هفته مد یا (fashion week) یک رویداد است که فعالان صنعت مد و لباس جهان از طراحان، تولید کنندگان، خریداران عمده، استایلیست ها، بازاریاب ها و کارآفرینان، برای آشنایی با جدید ترین محصولات خانه های مد دنیا که طرح های آنان برای  ارائه در هفته  مد پذیرفته شده، گرد هم می آیند و رسانه ها نیز از این فرصت عالی برای شکار خلاقیت های نوین طراحان و هم چنین تماشای کت واک مانکن های معروف جهان استفاده می کنند.

هفته مد پاریس (فرانسه)

یک سری از ارائه‌های طراحان است که هر سال دوبار رویدادهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان در شهر پاریس کشور فرانسه برگزار می‌شوند. تاریخ برگزاری این فشن شوهارا فدراسیون مد فرانسه تعیین میکند. هفته مد پاریس یکی از 4 هفته بزرگ جهانی فشن است و سایر هفته‌های جهانی فشن متعلق به لندن، میلان و نیویورک است. این برنامه با نیویورک و سپس لندن و بعد میلان آغاز می‌شود و در پاریس پایان می‌یابد.

برندهای معروفی که در هفته فشن پاریس شرکت می‌کنند:
Chanel- Christian Dior- Saint Laurent- Hermes -Nina Ricci- Lacoste- Chole -Loewe- Kenzo- Balmain- Lavin- Acne Studio- Jacquemus- Givenchy- Alexander Mcqueen- Balenciaga- Louis Vitton- Miu Miu- Valentino- Celine

هفته مد نیویورک (آمریکا)

هفته مد نیویورک با عنوان هفته مد مرسدس بنز نیز شناخته می‌شود. این ایونت هر سال در ماه‌های فوریه و سپتامبر برگزار می‌شود و معمولا 7 تا 9 روز طول می‌کشد. اولین هفته مد نیویورک، اولین هفته مد در دنیا به حساب می‌آید که در سال 1943 و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد، اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین کارهایشان به این شهر بروند، از این رو، هفته مد نیویورک متولد شد.

برندهای مطرحی در هفته فشن نیویورک شرکت می‌کنند، مثل:
Alexander Wang- Clavin Klein- Tom Ford- Michel Kors- The Row- Ralhp Lauren- Marc Jacobs- Carolina Herrera

هفته مد میلان (ایتالیا)

هفته مد میلان، هر نیم سال در شهر میلان کشور ایتالیا برگزار می‌شود. رویداد پاییز و زمستان آن در ماه فوریه و مارس و رویداد بهار و تابستان آن در ماه سپتامبر و اکتبر هر سال برگزار می‌شود. این رویداد دنیای فشن، از سال ۱۹۵۸ در کنار هفته مد لندن، هفته مد پاریس وهفته مد نیویورک به یکی از مطرح‌ترین رویدادها

برندهای معروفی که در هفته فشن میلان شرکت می‌کنند:

Max Mara- Tod- Gucci- Versace- Giorgio Armani- Fendi- Prada- Moschino- Salvatore Ferragamo- Dolce & Gabbana- Roberto Cavalli

مفهوم لباس ها در رویدادهای فشن شو

فشن شو

در مورد فشن شو بیشتر بدانیم

فشن در دنیای مد و پوشاک به معنای سبک، روش و متد است و اغلب برای آن دسته از افرادی که خالق روش خاص در آیتم‌هایی مانند زیورآلات، اکسسوری و لباس‌ها بودند و در قالب ایونت به مخاطبانشان ارائه می‌شد. آنها نسبت به بقیه روش‌ها بسیار متفاوت‌تر عمل می‌کردند و ایده‌هایشان را به شکلی آوانگارد، طراحی و اجرا می‌کردند. به دلیل توجه عموم مردم به این حوزه و میزان تأثیرگذاری آن، سرمایه‌گذاران بسیاری در تمام دنیا تصمیم به سرمایه‌گذاری در این هنر” و صنعت” گرفتند. به همین دلیل پس از مدتی در اروپا و امریکا به عنوان یک صنعت پررونق بین مردم و بیزینس من‌های بزرگ شناخته شد.

فشن شو

واژه شو” به چه معناست؟

همین‌طور که می‌دانید واژه شو (show) یک کلمه انگلیسی است که به دلیل استفاده و تکرار آن در فرهنگ عامه در ایران نیز آن را به معنای نمایش می‌دانند و به طور عامیانه از این کلمه استفاده می‌شود که در اینجا به هدف معرفی انواع “مد” کاربرد دارد. کاربرد کلمه فشن شو طراحان مد و صاحبان برندهای بزرگ دنیا با شرکت در این رویدادها می‌توانستند آخرین طراحی‌های خلاقانه خود را در زمینه لباس به معرض نمایش برای هنرمندان و مردم بگذارند. این عمل باعث رشد اقتصادی در صنعت مد می‌شد چرا که به صورت نمایش های زنده اجرا می شد و تولیدکنندگان و طراحان می‌توانستند از این ایونت‌ها به طور هم‌زمان سود ببرند.

تاریخچه فشن شو

با اینکه تاریخ دقیقی برای شروع این صنعت در جهان مشخص نیست. می‌توان گفت در سال‌های انتهایی قرن هجدهم میلادی رژه‌های فشن برای اولین‌بار در خیابان‌های پاریس دیده شد و در سال‌های آغازین قرن نوزدهم میلادی تولیدی‌ها برای اولین‌بار در آمریکا و شهر نیویورک افتتاح شدند. در دهه ابتدایی قرن بیستم فشن شوها سرتاسر آمریکا را فراگرفتند. در همین حین برخی از تولیدکننده‌ها به همراه طراحان برندهای گوناگون تصمیم به برگزاری این فشن شوها در یک مکان اختصاصی گرفتند و اغلب آنها به شیوه یک نمایش اجرا می‌شد، به‌گونه‌ای که یک راوی مضمون این فشن شوها را پیش می‌برد. موضوع فشن شو در دهه 90 میلادی به یک استراتژی پرطرف‌دار تبدیل شد و تمام فشن شوهایی که در نیویورک اجرا می‌شدند با یکدیگر ادغام شدند و به همین واسطه اولین هفته مد مدرن در آمریکا شکل گرفت.

این هفته های مد به ترتیب در نیویورک، در ایتالیا، آمستردام، انگلیس و فرانسه مرتب و با برنامه ای از پیش تعیین شده اجرا می شدند. 

روند برگزاری فشن شوها به چه گونه‌ای است؟

معمولاً این ایونت‌ها که متشکل از تعداد زیادی مدل‌های زنده (مانکن) که شامل زنان و مردان با اندام خاص بودند که عموماً گاهی به صورت ایستاده و ثابت و یا در یک راهرو باریک به شکل “کت واک” راه می‌رفتند. تماشاچیان نیز به‌صورت دوسویه یا دایره‌وار به تماشای رژه آنها می‌نشستند و لباس‌ها دیده و بررسی می‌شدند. به شکل راه رفتن این مدل‌ها کت واک گفته می شود که در واقع باید به شکلی باشد که لباس‌ها و خالقان آنها در شایسته‌ترین و زیباترین حالت به نمایش گذاشته شوند. پس از اجرای یک نمایش زنده اهداف دیگر این رویداد مبتنی بر رأی و نظر مخاطبانش شکل می‌گیرد که چه درکی از کالکشن ارائه شده دارند.

فشن شو

نوآوری دلیل خلق انواع لباس ها در رویدادهای فشن شو 

در اوایل قرن بیستم نوآوری‌هایی در شکل اجرای این فشن شوها به کار گرفته شد به این صورت که  برخی طراحان معاصر با استفاده از ذوق، قریحه و خلاقیت از عناصر بصری متفاوت مانند اجرای موسیقی زنده توسط گروهای بزرگ موسیقی، استفاده از نورپردازی‌های خیره‌ کننده و متنوع و صحنه ‌آرایی‌هایی خاص با استفاده از تکنولوژی روز نمودند. 

دلیل اصلی ایجاد تمام این عناصر در این رویدادها نمایش خلاقیت در طراحی و دوخت لباس ها بودند که مسبب شکل گیری فستیوال ها و ایونت های بزرگ برای معرفی برندها در اروپا، آمریکا و کل دنیا شده است. 

فشن شو

چرا لباس‌های غیرقابل‌ فروش طراحی می‌کنند؟

به‌طورکلی صنعت مد گستره‌ای از سبک‌ها و انواع مختلف سلیقه‌ها و تلفیقی از خلاقیت و هنر است. در صنعت مد، طراحان لباس مجموعه لباس‌ها را با دو هدف طراحی و اجرا می‌کنند:

فشن شو

1. طراحی‌های روزانه که نسبتاً با آن‌ها آشناتر هستیم که از رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی برخوردارند و برای استفاده روزانه و خریدوفروش در بازار لباس طراحی و دوخته شده‌اند.

2. با هدف رسانیدن یک پیام یا یک مفهوم خاص در یک قالب هنری (لباس) شکل گرفته است. در این حالت چشم ما با عناصر و پارچه های گران‌قیمت با دوخت دست و به شکلی منحصربه ‌فرد آن در ظاهر لباس‌ها آشنا نیست. عموماً این لباس با الهام از یک منبع داستانی و طراحی آنها بر پایه یک کانسپت خاص بوده است، به وجود آمده‌اند و برای نمایش در گالری‌ها و غالباً در ویترین برندهای معتبر تولیدکننده‌های لباس و یا خانه‌های مد ارائه می‌شوند و مخاطبان آن‌ها افرادی خاص پسند مانند سلبریتی‌ها برای شرکت در مهمانی‌های خاص مانند فرش قرمزها هستند.

فشن شو

می توان گفت صنعت مد و فشن شوهای معروف و موفق دنیا موفقیت خود را در مدیون طراحان بزرگی همچون مارک جاکوبز، کارل لاگرفلد، جورجیو آرمانی، دوناتلا ورساچه، تام فورد  و بسیاری از طرحان فشن مطرح در دنیا هستند که نباید اهمیت آنها را دست کم گرفت این رویداد با معرفی آثار چنین هنرمندانی هویت پیدا خواهد کرد و همچنان با قدرت هرچه تمامتر به این روند ادامه خواهند داد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian