همه‌چیز درباره شلوار کارگو یا شش جیب؛ روش‌های ست کردن

شلوار کارگو

عکس از: Streetstyleshooters

شلوار کارگو یکی از پوشاک مشترک بین خانم‌ها و آقایان است. می‌توان گفت این شلوار تقریبا همیشه برای آقایان کاربرد دارد؛ اما برای خانم‌ها هر از گاهی ترند می‌شود. در این مطلب درباره شلوار کارگو  یا همان شش جیب و نحوه ست کردن آن هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان صحبت می‌کنیم.

شلوار کارگو چیست؟ تاریخچه‌ای مختصر از این شلوار

شلوار کارگو - شلوار کارگو چیست

شلوار کارگو در اصل شلواری کاربردی بود و به‌لطف جیب‌های زیادی که داشت، برای کارگران و سربازان گزینه‌ای عالی به شمار می‌آمد. این شلوارها به جز دو جیب استاندارد در جلو و دو جیب در پشت، دو جیب هم در قسمت ران و کمی نزدیک به زانو داشتند که جمعا شش عدد می‌شد و به همین دلیل این شلوار به شلوار شش‌جیب هم معروف است.

دو جیب مخصوص این شلوار که آنها را جیب کارگو می‌نامیدند، جیب‌هایی مربعی و بزرگ بودند و آنها را با گیره یا چسب می‌بستند. روی این جیب‌ها را پیلی می‌دوختند که وقتی وسایل را در آنها قرار می‌دهند باز شود و فضای بیشتری مخصوصا برای اقلام بزرگ‌تر ایجاد شود. شلوارهای کارگو امروزی هم از همین قاعده پیروی می‌کنند؛ اما ممکن است تعداد جیب‌های آنها به‌شکل سلیقه‌ای یا با مد روز کمتر یا بیشتر باشد.

شلواری راحت و کاربردی برای نظامیان

شلوار کارگو - تاریخچه شلوار کارگو
یک سرباز بریتانیایی با شلوار کارگو

شلوار کارگو در دهه ۱۹۹۰ مد شد؛ اما قبل از آن در اوایل دهه ۱۹۳۰ این شلوارهای کاربردی را برای سربازان بریتانیایی طراحی کرده بودند. با این شلوارها ذخیره‌سازی مهمات و لوازم مختلف و نیز دسترسی به آنها بسیار آسان بود. از سوی دیگر به‌شدت راحت بودند و آزادی حرکتی زیادی به پاها می‌دادند که برای نظامیان امری حیاتی بود.

اولین بار در سال ۱۹۳۸ شلوار کارگو به بخشی از یونیفرم رزمی ارتشی‌های بریتانیا تبدیل شد. مدل اولیه این شلوار به این صورت بود که یک جیب در کنار ران و یکی در قسمت جلو داشت. در دهه ۱۹۴۰ نظامیان ایالات متحده به شلوار کارگو روی آوردند. البته جیب‌های کنار ران فقط روی شلوار سربازان دوخته می‌شد که بتوانند به‌راحتی مهمات و رادیو را بردارند.

تاریخچه مد شلوار کارگو

همان طور که گفتیم، شلوار کارگو در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود که وارد صنعت مد شد. اولین بار نوازندگان هیپ هاپ آن را امتحان کردند و همین امر باعث شد که این شلوار راهش را به بازار پیدا کند. بعد از آن تقریبا در هر بوتیکی شلوارهای کارگو مردانه و زنانه دیده می‌شد. جیب‌هایی که تا پیش از آن حالت کاربردی داشتند، اکنون فقط جنبه تزئینی پیدا کرده بودند و کسی در آنها چیزی قرار نمی‌داد.

انواع مختلف شلوار کارگو

شلوارهای کارگو مخصوص خانم‌ها معمولا از پارچه‌های متنوع‌تر و در رنگ‌های ملایم‌تری تهیه می‌شوند و ممکن است تزئیناتی مانند روبان هم داشته باشند. برخی از انواع شلوار کارگو در قسمت مچ پا گشاد هستند و برخی دیگر با کش یا بند محکم می‌شوند. این دسته از شلوارها باید حدود چند سانتی‌متر کوتاه‌تر باشند و مچ پا دیده شود.

در سال ۱۹۹۸، رالف لورن، طراح مد آمریکایی، اولین شلوار کارگو ابریشمی را در نمایش مد خود روی صحنه ارائه کرد. حالا پس از آن سال‌ها دوباره این شلوارها به صنعت مد بازگشته‌اند و می‌توانید با ست‌کردن آنها با لباس‌های مختلف، استایلی جذاب برای خودتان ایجاد کنید.

نکاتی کلی درباره پوشیدن و ست‌کردن شلوار کارگو

شلوار کارگو - نکات کلی

این شلوارها طوری نیستند که بتوانید آنها را با هر چیزی یا در هر موقعیتی بپوشید. بهتر است اول بدانید چه باید و نبایدهایی درباره شلوار کارگو وجود دارد:

  • شلوار کارگو را با تاپ و پیراهن‌های مناسب می‌توانید بپوشید؛
  • ازآنجاکه این شلوارها شل و گشاد هستند، بهتر است پیراهنی که با آن می‌پوشید کوتاه باشد؛
  • اگر خانم هستید و مانتو می‌پوشید، مانتوی خیلی بلند مجلسی را با کارگو ست نکنید. هرچه مانتو اسپرت‌تر باشد بهتر است.
  • پوشیدن کفش پاشنه‌بلند با شلوار کارگو؛ حتی فکرش را نکنید؛
  • شلوار کارگو با پیراهن گلدار میانه خوبی ندارد؛
  • کلا این شلوارها حالت مینیمال به ظاهر شما می‌بخشند. بهتر است لباس‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های متضاد را با آنها ترکیب نکنید، زیرا آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؛
  • شلوار کارگو باید کاملا آزاد و راحت باشد؛ یعنی نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ.

خانم‌ها چطور شلوار کارگو را ست کنند؟

ابتدا نحوه ست کردن شلوار کارگو را برای خانم‌ها توضیح می‌دهیم. آقایان، می‌توانید از این بخش بگذرید.

۱. با تاپ‌های کراپ

تاپ کراپ تاپی کوتاه است که بلندی آن بین سینه و کمر قرار می‌گیرد. لبه زیری آن کاملا گشاد و آزاد است. این تاپ را می‌توانید راحت با شلوارهای کارگو ست کنید. چون شلوار کمی راحت و گشاد است، تاپی بهتر است که به کل لباس حالت تعادل ببخشد. برای این منظور تاپ کراپ مناسب است؛ با این حال بهتر است رنگ آن را ساده یا شطرنجی انتخاب کنید که کنتراست زیادی ایجاد نکند و دخترانه به نظر برسد.

۲. با تی‌شرت آستین بلند تای دای

شلوار کارگو - با تی‌شرت تای دای

تای دای به تی‌شرت یا تاپ‌هایی می‌گویند که طرح آنها حالت رنگین‌کمانی یا ابر و بادی با رنگ‌های شاد دارد. می‌توانید شلوار کارگو رنگ روشن را با تی‌شرت تای دای آبی سفید ترکیب کنید. همچنین می‌توانید شلوار کارگو مشکی فاق بلند را با تی‌شرت آستین‌بلند تای دای که در آن رنگ‌های قرمز و سفید داشته باشد امتحان کنید. بهتر است لبه شلوار به اندازه یکی دو اینچ از مچ پا کوتاه‌تر باشد. کفش‌تان را به‌ رنگ بژ انتخاب کنید. اگر کیف‌تان هم قرمز باشد با یک مانتو مشکی عالی خواهد شد.

۳. با بوت‌های کمبت

شلوار کارگو - شلوار کارگو با بوت کمبت

بوت‌های کمبت حالت رزمی دارند. این بوت‌ها و شلوار کارگو برای هم ساخته شده‌اند! یک شلوار کارگو مشکی با فاق بلند و کمربند مشکی با تی‌شرت یقه اسکوپی مشکی و یک ژاکت بافتنی از همان رنگ ترکیبی عالی با بوت کمبت ایجاد می‌کند. این سبک فوق‌العاده خاص و شیک خواهد بود.

۴. با بوت بلند برای زمستان

معمولا کارگو را با بوت بلند نمی‌پوشند؛ زیرا کمی گشاد است و در بوت چروک می‌شود. با این حال اگر شلوارتان به‌اندازه کافی قالب‌ تن هست، می‌توانید آن را با بوت بلند بپوشید. اضافه‌کردن شال‌گردن و ژاکت پشمی متناسب با آن می‌تواند ظاهرتان را تکمیل کند.

۵. با سویشرت راحت و گشاد

شلوار کارگو - شلوار با سویشرت

اگر از طرفداران سویشرت هستید، امسال طرح متفاوتی را امتحان کنید. یک سویشرت ساده با شلوار کارگو بژ، ترکیبی عالی ایجاد می‌کند. رنگ‌های زمستانی مانند بنفش، خرمایی، قهوه‌ای، سبز جنگلی، زرد خردلی، آبی تیره، نارنجی تیره، شرابی و برنزی را با شلوار کارگو بژ یا مشکی ست کنید. برای بهار سویشرت خنک‌تر با رنگ‌های ملایم پاستلی مانند اسطوخودس، سبز روشن، بژ، کرم، شنی، خاکی، خرمایی، زرد لیمویی، آبی روشن و صورتی کم‌رنگ انتخاب کنید و با شلوار کارگو بپوشید.

۶. با یقه‌اسکی

ترکیب یقه‌اسکی با شلوار کارگو به شما ظاهری جذاب خواهد داد. یقه‌اسکیِ کشباف نمای بالاتنه را به‌زیبایی نشان می‌دهد و به همین دلیل با شلوار کارگو تعادل برقرار می‌کند. این ترکیب ساده است و نیاز به اکسسوری زیادی ندارد. در صورت تمایل یک گردنبند اضافه کنید.

۷. با کاپشن چرم مشکی

شلوار کارگو - شلوار با کاپشن چرم

می‌توانید شلوار کارگو را با کاپشن چرم مشکی ترکیب کنید تا استایلی جذاب داشته باشید. فقط یادتان باشد شلوارتان زیاد گشاد و شل‌وول نباشد. شلوار بژ را با یقه‌اسکی مشکی و کاپشن چرم مشکی بپوشید. یک کیف‌دستی مشکی هم این ترکیب را تکمیل خواهد کرد.

۸. شلوار کارگو جنگلی

شلوار کارگو - شلوار کارگو جنگلی

با این شلوار چه سبز جنگلی باشد یا سبز خاکی یا سبز بژ، یک پیراهن کرم یا سفید ظاهری فوق‌العاده و تازه ایجاد می‌کند. یک کیف زنانه بژ با بسیاری از رنگ‌ها مطابقت دارد. کفش را هم از همان رنگ کیفتان انتخاب کنید.

اگر کمربندتان طرح پلنگی داشته باشد می‌توانید روسری را با آن ست کنید. یک مانتو یا بلیزر هم روی همه اینها اضافه کنید.

۹. با کاپشن جیر برنزی

شلوار کارگو - با کاپشن جیر برنزی

کاپشن جیر برنزی با تمام سایه‌رنگ‌های تیره و روشن قهوه‌ای به‌زیبایی ست می‌شود. شلوار کارگو را از رنگ شنی انتخاب کنید و با کاپشن جیر برنزی یا کت شطرنجی قهوه‌ای و کفش‌های مشکی بپوشید. شلوار بهتر است به‌اندازه یکی دو اینچ کوتاه‌تر باشد تا مچ پاهایتان دیده شود.

۱۰. با ژاکت کشباف

در این صورت ژاکت کشباف پشمی زرد خردلی را امتحان کنید. بهتر است کاملا بلند باشد و تا ران پایین بیاید. یک روسری گرم و شیک با رنگ‌های سبز و خردلی ملایم با طرح چهارخانه بپوشید و همه اینها را با شلوار کارگو خاکستری ترکیب کنید. این استایل زمستانی جوان‌پسند را بوت‌های بلند به رنگ قهوه‌ای شاه‌بلوطی تکمیل می‌کند. زرد روشن واقعا تضاد جذابی با قهوه‌ای یا خاکستری دارد.

می‌توانید یک ژاکت کشباف سفید دکمه‌دار را با شلوار کارگو قهوه‌ای برنزی امتحان کنید.

۱۱. با کاپشن پفی

هرچند شلوار کارگو غیررسمی و کژوال است، کاپشن پفی یا بمبر با آن ظاهری شیک ایجاد می‌کند. فقط کافی است رنگ و مدل شلوارتان متناسب با آن باشد. اگرنه، می‌توانید به جای کاپشن پفی از کاپشن ساده استفاده کنید.

۱۲. با پلیور بافتنی

شلوار کارگو - با پلیور بافتنی

می‌توانید شلوار کارگو قهوه‌ای شاه‌بلوطی را با یک ژاکت رنگ روشن و طرح‌دار بافتنی ترکیب کنید. برای مثال قهوه‌ای با آبی روشن جور در می‌آید. به این ترکیب یک کیف‌دستی شاه‌بلوطی و بوت‌های مشکی اضافه کنید. ترکیب‌های دیگری را هم امتحان کنید؛ برای مثال، شلوار کارگو سبز جنگلی با بلوز بنفش پررنگ خیلی خوب می‌شود.

۱۳. با کت یا مانتوی جین

ازآنجاکه برای ست‌کردن جین تقریبا محدودیت ندارید، خیلی راحت می‌توانید آن را با شلوار کارگو در موقعیت‌های کژوال بپوشید. مانتوی جین زمستانی برای فصول سرد کاملا مناسب است.

می‌توانید یک پیراهن سفید، یک مانتوی جین و یک نیم‌بوت سفید را با شلوار کارگو بژ یا مشکی ست کنید.

چند پیشنهاد برای ست‌کردن شلوار کارگو

شلوار کارگو جین با بلوز سفید

شلوار کارگو - شلوار کارگو جین

ترکیبی از رنگ‌های طیف قهوه‌ای و زرد

شلوار کارگو - شلوار کارگو زرد

کارگو بژ با کتانی سفید

شلوار کارگو - شلوار کارگو بژ با کتانی سفید

آقایان چطور شلوار کارگو را ست کنند؟

در این بخش درباره نحوه ست کردن شلوار کارگو مردانه صحبت خواهیم کرد.

۱. سبک کژوال تابستانی

شلوار کارگو - با تی‌شرت

بهترین لباس‌ها برای تابستان آنهایی هستند که سبک و قابل‌تنفس باشند. شلوار کارگو را با تی‌شرت رنگ روشن یا تی‌شرت پولو ست کنید. رنگ شلوار می‌تواند تیره باشد که کنتراست ایجاد کند یا اینکه رنگ روشن باشد که در روزهای گرم خنک‌تر بمانید.

۲. برای پیاده‌روی

اگر می‌خواهید این شلوار را برای پیاده‌روی بپوشید، آن را با بوت‌های پیاده‌روی‌تان ست کنید. یک کاپشن و تی‌شرت هم آن را تکمیل خواهد کرد. این تیپ برای فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شوند بهتر است.

۳. ترکیب زمستانی جذاب

شلوار کارگو - ترکیب زمستانی

یک کاپشن بمبر بدون آستین با شلوار کارگو مشکی ست کنید. می‌توانید زیر آن یک بلوز تیره بپوشید. یک بوت زمستانی این ترکیب را تکمیل می‌کند.

به‌راحتی می‌توانید شلوار کارگو را با پیراهن دکمه‌دار و روی آن یک پلیور بافتنی بپوشید. این ظاهری حرفه‌ای و عاقلانه به شما می‌دهد.

می‌توانید پلیور را از رنگ شادتر و شلوار را با رنگ ملایم یا برعکس انتخاب کنید و زیر آن پیراهن نپوشید. بوت یا کتانی هر دو برای این ترکیب مناسب‌اند.

۴. با کاپشن چرم

شلوار کارگو - کارگو با کاپشن چرم

این ست هم برای زمستان مناسب است. یقه‌های این کاپشن را می‌توانید از پشم شرلینگ انتخاب کنید که با رنگ تیره کاپشن کنتراست ایجاد کند. شلوار کارگو را مشکی انتخاب کنید و با یک بوت کمبت آن را تکمیل کنید.

۵. با ژاکت مردانه

شلوار کارگو - با ژاکت پشمی

ترکیب سادگی با به‌روز بودن به شما وقار می‌بخشد و دشواری انتخاب لباس را کم می‌کند. شلوار کارگو را با یک تی‌شرت ساده و یک ژاکت پشمی ست کنید. این ظاهر برای گردش کژوال با دوستان و خانواده ایده‌آل است. این استایل سادگی و جذابیت را در کنار هم قرار می‌دهد.

۶. با لباس پشمی یا بافتنی

شلوار کارگو - با بلوز پشمی یا بافتنی

همه لباس‌های زمستانی از پشمی و کشمیر گرفته تا پلیور و کت بافتنی می‌توانید با شلوار کارگو بپوشید. فقط شلوغش نکنید؛ زیرا این شلوار حالت مینیمال به ظاهر شما می‌دهد.

۷. با تی‌شرت ساده

شلوار کارگو - شلوار کارگو با تی‌شرت ساده

یک شلوار کارگو زیتونی یا سبز جنگلی را با یک تی‌شرت ساده و یک کفش کتانی همرنگ تی‌شرت بپوشید.

چند پیشنهاد

شلوار زیتونی با تی‌شرت سفید

شلوار کارگو - چند پیشنهاد

تی‌شرت مشکی با شلوار قهوه‌ای روشن

شلوار کارگو - چند پیشنهاد

شلوار خاکستری و تی‌شرت طوسی

شلوار کارگو - چند پیشنهاد

۳ اشتباه بزرگ درباره انتخاب شلوار کارگو

۱. کارگوهایی که زیاد جیب دارند واقعا جذاب نیستند. معمولا دو جیب در قسمت ران‌ها کافی است، زیاد هم هست. این جیب‌ها امروزه کاربرد خاصی ندارند که بخواهید تعداد زیادی از آنها را داشته باشید. بنابراین از پوشیدن شلوارهای کارگو که جیب‌های اضافی زیادی دارند خودداری کنید. مثلا برخی از آنها چهار جیب در پهلوها دارند.

۲. کارگو را با هر لباسی نمی‌توانید بپوشید. شلوار کارگو در اصل برای ارتش و سربازان طراحی شده بود و حالت رزمی آن کاملا مشخص است، حالا هم بیش‌ازحد غیررسمی هستند. واقعا لزومی ندارد آنها را با پیراهن رسمی، کت بلیزر یا کت مخصوص کت‌وشلوار بپوشید.

همچنین کفش آکسفورد، بلوچر و نظایر آنها را هرگز با کارگو نپوشید، مگر اینکه عزم‌تان را جزم کرده باشید که ظاهری خنده‌دار برای خودتان درست کنید!

۳. لطفا شلوار کارگو طرح ارتشی را کنار بگذارید! این شلوار برای شکار، صیادی و نظایر آنها هیچ ایرادی ندارد؛ ولی چه لزومی دارد که از این طرح در کوچه و خیابان استفاده کنید؟ این شلوارها جز اینکه ظاهری مانند یک شبه‌نظامی به شما بدهند، هیچ جذابیت خاصی ندارند. شما که نمی‌خواهید جایی استتار کنید، پس نیازی ندارید از بین این همه رنگ زیبای شلوار کارگو، طرح ارتشی را بپوشید. به‌جای آن از رنگ‌های خنثا مانند آبی‌سرمه‌ای، خاکی، ذغالی و سبز زیتونی استفاده کنید که فوق‌العاده زیبا هستند.

جمع‌بندی

شلوار کارگو جزو شلوارهای راحت و کاربردی است که هم برای داخل خانه طراحی شده است و هم می‌توانید آنها را با لباس‌های مختلف برای بیرون بپوشید. این شلوار برای محیط‌های کاری مناسب نیست، مگر آنکه محیط‌کارتان کاملا غیررسمی باشد. برای نمونه کارگاه‌های شخصی و مشاغلی مانند صیادی، ماهیگیری و جنگلبانی هیچ مشکلی با شلوار کارگو ندارند.

آیا اهل پوشیدن شلوارهای راحت مانند کارگو هستید؟ بیشتر برای کاربردش از آن استفاده می‌کنید یا برای تیپ‌زدن؟ لطفا نظرات‌تان را در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian