دنیای فشن آنقدر جذاب و بی انتها است که افراد خیلی زیادی را مجذوب خودش میکند.
دنیایی سراسر رنگ با طرحها و نقوش متنوع.
طبیعتا فعالیت در این حوزه بسیار شگفت انگیز، مهیج و وسوسه انگیز به نظر میآید.
دنیای فشن بسیار وسیع است و جزو معدود رشته های تحصیلی هنر است که زیر شاخه های فراوانی دارد.
سوالی که مطرح است و به دنبال پاسخش در این مطلب هستیم این است که چرا هر کسی وارد رشتهی طراحی لباس میشود با وجود تنوع شاخه های این رشته، به فکر مزون داری میافتد؟
همچنین پارامترهایی که باعث موفقیت در این رشته میشوند را در ادامه بررسی میکنیم.
شاخههای طراحی لباس
همانطور که گفتیم رشته طراحی لباس به دلیل شاخههای فراوان، فرصت شغلیهای بسیاری را برای علاقه مندانش فراهم میکند.
برای مثال چند نمونه را ذکر میکنیم:
• استایلیست Stylist
• تصویرسازی مد Fashion Illustration
• پیشبینی مد Fashion trend forecaster
• الگوساز ( الگوساز دیجیتالی ) Pattern Making
• بازاریابی و تبلیغات فشن Fashion Marketing
• نویسنده مد و فشن Fashion Journalist
• طراح پارچه Textile Designer
• طراح ویترین و چیدمان فروشگاه Visual Marchandaiser
• عکاس مد Fashion Photographer
• مدیریت فشن و بیزینس مد Fashion Manegment
با وجود این همه تنوع، بازهم افراد علاقمند به طراحی لباس و فشن به سمت مزون داری در ایران کشیده میشوند.
مزون داری و دلیل فراگیر شدن آن
عوامل زیادی میتواند باعث افزایش مزون داری شود.
مثلا با سرمایه کم میتوان مزون خانگی خودتان را تاسیس کنید که البته مستلزم شرایط خاصی هم هست.
همچنین تنوع شاخههای دیگر و آموزش آن به شکل آکادمیک در ایران محدود است.
اما در این بخش سه پارامتر اصلی را به تفصیل بیان میکنیم.
درآمد
یک بخش مهم و تقریبا اصلی هر کسب و کار، بخش در آمد مالی است.
همچنین سرمایه اولیه برای راه اندازی یک شغل بسیار مهم و قابل توجه است. با شرایط اقتصادی موجود، زود بازده بودن یک شغل، مزیت آن شغل محسوب میشود.
بخش سود دهی و میزان سود خالص یک در آمد برای یک کارآفرین نیز خیلی مهم است. با وجود شرایط وارداتی و افزایش نرخ ارز، وارد کردن کالای خارجی مقرون به صرفه نیستند.
و به طبع میزان خریداری کالاهای خارجی در طی سالهای اخیر افت کرده است.
از این رو دراین سالها، خریداران تولیدات ایرانی رو به افزایش هستند.
درنتیجه با وجود نبودن استانداردهای جهانی و نظارت دقیق بر قیمت گذاریهای پوشاک عرضه شده در مزونها، تاسیس مزون های ثبت نشده رو به افزایش است.
طراح لباس و دیده شدن
برای طراحی لباس و تولید آن، نیاز به تخصصهای فراوانی از قبیل پارچه شناسی، طراحی، الگوسازی، مهارت های به روز دوخت و دوز، رنگ شناسی ، اندام شناسی و … است. همچنین برای عرضه ی محصولات تولید شده نیاز به مهارت و دانش های کسب و کار است.
قاعدتا همه ی این مهارت و دانش به شکل تخصصی در یک فرد موجود نیست.
بنابراین برای انجام حرفه ای این کار نیاز به تیمی که متشکل از این متخصصین است نیاز داریم.
در نهایت مثل یک فیلم که عوامل سازندهی پشت صحنه اکثرا ناشناخته باقی میمانند و اسم کارگردان و بازیگران مطرح است یا گروه موسیقی، که خواننده مرکز توجه طرفداران قرار میگیرد، در تیم طراحی و تولید لباس نیز اسم طراح لباس مطرح میشود و دست اندرکاران دیگر گمنام باقی میمانند.
همین موضوع باعث میشود بر اساس میل ذاتی انسان به شهرت، در جایگاه طراح لباس دیده و شناخته شود.
اینستاگرام و قدرت رسانهای
امروز قدرت رسانه ای اینستاگرام و تاثیر آن بر زندگیمان، برهمگان آشکار است.
با وجود و فراگیر شدن این اپ محبوب و نفوذ آن در سبک زندگیمان، دور از انتظار نیست که بر انتخاب شغلمان نیز اثرگذار باشد.
مرور روزانه ی صفحات اینستاگرام و افزایش پیج های مزون لباس و مانتو و تعداد بالای فالورهای این پیج ها باعث میشود علاقمندان طراحی لباس به مزون داری اینترنتی وسوسه شوند.
این امر باعث کاهش هزینه ها میشود و با سرمایه کم میتوانند صاحب کسب و کار شخصیشان شوند.
بعلاوه رصد کردن همین صفحات برای افرادی که در خلاقیت و طراحی دچار ضعف هستند راهی است برای الهام گرفتن و به زبان دیگر کپی کردن آثار طراحان لباس واقعی.
پس اینستاگرام هم مرجعی برای ایده گرفتن و هم مکانی برای عرضه اینترنتی کالاها وکاهش هزینه برای نوپایان است.
تواناییهای فردی که یک طراح لباس لازم است کسب کند و پرورش دهد چیست؟
با وجود همه نکات گفته شده در قسمتهای بالا، برای به دست آوردن نام و اعتبار واقعی یک طراح لباس نیازبه کسب تخصص وتجربه است.
درست است که طراحی لباس جزو رشته های هنری محسوب میشود و هنر در بعضی از افراد ذاتی است؛ ولی در نهایت طراحی لباس یک رشته تحصیلی است و نیاز به کسب مهارت و دانش مختص خودش را دارد.
مسلما کسی که به شکل ذاتی هنرمند است برای به دست آوردن این مهارت ها سرعت بیشتری دارد.
ولی چند خصیصیه دیگر هم وجود دارد و مستلزم موفقیت در این زمینه است؛ که ممکن است در محیط آکادمیک آموزش داده نشوند از جمله:
- سلیقه
- خلاقیت و نوآوری
- روحیه تغییر پذیری
- زمینه ذاتی مدیریتی و کسب و کار
- پشتکار
- ایده پردازی
- اعتماد به نفس
- روابط اجتماعی بالا
علم مدیریتی و مزون داری
در طی دهه های اخیر اهمیت روزافزون علم مدیریتی در تمام شاخه ها چشمگیر بوده است.
این امر از صنعت مدو فشن نه تنها مستثنی نیست بلکه لزوم صد در صدی موفقیت در این زمینه است.
چرا که از بین رشته های هنر رشته طراحی لباس به یک قطب صنعتی در جهان تبدیل شده است.
پس دانستن علم مدیریتی و دانش بیزینس به مطرح شدن شما و موفقیتتان در حیطهی شغلتان بسیار کمک میکند.
علم مدیریت که خود بسیار وسیع است دیدتان را نسبت به فرصتها و تهدیدهای کسب و کارتان وسیع میکند.
همچنین کمکتان میکند با توجه به هدف و چشماندازتان بهترین استراتژی ممکن را انتخاب کنید.
به زبان ساده اگر این علم از پله اول همراهتان باشد، مسیر موفقیتتان بسیار هموارتر میشود. برند سازی، مارکتینگ، انتخاب بازار هدف، قیمت گذاری، تبلیغات، رفتار مصرف کننده و… زمینه هایی هستند که اگر به انها به درستی بپردازید عمر کسب و کارتان طولانی میشود.
در خلاصه این مطلب بگوییم کسب مهارت و تجربه در کنار علاقه و پشتکار مستلزم موفقیت در رشته طراحی لباس است.
بررسی بازار کار، رصد کردن فرصت ها و تهدیدهای بازار، بررسی رقبا، آگاه بودن از علم مدیریتی، از مارکتینگ و قیمت گذاری گرفته تا رفتار مصرف کننده همهی اینها نکته های ضروری برای موفقیت شما در این رشته است.
در ادامهی این مطلب با کارآفرین های موفق مزون داری مصاحبهای داریم تا تجربیاتشان را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?