اکسسوری و تغییر تحول در دهه ۸۰

دهه ۸۰ اوج موسیقی راک بود، این سبک از موسیقی در این دهه تبدیل به یک سبک زندگی و یک خرده فرهنگ شد که طرفداران زیادی پیدا کرد. به طوری که در پوشش زنان و مردان تغییرات زیادی رخ داد.
سبک راک بیشتر اعتراضات سیاسی را به همراه داشت؛ به همین خاطر آیتم‌های استایل آن‌ها به صورت مفهومی نمایان‌گر همین پیام بود. از اکسسوری‌های که با این سبک ترند شد، می‌توانیم به هدبند‌ها و نقاب‌های چرمی، دستکش‌های موتوری و بوت‌های چرمی حتی در تابستان اشاره کرد.

دیگر اکسسوری‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها، استفاده‌ی هم‌زمان چند انگشتر بزرگ نقره به همراه سنگ یا به اشکال مفهومی و انداختن چند گردن‌بند بود. این اکسسوری‌ها از ترندهای دهه‌ی ۸۰ به حساب می‌آیند.

اکسسوری‌های استایل راک

در تاریخ مد و فشن تمایل به تجمل گرایی و لوکس بودن جزء جدانشدنی محسوب می‌شود و تقریبا در همه‌ی دهه‌ها تکرار شده است. برندهای فشن در دهه‌ی ۸۰ بیشتر روند طراحی‌های خود را بر اساس قشر زنان موفق و مستقل پیش می‌بردند و کمتر سلیقه‌‌ی جوانان را در نظر می‌گرفتند.

این دهه اوج پیشرفت و استقلال زنان بود، به همین خاطر اکسسوری‌هایی که نماین‌گر قدرت آن‌ها باشد، را طراحی می‌کردند. کفش‌های پامپ (پاشنه بلند) و پاشنه مربعی برای راحتی زنان شاغل از ترندهای کفش این دهه بود. از زنان تاثیر گذار دهه‌ی ۸۰ می‌توان به مارگارت تاچر نخستین نخست وزیر زن تاریخ بریتانیا، معروف به زن آهنین و مدونا از سلبریتی‌های هالیوودی اشاره کرد.

برخلاف دهه‌ی ۷۰ و استایل دیسکو که پر از رنگ بود،  در این دهه رنگ‌ها به سمت بژ، قهوه ای، طلایی وخامه ای می رفت و رنگ‌ها به سبک مینیمالیستی نزدیک‌تر شد. اکسسوری‌ها ظریف و درخشان همانند ساعت مچی با بندهای ظریف، گردنبند‌ها و گوشواره‌هایی از سنگ الماس، کمربندهای باریک و دستکش‌های توری کوتاه و بلند در میان ترندهای اکسسوری دهه‌ی ۸۰ محبوبیت خاصی داشت.

 کیف LADY DIOR را به عنوان ترند کیف دهه‌ی‌۸۰ می‌توان معرفی کرد، ملکه دایانا با به دست گرفتن این کیف در این دهه بر محبوبیت این کیف افزود. کریستین دیور با ایده از صندلی‌های یکی از فشن شوهای برندش، این طراحی را کرد. کیف لیدی دیور به صورت دست ساز از تکه‌های چرم شروع به تولید شد، هدف کریستین دیور نشان دادن زیبایی اکسسوری‌های دست ساز بود.

ترندهای اکسسوری در دهه‌ 80
کیف محبوب لیدی دیور

اکسسوری و تغییر تحول در دهه ۹۰

اوایل دهه ۹۰ محبوبیت موسیقی رپ و هیپ هاپ که از قشر رنگین پوستان آمریکا بودند به نشانه‌ی اعتراض به نژادپرستی، از تاثیر گذارترین‌های مد و فشن این دهه شدند. شاید این سبک به قدرت سبک و جنبش‌های دهه‌ها‌ی پیش نبود اما به طور کلی سبک آن‌ها تلفیقی از تجملات و استایل خیابانی بود. قشر جوان در این دهه طرفدار این سبک شد.


ترند اصلی در اکسسوری‌های سبک هیپ هاپ زیورآلات طلایی، براق و بزرگ بود. آن‌ها با این اکسسوری قصد نمایش ثروت و قدرت را در دست رنگین پوستان داشتند. در دهه‌ی ۹۰ دو برند قدرتمند نایک و آدیداس کتونی‌های ساق‌دار به سبک هیپ هاپ طراحی کردند، این کفش‌ها همراه همیشگی استایل این سبک است. اسکیت بردها هم یکی از اکسسوری‌های استایل هیپ هاپ به شمار می‌رفت.

ترندهای اکسسوری در دهه‌80
استایل گروه هیپ پاپ

از دیگر عوامل دهه‌ی ۹۰ رسانه‌ها بودند که بر روند پوشش خانوم‌ها اثرگذار شدند. تبلیغات لاغری در رسانه‌ها گسترش یافت، همین باعث شد آن‌ها از گن‌های لاغری استقبال زیادی کنند. طوری که به یک اکسسوری روزمره مبدل شد، لباس زیرهای تنگ ویکتوریای دوباره در این دهه رواج پیدا کرد.

استیفن جونز و فلیپ تریسی از جمله طراحان اکسسوری که در این دهه فعالیت داشتند، کلاه های نامتعارف و عجیب و غریب را طراحی کردند.کفش های دکتر مارتین، کفش های گلا دیاتور در برند های لاکچری مانولو (اسطوره‌ی برند کفش) و جیمی چو شهرت داشت. کفش‌های پاشنه تخمه مرغی و جوراب‌های رنگی به عنوان اکسسوری در استایل استفاده می شد.

در دهه‌ی ۹۰ می‌توان به تنوع اکسسوری کیف در برندهای لوکس فشن همانند فندی، هرمس و پرادا اشاره کنیم. برند پرادا به علت احترام گذاشتن به ارتش ایتالیا، کیف‌های کوله پشتی را از جنس لباس سربازان ارائه داد، هدفش راحتی و بعد زیبایی بود.

امیدوارم این مطلب فراتر از آشنایی با تعدادی اکسسوری در این دهه‌ها باشد و مفهوم تاثیر مردم عام بر ایجاد یک فرهنگ در سطح جامعه را به شما القا کند. باید باور داشته باشیم که جنبش‌های مردمی می‌تواند تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی ایجاد کند. قطعا تاثیر اعتراضات ضد نژاد پرستی این روزها در سراسر دنیا سال‌ها بعد، نه تنها در دنیای فشن بلکه در مفهوم وسیع‌تری دیده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian