۵٫ برندسازی خرده‌فروشی(Retail branding)

فرض کنید برای خرید لباس به فروشگاهی رفتید که فضایش با رنگ‌های شاد پر شده، پرسنل با احترام با شما رفتار می‌کنند و به شما احساس امنیت می‌دهند، موسیقی پس‌زمینه آرامش بخشی پخش شده و با آن همراه هستید. تمام آیتم‌های مورد نظر در دسترس شما قرار دارند و انتخابات زیادی دارید که به راحتی می‌توانید پرو و ست کنید؛ آیا دوباره برای خرید به آن شعبه می‌روید؟ حالا علاوه بر این، مهم نیست که در کدام شعبه قدم می‌گذارید، همه فروشگاه‌ها یک شکل هستند و تجربه محیطی یکسانی را ایجاد می‌کنند. دقبقا این استراتژیک است و این برندسازی خرده فروشی است.
برای مغازه‌های فیزیکی، ایجاد یک تجربه در فضای تجربی فروشگاه می‌تواند گاهی مهم‌تر از محصولاتی باشد که می‌فروشید. چرا؟ زیرا این تداعی تجربی باعث شناخت برند و ارتباط مثبت (یا منفی) با برند شما می‌شود. همه این‌ها در احساسات و حسی که مشتریان هنگام ورود به فروشگاه شما دریافت می‌کنند، خلاصه می‌شود، چیزی که در هیچ جای دیگری قابل تقلید نیست.

retail branding

۶٫ برندسازی جغرافیایی(Geographical branding)

در مطالعه آشنایی با انواع برندسازی معمولا این نوع برندسازی مختص صنعت هتلداری و گردشگری است، هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. معمولاً، برندسازی جغرافیایی می‌تواند به دو صورت کار کند. اولین مورد برای مکان‌های خاصی (شهرها، شهرک‌ها، کشورها، مناطق) است که می‌خواهند گردشگری را برای حمایت از اقتصاد محلی خود ترویج و تقویت کنند. اگر بخواهیم این مدل برندسازی را در صنعت فشن ببینیم می‌توانیم به فروشگاه‌‌های فلگ‌شیپ اشاره کنیم. چراکه فروشگاهی تاپ برند هست و در خیابان‌های اصلی شهر افتتاح می‌شود و بیشترین فروش را دارد، همینطور این فروشگاه به جذب توریست هم کمک می‌کند.
مورد دوم برای محصولات بسیار خاص است که فقط در مکان های خاص تولید می شوند، مانند آووکادو از مکزیک یا سیگار برگ از کوبا. این‌ها به عنوان نشانه‌های جغرافیایی (GI) شناخته می‌شوند و منبع و کیفیت محصولات خاص را با مشروعیت بخشیدن، اعتبار مکان خاص را تأیید می‎‌کنند.
هر کدام از شهرهای ایران لباس محلی و طرح پارچه خاصی دارند که معرف آن شهر هست مثلا قناویز یک نوع پارچه که در یزد بافته می‌شد یا چوقا از پوشش های مردان لر بختیاری و یا سوزندوزی های بلوچ که خیره‌کننده هستند. البته اگر توجه کافی به صنایع دستی کشور نشود کم‌کم به فراموشی سپرده خواهد شد.

سوزندوزی بلوچ
سوزندوزی بلوچ

۷٫ برندسازی خدمات (Service branding)

در مقایسه با انواع دیگر برندسازی که در این مقاله به آن پرداختیم، برندسازی خدمات لزوماً محصول مادی یا ملموسی ندارد، بلکه خدماتی است که ارائه می‌شوند. از آنجایی که بسیاری از خدمات نتیجه فوری ندارند، برندسازی آن‌ها دشوارتر است. به طور مثال شما قصد دارید مشاور در زمینه بیزینس مد شوید در قدم اول باید راهی برای جلب اعتماد مشتری پیدا کنید که خدمات شما می‌تواند روش‌های امروزی و اصولی را به مخاطب آموزش دهد و کسب‌وکارشان را به سمت بازارهدف مناسب سوق دهد. اما اگر سابقه‌ و تجربه‌ای در این زمینه نداشتید چگونه می‌توانید اعتبار بخرید؟ اینجاست که برندسازی خدمات نیازمند خلاقیت و استراتژی است.
از آنجایی که برندسازی خدمات بسیار تجربی است، تقریبا همیشه شامل روابط با مشتری می‌شود درهمین نکته، حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به روش‌های نوآورانه به خدمات شما آگاهی دهد.

۸٫ برندسازی آنلاین(Online branding)

برندسازی آنلاین به روشی اطلاق می‌شود که یک شرکت با استفاده از وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و هر چیزی که در اینترنت انجام می‌شود، خود را در بازار قرار می‌دهد.
با در نظر گرفتن این موضوع، تلاش‌های برندسازی آنلاین شما باید با هویت برند شما سازگار و همسو باشد. خواه این به معنای رویکرد طراحی وب‌سایت خاصی باشد که در پیش گرفته‌اید، سبک کمپین‌های بازاریابی ایمیلی یا حتی نام دامین که استفاده می‌کنید، همه آن‌ها باید دارای یک شخصیت باشند تا مشتریان برند شما را بشناسند و تجربه‌ای مشابه داشته باشند. _ حتی آنلاین

online branding

۹٫ برندسازی آفلاین(Offline branding)

برخلاف برندسازی آنلاین، برندسازی آفلاین به سادگی به هر چیزی که به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد اشاره دارد. اگرچه ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، باید به دارایی‌ها و مواد برند مشهود مانند کالا، بسته‌بندی، تبلیغات چاپی، بیلبوردها توجه شود. بازاریابی آفلاین همچنین می‌تواند شامل برنامه‌های پاداش وفاداری، مسابقات، رویدادها، فروش در پاپ آپ و تعاملات رو در رو باشد.
گاهی اوقات برندسازی آفلاین را می‌توان با تاکتیک‌های بازاریابی چریکی، استراتژی‌های بازاریابی خارج از چارچوب و هر فعالیتی که باعث جلب توجه مردم می‌شود برای جان دادن به برند، استفاده کرد.
برندسازی آفلاین از مرزها عبور می‌کند، زیرا به انواع دیگر برندسازی، از شخصی گرفته تا شرکتی مرتبط است و برای دستیابی واقعی به مشتریان به شیوه‌ای معتبر و معنادار، نیازمند تفکر خلاقانه است.

بعد از آشنایی با انواع برندسازی شما می‌توانید چند مدل را همزمان برای کسب‌وکار خود به کار ببرید. در برندینگ باید سعی کنید ارزشی برای مخاطبتان بسازید مخصوصا در مد که با وجود بازار رقابتی بسیار چالش برانگیز خواهد بود. مقاله زیر به یکسری از سوالاتی می‌پردازد که در صنعت برندینگ فشن با آن روبرو می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian