هر فردی در زندگی روزمره خود، با بیشمار تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بیلبوردی و حتی مجازی سروکار دارد که، هر کدام لوگو و شعار تبلیغاتی خاص خود را دارند.

برخی از این برند‌ها در انتخاب لوگو و شعار تبلیغاتی موفق هستند و برخی دیگر خیر؛ اما دلیل آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید با برخی از اصطلاحات اولیه در این زمینه آشنا شد.

تگ لاین چیست؟

تگ لاین یک متن کوتاه است که بیانگر مفهومی خاص می‌باشد. امروزه تمامی برند‌های موفق دارای تگ لاین هستند و سعی می‌کنند تگ لاین جذابی برای خود انتخاب کنند تا در ذهن مخاطب بماند. تگ لاین‌ها به عنوان شعار برندها در همه‌ جا دیده می‌شوند که گاهی با شکل‌های گرافیکی همراه هستند و گاهی نیز تنها.

تگ لاین مانند لوگو در طول زمان قابل تغییر نیست مگر اینکه سازمان تصمیم به ریبرندیگ داشته باشد. تگ لاین یا شعار برند معمولا به همراه لوگو در وبسایت، بنر‌های تبلیغاتی، بیلبورد‌ها، تیزرهای تلویزیونی و ….به کار می‌رود.

تگ‌ لاین‌ های معروف

Just do it_نایک

Think different_ اپل

Open Happiness_کوکاکولا

Because you’re worth it_لورآل

Impossible is nothing_ آدیداس

تگ لاین‌ برند‌های ایرانی

سن ایچ و دیگر هیچ_سن ایچ

هیچکس تنها نیست_همراه اول

زیبا جادار مطمئن_امرسان

بانک تجارت، بانک فردا_بانک تجارت

طعم خول لحظه‌ها_چی‌توز

اسلوگن چیست؟

به شعار تبلیغاتی یک برند که در یک کمپین تبلیغاتی استفاده می‌شود اسلوگن گفته می‌شود.

در واقع اسلوگن زمانی به کار می رود که یک سازمان می‌خواهد به مخاطبان خود بگوید که:

چه هست؟ چه کاری انجام می‌دهد؟

و

چرا این کار را انجام می دهد؟

همینطور باید گفت که شرکت‌ها زمانی از اسلوگن استفاده می‌کنند که بخواهند تبلیغات کنند و خود را به مخاطب یادآوری نمایند.

تفاوت تگ لاین و اسلوگن در چیست؟

تگ لاین شعار برند است اما اسلوگن شعار تبلیغاتی می‌باشد تگ لاین به سختی قابل تغییر است اما اسلوگن در یک بازه زمانی کوتاه به کار ‌می‌رود. تگ لاین در حد چند کلمه است اما اسلوگن می‌تواند یک جمله باشد. تگ لاین برای معرفی برند است اما اسلوگن برای معرفی کمپین تبلیغاتی آن برند می‌باشد. تگ لاین یک کسب و کار را معرفی می‌کند اما اسلوگن یک محصول را تبلیغ می‌کند. تگ لاین کوتاه است اما اسلوگن می‌تواند یک ضرب المثل یا اصطلاح باشد. تگ لاین برای برند جایگاه سازی نمی‌کند اما اسلوگن باعث جایگاه سازی می‌شود.

آیا انتخاب تگ لاین و اسلوگن تخصص می‌خواهد؟

یکی از دلیل‌هایی که در بازار ایران نمی‌توان نمونه‌های موفقی از تگ لاین یا اسلوگن پیدا کرد، این است که افراد متخصصی آن را انجام نداده‌اند.

بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها تفاوت تگ لاین یا اسلوگن را نمی‌دانند و در بیشتر مواقع آن‌ها را به جای یکدیگر به کار می‌برند؛ برای همین هم انتخاب تگ لاین و اسلوگن  باید به فردی که در این زمینه تخصص دارد سپرده شود.

آیا برای انتخاب تگ لاین و اسلوگن باید به فرد خاصی مراجعه کرد؟

انتخاب تگ لاین باید هوشمندانه باشد زیرا منعکس کننده پرسنای برند است برای همین هم مسئولیت نگارش آن بعهده مدیران بازاریابی و یا کپی رایتر‌ها است. همچنین انتخاب اسلوگن نیز باید به شکلی باشد که برای شنونده جذاب باشد؛ از این جهت بهتر است که انتخاب آن به دپارتمان‌های بازاریابی و مدیران آن سپرده شود.

کلام پایانی 

یک کسب و کار موفق به لوگو، تگ لاین، اسلوگن نیاز دارد اما وجود این‌ها به تنهایی کافی نیست.

یک مجموعه زمانی به موفقیت می‌رسد که هدف و مخاطب خود را بشناسد و بداند که قرار است برای پیشرفت چه استراتژی‌هایی را پیاده کند. یک کسب و کار موفق به شیوه درست تبلیغ می‌کند و برای معروفیت دست به هر روشی نمی‌زند که متاسفانه این موضوع در بین کسب و کارهای ایرانی بسیار رواج پیدا کرده است. و در آخر فراموش نکنید که، انتخاب تگ لاین_اسلوگن را به افراد متخصص بسپارید تا بعد‌ها مجبور به ریبرندینگ نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian