مطالعات روان‌شناختی نشان داده‌اند که درک ما از هررنگ با رنگ دیگر تفاوت دارد. هررنگ پیامی متفاوت و منحصربه‌فرد به ما می‌دهد و بنابراین وقتی از رنگ خاصی در لباس‌هایمان استفاده می‌کنیم، تاحدودی برخی از ویژگی‌های شخصیتی‌مان را به نمایش می‌گذاریم. در این مطلب می‌خواهیم درباره روانشناسی رنگ زرد صحبت کنیم؛ روشن‌ترین رنگی که در طیف نور مرئی وجود دارد.

زرد در چرخ رنگ

روانشناسی رنگ زرد - زرد در چرخ رنگ

رنگ زرد یکی از سه رنگ اصلی است و روی چرخه رنگ بین نارنجی و سبز قرار می‌گیرد. کد هگزادسیمال (کد یک رنگ در صفخات وب) رنگ زرد #FFFF00 است. در سیستم RGB رنگ زرد از ۱۰۰٪ قرمز، ۱۰۰٪ سبز و ۰ درصد آبی ساخته شده است. در سیستم CMYK از ۰درصد فیروزه‌ای، ۰درصد سرخابی، ۱۰۰درصد زرد و ۰درصد مشکی ساخته می‌شود.

رنگ زرد نماد چیست؟

به‌طورکلی زرد با خورشید ارتباط دارد؛ بااین‌حال نماد احساسات متفاوتی است؛ بنابراین هم می‌تواند نماد چیزهای مثبت باشد و هم نماد چیزهای منفی. بیایید با هم آنها را مرور کنیم.

جوانب مثبت

رنگ زرد نماد خوش‌بینی، نشاط، شادی، انرژی، روشنگری و مثبت‌بودن است و می‌تواند امید و اشتیاق را به افراد القا کند. از سوی دیگر، نشانه عقل و منطق، خرد، تفکر تحلیلی و خلاقیت است.

جوانب منفی

از سوی دیگر، رنگ زرد نماد ترسو بودن، دوگانگی و خیانت هم هست. زرد مات یا ملایم حتی با بیماری، حسادت و احتیاط مرتبط است. به جز اینها زرد می‌تواند با انتقاد، داوری، تحلیل بیش‌ازحد، بی‌حوصلگی، خودپسندی، حقارت، کینه‌توزی، بزدلی، فریبکاری و بی‌عاطفگی ارتباط داشته باشد.

تاریخچه رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد - رنگ طلایی خدایان مصر باستان

زرد از اولین رنگ‌هایی است که در هنر از آن استفاده کرده‌اند و دلیل آن دردسترس‌بودن رنگدانه زرد اخرایی بوده است. مصریان باستان، مجسمه‌های خدایان خود را اگر از طلا ساخته نشده بودند، زردرنگ می‌کردند تا شبیه طلا باشند. زنان روبان‌های زرد رنگ را به نشانه امید برای بازگشت مردانشان از جنگ استفاده می‌کردند.

بااین‌حال، از قرن چهاردهم به بعد زرد به رنگ حسادت و خیانت تبدیل شد و در باور عامه، رنگی بود که نمی‌شد به آن اعتماد کرد. با اینکه زرد رنگ خورشید و طلا بود، بیشتر نمادی از ویژگی‌های شخصیتی منفی به شمار می‌رفت.

زرد در فرهنگ‌های مختلف

روانشناسی رنگ زرد - زرد در فرهنگ‌های مختلف

درست مانند هر رنگ دیگری، زرد هم در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد. در برخی فرهنگ‌ها زرد نشان‌دهنده صلح است؛ برای مثال در مصر به مردگان رنگ زرد می‌پوشاندند. در فرهنگ آسیایی علی‌الخصوص در ژاپن، رنگ زرد نشان‌دهنده شجاعت و ثروت است و در هند، نمادی از تجمل و اشرافیت است و بیشتر به تاجران اختصاص دارد.

رنگ زرد در چین با عنوان رنگ امپراتوری شناخته می‌شود و نمادی از خرد، خوشبختی و شکوه است. در اروپای غربی، رنگ زرد مفهومی کاملا منفی دارد. برای مثال، در آلمان رنگ زرد را با حسادت مرتبط می‌دانند و در فرانسه مفهوم خیانت را می‌رساند.

به‌طورکلی، فقط ۵ درصد از افراد سراسر جهان به رنگ زرد علاقه شدید دارند.

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد - روانشناسی رنگ زرد

همان‌طور که گفتیم رنگ زرد می‌تواند هم با ویژگی‌های منفی و هم با ویژگی‌های مثبت همراه باشد. این رنگ به‌عنوان روشن‌ترین رنگ طیف، طراوت‌بخش است و امید و نشاط به افراد هدیه می‌دهد.

رنگ زرد در تحریک تفکر عمیق و تشویق خلاقیت نقش دارد. بااین‌حال فراموش نکنید که اگر زیاد و طولانی‌مدت در معرض رنگ زرد قرار بگیرید، برای مثال خودتان زرد بپوشید و در و دیوار محیطی که در آن هستید هم زرد باشد، ممکن است احساس ناامیدی یا عصبانیت به شما دست بدهد. دلیلش این است که مقدار کمی رنگ زرد هم کار خود را انجام می‌دهد و برای داشتن اثر شادی‌بخش آن نیازی به زیاده‌روی نیست.

افرادی که عاشق رنگ زرد هستند، بیشتر از دیگران متفکر و عمل‌گرا هستند و کمتر رویاپردازی می‌کنند. این افراد تمایل دارند خودشان و دیگران را تحلیل و از آنها انتقاد کنند. به همین دلیل تاحدودی غیرعاطفی به نظر می‌رسند و ترجیح می‌دهند از نظر احساسی درگیر نشوند.

ویژگی‌های مثبت و منفی روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد - جوانب منفی و مثبت روانشناسی رنگ زرد

افرادی که لباس‌هایشان را بیشتر به‌رنگ زرد انتخاب می‌کنند، بااعتمادبه‌نفس، خوش‌بین، شوخ‌طبع و شاد هستند. آنها ارتباط خوبی با دیگران دارند و به‌راحتی می‌توانند با افراد دیگر دوست شوند. البته این افراد به‌جای شرکت در اجتماعات بزرگ، دایره کوچکی از دوستان نزدیک را ترجیح می‌دهند. بااین‌حال، بیشتر آنها کمال‌گرا هستند؛ یعنی هم از خودشان و هم از دیگران انتظارات بالایی دارند. اگر به هر دلیلی این انتظارات برآورده نشود، رفتاری انتقادگر و قضاوت‌کننده از خودشان نشان می‌دهند. به همین دلیل گاهی ممکن است با خود یا اطرافیانشان با خشونت رفتار کنند.

از سوی دیگر، این افراد استقلال زیادی در زندگی دارند. آنها برای برقراری تعادل عاطفی به خودشان تکیه می‌کنند و وقتی از نظر عاطفی تحت‌فشار قرار می‌گیرند، تمایل دارند احساسات آسیب‌دیده‌شان را به‌شکلی خصوصی مدیریت کنند.

آنها همیشه اضطراب دارند؛ زیرا مسئولیت همه‌چیز را بر عهده می‌گیرند و هرگز درخواست کمک نمی‌کنند؛ مگر آنکه دیگر چاره‌ای نداشته باشند. این افراد از تنهایی بدشان نمی‌آید و حتی مجردبودن را ترجیح می‌دهند؛ زیرا مجبورند برای انتخاب شریک‌زندگی هم به‌همان‌اندازه انتخاب دوستانشان وسواس به خرج دهند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که بیشتر لباس‌هایتان به‌رنگ زرد آفتابی است، مدام سیگنال‌هایی از شادی و خوشحالی به دیگران ارسال می‌کنید. فردی سرگرم‌کننده هستید که از خوشی‌های زندگی لذت می‌برید. حتی می‌توان گفت طبیعت بسیار گرمی دارید و به‌راحتی می‌توان به شما نزدیک شد.

اگر بیشتر لباس‌هایتان را از زرد لیمویی انتخاب می‌کنید، نظم و ترتیب را دوست دارید. اگر آن را با خاکستری بپوشید، فردی مطمئن به نظر می‌رسید که به دیگران می‌گوید می‌توانند روی شما حساب کنند.

اثرات رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد - اثرات مثبت و منفی زرد

رنگ زرد شیوه تفکر مثبت و نیز عشق به دانش را تقویت می‌کند. زرد رنگی کاملا کاربردی است، به‌جای رویاپردازی درباره زندگی ایدئال، افکار ما را به‌سمت یافتن راه‌حل مشکلات هدایت می‌کند و اثری عمل‌گرایانه دارد. مخصوصا زمانی که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار داریم، رنگ زرد به تصمیم‌گیری سریع کمک می‌کند.

ازآنجاکه زرد برپایه منطق است، در موقعیت‌های پیچیده احساسات را کنار می‌زند، افکار را سازمان‌دهی می‌کند و به‌سرعت بین گزینه‌های مختلف انتخاب می‌کند. وقتی زرد می‌پوشیم مغزمان سروتونین بیشتری آزاد می‌کند و به همین دلیل می‌تواند اثر شادی‌بخش و مثبت‌اندیشی به ما القا کند.

برخی از اثرات مثبت رنگ زرد عبارتند از:

  • افزایش فعالیت ذهنی؛
  • افزایش آگاهی؛
  • بالابردن سطح انرژی.

بااین‌حال، رنگ زرد اثر روانی منفی هم دارد. برای مثال، استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد می‌تواند باعث پرخاشگری و تحریک‌پذیری شود و خودخواهی را در افراد افزایش دهد. حتی ممکن است این افراد بیش‌ازحد قضاوت‌کننده و کینه‌توز شوند و حس همدلی را از دست بدهند.

برخی از اثرات منفی رنگ زرد عبارتند از:

  • افزایش تحریک‌پذیری؛
  • ایجاد حس خشم؛
  • ایجاد پرخاشگری؛
  • تشدید حس آشفتگی.

انواع رنگ زرد

رنگ زرد انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به زرد قناری، زرد گل نرگس، زرد لیمویی، زرد اخرایی، زرد طلایی، زرد زعفرانی، کرم و خردلی اشاره کرد. هریک از انواع رنگ زرد در دسته‌بندی خاصی قرار می‌گیرند که شامل زرد خالص، زرد روشن، زرد تیره و تناژ زرد هستند. در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

زرد خالص؛ سیرترین شکل ممکن برای رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد - زرد خالص

مانند همه رنگ‌های خالص دیگر، زرد خالص هم رنگی است که با هیچ رنگ دیگری مخلوط نشده است و خالص‌ترین و سیرترین شکل ممکن این رنگ است. رنگ زرد قناری، نمونه‌ای از زرد خالص است.

افرادی که لباس‌هایشان را از زرد خالص انتخاب می‌کنند، پر از امید، طراوت و سرزندگی هستند. این رنگ توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر بیشتر لباس‌هایتان از رنگ زرد خالص است، به چشم دیگران، فردی پرانرژی و فوق‌العاده سرگرم‌کننده هستید. البته این امکان وجود دارد که زیاد شما را جدی نگیرند؛ بنابراین در مصاحبه‌های کاری یا موقعیت‌های رسمی بر علاقه‌ای که به این رنگ دارید غلبه کنید و به رنگ دیگری فکر کنید.

نمونه‌ای از لباس به رنگ زرد خالص:

روانشناسی رنگ زرد - زرد خالص

زرد روشن؛ ترکیبی از زرد و سفید

روانشناسی رنگ زرد - زرد روشن

رنگ زرد روشن از ترکیب زرد و سفید با نسبت‌های مختلف به دست می‌آید. این زرد کمی رنگ‌پریده است و مانند زرد خالص چشمگیر نیست؛ بنابراین نمی‌تواند توجه دیگران را زیاد به خود جلب کند. کرم یک نمونه از رنگ زرد روشن است.

رنگ زرد روشن می‌تواند افراد را جوان‌تر و سرحال‌تر نشان دهد. افرادی که بیشتر از دیگران زرد روشن می‌پوشند، فکری باز دارند و شاد و خلاق‌اند.

اگر زرد روشن می‌پوشید، این رنگ ممکن است شما را طوری جلوه دهد که انگار سرشار از ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای هستید؛ اما می‌تواند شما را فردی با اعتمادبه‌نفس پایین هم نشان دهد که نیاز دارید مدام به شما اطمینان خاطر بدهند. بنابراین بازهم در موقعیت‌های مهم مانند مصاحبه‌های کاری یا ارائه در کنفرانس از پوشیدن آن خودداری کنید.

نمونه‌ای از لباس به رنگ زرد روشن:

روانشناسی رنگ زرد - رنگ زرد روشن

زرد تیره؛ ترکیب زرد با سیاه

روانشناسی رنگ زرد - زرد تیره

زرد تیره حاصل ترکیب زرد با سیاه است. رنگ شیر (سلطان جنگل) و عسل دو نمونه بارز از زرد تیره است.

این رنگ ازنظر جلب‌کردن توجه دیگران و چشم‌گیربودن جایی بین زرد خالص و زرد روشن قرار می‌گیرد؛ یعنی بیشتر از زرد روشن توجه دیگران را جلب می‌کند ولی نه به‌اندازه زرد خالص. به‌طورکلی زرد تیره کیفیت مردانه‌تری دارد، درحالی‌که زرد روشن را بیشتر زنانه می‌دانند.

این رنگ کمی کسل‌کننده است و می‌تواند نشانه افسردگی، احساس کم‌ارزشی و کمبود عشق در افراد باشد. افرادی که بیشتر از دیگران زرد تیره می‌پوشند، ممکن است همیشه بدبین به نظر برسند؛ طوری‌که انگار از زمین و زمان شکایت دارند.

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر پارچه لباسی که به‌رنگ زرد تیره است، درخشندگی زیادی داشته باشد، ممکن است بتوان آن را طلایی در نظر گرفت. در این صورت رنگ زرد تیره از جنب‌وجوش بیشتری برخوردار است. به همین دلیل اگر این رنگ را خیلی دوست دارید، ممکن است فعال و پرانرژی به نظر بیایید. البته طلایی جنبه منفی هم دارد؛ ممکن است شما را فردی مغرور یا حسود نشان دهد.

ازنظر جدی‌بودن، زرد تیره ممکن است ظاهری جدی به شما ببخشد، حداقل نسبت‌به دو گزینه قبلی جدی‌تر است. بااین‌حال به‌ندرت کسی در موقعیت‌های جدی لباسی به‌رنگ زرد تیره انتخاب می‌کند.

نمونه‌ای از لباس به رنگ زرد تیره:

روانشناسی رنگ زرد - زرد تیره

تناژ زرد؛ ترکیب زرد با خاکستری

روانشناسی رنگ زرد - زرد خاکستری یا تناژ زرد

برای ایجاد تناژ زرد باید زرد را با خاکستری مخلوط کرد. افرادی که بیشتر لباس‌هایشان به‌رنگ زرد خاکستری است، روانشناسی شخصیتشان ترکیبی از روانشناسی رنگ زرد و روانشناسی رنگ خاکستری خواهد بود.

این رنگ کمترین حس جنب‌وجوش و شادی را القا می‌کند؛ اما این بدان معنا نیست که جذابیتی ندارد. اتفاقا پوشیدن لباس‌هایی به‌رنگ زرد خنثا خیلی راحت‌تر از زرد خالص است، چون زیاد توجه دیگران را جلب نمی‌کنند و فرد را در کانون جمع قرار نمی‌دهند. بنابراین اگر دوست دارید زرد بپوشید ولی دوست ندارید زیاد جلب‌توجه کنید، تناژ زرد برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

افرادی که بیشتر لباس‌هایشان به‌رنگ زرد خنثاست، عمل‌گرا، باثبات، بی‌تفاوت و کنترل‌کننده هستند و به همین دلیل، شاید بتوان گفت این رنگ تاحدودی نسبت‌به هر سه مورد قبلی برای موقعیت‌های جدی مناسب‌تر است. بااین‌حال این نکته را فراموش نکنید که به‌طورکلی لباس‌های طیف رنگ زرد، برای موقعیت‌های رسمی و جدی مناسب نیستند.

نمونه‌ای از لباس به رنگ تناژ زرد:

روانشناسی رنگ زرد - تناژ زرد

جمع‌بندی

هر رنگ روانشناسی خاص خودش را دارد و افرادی که در کمد لباس‌هایشان از یک رنگ خاص بیشتر استفاده می‌کنند، جنبه‌های روانشناسی همان رنگ را بیشتر به نمایش می‌گذارند.

در این مطلب درباره روانشناسی رنگ زرد صحبت کردیم. افرادی که اغلب رنگ زرد می‌پوشند، معمولا افرادی فعال هستند و تمایل دارند درباره هرچیزی از خودشان خلاقیت نشان دهند. البته ممکن است در این افراد برخی از ویژگی‌های منفی مرتبط با رنگ زرد هم ازجمله حسادت، خودخواهی، بزدلی و فقدان همدلی پررنگ‌تر باشد.

به کمد لباستان نگاه کنید. اگر بیشترین رنگی که در لباس‌هایتان می‌بینید زرد است، لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بگویید بیشتر کدام زرد را ترجیح می‌دهید و تا چه حد ویژگی‌هایی که برشمردیم در شما صدق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian