جواهرات الیزابت تیلور

الیزابت تیلور در نوامبر ۱۹۶۸ گردنبندی از الماس و زمرد بولگاری پوشیده است.

الیزابت تیلور یکی از بازیگران سرشناس سینمای کلاسیک است. او عاشق جواهرات بود و مجموعه زیبایی از آنها را در طول زندگی‌اش جمع‌آوری کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مجموعه‌جواهرات شخصی او، از اکسسوری‌های موی برند بولگاری گرفته تا زمردهای کارتیه و الماس‌های افسانه‌ای، که همگی ماندگار شدند.

زندگی‌نامه کوتاهی از الیزابت تیلور

جواهرات الیزابت تیلور - زندگی الیزابت
الیزابت تیلور در فیلم ولوت ملی/ سال ۱۹۴۴

الیزابت رزموند تیلور در ۲۷ فوریه ۱۹۳۲ در لندن به دنیا آمد. پدر و مادرش هردو آمریکایی و دلال آثار هنری بودند و پس از آغاز جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، به لس‌آنجلس نقل‌مکان کردند. الیزابت اولین بار در سن ۱۰سالگی روی پرده نقره‌ای ظاهر شد و در ۱۲ سالگی در سال ۱۹۴۴ با فیلم ولوت ملی (National Velvet) مشهور شد.

زیبایی و جذابیت الیزابت تیلور

جواهرات الیزابت تیلور - زیبایی الیزابت
رنگ چشم‌های الیزابت واقعا بنفش بود و همه را مسحور می‌کرد.

الیزابت زیبا بود و جذاب. چشم‌های آبی‌بنفش او مسحورکننده بودند و همیشه در دریایی از جواهرات می‌درخشید. نقش او را در کلئوپاترا به‌خوبی به یاد داریم؛ بهترین گزینه برای نقش زنی کاملا قدرتمند و بااصالت.

الیزابت  ۸بار ازدواج کرد و بیشتر جواهرات مجموعه شخصی او، جواهراتی هستند که شوهرانش برایش خریده بودند. دلیل ازدواج‌های متعدد تیلور این بود که او بر این باور بود برای داشتن رابطه عاشقانه حتما باید ازدواج کرد. او در ۱۷سالگی برای اولین بار ازدواج کرد. بااین‌حال مهم‌ترین افراد زندگی او مایکل تاد، تهیه‌کننده و ریچارد برتون بودند. جالب اینجاست که با ریچارد برتون دوبار ازدواج کرده است!

الیزابت عاشق جواهرات بود و یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های جهان را در اختیار داشت. مجموعه او شامل ۹۵۰ قطعه منحصربه‌فرد بود که همگی بعد از درگذشت او در حراج معروف کریستی فروخته شدند. خریداران این جواهرات، از همه رقم در همه جای جهان بودند؛ کلکسیونرها، دوست‌داران الیزابت و حتی افرادی که عاشق جواهرات بودند و دوست داشتند جواهرات بسیار زیبا را با قیمتی ارزان‌تر در حراج بخرند.

الیزابت از بین همه قطعات نفیس مجموعه‌اش، علاقه خاصی به جواهراتی داشت که مایکل تاد و ریچارد برتون برایش خریده بودند. او همیشه می‌گفت سه عشق در زندگی‌اش دارد؛ مایکل تاد، ریچارد برتون و جواهرات. مایکل شوهر سوم او بود و ریچارد شوهر پنجمش. مایکل را واقعا دوست داشت؛ ولی فقط ۱۳ ماه با او زندگی کرد. دلیلش این بود که مایک به‌طرز غم‌انگیزی در یک سانحه هوایی جان باخت. در سال ۱۹۶۴ الیزابت با ریچارد برتون ازدواج کرد.

کتاب عشق من با جواهرات

الیزابت عشق خاص خود به جواهرات را در کتابی با عنوان «عشق من با جواهرات» نشان داد. این کتاب نشان می‌دهد که گنجینه جواهرات او چقدر برایش اهمیت داشته و چطور همه آنها مربوط به رویدادهای مهم زندگی‌اش بوده‌اند. او دوست داشت شگفتی‌های این مجموعه شخصی را با آن کتاب به جهان ثابت کند. از نظر الیزابت، جواهرات آثار هنری ظریف و کوچکی بودند. او همیشه با دقت به آنها می‌نگریست و به‌خوبی از آنها مراقبت می‌کرد.

برخی از مشهورترین جواهرات الیزابت تیلور

حال بیایید درباره برخی از مشهورترین جواهرات الیزابت در مجموعه ارزشمندش که در حراج کریستی به فروش رسید صحبت کنیم.

۱. تاج الماس

جواهرات الیزابت تیلور - تاج الماس
الیزابت تیلور با تاج الماس زیبایش در کنار مایکل تاد در جشنواره کن ۱۹۵۷/ عکس از وگ

در جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۵۷، الیزابت تیلور یک تاج الماس روی سرش قرار داده بود. این هدیه از طرف همسر سومش، مایک تاد، بود. الیزابت می‌گفت:

وقتی مایک این جواهر را به من داد، گفت: تو ملکه من هستی و فکر می‌کنم باید یک تاج داشته باشی.

خود الیزابت هم در زمانی که در مراسم جایزه اسکار بهترین تهیه‌کننده تاد شرکت کرد گفت «او پادشاه من است و باید تاجم را بر سر بگذارم».

۲. ست کارتیه یاقوت سرخ

جواهرات الیزابت تیلور - ست کارتیه یاقوت سرخ
ست یاقوت سرخ از برند کارتیه؛ هدیه‌ای از مایک تاد در سال ۱۹۵۷

هدیه دیگری از مایک تاد در سال ۱۹۵۷. در آن سال آقای تاد یک ست کارتیه از الماس و یاقوت سرخ برای الیزابت خرید. او زمانی که الیزابت در حال شنا در استخر بود و باردار بود این هدیه را به او داد. الیزابت در کتابش نوشته است:

بیرون آمدم و او به من گفت: صبر کن، تاجت را برندار. چون تاجی را که برایم خریده بود روی موهایم گذاشته بودم. یک جعبه چرمی قرمز در دستش بود که یک گردنبند یاقوت و الماس در آن قرار داشت. زیر نور خورشید می‌درخشید و طوری روشن شده بود که انگار از آتش ساخته شده بود. مایک آن را به گردنم بست و لبخند زد. سپس گوشواره‌ها را به گوشم آویزان کرد و بعد از آن دستبند را آورد. چون آینه‌ای در آن اطراف نبود، مجبور شدم در آب به آنها نگاه کنم. آنها بسیار باشکوه بودند، رنگ قرمز آنها روی زمینه آبی آب موج می‌زد؛ درست مانند نقاشی. از خوشحالی جیغ کشیدم… یک روز تابستانی عالی و البته روزی عالی برای عشق.

او این جواهر را در سال ۲۰۰۱ هم در رویداد N.Y.C پوشید و در این تصویر او را درکنار مایکل جکسون می‌بینید:

جواهرات الیزابت تیلور - ست یاقوت سرخ
الیزابت تیلور با ست کارتیه یاقوت سرخ درکنار مایکل جکسون/ سال ۲۰۰۱

۳. گوشواره زمرد و الماس

جواهرات الیزابت تیلور - گوشواره زمرد و الماس
گوشواره‌های زیبای زمرد و الماس در مراسم قبل از اکران لورنس عربستان

یکی از ویژگی‌های الیزابت این بود که جواهرات شخصی خودش را برای تکمیل لباس‌های صحنه در فیلم‌ها استفاده می‌کرد. این گوشواره‌های زمرد و الماس را در فیلم VIPها، مراسم قبل از اکران لورنس عربستان و نیز در هنگام ملاقات با ملکه الیزابت در سال ۱۹۷۶ استفاده کرد. این گوشواره از برند بولگاری بود.

۴. سنجاق‌سینه زمرد و الماس بولگاری

جواهرات الیزابت تیلور - سنجاق سینه زمرد
سنجاق‌سینه زمرد از برند بولگاری که الیزابت در روز عروسی‌اش با ریچارد برتون روی لباسش نصب کرد

یکی دیگر از جواهرات معروف الیزابت، سنجاق زمرد و الماسی بود که در روز عروسی‌اش با ریچارد برتون در سال ۱۹۶۴، روی لباسش خودنمایی می‌کرد. این سنجاق یک زمرد ۱۸.۶۱ قیراطی از برند بولگاری بود که دور‌ آن را الماس‌هایی احاطه کرده بودند. الیزابت از طرفداران واقعی این برند جواهرساز بود و بیشترین جواهراتش را خودش یا شوهرانش از آن می‌خریدند.

الیزابت لباس عروسی‌اش را به ایرن شرف، طراح لباس فیلم‌های کلئوپاترا، سفارش داد و او یک لباس حریر زرد برایش دوخت که سنجاق‌سینه رویش به‌شکلی باشکوه چشم همه را خیره می‌کرد.

۵. سنجاق‌سینه گل

جواهرات الیزابت تیلور - گل‌سینه زمرد
گل‌سینه زمردی که الیزابت از آن برای اکسسوری مو استفاده کرد/ فیلم VIPها ۱۹۶۳

یکی از ماندگارترین جواهرات الیزابت تیلور سنجاق‌سینه‌ای از برند بولگاری بود که به‌شکل شاخه گل طراحی شده بود. او این سنجاق‌سینه را روی لباس مشکی ساده‌اش در مراسم اهدای جایزه «دیوید دی دوناتلو» برای فیلم «ناگهان تابستان گذشته» در سال ۱۹۶۲ نصب کرده بود. سال بعد هم این سنجاق‌سینه را در فیلم VIPها به‌عنوان اکسسوری مو استفاده کرد که با گوشواره‌های زمردی که از آنها صحبت کردیم جلوه زیبایی به او داده بود.

۶. صلیب جواهرنشان و دستبند شیر

جواهرات الیزابت تیلور - صلیب و دستبند
صلیب و دستبند مرجانی از ساخته‌های دیوید وب

در سال ۱۹۶۷، زمانی که الیزابت برای اولین بار از دستبند و سنجاق‌سینه‌ای که جواهرساز مشهور آمریکایی، دیوید وب (David Webb)، ساخته بود استفاده کرد، هردو در اوج شهرت بودند. دیوید وب روی این دستبند النگویی مرجانی که به‌شکل سرِ شیر بود و تمام آن حکاکی شده بود، الماس و زمرد به کار برده بود. یک سنجاق‌سینه استثنایی هم به‌شکل صلیب مالتی که در آن از مینای مرجانی و سفید استفاده شده بود طراحی کرده بود که الیزابت هردو را خرید.

۷. گردنبند زمرد بولگاری

جواهرات الیزابت تیلور - گردنبند زمرد
گردنبند زمرد بولگاری؛ معروف‌ترین جواهر الیزابت تیلور

این گردنبند یکی از مشهورترین قطعات از جواهرات الیزابت تیلور است. گردنبندی که برند بولگاری طراحی کرده بود و از ۱۶ زمرد کلمبیایی تشکیل شده و الماس‌های آن همگی با برش برلیان تراش خورده بودند.

یکی از روزهای فیلمبرداری کلئوپاترا بود و الیزابت در حال استراحت بود. ریچارد برتون به او پیشنهاد کرد با هم قدم بزنند. الیزابت می‌نویسد:

ریچارد آن‌قدر رمانتیک بود که از هر بهانه‌ای برای دادن جواهری به من استفاده می‌کرد. مثلا می‌گفت روز قشنگی است یا برویم قدم بزنیم. بعد او را می‌برد و برایش جواهر می‌خرید.

آن روز هم الیزابت و ریچارد در حال قدم‌زدن به‌سمت بولگاری رفتند. در آنجا دوست ریچارد، باب، دو گردنبند بزرگ و کوچک زمرد را به او نشان می‌دهد و می‌پرسد کدام را ترجیح می‌دهد. الیزابت ابتدا گردنبند بزرگ‌تر را امتحان می‌کند، سپس کوچک‌تر را و دوباره همین کار را تکرار می‌کند. آن‌طور که در کتابش نوشته است:

به ریچارد گفتم: ریچارد، فکر می‌کنم گردنبند کوچک‌تر را دوست دارم.

باب هم به ریچارد گفت: آقای بی، هرگز همسری بهتر از این نصیبت نمی‌شود!

۸. انگشتر الماس کروپ

جواهرات الیزابت تیلور - حلقه الماس کروپ
حلقه الماس کروپ که ریچارد برتون برای الیزابت خرید

یکی از ارزشمندترین هدایایی که ریچارد برتون به الیزابت داد، حلقه الماس کروپ (Krupp Diamond) هری وینستون با ۳۳.۱۹ قیراط بود. آن زمان برای آن حلقه، ۳۰۵٬۰۰۰ دلار پرداخته بود. الیزابت هرروز آن را استفاده می‌کرد. درباره آن نوشته است:

این سنگ برجسته را الماس کروپ می‌نامند، زیرا متعلق به ورا کروپ، همسر آلفرد کروپ، بوده است. او جنگ‌افزار می‌ساخت و به کشتن میلیون‌ها یهودی کمک کرد. وقتی در اواخر دهه ۱۹۶۰ به حراج گذاشته شد، فکر کردم اگر یک دختر یهودی خوب مانند من صاحب آن باشد چه عالی می‌شود.

برش‌های عمیق این الماس از نوع برش آشر است و بسیار کامل و جذاب به نظر می‌رسد. الیزابت نوشته است:

وقتی به آن نگاه می‌کنم، برش‌های عمیق آن […] شبیه گام‌هایی هستند که به ابدیت و فراتر از آن منتهی می‌شوند. با رنگ‌های براق قرمز، سفید، آبی و بنفش‌اش انگار زمزمه می‌کند و به من می‌گوید: «می‌خواهم شیمی یا همان جادوی خود را با تو تقسیم کنم».

۹. الماس تیلور برتون

جواهرات الیزابت تیلور - الماس تیلوربرتون
الماس تیلور برتون، یکی از درشت‌ترین الماس‌های موجود

مشهورترین قطعه از جواهرات الیزابت تیلور یک الماس گلابی‌شکل ۶۹.۴۲ قیراطی بود که ریچارد برتون در یک حراجی به قیمت بیش از یک‌میلیون دلار خرید. در ابتدا این الماس روی یک حلقه قرار داشت. الیزابت که دید این الماس آن‌قدر بزرگ است که نمی‌تواند آن را به‌عنوان حلقه استفاده کند، آن را به کارتیه داد و کارتیه یک گردنبند آبشاری با الماس‌های گلابی‌شکل طراحی کرد و این الماس بزرگ را در مرکز آن نصب کرد. این الماس حتی برای الیزابت که دست‌های پهن و بزرگ داشت بزرگ بود. خود او نوشته است:

حتی برای من خیلی بزرگ بود.

گردنبندی که کارتیه برای آن الماس طراحی کرد بسیار شیک از آب درآمد و الیزابت آن را در مراسم اسکار ۱۹۷۰ پوشید.

۱۰. گردنبند یاقوت کبود برمه بولگاری

جواهرات الیزابت تیلور - آویز یاقوت کبود برمه‌ای
گردنبندی با یاقوت کبود برمه‌ای

ریچارد برتون یک بار درباره الیزابت گفته بود: «تنها کلمه‌ای که الیزابت در زبان ایتالیایی بلد است بولگاری است». واقعا هم الیزابت تیلور در طول زندگی‌اش علاقه‌ای را که به برند بولگاری داشت ثابت کرد. در تصویر که متعلق به سال ۱۹۸۸ است، گردنبندی که به گردن الیزابت است از سنگ‌های الماس و یاقوت کبود ساخته شده و آویز آن یک یاقوت کبود برمه‌ای ۳۲۱ قیراطی است.

۱۱. گوشواره‌های الماس چلچراغی

جواهرات الیزابت تیلور - گوشواره چلچراغی
گوشواره‌های الماس چلچراغی

این گوشواره‌ها محبوب‌ترین جواهرات الیزابت تیلور بودند و او در رویدادهای عمومی، اولین بار در سال ۱۹۵۹ و بار دیگر، ۴۰ سال بعد در مراسم اسکار ۱۹۹۲ از آنها استفاده کرد. هنگامی‌که او این گوشواره‌ها را در یک بوتیک در پاریس پیدا کرد، درخشش زیادی داشتند ولی از نگین‌های شیشه‌ای ساخته شده بودند. او می‌نویسد:

چندماه بعد، در نیویورک بودم و داشتم برای مهمانی آماده می‌شدم. تصمیم گرفتم از آنها استفاده کنم. جعبه را باز کردم و دیدم گوشواره‌ها کاملا درخشان و جلاداده‌شده هستند. آنها را به گوشم آویزان کردم. چیز متفاوتی به نظر می‌رسید. گفتم: «مایک، نمی‌دانم چرا حس می‌کنم گوشواره‌های من عوض شده‌اند». او خندید و گفت که آنها را [به جواهرساز داده است و او آنها را] با الماس واقعی درست کرده است!

۱۲. گردنبند ون کلیف اند آرپلز

جواهرات الیزابت تیلور - گردنبند ون کلیف اند آرپلز
گردنبند ون کلیف اند آرپلز به‌شکل گل آفتابگردان

هنگامی که تیلور در سال ۱۹۹۳ جایزه آکادمی بشردوستانه ژان هرشولت (Jean Hersholt) را به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینه ایدز دریافت کرد، گردنبندی از الماس‌های زرد و سفید با برگ‌هایی از عقیق سبز به گردن داشت. او این گردنبند را که شبیه گل آفتابگردان بود، از ون‌کلیف اند آرپلز (Van Cleef & Arpels) قرض گرفته بود تا با لباس زردی که پوشیده بود هماهنگ باشد. پس از آن شب، الیزابت تصمیم گرفت آن گردنبند را خریداری کند، زیرا بر این باور بود که برایش خوش‌شانسی می‌آورد.

۱۳. حلقه نامزدی الماس

جواهرات الیزابت تیلور - انگشتر نامزدی الماس
انگشتر الماس که مایکل تاد برای نامزدی به الیزابت داد

در سال ۱۹۵۶ که الیزابت تیلور در حال طلاق از مایکل وایلدینگ، همسر دومش بود، مایکل تاد که قرار بود همسر سومش شود، او را با یک حلقه نامزدی الماس بزرگ ۲۹.۴ قیراطی با برش زمرد، غافلگیر کرد و او را عمیقا تحت‌تأثیر قرار داد. او آن حلقه الماس را «آیس اسکیتینگ رینک (ice skating rink)» نامید.

۱۴. مروارید لاپرگرینا

جواهرات الیزابت تیلور - گردنبند مروارید
مروارید لاپرگرینا، بی‌نقص‌ترین مروارید طبیعی جهان

شاید داستان این مروارید معروف را که از مهم‌ترین و گران‌ترین جواهرات الیزابت تیلور است شنیده باشید. این مروارید ۵۰ قیراطی که گلابی‌شکل بود و جزو بی‌نقص‌ترین مرواریدهای طبیعی جهان به شمار می‌رود، در سال ۱۵۱۳ در خلیج پاناما یافت شد و زمانی متعلق به چندین پادشاه اسپانیایی بود. اولین بار یک برده آن را پیدا کرده بود و در ازای آن خود را آزاد کرد. چندبار گم شد و پیدا شد تا اینکه در سال ۱۹۶۹ در روز ولنتاین ریچارد برتون آن را برای لیز عزیزش خرید. پس از درگذشت الیزابت آن را در حراج کریستی نیویورک، درحالی‌که روی گردنبند الماس کارتیه قرار داشت، به قیمت ۱۱میلیون دلار فروختند.

۱۵. الماس تاج‌محل

جواهرات الیزابت تیلور - گردنبند تاج محل
گردنبند تاج محل الیزابت

ریچارد برتون در تولد ۴۰ سالگی الیزابت، به او یک آویز الماس به نام تاج‌محل داد که متعلق به خانه سلطنتی هند در قرن هفدهم بود. شاه جهان این آویز را به «ممتاز محل» که بعدها بنای معروف تاج‌ محل را با الهام از او ساخت، هدیه داده بود. الیزابت آن را به کارتیه داد و او برایش یک زنجیر طلا که یاقوت‌های زیادی روی آن قرار داشت طراحی کرد.

۱۶. دستبند طلا پلاک‌دار

جواهرات الیزابت تیلور - دستبند طلا

یک دستبند طلا از جواهرات الیزابت تیلور که از پلاک‌هایی ساخته شده است و آن را ریچارد برتون برایش خریده بود. روی قفل طلایی توپی‌شکل آن نام فرزندان الیزابت حک شده بود.

۱۷. گوشواره الماس و مروارید

جواهرات الیزابت تیلور - گوشواره الماس و مروارید
گوشواره الماس و مروارید باروک که الیزابت در اسکار ۱۹۵۹ پوشید

این گوشواره‌های زیبا را الیزابت زمانی که در مراسم اسکار سال ۱۹۵۹، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم باترفیلد ۸ را دریافت کرد پوشیده بود.

۱۸. سنجاق‌سینه شب ایگوانا

جواهرات الیزابت تیلور - سنجاق‌سینه ایگوانا
سنجاق‌سینه ایگوانا از برند تیفانی اند کو

این سنجاق‌سینه از برند تیفانی اند کو را ریچارد برتون در سال ۱۹۶۴ به الیزابت هدیه کرد. طراح آن شلمبرگر، جواهرساز معروف، بود. ریچارد در افتتاحیه فیلم «شب ایگوانا» اثر جان هیوستن این سنجاق‌سینه را به الیزابت هدیه کرد.

۱۹. گردنبند مادربزرگ

جواهرات الیزابت تیلور - گردنبند مادربزرگ
گردنبند مادربزرگ که برتون به‌مناسبت مادربزرگ‌شدن الیزابت به او هدیه کرد

واقعیت این است که الیزابت در ۱۸ سالگی برای اولین بار ازدواج کرد و خیلی زود هم در ۳۸سالگی، در سال ۱۹۷۱، مادربزرگ شد. در آن زمان همسر ریچارد برتون بود. ریچارد این گردنبند طلا و الماس را که گردنبند مادربزرگ نام دارد، برای مراسم آن روز سفارش داد که اثر هنری زیبایی از ون کلیف و آرپلز بود.

۲۰. گوشواره آرورا

جواهرات الیزابت تیلور - گوشواره آرورا
گوشواره‌هایی متناسب با رنگ چشم‌های الیزابت تیلور

جوئل روزنتال (Joel Rosenthal)، جواهرساز نابغه، این جفت گوشواره توپی از الماس و یاقوت کبود چندرنگ، با الهام از شفق قطبی برای تکمیل زیبایی چشم‌های آبی‌بنفش مسحورکننده الیزابت تیلور در سال ۲۰۰۱ طراحی کرد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مجموعه جواهرات الیزابت تیلور صحبت کردیم. جواهراتی که الیزابت همیشه با عشق از آنها سخن می‌گفت و به یاد می‌آورد که هریک متعلق به چه زمانی بوده و چه خاطره‌ای را برای او تداعی می‌کرد. او تمام این عشق و احترام نسبت‌به جواهرات را که آنها را آثار هنری می‌دانست، در کتابی گردآوری کرد و داستان هریک را به‌زیبایی در آن نوشت. کتابی که خود گنجینه‌ای بزرگ درست مانند جواهراتش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian