مد و فشن بر شکوفایی و توسعه صنعت پوشاک تاثیرات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد. 430 ملیون نفر در دنیا را مشغول به کار کرده و گردش مالی بسیار زیادی داشته است

مد و فشن چیست و دنیای مد از کجا کار خود را آغاز نموده است، مطالعه تاریخ نشان می دهد که در هر عصر، نوعی پوشش میان مردم هر کشوری رایج و یا به اصطلاح امروزی مد بوده‌،در گذشته، شاید سال ها طول می کشید تا یک مد یا سبک لباس پوشیدن،‌جای خود را به سبکی دیگر دهد، اما به کمک فناوری و شبکه های اجتماعی، مد و فشن در دنیای امروز به‌سرعت در حال تغییر است.

«چالز ورت» خیاط انگلیسی، ایده مانکن های زنده را در پاریس ارائه کرد. وقتی او فروشگاه خود را باز کرد، همسرش از ایده وی در سالن استفاده کرد. استقبال از این ایده موجب شد تا ورت مانکن هایی استخدام کند که در سالن یا راهرو راه بروند و کلکسیون لباس های وی را به مشتریان نشان دهند.

بااین حال، در سال ۱۹۱۱ بود که استفاده از مانکن های زنده در نمایشگاه های مد به بخشی از نمایش مد خیاط ها و تولیدکنندگان لباس تبدیل شد.

ورت که سالن مد خود را در سال ۱۸۵۸ افتتاح کرده بود، در سال ۱۹۱۱ بود که در آن برای نخستین بار‎ از مانکن های زنده برای نمایش کلکسیون لباس های خود استفاده کرد.

تولیدکنندگان پوشاک به صحنه ای برای عرضه تولیدات خود به جامعه هدف دارند و نمایشگاه های مد نقش مهمی در این زمینه و نشان دادن آخرین استایل ها و نیز بازاریابی پوشاک ایفا می کنند.

طرح ها و سبک ها در حال تغییرند و نمایشگاه های مد به ایجاد علاقه در مردم و افزایش اطلاعات آنها در مورد طرح ها و مدهای تازه کمک و توجه عموم را به مد جلب می کنند.

برای توسعه صنعت پوشاک، لازم است که مردم در معرض مدل ها و سبک های جدید قرار بگیرند و بازاریابی مد مردم را از آخرین تغییرات دنیای مد آگاه می کند.

طراحان مد، گرایش های مردم را پیش بینی می کنند. آنها در نمایشگاه های تجاری شرکت و با تولیدکنندگان ملاقات می کنند و به آنها در انتخاب پارچه و چیدمان مشاوره می دهند. آنها پروها و تنظیمات را روی نمونه اولیه طرح ها انجام می دهند و محصول نهایی را برای عرضه به فروشندگان خرد بازاریابی می کنند،از طریق نمایشگاه های مد است که طراحان مد فرصتی برای ارائه خلاقیت خود پیدا می کنند و می توانند خلاقیت، مهارت و استعداد خود در زمینه طراحی انواع لباس ها را نشان دهند.

خرده فروشان پوشاک نیز با شرکت در نمایشگاه های مد می توانند با دیدگاه طراحان مختلف و استایل های جدید لباس آشنا شوند و از این دانش برای طراحی بوتیک خود بهره ببرند؛هم‌چنین استفاده از آخرین نرم افزارهای مد به طراحان کمک می کند تا طرح های خود را به صورت سه بعدی ارائه کنند،همه دنبال کردن مد را دوست دارند.

مد به طراحان فرصت ارائه مستقل ایده هایشان را می دهد. مد، اعتماد به نفس پوشنده لباس را تقویت می کند و نوعی بیان است هم برای خالق طرح و هم برای پوشنده لباس است.

رسانه های چاپی و الکترونیکی از طریق نمایش مد با استفاده از افراد مشهور به گشترش صنعت مد کمک می کنند،آنها نمایشگاه های مد را پوشش خبری می دهند و این پوشش خبری، خریدار هدف را تحت تاثیر قرار می دهد،وقتی طرح ها و سبک ها توسط مشتریان دنبال شد، به مد تبدیل می شود،نمایشگاه های مد نه تنها تولیدات را به خریداران هدف عرضه می کنند، بلکه خبرنگاران حوزه مد و تولیدکنندگان پوشاک را نیز هدف قرار می دهند. بیشتر نمایشگاه های مد، خریداران فروشگاه ها، بازارهای اصلی، خبرنگاران حوزه مد و عمده فرشی ها را هدف قرار می دهند.

تولیدکنندگان پوشاک از عکس ها و ویدئوهای نمایشگاه های مد برای تولید لباس الهام می گیرند، به طوری که طرح اغلب لباس ها از نمایشگاه های مد الهام گرفته شده است و عامل تنوع طرح ها در صنعت پوشاک، همین نمایشگاه ها هستند.

پیش بینی می شود سود صنعت مد جهان در سال ۲۰۳۰ به ۱۹۲ میلیارد دلار برسد. ارزش صنعت مد جهان اکنون به ۲٫۵ تریلیارد دلار می رسد و ۴۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان در این صنعت کار می کنند.

واقعیت این است که مد از طریق رسانه، می تواند تاثیر عمیقی بر تقاضای پوشاک و هدایت آن بگذارد. تجاری شدن صنعت مد، می تواند صنعت پوشاک را متحول و جریان مالی آن را تقویت کند،مقایسه هزینه ای که در سال های مختلف و در سطح کشور صرف پوشاک می شود،

نشان می دهد، با وجود افزایش این هزینه، درصد آن از کل هزینه های مصرفی خانوار ایرانی در حال کاهش است،اگر چه گرانی و تورم و کاهش درآمد واقعی مردم از عوامل اصلی کاهش هزینه پوشاک در سبد مصرفی خانوار ایرانی است، اما، خارج شدن صنعت مد از عرصه فعالیت نیز در این فرایند بی تاثیر نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian