معنای علائم شست‌وشو روی لباس

عکس از: Kinga Krzeminska

معنای علائم شست و شوی لباس چیست؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم و شما عزیزان را با همه چیز در خصوص لیبل راهنمای شست و شوی لباس ها آشنا کنیم. احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که یک لباس گرانقیمت خریده اید و قصد دارید از آن به خوبی مراقبت کنید . نکات مهم را هنگام شست و شو آن رعایت کنید. اما بهترین راهنمای شست و شو هرلباسی روی لیبلی است که در قسمت داخلی آن دوخته شده است. اما برای استفاده از این لیبل ها باید با معنای علائم آن به خوبی آشنا بود، بنابراین تا انتها این مطلب همراه ما باشید تا شما عزیزان را یافتن معنای علام برچسپ های شست و شو لباس راهنمایی کنیم.    

چرا بایستی با توجه به علائم شست و شست و شو دقت کرد؟

خب دونسنتن جواب این سوال میتونه خیلی به شما کمک کنه تا با دقت این مطلب رو بخونید، چون احتمالا برای شما هم پیش اومده که برای اولین بار لباسی رو شسته اید و بعد از این که خشک شده، متوجه تغییرات عجیبی شده اید، احتمالا رنگ اش رو از دست داده و یا بیش از اندازه سایز باز کرده یا بالعکس تنگ شده باشه. این اتفاقات زمانی رخ می دهد که شما بدون توجه به لیبل شست و شو، شروع به شست و شوی لباس های تان می کنید. بنابراین بایستی کمی به این علائم دقت کنید تا از این اتفاقات جلوگیری کنید.  

علائم نوع شست و شو

احتمالا علامت سطل پر آب را بارها دیده باشید، این علامت به طور کلی در خصوص روش و دمای شستن لباس می باشد:

  • علامت ظرف آب به معنای شست و شو با ماشین لباس شویی می باشد
  • علامت ظرف آب و یک دست داخل آن بع معناس شست و شوی دستی می باشد.
  • علامت ضربدر روی ظرف آب نشان دهنده این است که نباید لباس را با ماشین لباس شویی شست.
  • دایره قرمز نیز به معنای شست شو به روش خشک شویی می باشد.
  • علامت ضربدر روی دایره به معنای این می باشد که خشک شویی می تواند به پارچه آسیب بزند

علائم نوع شست و شو

علائم نوع شست و شو

معنای علائم دمای شست و شو:

بعد از اینکه روش مناسب شست و شو لباس خود را طبق راهنمای بالا پیدا کردید، حالا نوبت به دمای مناسب برای شست و شوی لباس تان می رسد. دمای شست و شوی لباس ها معمولا روی لیبل با نقاط تو پر نشان داده می شوند:

  • در ظرف های پر آب با یک نقطه نشان دهنده این است که بایستی لباس تان را با دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد بشویید.
  • ظرف آبی که دارای سه نقطه تو پر می باشد، نشان دهنده دمای 40 درجه برای شست و شو می باشد. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.
  • ظرف پر از آب با سه نقطه نیز نشان دهنده دمای 50 درجه مناسب برای شت و شو می باشد و بایستی از آب داغ استفاده کرد.

راهنمای علائم دور چرخش مناسب ماشین

یکی دیگر از نکات بسار مهمی که خیلی کمتر به آن توجه می شود، سرعت دور چرخش شست و شوی ماشین لباس شویی می باشد. توجه به این نکته زمانی مهم می شود که لباس تان با پارچه بسیار حساسی دوخته شده باشد و دور تند می تواند به بافت و انسجام پارچه آسیب بزند. سرعت مناسب برای شست و شوی لباس را به وسیله یک خط زیر یک ظرف آب نشان می دهند. اگر زیر ظرف خطی کشیده نشده باشد، به معنای شست و شو با درجه چرخش عادی و اگر یم خط کشیده شده باشد به معنای دور چرخش با سرعت متوسط و سرعت دور چرخش با دو خط به معنای دور چرخش زیاد می باشد.  

راهنمای علائم دور چرخش مناسب ماشین

راهنمای علائم دور چرخش مناسب ماشین

معنای علائم اتوکشی روی لیبل لباس ها

اتو کشی لباس ها نیز می تواند نقش بسیار مهمی در مراقبت از بافت پارچه داشته باشد اما معمولا توجه کمتری به آن می شود. راهنمای علائم استفاده از اتو به این صورت می باشد.

  • نشانه اتو و یک نقطه توپر در آن به معنای حداکثر دمای مجاز 110 سانتی گراد برای اتو کشیدن می باشد
  • علامت اتو به همراه دو نقطه، نیز نشان دهنده حداکثر دمای 150 درجه سانتی گراد برای اتو کشی لباس می شاد.
  • علامت اتو و سه نقطه توپر داخل آن نیز نشان دهنده استفاده از حداکثر 200 درجه سانتی گراد برای شست و شو می باشد.
  • علامت ضربدر روی اتو نیز به معنای عدم استفاده از اتو می باشد و معمولا این سبک از لباس ها بایستی با اتو بخار و با بخار ، اتو شوند.

معنای علائم اتوکشی روی لیبل لباس ها

معنای علائم اتوکشی روی لیبل لباس ها

استفاده از معنی علائم شستشوی لباس به شما کمک می کند تا بتوانید لباس های خود را در مدت زمان بیش تری نگهداری کنید و جنس آن ها را حفظ کنید

علائم شستشوی لباس

معنی علائم شستشوی لباس به صورت بین المللی به ثبت رسیده است. در واقع این نشانه ها برای این است که شما بتوانید لباس های خود را بدون اینکه آسیب ببیند شسته و خشک کنید. شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که لباس های مورد علاقه تان را بعد از یک بار شسته شدن از دست داده و دیگر نتوانست از آن استفاده کنید.

تمامی این ها به این دلیل می باشد که به علائم شستشوی لباس دقت نکرده اید و معنی این علامت ها را جدی نگرفته اید بنابراین نتوانستید آن ها را به صورت درست بشویید. در ادامه شما را با معنی علائم شستشوی لباس آشنا خواهیم کرد.

معنی علائم شستشوی لباس

معنی علائم شستشوی لباس بین المللی

یک سری از علامت هستند که می‌توان در زمان خرید لباس ها آن ها را مشاهده کرد. در واقع این نشانه ها به شما نشان می دهند که چگونه باید لباس ها را شسته و آن ها را خشک کنید و نحوه اتو زدن و نگهداری از آن را به صورت کامل برای شما توضیح داده‌ است.

در ابتدا هر کشوری علاقه مختص به خود را داشت ولی امروزه تمامی علامت ها به صورت بین‌المللی درآمده است و شما می توانید از لباس ها به صورت درست مراقبت کرده و آسیبی به آن ها وارد نکنید. در نظر داشته باشید که این نشانه ها رفتار مجازی را به شما نشان می دهند که می توانید با استفاده از آن ها بدون اینکه به لباس و پارچه آسیب برسانید از آن ها استفاده کنید.

نشانه های خشک کردن

یک سری علائم شستشوی لباس بین المللی وجود دارد که نحوه خشک کردن لباس یا پارچه ای که خریداری کرده اید را به شما نشان می‌دهد در ادامه شما را با معنی علائم شستشوی لباس آشنا خواهیم کرد.

  • وجود یک دایره کوچک روی برچسب لباس نشان دهنده این است که شما می توانید این محصول را خشک کنید.
  • اگر درون این دایره روی برچسب وجود دارد یک نقطه وجود داشته باشد نشان می‌دهد که شما باید از چه مواد شیمیایی برای شستن آن استفاده کنید تا به آن آسیبی وارد نکنید.
  • خطوطی که در زیر دایره وجود دارند نشان دهنده این هستند که شما باید در زمان شستن و خشک کردن لباس احتیاط لازم را انجام دهید.
  • اگر روی لباس شما ضربدر روی دایره وجود داشت بدین معناست که نباید لباس را در خشک کن بیندازید و آن را خشک کنید.
نشانه های خشک کردن لباس با روش های متفاوت

خشک کردن و اتو کشیدن

همانطور که می‌دانید خشک کردن و اتو کشیدن پارچه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد بنابراین بهتر است به علامت روی برچسب لباس ها به خوبی دقت کنید.

اگر روی برچسب لباس شما بدون نقطه باشد بدین معنا می باشد که شما می توانید با هر دمایی لباس خود را خشک کنید. اگر روی نماد اتو نقاط بیشتری وجود داشت بدین معناست که برای خشک کردن لباس دما های مختلفی استفاده می شود. حرارت قابل استفاده برای لباس‌های مختلف متفاوت است و آن ها دارای نشانه‌های خاص این نشانه ها عبارت اند از :

  • وجود یک نقطه برای پارچه های ظریف و ابریشمی است.
  • وجود دو نقطه مرتبط با پارچه ها و لباس هایی است که پارچه آن ها مصنوعی است.
  • سه نقطه روی اتو نشان دهنده دمای مناسب برای لباس های کتان و پنبه ای می باشد.

نکته ‌: اگر روی اتو نماد ضربدر وجود داشت نشان دهنده این است که شما نباید لباس خود را اتو بزنید.

انواع دما های مورد نیاز برای پارچه های متفاوت

نماد خشک کردن لباس ها

اگر برچسب مراقبت لباس شما دارای یک دایره در داخل یک مربع می باشد بدین معناست که لباس شما قابل خشک کردن است و شما می توانید آن را بدون هیچ مشکلی درون خشک کن انداخته و آب آن را به طور کامل بگیرید.

اگر روی این نشان ضربه در وجود داشت به این معناست که شما نمی توانید لباس را خشک کنید و باید اجازه دهید تا آب لباس بدون استفاده از هیچ وسیله ای خشک شود. اگر در درون دایره نقطه وجود داشت نشان دهنده دمای مناسب برای انواع پارچه ها می باشد که در ادامه آن ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

  • وجود یک نقطه درون دایره به این معناست که شما باید از دمای کم برای خشک کردن لباس ها استفاده کنید.
  • وجود دو نقطه به معنای دمای متوسط می‌باشد.
  • وجود سه نقطه نشان‌دهنده این است که شما می توانید با دمای زیاد لباس خود را خشک کنید و هیچ محدودیتی در این کار ندارید.

نکته : اگر از این روش ها استفاده کنید می توانید از لباس های خود به مدت بیشتری استفاده کنید و از خراب شدن آن ها پیشگیری خواهید کرد.

علائم شستشوی لباس با دست

برخی از لباس ها و پارچه ها را باید با استفاده از دست بشویید زیرا شستشوی آن ها بسیار ظریف است و اگر آن ها را در ماشین لباسشویی بیندازید ممکن است آسیب ببینند. در واقع اگر روی برچسب لباس با دست مشاهده کردید این نباید از ماشین لباسشویی برای شستن لباس هایتان استفاده کنید. در واقع برای پارچه های حساس و لوکس بهتر است شستشو را با استفاده از دست انجام دهید تا فشار کمتری به کارش وارد شده و کمتر آسیب ببیند.

نکته : اگر برچسب مراقبت از لباس دارای یک علامت پیچ‌خوردگی است به این معناست که شما نباید در حین شستن لباس آن را بپیچانید.

شستشو لباس با دست

علائم شستشوی لباس با لباسشویی

اگر برچسب مراقبت از لباس شما دارای نشانه وان می باشد به این معناست که شما می توانید لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید و البته اگر روی این علامت ضربدر وجود داشت شما نمی توانید این کار را انجام دهید. نکاتی که روی این نشانه وجود دارد عبارتند از :

  • عدد روی وان نشان دهنده حداکثر دمای است که شما می توانید برای پارچه لباس خود اعمال کنید.
  • خط های زیر وان نشان‌دهنده کاهش چرخش و آبکشی می باشد و هر چقدر بیشتر باشد باید این کار را بیشتر انجام دهید.
  • اگر وان بدون نوار بود می‌توان لباس ها را به طور عادی چرخانده و آبکشی کرد

برچسب لباس با علامت مثلث

در نظر داشته باشید که گاهی روی برچسب های مراقبتی یک سری علامت ها را به شکل مثلث می بینید. این علامت ها نشان دهنده نحوه استفاده از مواد سفیدکننده در زمان شستشوی لباس ها هستند چهار مورد از مهمترین آن ها را برایتان بیان می کنیم.

  • در برخی موارد برچسب های روی لباس اگر به صورت مثلث خالی باشد بدین معنا که شما می توانید از سفید کننده ها به صورت عادی استفاده کنید.
  • اگر ضربدر روی این مثلث وجود داشت به معنای این است که استفاده از سفیدکننده ها مجاز نیست.
  • اگر شما حروف سی و ال را در داخل این مثلث مشاهده کردید می توانید از سفید کننده های دارای کلر برای تمیز کردن لباس هایتان استفاده کنید.
  • مثلثی که دارای دو خط مورب هستند به شما نشان می دهد که استفاده از هر گونه سفید کننده غیر مجاز بوده و ممکن است به بافت لباس شما و همچنین رنگ آن آسیب جبران ناپذیری وارد کند.
معنای متفاوت نشانه های روی برچسب لباس

مربع رو برچسب مراقبتی لباس ها

مغولان بعد از شستشو خشک کردن لباس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در بسیاری از موارد شما نمی توانید لباس ها را آن طور که باید خشک کنید بنابراین به آن ها آسیب زیادی وارد می کنید. بهتر است قبل از اینکه برای خشک کردن لباس ها اقدام کنید حتماً نمایش هایی که به صورت مربع روی برچسب مراقبتی لباس داده شده است را مشاهده کنید و معنا و مفهوم  آن ها را دریابید.

در واقع این برچسب های مراقبتی برای این هستند که شما بتوانید لباس ها را به صورت درست شسته و آن ها را خشک کنید تا آسیب کمتری به بافت لباس و رنگ آن وارد شود. ‌نشانه های مهم این علائم عبارت اند از :

  • دیدن عدد یک درون مربع روی اتیکت لباس نشان دهنده این است که شما می توانید برای خشک کردن لباس خود از خشک کن استفاده کنید.
  • دیدن شماره ۲ درون مربع نشان دهنده این است که شما نباید از خشک کن جهت خشک کردن لباس هایتان استفاده کنید.
  • وجود یک دایره درون مربع به این معنا می باشد که شما برای خشک کردن لباس خود می توانید از دماهای پایین استفاده کنید.
  • وجود دو دایره درون مربع نشان دهنده این است که شما می‌توانید از دمای متوسط برای خشک کردن لباس هایتان استفاده کنید و اگر درون مربع علامت می‌توانید لباس را در دمای بالا بدون اینکه به آن آسیبی وارد شود خشک کنید.
  • وجود یک خط افقی زیر علامت مربع نشان دهنده این است که می توانید از برنامه های ضد چروک نیز استفاده کنید تا لباس‌هایتان بدون اینکه چروک شوند خشک شده و شما بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.
  • وجود دو خط افقی زیر مربع نشان می دهد که باید خشک کردن لباس بدون چرخش صورت بگیرد در غیر این صورت بافت لباس شما آسیب می بیند و ممکن است دیگر قابل استفاده نباشد.
نشانه های مراقبتی لباس

۵۲ علامت مهم

همان طور که خواندیم نشانه ها و علائم شستشوی لباس، نگهداری، اتو کردن و خشک کردن لباس ها را برایتان بیان کردیم. همانطور که می‌دانید دنیای لباس ها با یکدیگر بسیار متفاوت است و شما باید اطلاعات خود را بیشتر افزایش دهید تا بتوانید بدون اینکه لباس‌هایتان آسیب ببینند آن ها را شسته و اتو کرده و خشک کنید.

در ادامه ۵۲ علامت مهم که روی برچسب لباس ها وجود دارد را برایتان بررسی خواهیم کرد. ابتدا بهتر از تصویر زیر را به خوبی مشاهده کنید و در ادامه نشانه های آن را برایتان بیان می کنیم.

52 نشانه مهم روی برچسب لباس ها که باید جدی بگیرید.
  1. عدم شستشو و استفاده از خشک کن به تنهایی
  2. شسته شدن با دور آهسته ماشین لباسشویی
  3. استفاده از ویژگی ضد چروک برای شستن لباس
  4. شستن معمولی لباس
  5. شستشو با درجه کم
  6. شستشو با درجه کم یا حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد
  7. شستشو با درجه کم حدوداً ۳۰ درجه سانتی گراد
  8. شستشو با درجه ۲
  9. شستشو با آب حداکثر ۴۰ درجه سانتی گراد
  10. شستشو با درجه ۲ و حداکثر ۴۰ درجه سانتی گراد
  11. شستشو با درجه ۳
  12. شستشو با آب حداکثر ۵۰ درجه سانتی گراد
  13. شستشو با درجه ۳ و آب حداکثر ۵۰ درجه سانتی گراد
  14. شستشو با درجه ۴
  15. شستشو با آب حداکثر ۶۰ درجه سانتی گراد
  16. شستشو با درجه ۴ یا آب حداکثر ۶۰ درجه سانتی گراد
  17. شستشو با درجه ۵
  18. شستشو با آب حداکثر ۷۰ درجه سانتیگراد
  19. شستشو با درجه پنج و حداکثر ۷۰ درجه سانتی گراد
  20. شستشو با آخرین درجه ماشین لباسشویی
  21. شستشو با آب داغ
  22. شستشو با آب حداکثر ۹۰ درجه سانتی گراد
  23. مجاز بودن استفاده از سفید کننده ها
  24. مجاز بودن استفاده از سفید کننده های غیر کلردار
  25. ممنوعیت استفاده از سفید کننده ها
  26. ممنوعیت استفاده از سفید کننده ها
  27. ممنوعیت استفاده از خشک کن
  28. استفاده از برنامه عادی شستشو با چرخش
  29. استفاده از برنامه ضد چروک با چرخش
  30. استفاده از برنامه شستشو بدون چرخش
  31. خشک کردن با دمای بالا
  32. خشک کردن با دمای متوسط
  33. خشک کردن با دمای پایین
  34. خشک کردن بدون دما در هوای آزاد
  35. مجاز بودن اتو کشی با حرارت پایین
  36. مجاز بودن اتوکشی با حرارت متوسط
  37. مجاز بودن اتو کشی با حرارت بالا
  38. مجاز بودن اتو کشی
  39. غیرمجاز بودن اتوکشی
  40. استفاده نکردن از اتو بخار
  41. خشک شویی مجاز است.
  42. خشک شویی غیر مجاز است.
  43. خشک شویی با تمام مواد
  44. خشک شویی با مواد خاص نفتی
  45. خشک کردن به صورت کاملا آزاد در هوای باز
  46. خشک شدن روی بند یا به حالت آویزان
  47. خشک شدن به صورت مسطح
  48. آویزان شدن به صورت نمدار
  49. دونم شده
  50. خشک شدن در سایه
  51. شستشو با دست
  52. چلانده نشدن
علائم شستشوی لباس

استفاده از معنی علائم شستشوی لباس به شما کمک می کند تا بتوانید از لباسهایی که خریدید به مدت بیشتر و با کیفیت بهتر استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کمک گرفتن از این نشانه ها در هزینه ها نیز به شما کمک خواهد کرد و باعث می شود که لباس هایتان دیرتر خراب شده و شما  می توانید هزینه های اضافی را از زندگی خود حذف کنید.

معنای علائم شست‌وشو روی لباس چیست؟ ۷ علامت مهم که باید بدانید

موقع شستشوی انواع لباس‌ها، اگر به علایم شستشوی موجود روی اتیکت یا برچسب لباس‌ها توجه کنید،‌ با شستشوی صحیح لباس‌ها، نه‌تنها ظاهر خوب آنها را حفظ می‌کنید، بلکه طول عمرشان هم بیشتر می‌شود.

هر آنچه را که باید درباره علایم شستشوی لباس بدانید

موقع شستشوی لباس، به مهم‌ترین علامتی که باید توجه کنید، علامت شستشوی لباس است. با توجه به این علامت متوجه می‌شوید که لباس باید چگونه شسته شود، دمای آب باید چگونه باشد، برای کدام لباس می‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید و از هر دستورالعمل دیگری که برای شستشوی لباس مناسب است آگاه می‌شوید.

علامت مهم دیگری که توجه به آن هم اهمیت دارد، علامت روش خشک کردن لباس است. مثلا، آیا لباس را باید به‌صورت آویزان خشک کرد یا آن را می‌توان با استفاده از خشک‌کن و تحت حرارت کم خشک کرد. برای اینکه به لباس‌تان صدمه نزنید، باید به این دستورالعمل‌ها به‌خوبی توجه کنید.

علامت دیگری که معمولا روی لباس دیده می‌شود، علامت مربوط به اتوکشی است. برخی از پارچه‌ها را نمی‌توان اتو کرد و البته باید بدانید کدام لباس را با چه حرارتی می‌توانید با خیال راحت اتو کنید.

با توجه به تمام علایم فوق می‌توانید لباس‌تان را به‌ بهترین شکل ممکن سالم نگهدارید و مدتی طولانی از آن استفاده کنید. تمام این علایم روی اتیکت و برچسب‌هایی درج و به لباس‌ها دوخته شده‌اند.

بیشتر علایم شستشوی لباس بین‌المللی‌اند، اما برخی از کشورها از علایم متفاوت استفاده می‌کنند.

علایم شستشوی لباس کدام‌ها هستند؟

علامت شستشو دارای سه دسته‌بندی،‌ «چگونگی و روش‌های شستشو»، «اندازه دمای آب» و «روش استفاده از سفید‌کننده» است. برای هر دسته هم یکسری علایم هست که آنها را  باید بدانید:

روش‌های شستشوی لباس

اصلی‌ترین علامت، روش شستشوی لباس است که با سطل آب نشان داده می‌شود و برای نشان دادن انواع روش‌های شستشو، علایم دیگری به سطل آب اضافه می‌شوند. تصاویر زیر روش‌های شستشوی لباس آورده شده است:

۱. سطل آب، همراه با دست، یعنی لباس‌تان را با دست بشویید.
۲. سطل آب تنها، یعنی لباس را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید.
۳. وقتی یک خط زیر سطل آب کشیده می‌شود، به این معناست که باید تنظیمات ماشین لباسشویی خود را روی حالت «permanent press wash» قرار دهید. در این حالت، لباس‌هایتان با آب گرم شسته و با آب سرد آبشکی می‌شود. درضمن دور حرکت لباسشویی روی دور آهسته قرار می‌گیرد. در نتیجه با این روش، لباس‌هایتان چروک نمی‌شوند.
۴. وجود دو خط زیر سطل آب، به معنای شستشوی ملایم لباس‌هاست. برخی از لباس‌ها نباید با شدت و سرعت بالا شسته شوند.
۵. اگر روی برچسب لباس، علامت سطل آب با یک ضربدر روی آن دیدید، یعنی لباس نباید با آب شسته شود و به خشکشویی نیاز دارد.

دمای آب

توجه به دمای آب هم بسیار مهم است. اگر لباس‌ها با دمای نامناسب آب شسته شوند، زودتر خراب شده و صدمه می‌بینند.

معنی اعداد و نقاط در علامت شستشو

اعداد موجود روی علامت شستشو یعنی سطل آب، نشان‌دهنده مقدار دمای آب مورد نیازست که معمولا ۳۰درجه سلسیوس کمترین و ۹۵درجه سلسیوس بیشترین آن است. توجه به این اعداد بسیار مهم است، زیرا برخی از لباس‌ها در حرارت بسیار بالا، به‌شدت چروک می‌شوند و حتی برخی از لباس‌ها آب رفته و پارچه‌شان صدمه می‌بیند.

گاهی‌اوقات هم به‌جای اعداد، درون سطل آب که روی اتیکت لباس درج شده‌ است، نقطه‌های متعددی وجود دارد. این نقاط هم کار همان اعداد را انجام می‌دهند. هر چه تعداد نقاط کمتر باشد، دما کمتر است و با افزایش تعداد نقاط،دمای آب را هم باید بالا ببرید. در اینجا هم کمترین دما ۳۰ درجه سلسیوس و بیشترین دما ۹۵ درجه سلسیوس است.

اعداد:

۱. در دمای ۳۰ درجه سلسیوس (۸۶ درجه فارینهایت) شسته شود.
۲. در دمای ۴۰ درجه سلسیوس (۱۰۴درجه فارینهایت) شسته شود.
۳. در دمای ۵۰ درجه سلسیوس (۱۲۲ درجه فارینهایت) شسته شود.
۴. در دمای ۶۰ درجه سلسیوس (۱۴۰درجه فارینهایت) شسته شود.
۵. در دمای ۷۰ درجه سلسیوس (۱۵۸ درجه فارینهایت) شسته شود.
۶. در دمای ۹۵ درجه سلسیوس (۲۰۳ درجه فارینهایت) شسته شود.

نقاط:

۷. در دمای ۳۰ درجه سلسیوس (۸۶ درجه فارینهایت) شسته شود.
۸. در دمای ۴۰ درجه سلسیوس (۱۰۴درجه فارینهایت) شسته شود.
۹. در دمای ۵۰ درجه سلسیوس (۱۲۲درجه فارینهایت) شسته شود.
۱۰. در دمای ۶۰ درجه سلسیوس (۱۴۰درجه فارینهایت) شسته شود.
۱۱. در دمای ۷۰ درجه سلسیوس (۱۵۸درجه فارینهایت) شسته شود.
۱۲. در دمای ۹۵ درجه سلسیوس (۲۰۳درجه فارینهایت) شسته شود.

شستشوی لباس با دست

برای شستشوی لباس با دست هم علایمی هست که باید به آنها توجه کنید. برخی از لباس‌ها که با پارچه‌های ظریفی چون ابریشم و کشمیر دوخته شده‌اند، نباید با ماشین لباسشویی بشویید و آنها را حتما با دست شسته بشویید. اگر روی اتیکت لباس‌تان هشدار شستشو با دست داشت، دو علامت زیر نشان می‌دهد که لباس باید چلانده شود یا چلانده نشود. چلاندن لباسی که نباید چلانده شود، به بافت پارچه آن صدمه می‌زند. بنابراین مراقب این علایم هم باشید:

۱. لباس را می‌توان چلاند.
۲. لباس را نباید بچلانید.

علایم مربوط به استفاده از سفیدکننده‌ها

علایم مربوط به سفیدکننده‌ها، با مثلث نشان داده می‌شوند. با استفاده از این علایم روی اتیکت لباس متوجه می‌شوید، کدام یک از لباس‌ها را می‌توانید با سفیدکننده بشویید و کدام یک در برخورد با سفیدکننده صدمه می‌بیند:

۱. مثلثی که بدون علامت است، نشان می‌دهد می‌توانید لباس را با سفید‌کننده بشویید.
۲. اگر روی مثلث ضربدر بود، نباید لباس را با سفیدکننده بشویید.
۳. وجود دو حرف لاتین CL درون مثلث به معنای این است که می‌توانید برای شستشوی لباس، از سفیدکننده حاوی کلر استفاده کنید.
۴. اگر درون مثلث، دو خط مورب مشاهده کردید، یعنی اینکه لباس را با سفیدکننده حاوی کلر هرگز نشویید.

این روزها برای بیشتر پارچه‌ها و ماشین‌های لباسشویی، از سفید‌کننده‌های بدون کلر استفاده می‌شود. این نوع سفیدکننده ایمن‌تر از نوع کلردار هستند و نه‌تنها رنگ پارچه را خراب نمی‌کنند، بلکه به ماشین لباسشویی هم صدمه نمی‌زنند.

تنها ایراد سفید‌کننده‌های بدون کلر این است که ضدعفونی‌کنندگی ندارند و بهتر است از آنها برای شستشوی حوله یا ملحفه استفاده نکنید.

علایم خشکشویی لباس‌ها کدام‌ها هستند؟

برخی از لباس‌ها را نمی‌توان با آب شست و تمیز کرد و آنها حتما باید خشکشویی شوند. دو علامت ۱ و ۲ تصویر  زیر به شما می‌گویند که لباس باید خشکشویی شود یا خیر.

۱. لباس به‌صورت خشکشویی باید شسته شود.
۲. لباس خشکشویی نشود.

در فرایند خشکشویی، لباس‌ها بدون استفاده از آب شسته می‌شوند. درواقع لکه‌ها و آلودگی‌های موجود روی لباس‌ها با کمک حلال‌های ارگانیک برطرف می‌شوند. این کار را معمولا افراد حرفه‌ای باید انجام دهند تا نتیجه کار خوب درآید.

یکسری علایم دیگر روی اتیکت لباس‌هایی که باید خشکشویی شوند وجود دارد که دستورالعمل‌های روش خشکشویی لباس‌ها به شکل کاملا حرفه‌ایست. البته اگر در کار خشکشویی لباس حرفه‌ای نیستید، بهتر است خودتان این کار را انجام ندهید و کار را به کاردان بسپارید. اما بد نیست این علایم را هم بشناسید:

۳. لباس با چرخش کم  ماشین، خشکشویی شود.
۴. لباس با رطوبت بسیار کم خشکشویی شود.
۵. لباس با حرارت پایین، خشکشویی شود.
۶. لباس بدون استفاده از بخار، خشکشویی شود.

در مبحث خشکشویی لباس، یکسری علایم دیگر هم وجود دارد که هنگام خشکشویی لباس به آنها هم باید توجه کرد (تصویرفوق):

۷. وقتی داخل دایره، حرف لاتین A قرار داشته باشد، یعنی اینکه لباس را می‌توان با هر نوع حلالی خشکشویی کرد.
۸. حرف لاتین p درون دایره، یعنی اینکه یعنی لباس را می‌توان با هر نوع حلالی به‌غیر از تری‌کلرو‌اتیلن شست.
۹. حرف لاتین F درون دایره، یعنی اینکه لباس باید فقط با استفاده از مواد خاص نفتی (پترولیوم) خشکشویی شود.
۱۰. حرف لاتین w درون دایره نشان می‌دهد که شستشوی خیس لباس مجاز است.
۱۱. دایره سیاه همراه با ضربدر یعنی اینکه لباس نباید به‌صورت خیس تمیز شود.

علایم خشک کردن لباس چگونه است؟

برای خشک کردن لباس، علایم و دستورالعمل‌های متعددی وجود دارد. البته اگر اصول اولیه خشک کردن لباس را به‌خوبی بدانید، معمولا همین مقدار آگاهی کفایت می‌کند اما بد نیست تمام علایم مربوط به این بخش را هم یاد بگیرید. خشک کردن لباس‌ها را معمولا با مربع نشان می‌دهند:

خشک کردن در هوا یا خشک‌کن ماشین

اولین علامت مربوط به خشک کردن لباس، به روش خشک کردن آن مرتبط است و به این معناست که لباس را باید در هوا خشک کرد یا در خشک‌کن ماشین.

۱. علامت مربع خالی، نشان می‌دهد که لباس‌تان را می‌توانید با دست بچلانید و روی طناب خشک کنید.
۲. علامت مربع خالی با ضربدر درون آن، یعنی اینکه لباس‌تان را با دست نچلانید و روی طناب خشک کنید.
۳. علامت مربع با دایره‌ای درون آن، یعنی لباس‌تان را با خشک‌کن ماشین خشک کنید.
۴. این علامت هم نشان می‌دهد که لباس نباید با خشک‌کن ماشین خشک شود.

برخی از اتیکت لباس‌ها برای خشک کردن لباس‌ها در خشک‌کن ماشین هم دستورالعمل‌هایی دارند که توضیح این علایم در زیر آورده شده است:

درواقع مهم‌ترین دستورالعمل خشک‌‌کن ماشین مربوط به حرارت آن است.

۵. مربع، دایره و یک نقطه، یعنی لباس را با حرارت بسیار ملایم در خشک‌‌کن ماشین خشک کنید.
۶. مربع، دایره و دو نقطه، یعنی لباس‌تان را در ماشین با حرارت متوسط خشک کنید.
۷. مربع، دایره و سه نقطه، یعنی لباس‌تان را باید با حرارت بالا در خشک‌کن ماشین خشک کنید.
۸. مربع و یک دایره سیاه، یعنی لباس باید بدون حرارت دیدن در خشک‌کن ماشین خشک کنید.

خشک کردن لباس در هوا

مسلما از اینکه برای خشک کردن لباس در هوای آزاد هم چقدر علایم متفاوت وجود دارد، متعجب خواهید شد. در واقع سه روش خشک کردن لباس در هوای آزاد وجود دارد (تصویر فوق):

خشک کردن لباس با روش نیمه‌خیس

۹. اگر علامت مربع با دو خط مورب در گوشه چپ بالا دیدید، یعنی اینکه لباس‌تان را باید در هوای آزاد و سایه خشک کنید. اما پیش از خشک کردن، باید حتما آب اضافی آنها گرفته شود.

دو علامت ۱۰ و ۱۱ هم دستورالعمل چگونه قرار دادن لباس روی بند و طناب است و نشان می‌دهد می‌توانید لباس را مستقیم روی طناب بگذارید یا ابتدا روی چوب‌لباسی آویز گذاشته و بعد روی طناب بگذارید:

۱۰. علامت مربع و یک نیم‌دایره در بالای آن، به معنای این است که فرقی نمی‌کند لباس زیر نور آفتاب باشد یا در سایه.
۱۱. علامت مربع، نیم‌دایره و دو خط مورب به معنای خشک کردن لباس در هوای آزاد و البته فقط در سایه است.

خشک کردن لباس با روش کاملا خیس

علایم ۱۲ و ۱۳ هم مربوط به خشک‌کردن لباس روی طناب است، با این تفاوت که نباید آب اضافی لباس گرفته شود و باید لباس‌ها را همانطور که خیس هستند و آب از آنها چکه می‌کند، روی طناب بگذارید:

۱۲. وجود مربع و سه خط عمودی و موازی در آن، یعنی اینکه لباس خیس‌تان را می‌توانید روی طناب زیر نور خورشید یا در سایه خشک کنید.
۱۳. مربع، سه خط عمودی و موازی و دو خط مورب، یعنی اینکه لباس خیس حتما باید در سایه خشک شود و نور آفتاب به آن صدمه می‌زند.

خشک کردن لباس با روش پهن کردن آن روی یک سطح صاف و مسطح

برخی از لباس‌ها را باید روی سطحی صاف پهن کرده و آنها را زیر نور خورشید یا در سایه خشک کنید. مثلا، برخی از لباس‌های بافتنی باید حتما روی سطحی صاف، پهن و خشک شوند:

۱۴. مربع با یک خط صاف افقی درون آن، یعنی اینکه لباس‌تان را می‌توانید زیر نور خورشید یا در سایه پهن کرده و خشک کنید.
۱۵. مربع، با یک خط صاف افقی و دو خط مورب، یعنی اینکه باید لباس را حتما در سایه پهن کرده و خشک کنید.

علایم مربوط به اتوکشی کدام‌ها هستند؟

برخی از افراد با اتوکشی کاری ندارند و هیچ وقت لباس‌هایشان را اتو نمی‌کنند. درواقع این افراد ممکن است، برای اتوکشی‌ها، لباس‌های خود را به دیگران می‌سپارند یا معمولا لباس‌هایشان از نوعی است که نیازی به اتو کشیدن ندارد. بنابراین اگر شما از این دسته افراد هستید، این بخش به کارتان نمی‌آید. اما اگر هرگز لباس بدون اتو نمی‌پوشید، این بخش را که مربوط به علایم  اتوکشی روی اتیکت لباس‌هاست، مطالعه کرده و آنها را به خاطر بسپارید.

علامت اتو به‌راحتی قابل تشخیص است و هر وقت آن را روی اتیکت لباس دیدید، بدانید درباره روش‌های اتوکشی است.

۱. علامت اتو، بدون هیچ علامت دیگری، یعنی اینکه لباس را می‌توانید اتو کنید.
۲. علامت اتو و یک ضربدر روی آن، یعنی لباس را نباید اتو بکشید و هر نوع حرارتی به آن صدمه می‌زند.

۳. علامت اتو و یک نقطه درون آن، یعنی لباس‌تان را با حرارت کم اتو کنید.
۴. علامت اتو و دو نقطه درون آن، یعنی لباس‌تان را با حرارت متوسط اتو کنید.
۵. علامت اتو و سه نقطه درون آن، یعنی لباس‌تان را با حرارت بالا اتو کنید.
۶. علامت اتو و سه پایه زیر آن، یعنی لباس‌تان را اتوی بخار بکشید.
۷. اگر روی سه پایه علامت اتو، ضربدر زده شده بود، یعنی لباس باید بدون بخار، اتو شود. البته پیش از کشیدن اتو روی لباس باید روی لباس با اسپری کمی آب بپاشید.

کلام آخر

می‌توانید با به خاطر سپردن توضیح تمامی علایم شستشوی لباس، لباس‌های خود را به‌راحتی و بدون اینکه صدمه ببینند، شسته، خشک و اتو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian