مد یک رسانه بصری است که همیشه به دنبال ایده‌های جدید برای برقراری ارتباط بین هنرها است. فشن نه تنها یک هنر با مفاهیم خاص خودش است، بلکه برای پیشرفت به صنعت و تجارت نیز وابستگی دارد. از این رو از شیوه‌های متفاوتی برای به نمایش گذاشتن هنر فشن و جذب مخاطب استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌‌ها در قالب انتشار فیلم‌های داستان‌گونه و مستند در پلتفرم‌های مختلف دیجیتال است که برندها و طراحان می‌توانند زیبایی‌شناسی، ایده‌ها و مفاهیم مورد نظر را به طور موثر به مخاطبان عام و خاص منتقل کنند. بنابراین در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمانی، فیلم سریع‌ترین حوزه‌ی بازنمایی بصری در مد محسوب می‌شود.

برندها برای جلب توجه مخاطبان بیشتر به دنیای فشن، فیلم‌هایی با مضامین عمیق‌تر هنری منتشر می‌کنند، تا در هنگام نمایش کالکشن‌های خود تاثیر بیشتری داشته باشند. زیرا اکثر مصرف‌کنندگان قادر به حضور در نمایش‌های ران‌وی در مناطق اصلی مد، مانند لندن و پاریس نیستند. رابطه‌ی مد و فیلم فشن در واقع تلفیق کانسپت‌های هنر، فرهنگ و گاها تاریخ است. یکی از مفاهیمی که برای طراحان و صنعت مد در آرت پرفورمنس‌های این چنینی الهام‌بخش بوده، هنر نمایشی و رقص است. همانند خانه‌ی مد دیور که با تلفیق فشن و رقص باله کالکشن‌های مختلف را در اوج زیبایی ارائه کرده است.

فیلم‌های فشن تلفیقی از نمایش لباس‌ها و رقص
فیلم‌های فشن تلفیقی از نمایش لباس‌ها و رقص

علاقه‌ی دیرینه دیور به هنر رقص باله

از آنجایی که کریستین دیور از همان ابتدا به رقص باله علاقه داشت؛ همواره برای هنرمندان این نمایش در سالن‌‎های اپرا ارزش زیادی قائل بود و طراحی لباس‌ آن‌ها را برعهده می‌گرفت. به تبع آن، مدیر خلاق و طراح این برند، ماریا گرازیا چیوری هرچند وقت یکبار در ارائه کالکشن‌های خود به تجلیل و نمایش باله می‌پردازد. همانند کالکشن بهار و تابستان 2019 ابتدای فشن شو با رقص مردان و زنان در زیر ریزش شکوفه‌ها آغاز شد و همچنین پس از طراحی لباس باله “Nuit Blanche” در سال 2019، در راستای تلفیق فرهنگ، هنر و مد همکاری کرد.

امسال ماریا گرازیا برای فیلم فشن “Nuit Romaine “، تلفیقی از رقص و حرکات نمایشی بدن از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرد و در روز جهانی رقص، 29 آوریل از کانال یوتیوب دیور منتشر شد. همچنین قرار است در سپتامبر 2022 در سالن اپرای پاریس به صورت نمایش تِئاتر اجرا شود. چیوری با اینکار قصد دارد جنبه‌های هنری و اصیل ایتالیا، زادگاه خود را به فرانسه ببرد. چون به عقیده‌ی او، مد در رم و میلان بیشتر به عنوان یک کسب و کار هنری یا یک تجربه اجتماعی بین مردم رواج پیدا کرده است. با وجود پیشینه‌ی تاریخی، امروزه آگاهی کمتری از ارزش مد وجود دارد. گرازیا با طراحی این برنامه و کالکشن کمی از سبک و ساختار آزادانه‌ی ایتالیا را در دل پاریس می‌خواهد بر روی صحنه به نمایش بگذارد.

فشن شو کوتور دیور در سال 2019 با تلفیق رقص باله
فشن شو کوتور دیور در سال 2019 با تلفیق رقص باله

هدف از فیلم فشن Nuit Romaine

گرازیا سعی بر این دارد سرگذشت هنر و فرهنگ در طول تاریخ را به نسل‌های جدید منتقل کند. همچنین از هنرمندان جوان به خصوص رقصندگانی که در طول همه‌گیری کووید از هرگونه فعالیت عمومی محروم بودند، حمایت کند.

همواره خانه مد دیور با رهبری او به واسطه‌ی کمپین‌هایی که برقرار می‌کند، به بسیاری از جوانان که زندگی‌شان به‌طور اساسی تغییر کرده است و احساس می‌کنند که هنرشان از دست رفته‌ است، کمک می‌کند و چشم‌اندازهایی در آینده خلق می‌کند.

برخلاف دنیایی امروزی که متاورس و واقعیت مجازی در حال توسعه است، اما همچنان ماریا طرفدار هنر دست و سنت قدیم باقی مانده است و از حضور متاورس در دنیای هنر و فشن استقبال نمی‌کند. او این عقیده‌ی خود را پس به نمایش گذاشتن این فیلم ثابت کرد که کار هنرمندان همیشه برای او جایگاه ویژه‌ای دارد؛ بنابراین چیوری بیش از هر زمان دیگری بر ترویج هنرهای گذشته و آینده و همچنین مد متمرکز است.

Nuit Romaine ، الهام از تاریخ و  فرهنگ گذشته و اجرای پرفورمنس در کاخ
Nuit Romaine، الهام از تاریخ و فرهنگ گذشته و اجرای پرفورمنس در کاخ

تاثیر پروژه‌ی مشارکتی Grazia و Angin بر ذهن مخاطبان

اجرای این نمایش توسط خانه لوکس دیور با کانسپت خیال‌انگیز و رویایی با همکاری سفارت فرانسه در قلب ایتالیا و تئاتر Opera diroma صورت گرفته و به کارگردانی Pvelioeaj Angin در قلب palazzo Farnese مقر سفارت فرانسه در ایتالیا ساخته شده. ماریا گرازیا به عنوان فردی از رم، به مرکز Palazzo Farnese بسیار علاقه دارد و به خوبی با آثار هنری آنجا آشنا است و سعی کرده است با کمک فضای تاریخی آنجا داستان جدیدی را برای طراحی‌های خود روایت کند تا تاثیرگذار باشد.

طراح دیور و کارگردان هنری و طراح رقص این فیلم، Pvelioeaj Angin، قصد داشتند با انجام این پروژه اشتراکی از دل تاریخ و تبادل بین دنیاهای مختلف بر حافظه‌ی مخاطبانشان تاثیر ماندگاری بگذارند. به طور کلی فیلم‌های داستانی مد به دنبال ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان خود، افزایش آگاهی در یک جمعیت گسترده‌تر و جان بخشیدن به ایده‌ها هستند. در واقع نمایش برندهای لوکس در قالب تصاویر متحرک مانند این پروژه به هیچ وجه به محصولات اشاره نمی‌کند، در عوض به شکلی ظریف بر کیفیت و ارزش‌های زیبا و اصیل برند تاکید می‌کند. به قطع طی چند ماه آینده که نمایش این پروژه بر صحنه‌ی اپرای پاریس اجرا شود، بسیاری از طرفداران رقص باله و مخاطبان دیور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

Nuit Romaine، الهام از تاریخ و فرهنگ گذشته و اجرای پرفورمنس در کاخ

توصیف صحنه و لباس‌های دیور در فیلم Nuit Romaine

در ادامه، نمایش نمادین این رقص را با طراحی‌های بی‌نظیر لباس دیور تفسیر می‌کنم. در Nuit Romaine ،Abbagnato نقش الهه‌ی شب را بازی می‌کند و فریدمان فوگل از دیگر رقصندگانی که او را همراهی می‌کند. در حالی که او در داخل کاخ می‌رقصد، با رقصندگان دیگری ملاقات می‌کند، صحنه‌های خاص نمایش با کانسپت‌های متفاوت اجرا می‌شود. هریک از آن‌ها نمادی از پاپ‌ها، دوک‌ها (لقب مردان اشراف‌زاده) و زنان نجیب را به تصویر می‌کشند که در طی قرن‌ها در فضای باشکوه Palazzo Farnese، زندگی می‌کردند. تمام بازیگران با هنر و حرکات منحصربه فرد بدن خود نقاشی‌های زنده‌ای را چون نقاشی‌های روی دیوار کاخ خلق می‌کنند. در حقیقت با این محتوای متحرک به همراه موسیقی همسو با هویت برند و انتخاب بازیگران مناسب به مجموعه‌ی طراحی‌ها روح و زندگی می‌بخشند.

لباس‌های این کالکشن دیور برای فیلم Nuit Romaine بسیار نفیس طراحی شده بودند و دقیقا درخور اجرای کانسپت نمایش در کاخ بودند. لباس‌هایی با پارچه‌های ظریف و چین‌دار حریر که روی پیراهن‌ها و شنل‌ها هنر دست اجرا شده است. آیتم‌هایی از منبت‌های توری، رشته‌هایی از مروارید و رنگ‌هایی هماهنگ با محیط جلوه‌های تماشایی ایجاد کردند. هر یک از لباس‌ها عناصر متفاوتی هستند که مانند یک سمفونی ساخته شده‌اند و شخصیت‌های نقاشی‌های دیواری Carracci موجود در طاق گالری Farnese را در یک سفر زمان به یاد می‌آورند. گرازیا چیوری توضیح می‌دهد هنرمندانی که از بدن خود به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا با تکنیک‌های خاص هرچه زیباتر هنر خود را نشان دهند، برای او الهام‌بخش بودند.

 پیراهن الهه‌ی شب در فیلم nuit romaine
پیراهن الهه‌ی شب در فیلم nuit romaine

تاریخ و فرهنگ گذشته منبع الهام ماریا گرازیا در این فیلم

به طور کلی علاقه‌ی ماریا گرازیا به طراحی و ساخت فیلم‌های دوره گذشته مشهود است. زیرا طراحی صحنه و لباس راه تازه ای برای او نیست، چیوری در سال 2016 نیز با اپرای رم کار کرده است، زمانی که او مدیر خلاق والنتینو بود و لباس‌هایی برای «لا تراویاتا» به کارگردانی سوفیا کاپولا طراحی کرد. او علاقه‌ی فزاینده‌ی خود را به ساخت فیلم و فضاهای مربوط به تاریخ و گذشته اینگونه توصیف می‌کند، برگشت به زمان‌های دور نقش بسزایی در درک ما از هنر دارد. چون افراد را وادار می‌کنند در مورد چگونگی تغییر جامعه فکر کنند و تغییرات هنر و سبک لباس‌ها و به تبع آن تغیرات فرهنگی را مورد توجه قرار دهند. در واقع لباس‌ها منعکس کننده یک دوره‌ی تاریخی، تکامل بشریت و پوشش بدن ما هستند.

در حالی که ارزش مد و لباس این روزها دست کم گرفته می‌شود، چیوری قصد دارد با این الهامات تاریخی در فیلم‌های مد، مفهوم هنری دنیای فشن را زنده نگه دارد. او به عنوان یک فمینیسم، معتقد است که فعالیت زنان در طول تاریخ بخاطر برخی لباس‌ها بسیار محدود بود، در این فیلم لباس بازیگران را با وجود اینکه تداعی کننده‌ی اشراف‌زادگان قصر است، همچنان رها و سبک انتخاب شده است که نمادی از آزادی برای آن‌ها می‌باشد.

پس از 38 سال کار کردن در این صنعت، چیوری گفت که به اندازه‌ی سهم خود در این صنعت تلاش کردم، زمان آن رسیده جایگاه افرادی مثل من به استعداهای جوانی چون دخترم واگذار شود. زنان پیشرو در زمینه‌ی مد که نقش حرفه‌ای ایفا کنند، هنوز اندک هستند. باید دسترسی نسل‌های جدید به جایگاه‌های مهم را آسان‌تر کنیم و هدف به نمایش گذاشتن فیلم کانسپتچوآل Nuit Romain اشاره به هنرهایی دارد که از استعدادهای نوپا شکوفا شده و باید بها داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.



واحد پول


fa_IRPersian