در این مطلب به معرفی بانوان هنرمند و طراحان معروف ترکیه می‌پردازیم. هنرمندانی که در تلاش‌اند تا روند کسب و کار خود را تغییر دهند و به مفهوم مد پایداری نزدیک‌تر شوند. ما را تا انتها همراهی کنید و با سبک و مسیر هنری این طراحان ترک آشنا شوید. در این مطلب از قدم‌هایی که هر کدام برای رسیدن به مد پایدار، اخلاقی و زیست محیطی برداشتند، مطلع می‌شوید.

طراحان ترک؛ اوج ظرافت و اصالت

Ezra & Tuba Etcetura، دو خواهر طراح ترک و علاقه‌مند به مد پایدار

Ezra و Tuba دو خواهر اهل استانبول، از خانواده‌ای با حرفه نساجی و تجارت پارچه هستند. آن‌ها از طریق حرفه خانوادگی‌شان با طراحی لباس آشنا و وارد دنیای مد شدند. از بچگی به هنر فشن علاقه داشتند تا اینکه در سن ۵ سالگی اولین لباس خود را طراحی کردند و توسط مادرشان به مرحله دوخت رساندند. این دو طراح لباس در رشته‌های متفاوت هنری به صورت آکادمیک تحصیل کردند. عزرا در رشته نقاشی و گرافیک از دانشگاه marmara و طوبی در رشته هنرهای بصری و طراحی پارچه از دانشگاه bilkent در استانبول فارغ التحصیل شدند.

آن‌ها معتقدند که هیچ یک از رشته‌های هنری از یکدیگر جدا نیستند و تحصیلات در این دو رشته سبب افزایش خلاقیت آن‌ها شده است. آن‌ها در سال ۲۰۰۳ برند لباس Bashqua را به توصیه دوست ایتالیایی‌شان تاسیس کردند. قبل از ایجاد برندشان آن‌ها به عنوان مشاورخدماتی، چون طراحی را به برندهای ترکیه و حتی به برندهای خارج از کشور می‌دادند.

طراحان ترکیه‌ای با برندهای مد پایدار
Ezra & Tuba Etcetura، طراحان ترکیه‌ای با برند مد پایدار

فعالیت هنری برند Etcetura با منبع‌های الهام جالب

عزرا و طوبی در سال ۲۰۰۶ برند دیگری را به نام Etcetura (نام خانوادگی‌شان) در مرکز Nişantaşı تاسیس کردند. در همان سال و همچنین سال ۲۰۰۵ مجموعه‌ی تابستانی برند koton را طراحی کردند. همچنین آن‌ها به طراحی یونیفرم خلبان و مهمان‌داران خطوط هوایی freebird ترکیه پرداختند. لباس‌های این دو طراح برای زنان قدرتمند و مدرن امروز به طرز جذابی طراحی می‌شود. در سال ۲۰۰۹ آن‌ها توسط فدراسیون طراحی مد و دوخت فرانسه دعوت شدند و مجموعه‌ای از لباس‌های خودشان را به عنوان بخشی از مد پاریس معرفی کردند. آن‌ها در هفته مد میلان بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ این مجموعه را به نمایش گذاشتند.

این دو هنرمند در سال ۲۰۱۶ در بخش جهانی با طراحی‌های متفاوت ظاهر شدند و شروع به طراحی و ترکیب فناوری با محصولات پوشیدنی کردند و که این فعالیت آن‌ها به عنوان کشف جدیدی در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. آنها می‌گویند با الهام از داستان‌های علمی-تخیلی ژول ورن که بسیار درگیر دنیای علمی زمان خودش بود و آثار خلاقانه دانشمند و هنرمند بزرگ، لئوناردو داوینچی سعی کرده‌ایم لباس‌هایی را طراحی کنیم تا فراتر از پوشش باشد و تاثیرات مثبتی را بر زندگی مردم و زمین ایجاد کنیم.

پایداری صنعت مد و فشن زیر سایه فناوری

فعالیت هنری برند Etcetura با منبع‌های الهام جالب

فعالیت‌های مد پایدار این دو طراح و خواهر ترک

این دو طراح ترکیه‌ای تصمیم گرفتند روند تولیدات‌شان را با اهمیت به اکوسیستم زمین و توجه به مد پایدار همراه کنند. طوبی می‌گوید که ما از کودکی با فیلم جنگ ستارگان بزرگ شدیم. پیش بینی قرن آینده برای ما دلهره‌آور است. حتی ما قادر به این نیستیم که به وسیله فناوری تمدن بشری را تغییر دهیم ولی قبل از آن انسانی  هستیم که روی زمین زندگی می‌کنیم. وظیفه همه‌ی ما است که برای سلامتی اکوسیستم تلاش کنیم. آن‌ها با تخصص و هنر خود نقشی را در زمینه مد پایدار ایفا کردند. عزرا و طوبی و با استفاده از پارچه‌های سازگار با محیط زیست مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی را به دنیای مد ارائه دادند.

Ezra & Tuba Etcetura برای گسترش برند خود در زمینه پایداری از فناوری بهره گرفته‌اند. در این زمینه مشغول آموزش هستند تا خودشان بتوانند به همراه مهندسان در پیاده‌سازی فناوری در تولید پارچه‌های سازگار با محیط زیست، بازیافت لباس‌ها و… نقشی موثر ایفا کنند. آن‌ها به میزان پارچه‌ی دفن شده در زمین توجه کردند که سالیانه ۲۷ میلیون تن لباس در زمین دفن می‌شود. هدف آن‌ها استفاده از تکنولوژی برای تولید پارچه‌هایی است که به راحتی در خاک زمین تجزیه و جذب می‌شوند، به همین خاطر مجموعه لباس‌هایی از این نوع پارچه را ارائه کردند.

شما اگر از مجموعه لباس‌‍‌های برند etcetura خرید کنید و بعد از مدتی از آن خسته شوید، آن لباس را در باغچه‌ای قرار دهید. بعد از سه ماه لباس شما کاملا جذب خاک می‌شود. در عرض یک سال هم کاملا نابود می‌شود و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند.

این دو هنرمند برند خودشان را اینگونه توصیف می‌کنند: زنی نیرومند، عاشق طبیعت، زنی که به آینده اهمیت می‌دهد و می‌خواهد در آینده اثری مثبت داشته باشد.

طراحان ترکیه‌ای با برندهای مد پایدار
فعالیت‌های مد پایدار برند etcetura

Duygu Boz طراح خلاق و بنیانگذار knitss

Duygu Boz در رشته سینما تحصیل و در صنعت فیلم‌سازی کارهای شگفتی را انجام داه است. او در خانواده‌ای با سابقه پارچه‌بافی و تجارت پارچه‌های لوکس متولد شده است. این طراح ترکیه‌ای زمانی که بین پاریس و نیورک برای تجارت پارچه سفر می‌کرد، به فکر طراحی و تاسیس برند خود بود. بعد از دوره‌ای، تجارت پارچه را رها و در زمینه طراحی و مدیریت مد حرفه خود را شروع کرد. هدف او همیشه دستیابی به بهترین کیفیت متریال در طراحی لباس، نمایش هویت واقعی زنان و اعتماد به نفس بخشیدن به آن‌ها بوده است. این طراح موفقیتش را مدیون مهارتی می‌داند که در تجارت به دست آورده است.

 Duygu در سال ۲۰۱۵ برند خود را به نام knitss تاسیس کرد که یک برند بافتنی مدرن است. او هر بار با الهام از هنر به همراه ظرافت و سبک مدرن مجموعه‌ای کامل و دیدنی را ارائه می‌دهد. کالکشن‌های این برند با هویتی خاص، تجسمی از خلاقیت دیوگو بوز، مدیر خلاق این برند است. تمام محصولات  knitss  با نخ‌های ایتالیایی با بهترین کیفیت تولید می‌شود. او درمورد زنان طرفدار برند knitss می‌گوید: آن‌ها خالق سبک خودشان هستند و در جامعه با اعتماد به نفس ظاهر می‌شوند. این طراح ترکیه‌ای با قدرت و جاه‌طلبی برای پیشرفت سبک خود دائما به دنبال الهامات جدیدی است. او می‌داند دقیقا چه چیزی را و چرا طراحی می‌کند. همواره Coco Chanel ،Jane Austen ،Kleopatra و Benazir Butto زنانی هستند که او را تحت تاثیر قرار می‌دهند و داستان زندگی آن‌ها برای او بسیار الهام‌بخش و موثر بوده است.

مرض مد، فرهنگ ساختگی مشاهیر سهم بازار مصرفی را گرفته است!

طراحان ترکیه‌ای با برندهای مد پایدار
Duygu Boz طراح خلاق و بنیانگذار knitss

برند knitss با رویکرد مد پایدار و تولیداتی از الیاف بازیافتی

این طراح ترکیه‌ای علاقه‌مند به مد پایدار معتقد است برای داشتن برندی ماندگار و داشتن مشتریان وفادار تنها تمرکز بر زیبایی‌شناسی کافی نیست. بلکه، توجه به مد پایدار رویکرد مهمی است که باید برای برند خودمان برنامه‌ریزی کنیم. به همین دلیل علاوه‌بر طراحی با جزئیات بسیار، از ویژ‌گی مهم دیگر این برند این است که محصولات خود را مطابق با استانداردهای مد اخلاقی و با ایجاد شرایط و امکانات مناسب برای کارکنان پیش می‌برد. Duygu می‌گوید برند من با ترکیبی از راحتی و ظاهری پیچیده طبق مد پایدار، اخلاق تجارت و استانداردهای بالا تولید می‌شود.

یکی از اهداف بزرگ برند knitss این است که تولیدات لباس با الیاف بازیافته شده و سازگار با محیط زیست را ادامه دهد و در این راستا بهترین باشد. از زیباترین آیتم‌های این برند ارائه کت وشلوارهای خاص است که هر کدام از آن‌ها به تنهای یک استایل جادویی را ایجاد می‌کنند. مدیر خلاق این برند معتقعد است که برند من بزودی به یک برند جهانی تبدیل خواهد شد. همچنین طراحی‌های من در عین راحتی به لوکس‌ترین سبک معروف می‌شود که طرفداران خاص خود را به همراه خواهد داشت.

این هنرمند ترکیه‌ای معتقد است قبل از اینکه ما در جایگاه‌های مختلف دارای تخصص و شغلی باشیم، همگی انسان هستیم. همه‌ی ما موظفیم تا این سیاره را به شکلی بهتر از زمانی که در آن زندگی می‌کردیم، ترک کنیم. بنابراین انگیزه‌ی من این است به عنوان طراح لباس برند خود را در جهت پایداری برای آینده پیشرفت دهم.

برند knitss با رویکرد مد پایدار و تولیداتی از الیاف بازیافتی
مد پایدار و طراح ترکیه‌ای
برند knitss با رویکرد مد پایدار و تولیداتی از الیاف بازیافتی

Arzu Kaprol، تحصیلات و فعالیت‌های هنری او

این دختر خلاق که طراحی در وجود اوست، در خانواده‌ای از مداحان به دنیا آمده است. او بیش از یک دختر طراح در صنعت مد معروف شده و پیشرفت کرده است. آرزو کاپرول درکنار مادر و مادربزرگش در سن ۹ سالگی تمام تلاش خود را کرد تا در خیاطی تبحر خاصی پیدا کند. او می‌گوید از همان سن هرگز به شغل دیگری فکر نکرده‌ام . بعد از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل به امریکا و پاریس رفتم. وی در سال ۱۹۹۵ جایزه معتبر طراح اوانگارد را دریافت کرد و در سن ۲۱ سالگی به مشهورترین طراح ترکیه تبدیل شد.

کاپرول با طراحی فصل به فصل مجموعه‌های خود درنهایت در سال ۲۰۰۶ اولین فروشگاه لباسش را تاسیس کرد. او در حال حاضر یک استودیو مد در پاریس دارد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ در هفته مد پاریس با برندهای معروف چون Louis vuitton و Miu Miu همکاری داشته است.

Arzu Kaprol و فعالیت هنری آن بعنوان طراح ترکیه‌ای علاقه‌مند به مد پایدار

لباس‌هایی فراتر از زمان، مقابله با مصرف‌گرایی

این طراح ترکیه‌ای سبک مینیمالیست، طراحی خطوط تمیز و پالت رنگی بیسیک و کنترل شده را پیش گرفته و آن را با برش لیزر و چاپ مخلوط کرده است. انتخاب این سبک در طراحی‌هایش قدمی است در راستای مد پایداراست. زیرا او معتقد است لباس‌های برند کاپرول مختص به ترند یا فصل خاصی نیست. بلکه وجود آن به عنوان آیتم‌های بیسیک در کمد لباس هر خانمی در هر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او می‌گوید اگر افراد لباس‌های کاربردی‌تر بخرند و آن را متفاوت استایل کنند می‌توان از فرهنگ نادرست مصرف گرایی، خرید مدام و فصل به فصل جلوگیری کنند.

آرزو دفتر طراحی خود را در نیشان‌تاشی تاسیس کرد. از آن زمان در بسیاری از نمایش‌های هنری و تجاری مد (هفته‌های مد میلان و پاریس) شرکت کرده است. این طراح ترکیه‌ای به عنوان یک مدیر خلاق شناخته شده و خط تولید لباس‌ها را در بورسا، آنتالیا و همچنین خط تولید مجموعه‌های لوکسش را در اروپا، چین، ژاپن و هنگ‌کنگ راه اندازی کرده است.

آیا برند مورد علاقه تان به طبیعت احترام می گذارد ؟

آرزول کاپرول که طراحی را به عنوان معماری لباس ارزیابی می‌کند، یک طراح سنتی نیست او فکر می‌کند که انسان از زمان گذشته است، اما آینده بدون دخالت انسان اتفاق می‌افتد. به همین دلیل او تمام مجموعه‌های خودش را مستقل از زمان آماده می‌کند و طراحی‌های او فراتر از پیروی یک ترند خاص است. کاپرول می‌گوید همان‌طور که نگرانی در مورد آینده انسان را به گذشته سوق می‌دهد، به تبع آن در پوشش خودش هم تمایل به تکرار ترندهای گذشته دارد. 

لباس‌هایی فراتر از زمان، مقابله با مصرف‌گرایی Arzu Kaprol

طراحی‌های خاص Arzu و شهرت جهانی وی

چرا جهان به طراحی ما نیاز دارد؟ این سوالی است که طبق نظر آرزو کاپرول، هر طراحی باید از خودش بپرسد. این هنرمند می‌گوید: اگر ما به این سوال جواب درست بدهیم پس می‌توانیم در این راه قدم برداریم. خلاف آن اگر نتوانستیم جوابی برایش پیدا کنیم یعنی در دنیا مد نمی‌توانیم سبکی ایجاد کنیم و خلاقیت منحصر به فردی را نمایش دهیم. پس بهتر است در مسیر طراحی لباس تجدید نظر کنیم و یا جهت تلاش خودمان را تغییر دهیم.

لباس روح بدن است همیشه طراحی جدیدی باید خلق کرد تا با پوشیدن آن از روح‌ تجلی یابد.

طراحی‌های این طراح ترک به تن نام‌های معروف جهانی چون Meg Ryan (هنرپیشه و تهیه کننده آمریکایی)، Milla Jovovich (بازیگر، خواننده و طراح مد اوکراینی-آمریکایی)، Kelly Rowland (خواننده، رقصنده و مدل آمریکایی) و  Gisele Bundche (سوپر مدل برزیلی و پردرآمدترین مانکن ویکتوریا سکرت) می‌توانید مشاهده کنید. لباس Angela Lindvall در مراسم اختتامیه ۲۰۱۱ جشنواره کن توسط کاپرول طراحی شده بود.

مد پایدار و طراح ترکیه‌ای

NEDRT، تحصیلات و سبک طراحی‌های وی

ندرت دختر جوان عاشق مد، از دانشکده معماری داخلی دانشگاه Mimar Sinan فارغ التحصیل شد. دانشگاه میمارسنان یکی از مهم‌ترین آکادمی‌های هنری ترکیه است. مدت‌ها قبل از فارغ التحصیلی، در سن ۱۷ سالگی در مسابقات بین المللی دختران جوان توکیو شرکت کرد و به عنوان Miss Photogenic انتخاب شد. این موضوع مقدمه‌ای بر ورود او به دنیای گسترده و پر جنب و جوش مد بود. طراحی‌های ندرت منعکس‌کننده مفاهیم رشته‌ای است که آموزش دیده است؛ او از مفاهیم معماری الهام می‌گیرد. این طراح ترک پس از تاسیس برند Nedo به سرعت معروف شد.

این طراح ترکیه‌ای در سال ۲۰۰۲ کالکشن کوتور از طراحی‌های خود را ارائه کرد که فقط به لباس شب اختصاص داشت. طرح‌های او مسحورکننده و رمانتیک، گیج‌کننده و پیچیده‌ بودند که به زیبایی در لباس‌های شب اجرا شدند. او در مجموعه‌هایش، پارچه‌های ظریفی از قبیل تور، حریر و ابریشم به کار می‌برد و این نوع پارچه‌ها ظرافت بیشتری به مجموعه‌هایش می‌بخشد.

مد پایدار و طراح ترکیه‌ای
طراح ترکیه‌ای با برند مد پایدار

روند هنری، فرهنگی و پایدار برند Nedo

Nedret Taciroglu در سال ۲۰۰۴ در نمایشگاه pret-a-porter و همچنین در نمایشگاه Cotorier در نیویورک حضور یافت. در سال ۲۰۰۶ با الهام از طرح کاشی‌های ترکیه‌ در هفته مد میلان شرکت کرد و موج جدیدی از علاقه را در کشور خود ایجاد کرد. اولین فروشگاه خود را در سال ۲۰۱۲ افتتاح کرد و طراحی لباس‌های کوکتل و مهمانی را در کنار لباس‌های شب سنتی آغاز کرد.

با گذشت زمان مغازه‌های او در پاریس، نیویورک، دالاس و هوستون به نامی مشهور در مد، طراحی، تولید و صادرات لباس‌های دست‌ساز چرمی تبدیل شدند. البته اخیرا رویکرد این برند در جهت مد پایدار تغییر کرده است. در تولید محصولات چرم حیوانی تجدید نظر کرده و به چرم گیاهی روی آورده است. قدم‌هایی که ندرت برای بازسازی ارزش‌های فرهنگی کشورش برداشته است، بهره‌گیری از معماری بناها، تاریخ و سنت ترکیه در طراحی‌هایش و نمایش آن در فشن‌شوهای جهانی بوده است.

شهرت این طراح ترک توسط نانسی ریگان همسر رئیس جمهورآمریکا، رونالد ریگان در دنیای مد مطرح و شناخته شد. بانوی اول آمریکا شیفته مجموعه‌ی ۱۸ قطعه‌ای از لباس‌های برند ندو شد. پس از آن او به مشتری وفادار برند Nedo نیز تبدیل شد. دیگر چهره‌های مشهور که عاشق طراحی‌های ندو هستند عبارت از: Jennifer Lopez، Lady Gaga و ستاره مشهور تلوزیون Michell Hunziker ،Amanda Holden ،Angela Bassett و Kylie Jenner است.

روند هنری، فرهنگی و پایدار برند Nedo

Mehtap Elaidi، جواهر تاج ترکیه

این طراح ترکیه‌ای در سال ۱۹۶۴ در استانبول متولد شد و در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت رویای کودکی خود یعنی طراح لباس بودن را دنبال کند. بنابراین او اولین فروشگاه خود را در Teshvikiye افتتاح کرد. مجموعه لباس‌های او به دلیل داشتن برش‌های خاص و حجم‌های اغراق آمیز مشهورشدند. ترکیب کاربردی بودن، ظرافت و زیبایی در طراحی‌های Mehtap و اجرا آن‌ها با متریال با کیفیت سبب شده است این هنرمند به یک جواهر در تاج ترکیه و برای بقیه جهان نیز به یک طراح درخشان تبدیل شود. او به مدت هشت سال به عنوان رئیس انجمن طراحان مد ترکیه فعالیت کرد. در حال حاضر نیز او به عنوان یکی از طراحان ثابت در هفته مد استانبول حضور دارد.

Mehtap Elaidi علاوه بر فروشگاه و استودیو هنری‌اش در نیشان‌تاشی استانبول، ۳۵ فروشگاه در ۹ کشور جهان دارد. فروشگاه‌های موجود در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، قطر و کویت، بیشترین درآمد را برای او ایجاد می‌کنند. اما تجارتش در کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا برای او خیلی مهم است. مشارکت در پلتفرم‌های آنلاین و یا نمایشگاه‌های مد مانند Tronoi ،Pure London و who’s Next و جذب بازار آمریکا با تجارت الکترونیک از استراتژی این برند است. برند Elaidi به عنوان یک برند پیشرفته در شرق و مقصد اصلی برای خریداران باهوش غربی که به دنبال طراحی‌های جدید هستند، تعریف می‌شود.

طراحان ترکیه‌ای با برندهای مد پایدار، مد پایدار و طراح ترکیه‌ای
Mehtap Elaidi

برند Elaidi، لباس‌هایی با پارچه‌های طبیعی و چرم وگان

همه چیز برای این برند  با یک پیراهن مردانه سفید شروع شد و او پیراهن‌هایی را ایجاد کرد که می‌توان در طول شبانه روز پوشید. همیشه پارچه‌ی پوپلین سفید درکالکشن های او دیده می‌شود. یکی از فعالیت‌های او در جهت مد پایدار، در تولید لباس‌هایش به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی‌کند. این طراح ترکیه‌ای برای بیان مد پایدار مجموعه‌ها‌ی ‌زمستانی خود را با چرم‌های وگان به عنوان پارچه‌ی گرم ارتقا داده است. او به جای پیروی از ترندهای جدید ترجیح می‌دهد خود را با محیط سازگار کند. شعار او برای برند (Elaidi)، get green with ME است. هدف این طراح نشان دادن صنایع دستی و فرهنگ ترکیه از مناطق مختلف در صنعت مد و لباس است.

برند Elaidi، لباس‌هایی با پارچه‌های طبیعی و چرم وگان
برند Elaidi، لباس‌هایی با پارچه‌های طبیعی و چرم وگان، مد پایدار و طراح ترکیه‌ای
برند Elaidi، لباس‌هایی با پارچه‌های طبیعی و چرم وگان

امیدواریم که این‌گونه مطالب کمد برای تولید کنندگان، طراحان لباس و علاقه‌مندان به صنعت مد انگیزه‌ای باشد تا قدمی در جهت مد پایدار بردارند. البته ما در هر صنعتی و با هر تخصصی باید برای زنده نگه داشتن خانه سبزمان، زمین کوشا باشیم. شما از بین طراحان ایرانی برندی را می‌شناسید که در کنار فعالیت هنری‌شان، برای کسب و کار پایداری ارزش قائل باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian