طراحی داخلی در فروشگاه‌ها

در چشم‌انداز رقابتی امروز میان خرده فروشی‌ و یا برندها، موفقیت صرفا در ازای قیمت مناسب و یا پر کردن قفسه‌ها نیست. بلکه مشتریان از ابتدا تا انتها خرید به دنبال کسب یک تجربه لذت‌بخش و دوست‌داشتنی هستند. طراحی داخلی فروشگا‌ه‌ها، یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در ایجاد یک خاطره خوب از خرید و بیان داستان و روایت برند است.

چیدمان فروشگاهی آناهیتا عبادی

به طور خلاصه فضای داخلی فروشگاه و یا برند شما باید به‌گونه‌ای حساب شده و درست طراحی شود که مشتری خواستار بازگشت دوباره به آن مکان باشد. مانند کافه‌ها که هر از چندگاهی پاتوق افراد مختلف می‌شوند.

یک سوال؟ با توجه به شرایط کنونی در سایه حضور مهمان ناخوانده (کرونا)، اکثر برندها و خرده‌فروشی‌ها کسب و کار خود را در بستر آنلاین گسترش دادند. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. با این حال چه لزومی دارد که پس از بازگشت شرایط به حالت اولیه، مشتریان برای خرید به فروشگاه‌ها بازگردند؟

در ادامه مطلب به پاسخ این سوال می‌پردازیم. هم‌چنین شما را با انواع چیدمان‌ و طراحی داخلی به منظور بهبود عملکرد و معرفی بهتر برندتان آشنا و راهنمایی خواهیم کرد.

کشمکش طراحی کسب‌ و کارها در فضای آنلاین و فروشگاه‌ها

طراحی کسب و کارها در فضای آنلاین این مزیت را دارد که مخاطب بیشتری را در خود جای می‌دهد. بدون برخورد، حفاظت شده و هم‌چنین پر از سرگرمی از قبیل وارد شدن از یک صفحه به صفحه دیگر و ….

این ذات انسان است که با مصرف کم‌ترین انرڑی ممکن، بهترین نتیجه را بگیرد. با این حال چرا کسی باید خانه را ترک کند و حضوری برای خرید به جایی برود؟

مصرف‌کننده نیازمند تجربه تعامل مثبت و به یادماندنی است و دوست ندارد صرفا به عنوان بخشی از جمعیت هدف برند به شمار بیاید.

این امر سبب قدرت و اصالت گرفتن، طراحی فضای داخلی برند و یا خرده‌فروشی در انتقال یک تجربه شگفت‌انگیز و داستان برند است که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم.

تعاملات مثبت، تجربه یک اتفاق و یا دیدن، مورد توجه قرار گرفتن و هم‌صحبتی با افراد را می‌توان از جمله عواملی دانست که مخاطب را به خرده‌فروشی‌ها و یا فروشگاه‌ها باز می‌گرداند.  به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

 با این حال فکر نکنید به محض تمام شدن کرونا صد در صد مردم به خیابان‌ها می‌آیند و دوباره شروع به خرید حضوری می‌کنند. اتفاقا کار شما سخت‌تر است چرا که باید تجدید نظر کلی در طراحی و ایجاد امنیت برای مخاطب خود داشته باشید. فضای کسب و کار آنلاین، تبدیل به عادت شده و شکست این عادت نیازمند طراحی داخلی درست به شکوفایی دیدن صحنه یک تئاتر از نزدیک است.

طراحی فضای داخلی برندها زیر سایه کرونا

طراحی فضای داخلی فروشگاه و یا خرده فروشی‌ها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و اگر محدویت‌های ناشی از آن در سراسر جهان برداشته شود، بازگرداندن مشتری به فروشگاه‌ها چالش زیادی را به دنبال دارد.

این چالش از دو جنبه عملیاتی و عاطفی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جنبه عاطفی:

آیا مشتریان از بازگشت به فضای فروشگاهی و یا خرده‌فروشی‌ها احساس امنیت می‌کنند؟

جنبه عملیاتی:

  • نصب موانع محافظتی در صندوق‌ها
  • اختصاص مکان‌هایی با رعایت حداقل فاصله اجتماعی تا مردم در آن صف بکشند
  • پیاده‌سازی سیستم‌های یک طرفه و کاهش تعداد محصولات نمایش داده شده برای ایجاد فضای بیشتر
  • تصفیه هوای محیط
  • تغییر در انتخاب مواد در طراحی مثل استفاده از مس و یا آلیاڑهای آن در طراحی داخلی و مکان‌هایی در فروشگاه و یا گالری‌ها که بیشتر مورد لمس قرار می‌گیرند

در این موارد بهره‌گیری از فضاهای تجربی و انعطاف‌پذیر مانند طراحی یک طرفه IKEA  (مشتری‌ها از یک طرف داخل و از طرف دیگر خارج می‌شوند) بهتر است. در این الگو مشتریان در جهت مخالف عقربه‌های ساعت هدایت می‌شوند و ایکیا این را مسافت طبیعی و یا The Long natural Way می‌نامد. چرا که باعث می‌شود مشتری با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی تمام فضا را ببیند.

و یا طراحی فضای داخلی برند Argos  که فضای کمی را اشغال کرده و تمرکز خود را بیشتر در گسترش فضای آنلاین گذاشته است و شما در هنگام ورود به فروشگاه بیشتر با بستری دیجیتال رو به رو می‌شوید و کالاهای خود را در مانیتورهای کوچک انتخاب می‌کنید. در کنار تعاملی مثبت، امنیت، فاصله‌گذاری و …. حفظ می‌شود، به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

در آخر می‌توان به ایجاد راه‌هایی برای عبور ماشین در میان فضای داخلی خرده‌فروشی‌ها به منظور حفظ امنیت و سلامتی فکر کرد.

در بخش بعدی به بررسی سوالات کلی و جامع برای ورود به یک طراحی درست می‌پردازیم.

هنگام طراحی فضای داخلی فروشگاه چه سوال‌هایی مطرح است؟

پیش از ورود به طرح سوال‌ها با توجه به نکات بخش قبل شما موظف به رعایت
(۳Fs (Flexibility, Function, Fun هستید.

فراموش نکنید که طراحی‌ شما می‌توانید بر پایه اجرای عملکرد، سرگرمی و انعطاف‌پذیری در محیط باشد. این یک طرح بهینه و اقتصادی برای یک برند به شمار می‌آید.

بررسی سوال‌ها برای شروع طراحی فضای داخل یک فروشگاه و یا خرده‌فروشی

چه چیزی باعث می‌شود مشتری من احساس راحتی کند؟ چگونه فرایند خرید را آسان کرده و از بازگشت دوباره مشتری اطمینان حاصل کنم؟

 وقتی صحبت از ایجاد یک فضای فروشگاه می‌شود، انتقال داستان برند به روشی منحصر به فرد بسیار حائز اهمیت است. شما به طرحی نیاز دارید که مشتری را از لحظه ورود تا خروج با جاذبه خود همراهی و هدایت کند. و اما برای ایجاد این نقشه راه باید از کجا شروع کرد؟

یک طراحی خلاقانه و درست نیاز به انعکاس موارد زیر دارد

غلبه بر مدل سنتی خرده‌فروشی:

به گزارش وال استریت ڑورنال، مشتریان به هنگام بررسی یک برند در درجه اول از احساسات و تجربیات شخصی برای رسیدن به  یک معامله معنادار در ذهن خود بهره می‌گیرند.

در این مرحله شما باید تصویری از کالای جدید و یا مورد پسند را در یک چیدمان درست قرار دهید. با این حال اکثر خرده‌فروشان تمامی کالاهای خود را می‌خواهند برای فروش به نمایش بگذارند و این کار برخلاف منش انسان امروزیست. او به مواردی همچون مد سریع، مصرف‌گرایی و …. آگاه است پس صبورانه و درست انتخاب می‌کند.

هوشمندانه عمل کنید. همه چیز پرکردن قفسه لباس‌ها برای نمایش نیست.

فردیت، موضوعی است که بازاریابی مدرن به آن تاکید دارد. برندها باید به یک شناخت نسبی از سلیقه مخاطب خود برسند و آن را تبدیل به سطحی از هوشیاری در چیدمان فضای کسب کار آنلاین و حضوری خود کنند.

تاکید بر هویت برند:

طراحی فضای داخلی برند بسیار فراتر از یک طرح فیزیکی با نمایشگرهای روشن است. در واقع این فرصتی برای غوطه‌ور شدن مخاطب در روایت و داستان شماست.

طرح‌بندی خوب فروشگاه‌های خرده‌فروشی موجب بهبود درآمد و تجربه مشتری می‌شود. اکثر برندها با تمرکز بر روی مورد اول، مورد دوم را به فراموشی می‌سپارند.

طبق مطالعات انجام شده هر برندی که تجربه بهتری را ارائه دهد به طبع درآمد بهتری را کسب کرده و این بر پایه اقتصاد تجربی است.

دلیل تاکید بر تجربه، تاثیرگذاری در رفتار مشتریان است. طراحی داخلی فروشگاه بخش بصری و یا visual فضای شما به حساب می‌آید و شامل استفاده از نقشه‌های طبقه و مدیریت فضای استراتژیک است.

این موضوع علاوه بر اینکه فضای داخلی فروشگاه شما را چشم‌نواز کرده و از هویت برند حمایت می‌کند، فرصتی برای بیان داستان زیبای شما به مخاطبانتان است، به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

چیدمان:

چیدمان  که تلفیق علم و هنر است می‌تواند الهام بخش و  فراموش نشدنی باشد.

به طور مثال راه‌روهای عریض با چیدمان فکر شده‌ی رگال‌ها علاوه بر اینکه مسیر حرکتی کنجکاوانه به مشتری القا می‌دهد به صورت فروش خاموش اجناس خود را در معرض دید قرار می‌دهد، این نظر آناهیتا عبادی یکی از طراحان چیدمان فروشگاهی موفق در ایران است.

 همچنین به کارگیری صندلی و یا نیمکت‌های راحتی در یک فضای مناسب می‌تواند امکان ورود برای افراد بیشتری (مسن و والدین همراه با کودکان) را به فضای برند شما فراهم کند.

نور:

نورپردازی خوب می‌تواند تصویر درستی از شی و یا محصول شما را منعکس کند. و اما سوال اینجاست که کدام نورپردازی (سرد و یا گرم)، محصول شما را به خوبی معرفی می‌کند؟

نور گرم در ایجاد فضایی رمانتیک و یا دنج  خوب است و البته تناسب خوبی با محصولاتی که رنگ گرم دارد برقرار می‌کند اما در مقابل اگر در کنار محصولات شما رنگ سرد هم وجود داشته باشد این نوع نورپردازی در معرفی و چیدمان موثر نخواهد بود.

و اما در مقابل نور خنک و یا سرد، شفافیت بیشتری دارد و شما به هنگام بهره‌گیری از آن کم تر دچاره دغدغه خواهید شد و تقریبا با تمامی رنگ‌ها سازگار است.

رفتار مشتری:

 رفتار مشتری، الگویی است که مخاطب در فضای داخلی فروشگاه و یا خرده فروشی جهت‌یابی کرده و یا با کالا در تعامل است.

تکنیک‌های ردیابی و مشاهده نشان داده است که افراد به هنگام ورود از الگوی تعیین شده‌ای پیروی می‌کنند. به طور مثال ۹۰ درصد مشتریان بعد از ورود به فروشگاه به سمت راست می چرخند و یا خانم‌ها از راه رفتن و یا عبور از فضایی که باعث دست انداز شود خودداری می‌کنند و …..

موقعیت جغرافیایی:

مشتریان قبل از اینکه در مکان شما قدم بگذارند به صورت ناخودآگاه بر اساس مکانی که در آن قرار گرفته‌اید شما را قضاوت و یا ارزیابی می‌کنند.

چیدمان ویترین:

بسیاری از خرده‌فروشان نسبت به چیدمان ویترین مغازه خود بی‌توجه هستند. این اشتباه را نکنید. همانطور که چشم‌ها دریچه‌ای به روح ما هستند، چیدمان ویترین فروشگاه نیز نگاهی اجمالی به گنجینه درون شما دارد. پس آن را جدی بگیرید.

یک دور درست بزنید:

تجربه نشان‌داده که ۹۰ درصد از مشتریان به هنگام ورود به فضای داخلی فروشگاه به سمت راست و بر خلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کنند. آناهیتا معتقد است که این جهت که ارتباط مستقیمی با نقشه فروشگاه شما دارد در بعضی موارد نقض می‌شود پس بهتر است در یک دوره همراه با شناخت نقاط طلایی فروشگاه خود، یک سرمایه گذاری صحیح انجام دهید.

تور راهنما در خرید:

چیدمان پوشاک که فروش خاموش نام دارد باید به گونه‌ای باشد که در هر قدم مشتری را هدایت کند انگار که یک راهنما همراه خود دارد. به این مثال توجه کنید.

در طراحی باغ‌های ڑاپنی یک اصل به عنوان fundamental principle تکرار می‌شود. آن هم کنده‌کاری و یا نشانه‌گذاری بر روی سطح زمین است. مانند بازی مار و پله و یا مسیر پیدا کردن گنج بر روی نقشه. این موضوع می‌تواند الهامی برای طراحی فضای داخلی فروشگاه شما باشد تا مشتری حرکتی از روی کنجکاوی داشته و مسیر خود را به راحتی پیدا کند.

در همین خصوص می‌توانید زاویه‌ها، ایجاد بافتی متفاوت در یک سطح و یا…. را به عنوان تجربه متفاوت برای دید بیننده در نظر بگیرید. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

تشویق به خرید انگیزشی:

صندوق، پایان خرید نیست بلکه محلی برای ایجاد یک خرید انگیزشی است. پس به طراحی آن، نورپردازی، موقعیت قرارگیری، ایستادن مشتری و مدت زمانی که در آن مسیر معطل می‌شود، دقت کنید.

تفریح و سرگرمی:

ذهن انسان هوس سرگرمی و یا گاهی اوقات فریب دارد. این احساس او در فضای آنلاین برند مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده از صفحه نمایش لمسی، از یک صفحه به صفحه دیگر رفتن، پرسش و پاسخ آنلاین و…. از جمله این موارد است.

شما می‌توانید از مدل طراحی‌های Walmart ,eBay و ….. الهام بگیرید. طرح‌هایی که موجب سرگرمی و پویایی شود. استفاده از خطوط شکسته در کف و یا اجرای آن بر روی دیوار می‌تواند مثالی در این مورد باشد. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

آشنایی با الگوهای طراحی فضای داخلی فروشگاه و یا خرده‌فروشی

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده برخی از الگوهای طراحی فضای داخلی فروشگاه بررسی و مورد مطالعه قرار گرفته که در اینجا به آن خواهیم پرداخت.

Straight Floor Layout

  • تکرار الگوهای موازی
  • این طرح برای فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه، رفاهی و …. بهترین عملکرد را دارد.
  • به حداکثر رساندن فضای داخلی
  • دسته‌بندی آسان برای صاحبان فروشگاه
  • پلان‌های راست، جابه‌جایی آسان و صرفه‌جویی در وقت (سریع خرید کرده و خارج می‌شوند) البته لازم به ذکر است که این طرح باعث ترافیک و یا برخود مشتریان با یکدیگر می‌شود.

Loop Layout

این نوع چیدمان و طراحی مانند یک پیست اتومبیل رانی است. وجود یک حلقه در اطراف یک مکعب در وسط میدان به مشتریان راه منطقی و درست پیمودن را نشان می‌دهد. این امر موجب به درک واضح از مکان و تاثیرگذاری داستان برند می‌شود.

در این طرح، تمایل گردش به سمت راست و سپس پیمودن مسیر به این معنی است که بزرگترین و چشم‌نواز‌ترین نمایشگر و یا چیدمان شما باید بلافاصله در سمت راست ورودی قرار بگیرد و صندوق در انتهای مسیر یعنی سمت چپ.

Free-Flow Layout

طراحی آزاد به خریداران این امکان را می‌دهد تا در اوقات فراغت به گشت‌ و گذار بپردازند. در این نقشه خطوط باز در سراسر فروشگاه وجود دارد و این بدان معناست که دیوارها در هر زاویه قدرت دیده شدن را دارند پس در طراحی آن‌ها هوشمندانه عمل کنید. این فرصتی برای ایجاد تجربه‌های کوچک در هر قسمت از فضا است.

در این طرح معمولا جریان مشخصی برای ترافیک وجود ندارد در نتیجه می‌تواند برای فروشگاه و یا برندهایی که محصولات لوکس و یا محدود دارند بهترین نتیجه را بدهد.

Angular Layout

طرح کف با میزها و قفسه‌های مدور و بیضی شکل، یک طراحی فضای داخلی زاویه‌دار را به نمایش می‌گذارد. این نوع الگو جهت استفاده در فضای جواهر فروشی و یا برندهای لوکس مد و فشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که هر منحنی و  زاویه نشان‌دهنده یک محصول خاص است که به مشتری می‌گوید: این آخرین محصول است و آن را باید اکنون بخرید.

Geometric Layout

در این الگو، طراحان با ایجاد نمایشگرهای مربع و یا مثلثی شکل در نمای کف می‌توانند جلوه‌ای جالب و نه چندان معمولی را در فضا به وجود آورند.

بیشتر اوقات برندهای پوشاک و خرده ‌فروشی‌ها از این الگو در طراحی فضای داخل استفاده کرده و محصولات را در زاویه‌ای مناسب نسبت به آن به نمایش می‌گذارند که موجب جلب توجه بیشتر مخاطب می‌شود.

Diagonal Layout

این الگو که محبوب برندهای فست فشن است، خرده‌فروشان می‌توانند استفاده از فضای دیوار را به حداکثر برسانند. در نتیجه کالای بیشتر در دیدرس مشتری قرار می گیرد. این طرح به گونه‌ای در مقابل طرح  Straight Floor قرار دارد.

Forced Path Layout

این الگو را می‌توان الگوی ایکیا هم نامید چرا که بر پایه این طرح در تمامی شعب خود البته به غیر از ایران طراحی شده است.

در کنار گستردگی فضای فروشگاه یک مسیر مشخص وجود دارد که مشتری را در راه‌ روهایی متمرکز کرده و اجازه تصمیم‌گیری به او نمی‌دهد در نتیجه مخاطب یک محصول را انتخاب کرده و در همان مسیر در جهت مخالف در ورودی فروشگاه را ترک  می کند (اشاره به فضای یک‌ طرفه فروشگاه) اکثر خرده‌فروشان از این طرح برای افزایش پتانسیل خرید افراد و درآمد بیشتر استفاده می‌کنند.

Mixed or Free Form

این الگو تقریبا برای هر خرده فروش و یا برندی مناسب است زیرا این امکان را می‌دهد تا از طرح‌های مختلف برای نشان دادن بهتر محصول وام گرفت. فروشگاه Target مثال خوبی برای دیدن این فضا است. در فضای این برند شما شاهد یک الگوی شبکه‌ای در بخش مواد غذایی (قدرت انتخاب و ارائه بیشتر محصول) و اما هندسی و زاویه‌دار در باقی نقاط به چشم می‌خورد.

نتیجه‌گیری

 شما برای روایت تاثیرگذار برند خود از کدام یک از طراحی‌های فوق استفاده می‌کنید؟

هر یک از چیدمان‌های مطرح شده، پیام و تجربه‌ای متفاوت را به خریدار انتقال می‌دهد. نکته مهم این است که هر برند و یا خرده‌فروش قبل از چیدمان باید: نوع کالای فروخته شده، میزان موجودی از هر کالا، جمعیت هدف و بودجه خود را در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian