مقدار خیلی کمی روی محل لک آرد ذرت بپاشید. منتظر شوید که آرد ذرت لک چربی را تا جای ممکن به خود جذب کند. سپس روی قسمت لک شده براش مخصوص چرم بکشید. به این ترتیب به احتمال بسیار زیادی لک چربی از روی چرم پاک خواهد شد.البته تمیز کننده‌های مخصوصی برای پاک کردن لکه روی چرم وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های بزرگ یا چرم فروشی‌ها تهیه کنید.

علت محبوبیت لباس چرم در ایران

محبوبیت لباس چرم در ایران

تاریخچه پیدایش چرم در ایران و جهان

در واقع می توان گفت چرم قدمتی 5000 ساله دارد انسان های دوره ماقبل تاریخ و باستان دریافته بودند که می توان از پوست بدن حیوانات وحشی مانند گاومیش، گورخر، گوزن، زرافه، بز و گاو می توان وسایل روزمره و مورد نیاز را با دست بسازند و از خود در مقابل گرما، سرما و آسیب های محیطی محافظت کنند. پیدایش چرم، عصر سنگ، عصر برنز، عصر آهن و تمدن یونان و روم، مصر و ایران باستان را نیز در بر می گیرد. ایرانیان نیز از قدیمی ترین تولید کنندگان چرم در دنیا محسوب می شوند.از حدود 1500 سال قبل از میلاد برای تهیه لباس و کفش و جنگ افزار و از 5500 سال قبل از میلاد از چرم برای ساخت لباس و زره استفاده می شده است.

با آمدن کلماتی مانند ساغری، تیماج، کیمخت، انگشتیان و مشک در زبان پهلوی این نکته که صنعت چرم در ایران پیشینه ای تاریخی و طولانی داشته محرز می گردد که ایران و ایرانیان در تولید و پیشرفت صنعت چرم در جهان نیز سهم بسزایی داشته اند. گزارش های باستان شناسی از ورود چرم به هنر و زندگی مردم از زمان عباسی و اوج شکوفایی آن در دوره صفویان تیموری خبر می دهد. نشانه ها و وسایل به جامانده از آن زمان ماننند جلد کتاب، آستر کفش، جعبه، چاقو و غیره که در کارگاه های پوستین دوزی به دست ایرانیان ساخته می شده است.

تاریخچه لباس چرم در ایران و جهان

پیدایش چرم در جهان

در اروپا در دوره رنسانس و در کشورهای ایتالیا ، روم و فرانسه در زمان انقلاب صنعتی شاهد پیشرفت صنعت چرم هستیم. در این زمان ابداع اضافه کردن نمک کروم به دباغی کردن پوست موجب پیدایش تکنولوژی جدید در ساخت ابزار چرمی شد.

عصر روشنگری 1750-1900

با پیدایش و شروع تحولات فنی در کشورهای انگلیس، آمریکا و سرعت بالای تولید محصولات چرم و تاثیر سیاست بر روی آن روند تولید و توزیع آن دستخوش تغییرات و پیشرفت بسیاری شد. در آن زمان فرانسه کفش های شیک و گران چرم تولید می کرد، اسپانیا زره های خاص می دوخت و آمریکا کشورها ترغیب به خرید محصولات چرمی خود می نمود و کم کم واردات و صادرات این ماده به طور جدی آغاز شد.

چرم در دنیای مدرن 1900- امروز

امروزه از چرم در حجم بالا و صنایع مختلف استفاده می شود. چند روش برای تولید چرم وجود دارد که عبارتند از:

  • تولید گیاهی
  • تولید کروم
  • تولید آلدئید
  • تولید آلوم

امروزه تقریبا از تمامی این روش ها برای تولید محصولات مانند لباس و اکسسوری چرم کاربرد دارد و تقریبا تمامی افراد از نوجوان تا کهنسال از محصولات و کالای چرم مانند کلاه و دستکش و کیف و کفش گرفته تا کاپشن و بارانی  چرم که در بازار وجود دارد استفاده می کنند.

اکسسوری چرم

تاریخچه ورود چرم به دنیای مد و فشن

با شروع مدرنیته در اروپا و امریکا چرم به عنوان یک کالای گران قیمت و لوکس به شمار شناخته شد. در حالی که برای دوختن لباس نظامی ها در ارتش دوخته و استفاده می شد. اما به تدریج در دهه سال های 1960 به عنوان یک عامل تاثیرگذار وارد دنیای مد شد. به طوری که به عنوان یکی از لباس های ضروری در کمد لباس افراد راه پیدا کرد و کم کم ستارگان سینما مانند مارلون براندو”، جیمز دین “و استیو مک کوئین” شروع به پوشیدن کت های چرم در فیلم هایشان کردند.

در دهه 80 و 90 میلادی نیز ستارگان موسیقی و سینما به طور گسترده از لباس های چرم برای خوش استایلی استفاده می کردند و کم کم استفاده از چرم در سطح گسترده ای بین مردم رواج پیدا کرد و تبدیل به المان اصلی در دنیای فشن و مد تبدیل شد. تا اینکه امروز فرقی نمی کند که شما یک ستاره سینما یا موسیقی با یک مدلینگ معروف یا یک فرد عادی هستید. همیشه استفاده از لباس یا اکسسوری چرم ظاهر و استایل شما را خاص و منحصر به فرد می کند.

محبوبیت لباس چرم توسط سلبریتی ها

محبوبیت لباس چرم در ایران

به طور کلی می توان دلایل محبوبیت لباس چرم در ایران را اینگونه بیان کرد:

  • تاریخچه قدیمی و اصالت آن
  • استفاده از محصولات چرم به عنوان یک کالای لوکس
  • قیمت مناسب با توجه به مقدار ماندگاری و کیفیت مطلوب آن
  • وجو برندهای با کیفیت و صدر در ضد ایرانی و دسترسی آسان به آنها
  • استفاده از کالای چرم توسط سلبریتی ها و افراد مشهور

علت محبوبیت لباس چرم در ایران

معرفی مشهورترین برندهای چرم ایرانی

در ادامه می خواهیم چند برند معتبر و با کیفیت ایرانی را در زمینه تولید محصولات چرمی به شما معرفی کنیم این معرفی بدون نگاه جانبدارانه است و آوردن اسم برند در صدر لیست به معنی بهترین نیست و صرفا برای معرفی و در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید از محصولات چرم را به شما خواننده گرامی فروشگاه اینترنتی مدمن می باشد.

اولین کارخانه چرم سازی به طور رسمی و حرفه ای در تبریز و در سال 1308 ساخته و راه اندازی شد. بعد ها شهرهای اصفهان و تهران به این لیست اضافه شد. مهم ترین برند این چرم ها عبارتند از:

چرم مشهد

در سال 1375 تاسیس شد که از ابتدای شروع تولید خود اکنون در تولید البسه، انواع کیف و کفش، اکسسوری مردانه و زنانه و .. فعالیت می کند. هرچند قیمت کالاهای این برند نسبت به بازار گران تر است اما به حق نمی توان برای کیفیت کالاهای آن رقیبی قائل شد. نوین چرم نوین چرم نیز یکی از برندهای با کیفیت چرم ایرانی است که از سال 1370 در عرصه تولیدات محصولات چرم فعالیت می کند. در دومین سال فروش خود با تغییراتی که در عرصه سیاست فروش و تبلیغات خود طراحی کرد توانست هواداران زیادی را به خود جذب کند و کیفیت کالای خود را به مصرف کننده ایرانی اثبات نماید.

لباس چرم

نوین چرم

نوین چرم در دو سبک کلاسیک و اسپرت برای استایل های اداری، رسمی و مجلسی و از طرف دیگر برای طرفداران استایل اسپرت محصولا متنوعی به بازار عرضه کرده است. محصولات چرم نوین را از آنلاین شاپ ها و همچنین شعبات آن در سرتاسر ایران می توان تهیه کرد.

مارال چرم

برند مارال چرم به طور انحصاری از سال 1374 شروع به تولید و پخش محصولات چرم خود نموده است. کالاهای این بدند بسیار لوکس هستند و از لحاظ قیمت گرانتر از بقیه برندها می باشد. اما از لحاظ کالکشن در اول هر فصل می توانید تنوعی منحصر به فرد و دیدنی از محصولات مارال چرم را در شعبات این برند صد در صد ایرانی شاهد باشید.

مارال چرم

چرم درسا، چرم پاندورا، پاتن چرم، خورشید و چرم کهن نیز از دیگر برندهای باکیفیت ایرانی در بازار است که کالاهای لوکس و باکیفیتی را به طرفداران خود عرضه می کنند.

معرفی برندهای خارجی معروف و پرطرفدار

صنعت محصولات چرمی یک صنعت پراکنده است و بازیکنان برند آدیداس برای به دست آوردن بازار خود با برندهای دیگر رقابت می کنند. در صورتی که بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای چرم به تقاضای مردم به تولید کالای لوکس پاسخ می دهند.از طرف دیگر برندهایی وجود دارند که با توجه به نیاز مطلوب طبقه متوسط جامعه کلای خود را تولید و به بازار عرضه می کنند در این بین برندهای متخصص و با استراتژی هستند که بیش از نیمی از بازار جهان را یه دست گرفته و ایران نیز از این اتفاق مستثنی نیست.

لباس چرم برند هرمس

برند هرمس

از جمله این برندها می توان هرمس را که متعلق به کشور فرانسه است نام برد. که لوازم و کالای لوکس تولید می کند این شرکت که از سال 1837 تاسیس شد و شروع به کار کرد تا کنون 500 کارمند دارد و بیش از 300 بوتیک و شعبه در کشورهای سراسر دنیا دارد . از دیگر برندهای معتبر، مستقل و پرطرفدار دیگر در عرضه تولید کالای چرم خارجی می توان به برند کرینگ”، گروه پرادا”، LVMH”، نایک” و ریچمنت” اشاره کرد.

لباس چرم رنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian