تاثیرات جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۳۹ آغاز و تا سال ۱۹۴۵ میلادی ادامه یافت. از این جهت جنگ تاثیر بزرگی در مد و فشن و زندگی اقتصادی افراد گذاشت. در آن سال‌ها بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک در پاریس بسته و کیفیت پارچه‌ها ضعیف‌تر از سال‌ها گذشته شد. اکثر مزون ها و مراکز طراحی لباس زنانه در پاریس در دوران جنگ جهانی دوم تأسیس شدند.

فرانسه قطب اصلی مد و فشن

آموزش مجددی که توسط فرانسوی ها صورت گرفت، طراحی لباس تا نیوریوک گسترش پیدا کرد. برعکس افراد سبک گرا، آزادی خواهان از سبک های لباس زنان و مادران، عرضه سیاست داشتند. در آن دوران در آلمان هم کمی از سبک های فرانسوی تبعیت شد.

جهت‌گیری سبک پوشاک بر اثر مشکلات جنگ جهانی دوم

در دوران جنگ جهانی، تعداد لباس ها و طراحی کم شد و لباس های شب ساده شدند و از پارچه هایی دوخته شدند که در همه جای دنیا یافت می شدند و دسترسی برای همه آسان بود . از سال ۱۹۴۰ به بعد، اجازه دوخت لباس با بیشتر از ۴ متر پارچه برای پیراهن وجود نداشت و بلوزها با کمترین مقدار یعنی یک متر پارچه دوخته می شدند. در دهه ۱۹۴۰ پاریس به آمریکا اجازه داد تا از طراحان منحصر به فردش استفاده نمایند. در دوران جنگ جهانی دوم لباس های شب ساده دوخته می شدند و شبیه لباس کار مردان بودند . در سال ۱۹۴۴ بود که لباس های سبک ورزشی کم کم رواج یافتند.

برند دیور (DIOR)

برند دیور (Dior) یعنی لوکس گرایی، طراحی لباس های فوق العاده خاص. نام برند دیور نام موسس آن، کریستین دیور می باشد. کریستین دیور در سال ۱۹۴۶ به فکر تاسیس برند خود می افتاد، اما این برند به صورت رسمی، یک سال آینده، تاسیس میشود. این برند تولید اولین محصول خود که ییک عطر بسیار خاص بود و به نام خواهرش نام گذاری و روانه بازار کرد .پس از شروع جنگ جهانی دوم، دیور برای دفاع از کشورش به ارتش رفت و در سال ۱۹۴۲ ارتش را ترک و به پاریس برگشت . این بار دیور با یک مجموعه معروف تری در حوزه طراحی و مد همکاری میکرد و در سالنی به نام لوسین للونگ مشغول به کار شد و در نتیجه در سال ۱۹۴۶ با کمک های مارسل بوساک اقدام به تاسیس برند خود می کند. برند لباس زنانه مارک کریستین دیور به طور رسمی در فوریه ۱۹۴۷ شروع به کار کرد و کلکسیوناین برند از لباس هایی با سینه های کوچک، نیم تنه های زیبا و دامن کامل تشکیل شده بود که تمام بدن زنان را می پوشاند.

چگونه فشن ایتالیا دنیای مد را تغییر می‌دهد؟

۱۲
مرداد

آیا می‌توانید ژیگولو آمریکایی را بدون لباس‌های آرمانی تصور کنید؟ اگر پرادا نبود، شیطان چه چیزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشید؟ از کشوری که گذشتگان دور به ورزش و هنر اهمیت زیادی داده است و اکنون به خاطر خانه‌های مد لاکژری و زبان و فرهنگش مشهور است، چه انتظاری دارید؟ اغراق نیست اگر بگوییم بسیاری از چیزهایی که ذهن شما از فشن تداعی می‌کند، از مد خلاقانه ایتالیا سرچشمه گرفته‌است. فرهنگ بهترین مکان شروع، برای کشف چیزی است، که مد ایتالیایی را منحصر به فرد می‌کند. هنر زیبایی شناسی ایتالیایی، صنایع دستی منحصر به فرد و جذابیت مردم ایتالیا بخش هیجان‌انگیز و دلپذیری از ایتالیا هستند که از مد امروزه این کشور جدا نیست. بیهوده نیست که ایتالیا در معماری، مبلمان، هنر و مد از کشورهای پیشتاز جهان است؛ چرا که مفهوم طراحی با جزئیات و دقت کامل بررسی و انجام می‌شود. 

این داستان، مدت طولانی است که شروع شده

در دوران رنسانس، دولت شهرهای ایتالیا مانند فلورانس، مراکز نوآوری مد بودند. با این حال، تا قرن‌ها پس از آن، پاریس بر دنیای مد تسلط داشت. البته مد در آن زمان هم در ایتالیا رونق داشت، اما معمولا برگرفته از سبک‌های فرانسوی بود. تنها از دهه ۱۹۵۰، ایتالیا به هویت مستقل خود، به عنوان منبع پوشاک مد روز به بقیه جهان معرفی شد. گریفیث توضیح میدهد که میراث برتری ایتالیا در صنایع دستی به پایان جنگ جهانی دوم باز می گردد زمانی که اقتصاد به پایین‌ترین حد خود رسید و کارآفرینان پایگاه های تولیدی عظیمی ساختند که باعث شروع معروفیت ایتالیا شد و پایه های مد را بنا نهاد. 

تاثیر نگاه ایتالیایی

مد مدرن ایتالیایی، اولین بار بازسازی سریع صنعت نساجی، پس از جنگ جهانی دوم و افزایش تولید لباس‌های آماده، شهرت بین المللی پیدا کرد. ظهور مد ایتالیایی، پس از جنگ جهانی دوم، تصادفی نبود. تعدادی از تولیدکنندگان، با حمایت دولت، تلاشی سیستماتیک، برای ایجاد یک صنعت مد صادرات محور انجام دادند که نقش مهمی در بازسازی اقتصادی ایتالیا پس از جنگ ایفا کرد. از سال ۱۹۹۴ نمایش های مد طراحی شده برای تاکید بر میراث و هنر فرهنگ ایتالیا برای تاکید بر جلب توجه روزنامه‌نگاران خارجی به صحنه رفت.  به زودی روزنامه‌نگاران و خریداران فروشگاه های بزرگ که در نمایشگاه مد پاریس شرکت می کردند؛ شروع به سوار شدن به قطار به سمت فلورانس کردند.

در آنجا ارائه های مد تا حدی برای پاسخگویی به تقاضا برای لباس های آماده با طراحی خلاقانه و خوش‌ساخت ترکیبی، مطابق با علاقه و نیاز آمریکایی ها به هوای آفتابی و لباس های رنگارنگ و با قیمت مقرون به صرفه طراحی شد. خانه‌های کوتور ایتالیایی نیز در فلورانس نمایش داده می شدند؛ و به شهرت این کشور افزودند.روزنامه نگاران آمریکایی با اشتیاق «نگاه ایتالیایی» را تبلیغ کردند و آن را با ظرافت‌های معمولی و درعین حال اشرافی، معرفی می‌کردند. طراحان ایتالیایی، مهارت های خاصی در تولید لباس های تفریحی دارند. صندل، جواهرات طلا و عینک آفتابی شیک از عناصر ضروری سبک ایتالیایی بودند. مد ایتالیایی، یک جایگزین جذاب و کم هزینه‌، برای لباس‌های رسمی‌تر پاریس ارائه می دهد. 

تاثیرات آرمانی و ورساچه در شهرت فشن ایتالیا

میلان، شهر صنعتی شمال ایتالیا فاقد جذابیت های تاریخی روم و فلورانس بود؛ اما توانست از سنت تثبیت شده ایتالیایی در منسوجات، خوب استفاده کند. تولیدکنندگان نساجی در شمال ایتالیا از تولیدکنندگان پوشاکی که در میلان حضور داشتند حمایت مالی کردند. علاوه بر این میلان برای طراحی محصولات مدرن شناخته شده بود؛ و ووگ  ایتالیا از سال ۱۹۶۱ در آنجا منتشر شد. صنعت پوشاک آماده پیامدهای این شرایط بود و در نتیجه، دو طراح به طور خاص، در این محیط به شهرت جهانی دست یافتند: جورجیو آرمانی و جیانی ورساچه.

آرمانی در دهه ۱۹۷۰، لباس های مردانه را متحول کرد؛ و ژاکت های بدون ساختاری را ایجاد کرد که مانند ژاکت های راحت بودند و فضایی از ظرافت اغوا کننده را جلوه می‌دادند.  لباس های آرمانی به طور برجسته در فیلم ژیگولوی آمریکایی در سال ۱۹۸۰ به نمایش درآمد. لباس‌های زنانه او نیز با ظرافت آسان و مینیمالیسم شناخته می شد. در همین حال سایر شرکت ایتالیایی که مدت‌ها به خاطر پارچه های ظریف و ساخت عالی شناخته می شدند، مانند Ermenegildo Zegna نیز از ظهور خیاطی ایتالیایی در جایگاه رهبری جهانی ۱۹۷۰ به بعد بهره مند شدند. 

جیانی ورساچه که برند خود را در سال ۱۹۷۸ تاسیس کرد بسیار متفاوت از آرمانی بود. او هم برای مردان و هم برای زنان، برخی از جذاب ترین لباس های جنسی را تولید کرد. پس از اینکه جیانی ورساچه در سال ۱۹۹۷ در میامی به قتل رسید خواهرش دوناتلا طراح اصلی شرکت شد. او که سال‌ها با برادرش همکاری نزدیک داشت، توانست بر زیبایی شناسی او تکیه کند و در عین حال سهم خود را در سبک ورساچه داشته باشد. برای مثال موسیقی عامه پسند همیشه یکی از بخش های محبوب جیانی بود اما در سبک دوناتلا مرکزیت بیشتری پیدا کرد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، لباس های او که توسط خوانندگان و هنرپیشه های برتر پوشیده می شد؛ به یکی از ویژگی های مورد انتظار اسکار سالانه و سایر مراسم‌های جوایز تجاری سرگرمی تبدیل شد. 

 نگاهی به فشن کنونی ایتالیا

فندی، پرادا، گوچی، ورساچه، والنتینو، دولچه و گابانا و … از جمله برندهای مشهور ایتالیایی هستند که احتمالا نامشان را شنیده‌اید. میلان، پایتخت ایتالیا، از جمله پایتخت‌های مهم دنیای محسوب می‌شود؛ یک نیروگاه کالاهای لوکس، که برخی از بهترین مارک‌های چرم و لباس‌های متنوع را در خود جای داده؛ بنابراین منطقی است که زنان ایتالیایی از شیک‌ترین لباس پوشان باشند. نگاهی به استایل‌های خیابانی و برندهای مشهور این کشور خودش گویای همه چیز است. در ایتالیا قدمت کارخانه‌های قدیمی حتی به ۱۵۰۰ سال پیش نیز می‌رسد؛ و این یعنی در فشن ایتالیا، مد تنها چیزی نیست که مردم می‌پوشند؛ بلکه تاثیر اجتماعی دارد. مد با انقلاب جنسیتی، آزادی، احترام به فرهنگ‌ها و فعالیت سیاسی همراه است. استایل ایتالیایی قوانین را دیکته نمی‌کند بلکه این قواعد را زیر سوال می‌برد. اعداد و ارقام نیز، این موضوع را اثبات می‌کنند.

ایتالیا با اولین جایگاه تولید کفش اروپا، با ۵۰۳۱ شرکت و رتبه دوم در جهان برای صادرات پوشاک قرار دارد. حدود ۷۰ درصد این صادرات به لباس و یک چهارم آن به صادرات منسوجات اختصاص دارد. در High Fashion ایتالیا، کالاهای چرمی بسیار مورد توجه هستند و ۲۱ درصد از صادرات را تشکیل می‌دهند. در سال ۱۹۵۲، مجله آمریکایی ووگ اعلام کرد که ایتالیا می‌تواند لباس‌های Resort باکیفیتی را تولید کند که به آمریکا می‌روند؛ و بیست و شش سال بعد نیوزیک گزارش داد که ایتالیا محبوبیت زیادی میان مردم دارد؛ چراکه خریداران از لباس‌های فانتزی فرانسوی خسته شده‌اند. این لباس‌ها برشی کلاسیک دارند و این ظرافت همان چیزی است که ما برای آن به فشن ایتالیا مراجعه می‌کنیم. بزرگترین اتفاق در بیست سال گذشته، احتمالا دهکده جهانی باشد، که به واسطه اینترنت پدید آمده. برندهای مختلف ژاپنی، سوئدی و … نیز در حال گسترس هستند اما همگی آنها بدهی بزرگی به بیش از ۵۰ سال گذشته سبک ایتالیایی دارند.

چگونه مانند یک It_Girl ایتالیایی لباس بپوشیم؟

ایتالیایی‌ها عاشق خیاطی، کت‎‌ها و کفش‌های ساده، به همراه رنگ‌های شاد هستند. آنها از مرکز توجه بودن و تجربه کردن هراسی ندارند؛ و به طور کلی هیچ چیزی نیست که یک زن رومی را از لباس‌های متفاوت و مورد علاقه‌اش دور کند! پس اگر آماده‌اید تا الهه مدیترانه‌ای درونتان را به سمت شیک‌پوشی ایتالیایی هدایت کنید، راه‌هایی که مورد پسند خود ایتالیایی‌ها است را دنبال کنید. ایتالیایی ها در واقع به کلاسیک و بی انتها بودن شهرت دارند. در ایتالیا به دنبال سایه پاریس نگردید؛ چرا که آنها شیوه مورد علاقه خودشان را دنبال می‌کنند. میلان جایی است که فشن واقعاً اتفاق می‌افتد. آنها لباس‌های تمیز و روشن را به لباس‌های تیره و مشکی، ترجیح می‌دهند؛ همینطور وقتی ایتالیایی فکر می‌کنید، کیفیت بالای لباس، از اصول اولیه مهم است. برای زنان رومی، پوشیدن یک لباس باکیفیت ساده، دلپذیرتر از لباس طرحدار فست فشن است. آنها عاشق تجمل هستند، بنابراین پارچه‌های گران قیمت، با برش‌های متفاوت را انتخاب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian