چند سالی از آن روزی که وارد اینستاگرام شدم، می‌گذرد. دقیقاً همان روزهایی که هنوز مُد‌ و فشن، آن طور که باید بین خیلی از افراد جا نیفتاده بود و تمام دغدغه و کار شبانه روز عده ای از آن ها، فقط به عکس و ویدیو گرفتن از سلام صبح بخیر تا شب بخیر گفتن کودکانشان ختم می‌شد.

و مثل الان نبود که هیچ آینه قد و نیم قدی در داخل خانه، از دست این افراد، آسایش نداشته باشد و حتی اینستاگرام به خواهش و تمنا بیفتد که دیگر نمی‌کِشم! لطفا این حجم استوری‌های از هر دری سخنی نگذارید و اگر هم می‌گذارید حداقل، آن عبارت‌های زبان بسته «لایف استایل»، «فشن بلاگر» و «کوفاندر» را که به فرقِ سرِ پیج خود کوبیده اید را بردارید و حُرمت فعالیت خود و افرادی که در حوزه فشن بلاگری، متخصص هستند را نگه دارید. آخِه، مگر می‌توانید میان قهر و آشتی‌های حقیقی و مجازی و فقط با چند قلم سُرخاب سفیداب کردن و چند دست لباسی که خیلی وقت‌ها، هیچ چیزش به هیچ چیز دیگرش نمی‌آید، تفسیر درستی از مت گالا داشته باشید و استایل‌های کَن را پیش بینی کنید؟ بالاغیرتاً، اگر در تخصص تان نیست، کار را به کاردان بسپارید!

این نوشته، طنزِ تلخ، امّا واقعیِ این روزهاست که برخی از افراد فکر می‌کنند به دلیل خوش رنگ و لعاب بودن پیج‌های اینستاگرامشان برای عده ای از مخاطبان، می‌توانند بدون داشتن مهارت و تخصص، فشن بلاگری کنند و اگر به ذائقه شان خوش آمد از شیرینی آن بچشند.

باید بگوییم اگرچه این روزها بازار فشن بلاگری داغ است. امّا این طور هم نیست که هرکسی به صِرف شال و کُلاه کردن و ژست های مختلف گرفتن و در آمد بالای فشن بلاگری، فکر کند که به اصطلاح،  با این کار، «نونش  حسابی تو روغنه» چراکه این کار هم مثل بسیاری از کارهای دیگر، مهارت، دانش و تجربه مختص خود را می‌طلبد. بنابراین، اگر به دنبال پاسخ برای عبارت‌هایی چون؛ « درآمد فشن بلاگر»، «فشن بلاگری»، «فشن بلاگرهای ایرانی» هستید و یا حتی می‌خواهید بدانید به طور کلی، «فشن بلاگر کیست»، این مطلب برای شما نوشته شده است.

فشن بلاگر کیست؟ و فشن بلاگری چیست؟

یکی از شاخه‌های جذاب صنعت مد و فشن که پا به پای تکنولوژی و مدرنیته شدن دستخوش تغییراتی شده، فشن بلاگری ست چراکه تا چندین سال پیش، افراد علاقه مند به این حوزه که تعدادشان هم زیاد نبود، در بستر رسانه‌های چاپی مثل روزنامه، مجله و یا حتی به شکل وبلاگ نویسی، کار خود که نوشتن در حوزه مُد و فشن بود را انجام می دادند. امّا امروزه، فشن بلاگری شکل جدیدتری به خود گرفته است؛ به طوری که فشن بلاگرها به سمت اینستاگرام و یوتوب نقل مکان کرده اند و البته این بدان معنا نیست که آن‌ها دیگر به شکل سنتی فعالیت نمی‌کنند، بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند ایده‌ها، مطالب، سلیقه‌ها، تفسیر و نقد و بررسی‌های خود درمورد صنعت مُد و فشن را به صورت امروزی تر و پُر رنگ و لعاب تر و حتی رو در روتر با مخاطبان خود، در پیج های شخصی شان به نمایش بگذارند که همین موضوع باعث جذب هزاران و بعضاً میلیون‌ها دنبال کننده برای آن‌ها شده است که این نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی توانسته اند نقش مهمی‌در حوزه فشن بلاگری و درآمد فشن بلاگر ایفا کنند. اما واقعا فشن بلاگر کیست؟ آیا صرفاً فردی که لباس و اکسسوری‌های جذابی را انتخاب و استفاده می‌کند و یا در سِت کردن لباس‌هایش مهارت دارد و ژست گرفتن‌هایش به نوعی زبانزد است و تا حدّی هم با اصطلاحات و مطالب حوزه مُد و فشن آشنایی دارد را می‌توان فشن بلاگر نامید؟ که قاطعانه باید بگوییم خیر!.

به این دلیل که فشن بلاگر بودن چیزی فراتر از این‌هاست و فردی می‌تواند در حوزه فشن بلاگری موفق عمل کند که علاوه بر منظم و دقیق بودن، مهارت‌های مهمی‌چون؛ نوشتن، فعالیت در رسانه‌های اجتماعی(نه صرفاً پُست و اِستوری گذاشتن)، بازاریابی و برندینگ، آشنایی کافی با عکاسی، برنامه‌های گرافیکی، سئو، دانش مُد و فشن و…را بلد باشد و در این میان، نباید فکر کرد که کار او راحت است و مثل دیگر مشاغل، زمان بَر نیست. چون اتفاقاً فشن ‌بلاگری سختی‌هایی دارد که برنامه ریزی منظم و تلاش بسیاری را می‌طلبد.

البته این را هم باید اضافه کنیم که اگرچه مهارت‌های بالا برای فشن بلاگری ضروری ست. امّا این بدان معنا نیست که هرکسی در زمینه مُد و فشن می‌نویسد یا عکس و ویدیوهایی از این صنعت جذاب به اشتراک می‌گذارد را می‌توان فشن بلاگر نامید چراکه همه این موارد باید طبق اصول و قاعده مند پیش بروند تا بتوانند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشند.

منبع درآمد فشن بلاگر‌ها از کجاست؟

حالا رسیدیم به قسمت شیرین ماجرای فشن بلاگری که بدون شک، سوال اغلب افراد علاقه مند به این حوزه ست. با توجه به این که فشن بلاگر به صورت آزاد، کار می‌کند و وابسته به هیچ سازمان و نهاد و اداره ای نیست از راه‌های مرتبط با حوزه کاری خود کسب درآمد می‌کند که از آن جمله می‌توان به تبلیغات، همکاری با رسانه‌های مختلف مُد و فشن، برندها و تولیدکننده‌ها اشاره کرد.

بدنبال آن، شاید این موضوع در ذهن شما به وجود آید که درآمد فشن بلاگر چگونه می‌تواند از راه تبلیغات باشد که باید بگوییم وقتی فشن بلاگر، محتوای تصویری و نوشتاری جذاب و با کیفیتی را تولید می‌کند و باعث جذب مخاطبان بسیاری می‌شود به سرعت می‌تواند توانمندی خود را نشان دهد و پای طراحان و برندها و فعالان حوزه مُد و فشن را به سمت رسانه خود بکِشاند که بدون شک در این قسمت،  مهارت هایش می‌توانند به داد او برسند.

معروف ترین فشن بلاگر‌های خارجی 

اگر به فشن بلاگری علاقه داشته باشید حتماً نام برخی از معروف ترین فشن بلاگر‌های خارجی را شنیده‌اید که توانسته‌اند با رعایت استانداردهای لازم در این حوزه و جذب دنبال کننده‌های بسیاری در فضای مجازی، نام خود را به عنوان چهره‌های مطرح و تأثیرگذار فشن بلاگری  در جهان به ثبت برسانند که از میان آن ها می‌توان به افراد موفقی چون؛ کیارا فرانی (Chiara Ferragni)، گبی گرگ (Gabi Gregg)، وندی نگوین (Wendy Nguyen)، کت فارمر(Kat Farmer)، لین اسلاتر (Lyn Slater) و…اشاره کرد که هر یک، گوشه ای از دنیای جذاب مُد و فشن را برای ما به تصویر می‌کِشند و حتماً بیشتر درمورد آن‌ها برای شما خواهیم نوشت.

کیارا فرانی
وندی نگوین
کت فارمر
لین اسلاتر

فشن بلاگرهای ایرانی

شاید تا این جای مطلب با خود گفته باشید که همه این توضیحات برای فشن بلاگری در کشورهای دیگر است و اصلاً آیا ما فشن بلاگرهای ایرانی هم داریم؟ که باید بگوییم بله. 

در سال‌های اخیر، برخی از چهره‌های ایرانی توانسته اند نام خود را در فهرست فشن بلاگر‌های ایرانی قرار دهند و برای آن دسته از مخاطبانشان که اغلب، از طریق آن ها، دنبال کننده دنیای جذاب مُد و فشن هستند، پُل ارتباطی باشند که منبع درآمد این فشن بلاگر‌های ایرانی هم از طریق تبلیغات و معرفی محصولات در بستر فضای مجازی است. امّا این که این فشن بلاگر‌ها تا چه اندازه متر و معیارهای صحیح فشن بلاگری را رعایت می‌کنند، علامت سوالی است که خوشحال می‌شویم این بار، شما جوابش را به ما بگویید تا بتوانیم در قالب مطلبی جداگانه به تحلیل این موضوع بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian