همان‌طور که اغلب ما اطلاع داریم کشور ترکیه بخش عمده‌ای از اقتصاد خود را به صنعت مد و پوشاک اختصاص داده است. احتمالا به جز چند برند خرده‌فروشی، طراحان این کشور برای ما ناشناس باشند. در صورتی که برخی از طراحان این کشور در سراسر جهان بسیار موفق و شناخته شده هستند. اگر دوست دارید طراحان لباس ترک که خلاقیت و دانش خود را برای پیشرفت دنیای مد ترکیب کرده‌اند را بشناسید با این مطلب در کمد همراه شوید.

Cemil İpekçi

نقش اصالت و ثروت خانوادگی این طراح ترک، Cemil İpekçi را در موفقیتش نمی‌توان  نادیده گرفت. تعدادی از افراد سرشناس و تاثیرگذار ترکیه از خوشاوندان او بودند. خاندان مادریش سالیان درازی نانوایی قصر پادشاهان عثمانی را برعهده داشتند. پدر پدرش پزشک سلطان عبدالحمید و پدر و مادرش در آن زمان دبیر و تعلیم دهنده کل شاهزاده‌ها بودند. بعدها خانواده‌ی او به صنعت فیلم‌سازی وارد شدند. از اولین نمایندگانی بودند که با شرکت‌های بزرگ فیلم در دنیا و هالیوود تجارت داشتند.

او به خاطر خانواده اصیلی که داشت به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و ترکی تسلط کامل دارد. او یکی از طراح‌های مشهور مد دنیا است. تحصیلاتش را در آکادمی سلطنتی هنر انگلستان در سن ۱۷ سالگی به پایان رساند. این طراح ترک اولین خانه‌ی مد خود را در سن ۲۰ سالگی بنا کرد. در ۲۴ سالگی شعبه‌ای را در Nice فرانسه افتتاح کرد.

 طراحی‌های Cemil İpekçi ترکیبی از نقش و نگارهای قدیمی ترکی و همچنین طرح‌هایی از سوی سلاطین عثمانی است. طراحی‌های او برخی از زیباترین جزئیات تاریخ ترکیه را به نمایش می‌گذارد.

İpekçi در استانبول زندگی می‌کند. به طور منظم در شوهای مدتی وی و یا به عنوان داور در رقابت‌های طراحی دیده می‌شود. او لباس برخی از دختران شایسته ترکیه را برای مسابقات طراحی کرد. همانند طراحی برای Azra Akin که برنده مسابقه زیبایی ترکیه بود.

طراحی لباس دختر شایسته در سال ۲۰۰۲

فعالیت‌های تاثیر گذار او

در سال ۲۰۰۸ این طراح اعلام کرد تا زمانی که ممنوعیت روسری برداشته نشود حتی یک نمایش مد هم در دانشگاها برگزار نخواهد کرد. این طراح ترک می‌گوید فرصت‌های زیاد کاری در انگلیس، آمریکا و ایتالیا برای من پیش آمد. اما، من اصرار داشتم به ترکیه بازگردم و کارم را در کشورم ادامه دهم. شخصیت این طراح ترک فوق‌العاده رنگی و پر از نقشوش سنتی است.  به گفته‌ی این طراح ترک یکی از مهم‌ترین منبع الهامات او افراد کولی هستند؛ که از آن‌ها ایده‌های تازه‌ای برای طراحی‌هایش دریافت می‌کند. شعار او این می‌باشد که آینده یک راز، امروز یک هدیه و دیروز تاریخ است. او دریافته است که زندگی کولی‌ها به هیج جا تعلق ندارد و تنها به ما یاد می‌دهد که زندگی را زندگی کنیم.

الهام از نقوش و رنگ لباس کولی‌ها

آشنایی با طراحان لباس دنیا؛ طراحان لباس روسی

سبک هنری Cemil İpekçi

 این الهامات را از سبک پوشیدن خودش و طراحی‌های منحصر به فرد او می‌توان فهمید. اغلب استایل Cemil به سبک بوهو و کولی است. در کالکشن‌های او دامن‌های بلند با نقوش سنتی، کت و شنل بلند به همراه اکسسوری‌هایی به سبک قدیمی به عنوان آیتم‌های همیشگی به حساب می‌آیند.

در واقع این طراح ترک با خلاقیت خود سبک کولی، سنتی و مدرن امروز را با هم تلفیق می‌کند. با وجود طراحی به سبک‌های مختلف اما همیشه امضای شخصی خود را حفظ کرده و کالکشن‌های این هنرمند حتی بدون ذکر نام از دیگر طراحان قابل تشخیص است.

امضای شخصی Cemil با بهره از تاریخ عثمانی

Raşit Bağzıbağlı

این طراح ترک در سال ۱۹۸۵ در لندن به دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی فهمید که به دنیای فشن علاقه و قصد دارد یک طراح شود. در طول سال‌های تحصیل او در مدرسه موفق شد با طراحی‌ها، نقاشی‌ها و ایده‌های خلاقانه خود توجه‌ها را جلب کند.

او پس از این که هنر مد را یاد گرفت اولین مجموعه‌ی خود را در سن ۲۱ سالگی طراحی کرد. در سال ۲۰۰۷ به عنوان طراح coutour شروع به کار کرد. Raşit نماینده نسل سوم یک کمپانی واردکننده پارچه به نام CYPRIOT Bağzıbağlı است، که توسط خانواده‌اش در سال ۱۹۵۷ تاسیس شد. آن‌ها مرغوب‌ترین پارچه‌های ابریشم را از برندهای برتر فرانسه وارد می‌کردند و در ترکیه به فروش می‌رساندند.

Raşit Bağzıbağlı در کنار حلیمه آدن، مدل مسلمان
Raşit Bağzıbağlı در کنار حلیمه آدن، مدل مسلمان

طراح لباس‌های جنجالی لیدی گاگا کیست؟

دستاوردها و جوایز این طراح ترک

این طراح لباس در سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین طراح ترکیه و قبرس انتخاب شد. همچنین در همان سال در نیویورک در مسابقات Face Of Fashion، بهترین طراح شناخته و برنده جایزه شد. 

در سال ۲۰۱۳ طراحی یونیفرم پلیس برای جمهوری ترک قبرس شمالی را انجام داد. همچنین لوگو هویت و نماد صنفی را ایجاد کرد. به این سبب از او تقدیر کردند و موفق به کسب جایزه شد. این طراح تمام لباس‌های نامزدهای نهایی MISS TURKEY 2014 را طراحی کرده بود. بهترین طراح مد شناخته شد و جوایز  FTV را دریافت کرد.

Raşit در مسابقات مد به نام Gardinro به عنوان هیئت داوران در Fox Tv حضور داشت که با اظهار نظرهای ارزشمند و نگرش صمیمانه خود، توجهات را به خود جلب کرد.

طراحان لباس ترک

سبک طراحی‌های Raşit

او در سال ۲۰۱۵ کالکشن خود را در هفته مد استانبول به نمایش گذاشت. شروع به طراحی محصولات Pret-a-porter و تاسیس برند Rashid  در سال ۲۰۱۷ کرد. در واقع این محصولات همان کالکشن‌های ready to wear است که بر اساس الگوهایی با سایزهای استاندارد، آماده و فروخته می‌شوند. سبک این طراح ترک را می‌توان کوتور بیان کنیم. تعدادی از لباس‌ها به این سبک برای هفته‌های مد با انجام کار دست بر روی پارچه‌هایی مرغوب آماده و بعد برای افرد خاص سفارش‌دوزی می‌شوند. اما یک سری دیگر از لباس‌ها را  صورت  Pret-a-porter برای فروشگاه‌های خود طراحی می‌کند.

هر از چندگاهی به ارائه مجموعه لباس‌ عروسی از پارچه‌های تجملی، گلدوزی و قلاب‌بافی با دست می‌پردازد. عمدتا با پارچه‌های ابریشمی، تافته و اطلس کار می‌کند. نقوش و دوخت پارچه‌ها کاملا برازنده یک لباس شیک است و همچنین Raşit در طراحی‌ لباس شب به خوبی تبحر دارد. یکی از پروژه‌های اخیر این طراح پرداختن به پوشش زنان در قالب حجاب بود. هدف این برند این است که زنان باید همیشه در هر پوششی شیک به نظر برسند. طراحی‌های او به تصویر کشیدن زنان قوی است و طرف‌داران زیادی در نیویورک دارد. این طراح لباس ترک با افراد مشهوری از جمله پاریس هیلتون، Doutzen Kroes ،Yolanthe Cabau و Petra Nemcova  کار کرده است.

طراحان لباس ترک

کنزو تاکادا، طراحی ژاپنی در مد پاریس

Bünyamin Aydın

این طراح ترک گویی در صنعت نساجی بدنیا آمده است. در سال ۱۹۶۹ در خانواده‌ای متولد شد که در زمینه‌ی نساجی مشغول بودند. او در همان نوجوانی علاقه‌ی خودش را در صنعت مد پیدا کرد و تحصیلاتش را در همان زمینه هدف‌گذاری و خلاقیت خود را با دانش منسوجات ترکیب کرد.

 Bünyamin Aydın  به مغز متفکر و شخصیتی کاریزماتیک معروف می باشد. نبوغ و خلاقیت این طراح به او کمک کرد که طراحی را از یک تی‌شرت ساده به یک‌ سری لباس‌های ورزشی لوکس شناخته شده و مورد احترام جهانی برساند. این طراح ترک که به عجوبه هنری معروف می باشد، در آلمان به دنیا آمد که استعداد او در موسیقی و هنر معماری زبان‌زده عام بود. Aydın اعتقاد دارد که لباس‌های مصرفی باید طوری خلاقانه طراحی شوند که مورد پسند جمعیت شیک پوش جامعه در سراسر جهان قرار بگیرند.  

ویژگی‌های خاص و هنری  Bünyamin Aydın

این طراح ترک با داستان سرایی و خلق قطعات لباس‌های استثنایی غریبه نیست بلکه فقط تلاش می‌کند که مد و فرهنگ را با هم ادغام کند. او در مورد خودش می‌گوید من از همان دوران دبیرستان می‌دانستم که می‌خواهم طراح شوم. جنبه‌ی هنری درون من همیشه مورد توجه بود.

عکاسی هنوز یک اشتیاق است و من عکاسی و ساخت فیلم دیجیتال را دوست دارم. اما طراحی لباس و تجربیات حاصل از آن بیشتر من را به عنوان یک فرد خلاق هیجان زده می‌کند. او می‌گوید درسته که من در آلمان به دنیا آمدم و در سوئیس زندگی کرده‌ام اما همیشه فرهنگ شرق و کشور خودم را تحسین می‌کنم.

طراحان لباس ترک

تاسیس برند Les Benjamins و سبک آن

این طراح لباس در سال ۲۰۱۱ Les Benjamins را تاسیس کرد که بعد از طراحی تی‌شرت، با این برند تجاری با مجموعه‌ی مردانه و زنانه وارد دنیای مد شد. او طراحی‌های خود را به سبک خیابانی با ترکیب فناوری جدید ارائه می‌کند. او معتقد است که این سبک مختص زمان اکنون است و همیشه با پوشش خودمان به این سبک، حس امروزمان را منعکس می‌کنیم. Aydın بیان می‌کند که ما در یک دوره‌ی طلایی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم به راحتی تاثیرگذار باشیم و با انتخاب‌های درست تغییرات ایجاد کنیم.

برند او با ترکیبی از سنت و راحتی، بیشتر شبیه یک جنبش فرهنگی است. به افراد با پیشینه‌های متنوع قدرت می‌بخشد و مردم را درمورد تفاوت فرهنگ‌ها آموزش می‌دهد. عکاسی بخشی از هویت برند  Les است و به دلیل ایجاد کلاژ‌های چشمگیر و جزئیات فرهنگی لباس‌ها شناخته می‌شود.

Les Benjamins Men’s Spring 2018

فضا و دکور فروشگاه‌های Aydın در سراسر دنیا

فضا و دکور فروشگاه‌های Aydın در سراسر دنیا متناسب با طراحی‌های او است. یعنی به خوبی با تلفیق فرهنگ شرقی و غربی هم‌پوشانی ایجاد کرده است. Les Benjamins اولین نام تجاری ترکیه می باشد که در هفته مد ۲۰۱۶ میلان و در سال ۲۰۱۷ در هفته مد مردان پاریس حضور داشت. در حال حاضر لباس‌های این برند در بیش از ۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان ارائه می‌گردد. ازLeto  Jared (بازیگر و موزیسین آمریکایی) تا Luka Sabbat (مدل و اینفلوئنسر فرهنگی آمریکایی) مشتریان این برند ترک هستند.

طراحان لباس ترک

Bünyamin در کنفرانس‌ها و دانشگاه‌ها تجربیات خوب و بد خود را به اشتراک می‌گذارد. همچنین به هنرمندان و طراحان جوان در ترکیه کمک می‌کند تا مسیر را به آن‌ها نشان دهد. نقش این کار را در تکامل و پیشرفت صنعت فشن در منطقه‌ی خاورمیانه بسیار پراهمیت می‌داند. او به عنوان تنها طراح خاورمیانه در کمپین vote forward دعوت شد و تغییراتی را بر روی کفش‌های Air Max ایجاد کرد با ایده از نقش فرش ترکی و با تکنولوژی جدید کف مناسب Vapor Max را انتخاب کرد. به گفته‌ی این طراح این حرکت آمیزه‌ای از قدیم و جدید است طوری که گویی فرهنگ را به روز می‌کنیم.

Yıldırım Mayruk

Mayruk به عنوان کوچکترین عضو خانواده با پنج فرزند دیگر در سال ۱۹۴۰ در بورسا بدنیا آمد. یکی از نام های شناخته شده دنیای مد و از اولین نام‌هایی است که به عنوان یک طراح فوق العاده ترک در ذهن یادآور می‌شود. این طراح ترک که از همان نوجوانی پدرش را از دست داده بود تحت تاثیر کار خواهرش که خیاط ماهر در شهر بورسا بود قرار گرفت و مدتی طولانی در کارگاه خواهرش کار کرد تا طراحی را یاد بگیرد.

این طراح ترک هنگامی که فقط پانزده سال داشت اولین قدم را در این حرفه برداشت. اولین طراحی او برای خواهرزاده‌ی خود، لباسی از پارچه‌ای به رنگ گل رز بود. بعد از پیشرفت در این حرفه اولین کت و شلوار را برای مادرش طراحی کرد. یلدریم برای اولین بار که هیچ الگوی خاصی برای کلاه نبود؛ با سوزن، چاقو و ابزارهای ابتدایی بافندگی کلاه مخصوصی را بافت. بعد گارکاه کلاه بافی خودش را طراحی و راه‌اندازی کرد. سپس در یک مسابقه مد شرکت کرد و به عنوان طراح برتر برنده شد و اولین گارگاه طراحی و شخصی دوزی خودش را در استانبول افتتاح کرد. بعدها این طراح ترک توانست ۱۰ کارگاه خیاطی را در استانبول و بورسا تاسیس کند.

سفر با ترندهای اکسسوری مد و فشن در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی

طراحان لباس ترک

محبوبیت طراحی‌های Mayruk در میان شاهزاده‌ها

این طراح مجموعه‌های منحصر به فردی دارد که برای افراد بزرگ جامعه طراحی می کند و شهرت طرح‌هایش به قدری است که هر شاهزاده خانمی آرزوی پوشیدن لباس‌های او را دارد. کالکشن‌های‌ این طراح به نام ترکیه جهانی، در سطح بین المللی در شهر‌هایی مانند لندن، ابوظبی، تل‌آویو و حیفا و در شهرهای ترکیه مانند آنتالیا، بورسا و استانبول دارای محبوبیت و شهرت است. اولین مشتریان Yıldırım در آمریکا از شیلی و شیکاگو بودند.

او در ترکیه نمایش‌های مد متعددی برگزار می‌کند؛ عمده‌ی درآمد این نمایش‌ها را به آموزش و پرورش و خیریه‌های مختلف اهدا می‌کند. به طور کلی برای اشخاص معروف و سرشناس از جمله شاهزاده خانوم‌ها در کشورهای مانند انگلیس، امارات و سایر کشورهای عربی طراحی می‌کند.

طراحان لباس ترک

سبک طراحی‌های Mayruk

این هنرمند پیراهن‌هایی بلند و کوتاه با ایده از سبک کلاسیک و پر زرق و برق خانم‌های ثروتمند دهه‌ی ۶۰ طراحی می‌کند. اغلب دامن‌ پیراهن‌های او راسته و تنها طراحی مدل خاص مربوط بالا تنه به فرم دکلته‌های مختلف است.

در مجموعه‌های او طراحی اکسسوری‌هایی مناسب با فرم لباس از جمله اکسسوری پر بر روی سر و زیورآلات مروارید متناسب با دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ به چشم می‌خورد. برای این‌ که خانم‌ها را با استایل الگانت نمایش دهد، دست‌کش‌های بلند، خز‌های دور گردن و کفش‌هایی با پاشنه‌ی خاص و شیک‌ جز جدا نشدنی طراحی‌های اوست.

امیدوارم داستان مسیر زندگی و هنری این طراحان ترک برای شما جالب باشد. ما را در مطلب دوم با بانوان طراح ترک همراهی کنید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید؛ قطعا پیشنهادات شما برای مطالب بعدی بسیار کمک‌کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian