طی سال های اخیر اسلام گرایی و روی آوردن به حجاب میان زنان اروپا و آمریکا رشد چشم گیری داشته و بسیاری از ستارگان هالیوودی نیز به مقابله با فرهنگ بی بند و باری به پا خواسته اند،می‌توان گفت که تمام کشورها با مفهوم «حجاب» آشنایی دارند.

هرچند که در میان ملت‌ها و ادیان مختلف این کلمه مفاهیم مختلفی دارد و برخی مسلمانان به جهت سنت خود و غیر مسلمانان نیز به عنوان پوشش از آن استفاده می‌کنند. طی سال‌های اخیر نیز بسیاری از زنان سراسر جهان به ویژه ساکنان کشورهای غربی، به طرق مختلف به این عنوان روی آورده‌اند. از گرایش بسیاری از زنان اروپایی و آمریکایی به اسلام تا تمایل مسیحیان و یهودیان به پوشش یا حجاب، همگی حاکی از بروز تحولی در دنیای غرب است.

تحولی که موجب شده تا زنان از گسترش فرهنگ بی بند و باری در غرب و تبدیل شدن عریانی به عرف به تنگ بیایند. اخبار و آمارهای کشورهای غربی نشان می‌دهد که بسیاری از زنان به ویژه چهره‌های غربی ترجیح می‌دهند به جای به نمایش گذاشتن جسم خود در عرصه سینما یا فضای عمومی جامعه و خلاصه شدن ارزش‌های زنانگی در ویژگی‌های جسمی، برای موجودیت خود ارزش قائل باشند. به عبارتی زنان غربی و حتی ستاره‌های هالیوودی به این نتیجه رسیده‌اند که برای ممانعت از نگاه کردن به آنها به عنوان یک کالای جنسی و تجاری باید به فرهنگ بی بند و باری و عریانی پشت پا زنند. تصمیمی که موجب نگرانی و عصبانیت سران غربی شده و آتش هراس از گسترش اسلام گرایی را به جان آنها انداخته و آن‌ها را وادار به وضع قوانین ممنوعیت استفاده از حجاب کرده است.نتایج مطالعاتی که حدود یک دهه گذشته در سوئد انجام شده حاکی از آن است که میزان گرایش اجتماعی زنان و دختران این کشور و مهاجران مسلمان و غیر مسلمان به استفاده از حجاب و پوشش افزایش یافته و شمار افراد محجبه در این کشور در حال افزایش روز افزون است. این امری است که سیاست مداران سوئدی را نیز نسبت به افزایش تمایل به اسلام نگران کرده است.

تلاش‌های غربی برای ممانعت از گسترش حجاب میان زنان،فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین مسلمانان اروپا را در خود جای داده است. با وجود تلاش‌های فراوان این کشور برای عدم گرایش مردم به اسلام در سال‌های اخیر، باز هم شمار مسلمانان این کشور در حال افزایش است. به دنبال افزایش شمار زنان و دختران محجبه در اماکن عمومی، مدارس و دانشگاه‌های این کشور، سال ۲۰۱۱ استفاده از رو پوشه، چادر و حجاب برای زنان ممنوع شد و با بانوان محجبه برخورد قانونی می‌شد.از سوی دیگر سال ۲۰۱۶ نیز استفاده از لباس شنا پوشیده با عنوان «بورکینی» در استخرها و سواحل فرانسه ممنوع شد. این ممنوعیت موجب باعث شد تا زنان قادر به مشارکت در برخی فعالیت‌های اجتماعی نشوند و برای حضور در اماکن عمومی با مشکل مواجه شوند.اما این پایانی برای تمایل زنان غربی به استفاده از حجاب و پوشش نبود و این اقدام دولت فرانسه با مخالفت‌های زیادی از سوی زنان روبرو شد،به طوری‌که چندی پیش چندین زن با حجاب به منظور مخالفت با قوانین ممنوعیت استفاده از حجاب در اماکن عمومی، با بورکینی وارد استخر شدند. این اقدام زنان فرانسه کمی گسترش پیدا کرد و به همین دلیل دو استخر بزرگ این کشور از سوی دولت تعطیل شدند.

این اعتراضات حاکی از آن است که با وجود محدودیت‌های فراوان دولت فرانسه برای حجاب زنان، هنوز از میزان تمایل بانوان این کشور در استفاده از حجاب کاسته نشده است.

زنان دانمارکی: حجاب عامل آرامش و امنیت زنان است،اما افزایش تمایل زنان به حجاب در بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می‌شود و همین امر نیز سیاست مداران را مجبور به مقابله قانونی با آن برای عدم همه‌گیری حجاب شده است. دانمارک نیز یکی از کشورهایی است که به دنبال رشد زنان و دختران محجبه در مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی، به تازگی استفاده از پوشیه و حجاب‌های پوشاننده صورت را برای زنان مسلمان و غیر مسلمان ممنوع کرده است.اما اقدام دولت دانمارک با واکنش شدید زنان این کشور مواجه شد و بسیاری از بانوان در اعتراض به این قانون محدود کننده به خیابان‌ها آمده و برای دفاع از حجاب شعار دادند. به گفته این بانوان، ممنوعیت استفاده از پوشش و حجاب برای زنان موجب نقض حقوق آنها است چراکه حجاب موجب ایجاد احساس آرامش و امینت در بانوان می‌شود و قانون جدید دولت نقض کننده این امنیت است.

تجربه زنان غربی از پوششی به نام حجاب،با وجود مخالفت‌های شدید کشورهای غربی با اسلام گرایی و مصادیق آن از جمله حجاب بانوان، اما طی سال‌های گذشته بسیاری از زنان غربی به حجاب یا مفاهیم آن ازجمله داشتن پوشش روی آورده‌اند. امری که بسیاری از زنان غربی با تجربه آن احساس امنیت و آرامش بیشتری در اماکن عمومی داشته و موجب تغییر نگاه آنها به خود و شأن زنانگی شده است.

نور تاقوری؛ گوینده خبر یکی از شبکه‌های ایالت متحده آمریکا است که داشتن حجاب و پوشش را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده است. وی به تازگی در مقاله‌ای تجربه خود درباره حجاب و گویندگی به عنوان یک زن محجبه را شرح داده است. این گوینده خبر آمریکا در این باره می‌گوید: من هرگز نمی‌توانستم زنانی که با حجاب در خیابان‌ها قدم می‌زنند را درک کنم تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم به عنوان یک گوینده خبر پوشیده در قاب تلویزیون آمریکا حاضر شوم. حجاب و داشتن پوشش موجب تغییر نگرش من به زندگی و تغییر عقیده‌ام شد. در همین راستا دیدگاه من به زیبایی یک زن تغییر کرد. در غرب فرهنگ غلطی وجود دارد که مردم تصور می‌کنند اگر یک زن متفاوت باشد به قدر کافی زیبا نیست.وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که زیبایی زن تنها محدود به عریانی یا نمایش موهای بلوند نیست بلکه با داشتن پوشش نیز می‌توان زیبا بود. متأسفانه استانداردهای جامعه غربی از زیبایی زنان و اعتبار آنها مانع پیشرفت می‌شود و به زنان به چشم کالا نگاه می‌شود این در حالی است که پوشش و حجاب موجب تغییر این نگاه به زنان می‌شود.مدل غربی که زیبایی زن را در پوشش می‌بیند،حالیما آدن یک مدل ساکن آمریکا است که در برگزاری کنسرت با ریحانا خواننده معروف غربی مشارکت می‌کند و در عرصه موسیقی و مد نیز مشهور است. وی در سال‌های اخیر تصمیم به پوشیدن حجاب گرفته و برای اولین بار در زندگی خود با پوشش در اماکن عمومی حاضر شده است. این مدل حتی برای شنا نیز تصمیم به استفاده از لباس شنا پوشیده «بورکینی» گرفته است.آدن از تجربه خود درباره حجاب می‌گوید: متأسفانه برخی در غرب زیبایی زنان را در عریانی می‌بینند. این در حالی است انسان می‌تواند از موی سر تا تمام اعضای بدن خود را از نگاه دیگران بپوشاند اما در عین حال زیبا باشد چراکه زیبایی واقعی انسان‌ها و زنان به گفتار و تفکرات آنها است.

وی ادامه می‌دهد: زنان زیبا آفریده شده‌اند اما اینکه بخواهیم بدن خود را برای مورد توجه قرار گرفتن به نمایش گذاریم، باعث می‌شود تا مردم تنها به بانوان به چشم یک کالا نگاه کنند و از توانایی‌ها و استعدادهای فرد غافل شوند، به همین دلیل من به این نتیجه رسیدم که پوشش برای زنان بهترین انتخاب است.حجاب و داشتن پوشش برای برخی زنان غربی به حدی جذاب است که حتی آن را به دیگر دوستان خود نیز پیشنهاد می‌دهند. اول فوریه امسال جمعی از زنان محجبه کشور ایرلند به مناسبت روز جهانی حجاب، تصمیم به برگزاری مراسمی گرفتند و پیشنهاد تجربه استفاده از حجاب را به زنان غیر مسلمان دادند. به گفته این زنان، هدف آنها معرفی کردن حجاب به دیگر زنان کشور است تا با داشتن حجاب و پوشش، امنیت آرامش را تجربه کنند.

چرا زنان غربی به حجاب روی آورده‌اند؟

با وجود تلاش‌های فراوان دولت‌های غربی برای ممانعت از پیشرفت اجتماعی زنان مسلمان و عدم گسترش اسلام گرایی، طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تمایل ساکنان اروپا و آمریکا به اسلام بوده‌ایم. به همین دلیل نیز بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله هلند، ایتالیا، دانمارک، روسیه، آلمان، سوئیس، اتریش، بلژیک، آمریکا و در رأس آنها فرانسه به دلیل هراس از گرایش روز افزون مردم به ویژه جوانان به پوشش و اسلام، با اعمال محدودیت‌های قانونی زنان را از داشتن حجاب و پوشش منع کرده‌اند.با این وجود در اغلب کشورهایی که این محدودیت‌های قانونی وضع شده، مردم و زنان به اعتراض برخواسته و از تصمیم خود منصرف نشده‌اند. آمارها و گزارشات رسانه‌های غربی هر روزه خبر از پیوستن غیر مسلمانان به اسلام و گرایش زنان غربی به حجاب می‌دهد. به طوری که طی سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌هایی که به اسلام روی آورده‌اند، وجود دارند.نکته قابل توجه آن است که اغلب زنانی که داشتن حجاب و پوشش را برگزیده‌اند، از ستاره‌های هالیوودی، افراد مشهور در عرصه سینما، موسیقی و بین‌الملل بوده‌اند. انتخاب حجاب از سوی ستاره‌های هالیوودی نشان می‌دهد، جامعه غرب به این نتیجه رسیده است که زنان تنها یک کالای جنسی و تجاری نبوده و معیار تعیین کننده انسان‌ها توانایی‌های وجود آنها است.به همین دلیل نیز طی سال‌های اخیر شاهد حضور بسیاری از مدل‌ها، خواننده‌ها و بازیگران با پوشش حجاب در عرصه‌های اجتماعی بوده‌ایم. وجه اشتراک تمامی روی آورندگان به حجاب نیز تصمیم برای زدودن نگاه جنسی به زنان و توجه صرف به جسم‌ها است که با تلاش برای حذف فرهنگ عریانی و بی بند و باری غربی همراه بوده است. به عبارتی زنان غربی به این نتیجه رسیده‌اند که برای مورد توجه واقع شدن نیاز است تا به جای نمایش جسم خود، به تعالی فردی و اجتماعی بپردازند.

در شرایط حاضر، منافع غربی‌ها اقتضا می‌کند که حضور زنان محجبه در کشورهای خود را برنتابند و بر یکی دیگر از ارزش‌های ادعایی خود، یعنی «تساهل»، خط بطلان بکشند. آنها عملاً به این نتیجه رسیده‌اند که تساهل خوب است اگر منافع غرب را تأمین کند و بد است، اگر آن را به خطر بیندازد! سایر ارزش‌های دیگر که غربی‌ها تا کنون سنگ آن را به سینه می‌زده‌اند، نیز این‌گونه یکی یکی به مسلخ رفته‌اند.

همه علیه حجاب در کشورهای اروپایی مقابل زنان باحجاب، هیچ تساهلی در کار نیست و همه، از نهادهای سیاسی حاکم گرفته تا نیروهای پلیس و گروه‌های نژادپرست، این زنان را هدف قرار داده و می‌دهند.
مقامات و نهادهای حاکم قوانین ضد حجاب را به تصویب می‌رسانند، نیروهای پلیس یا خودشان زنان با حجاب را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و یا اینکه دست اوباش و گروه‌های نژادپرست را برای کتک کاری و ضرب و جرح زنان مسلمان باز می‌گذارند.این پدیده در همه کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود، ولی در شمال غرب این قاره و در کشورهایی مثل آلمان، بلژیک، فرانسه و انگلیس، پررنگ‌تر از سایر کشورها است.
در آلمان حدود پنج میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. حدود پنج درصد از جمعیت ۱۶ میلیونی هلند، مسلمان هستند و هم اکنون شمار مسلمانان کل اروپا نیز به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده است.بیشترین شمار مسلمانان نسبت به مسیحیان، در کشورهای آلمان و اتریش است. چهار درصد جمعیت آلمان و ۱/۴ درصد جمعیت اتریش را مسلمانان تشکیل مى‌دهند و لذا دین اسلام پس از مسیحیت، دومین دین بزرگ در این کشورها محسوب مى شود.

وزارت کشور فرانسه تعداد مسلمانان را تقربیا۴/۱ میلیون نفر برآورد کرده و اسلام بعد از مذهب کاتولیک مسیحیت، دومین دین این کشور به شمار می‌رود، به‌طورى که تعداد مسلمانان بیش از پروتستان‌ها و یهودیان این کشور است.

در حال حاضر، غربی‌ها حجاب را سمبل اسلام دانسته و نابودی حجاب را نابودی اسلام می‌دانند،آنها حجاب را مولود اسلام می‌دانند و به‌نظر خود اگر حجاب را نابود کنند، اسلام را نابود خواهند کرد.علاوه بر آن، غربی‌ها می‌دانند که اگر زنان اروپایی و حتی آنانی که گرایش‌های مذهبی ندارند، آگاه شوند که این نوع پوشش، امنیت را برای آنها به‌وجود می‌آورد، چنین پوششی را انتخاب می‌کنند. زنان اروپایی به خوبی می‌دانند که مسئله بی‌حجابی در غرب مشکلات فراوانی را به‌وجود آورده است.غرب برای از بین‌بردن دین، به تخریب نماد‌های آن روی می‌آورد و در این زمینه می‌توان به تخریب مناره‌های مساجد و تهاجم به حجاب‌ اشاره کرد. وجود مناره‌های مساجد، حجاب زنان مسلمان و عزاداری‌های مذهبی، برای افراد غربی غیرمسلمان در جامعه سؤال‌برانگیز خواهد بود. زن محجبه، تبلیغی برای اسلام است که به دلیل استفاده از حجاب، افراد جامعه را به سمت دین مبین اسلام راهنمایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian