پس از قرنطینه‌های پی‌ درپی و مبارزه‌ی سخت با کرونا، پاییز امسال به لطف واکسیناسیون کمابیش به زندگی عادی برگشتیم و طبیعتا این تغییر روند زندگی در مد نیز بازتاب پیدا می‎کند.
در پس یک بیماری همه‌گیر جهانی، زمانی که جشن‌ها دوباره شروع شدند، بعد از 18 ماه پنهان شدن در انزوا، مد دوباره در دستور کار قرار گرفت. اگر زمستان گذشته ترندها شامل لباس‌های سالن بود، این فصل دقیقا برعکس است. ترندهای مد پاییزه امسال با انرژی بالا و ایده‌های جسورانه، رنگ‌های تند، چاپ‌های چشم‌نواز و یادآوری‌های نوستالژیک، بهانه‌ای عالی برای به خیابان و مهمانی آوردن شما هستند.
اکنون زمان آن است که پتانسیل استایل خود را برای بیرون رفتن و دیدن دوستانتان به نمایش بگذارید. این بازگشت ناگهانی طبیعتا سخت است و مطمئناً با خوگرفتن به خانه نشینی، همیشه جایی در قلب شما برای مدهای کاربردی، غیررسمی و راحت وجود خواهد داشت. اما نگران نباشید؛ لازم نیست که گرم و راحت بودن را فدای مد کنید. طراحان راه‌هایی برای القای سبک به راحت‌ترین قطعات پوشاک نیز پیدا کرده‌اند تا پس از 18 ماه قرنطینه دچار شک نشوید؛ نمونه؟ پافرها، بوت‌های لژدار و شلوار جین.

حضور ترندها در بین محصولات برندهای ایرانی

ترندهای پساکرونایی یا رنگ‌های ترند پاییز 2021 مفصل به این ترندها پرداخته‌ایم. اما هدف این مقاله این است که به عنوان جمع‌بندی پایان فصل، کارنامه‌ی برندهای ایرانی را در زمینه دنبال کردن ترندها، ریسک‌پذیری و القای حس امیدواری به مردم پس از همه‌گیری بررسی کند و شباهت‌ها و تفاوت‌های مد ایران و جهان را مطرح و ریشه‌یابی کند.
در این مقایسه، مزون‌هایی با تولید محدود و یا پوشاک وارداتی از برندهای مطرح فست فشن مانند zara و h & m در نظر گرفته نمی‌شوند و هدف بررسی برندهایی‌ست که دارای اتاق فکر طراحی و رصد ترندها هستند و مخاطبان و خریدارانی عمدتا از طبقه‌ی متوسط شهری در ایران دارند.

تاثیر رنگ‌ها در اولین نگاه

تصمیم‌گیری در خصوص رنگ از مهم‌ترین تصمیمات در حوزه‌ی مد است. در پاییز امسال قوانین مد سنتی به چالش کشیده شدند و رنگ‌های اشباع شده مانند صورتی و نارنجی، بنفش و زرد کهربایی، سبز و آبی کبالتی، ترکیب شدند. روشن کردن کمد لباس شما فرصتی آسان برای وارد کردن رنگ به زندگی شما پس از یک سال سخت است؛ که جای خالی‌اش در مجموعه‌های پاییزه برندهای ایرانی به وضوح حس می‌شود. آنچه می‎بینیم استفاده از رنگ‌های غیراشباع ترند پاییز امسال مانند شیری، شتری و زرد و سبزهای گرم است و ریسک عجیبی در انتخاب رنگ مشاهده نمی‌شود.

ریشه‌ی این انتخاب را می‌توان در تخمین این برندها در خصوص زمان استفاده از آیتم‌های پوشاک توسط خریدارانشان دانست. انتخاب رنگ‌های هیجان‌آوری که شاید تنها چند ماه مهمان کمد شما شوند و پس از تکراری شدن در چشمتان یا خارج شدن از روند مد، دیگر چشم‌نواز نباشند، در فرهنگی که بازیافت و یا خرید و فروش چندباره‌ی لباس کمتر مرسوم است، ممکن است کار عاقلانه‌ای نباشد.

رنگ‌های نمادین

استفاده از سفید زمستانی با پارچه‌های گرم، پس از یک سال پرتلاطم، آرامش و مینیمالیسم را تداعی می‌کند؛ شتری کلاسیک ماندگاری بسیار خوبی دارد و کاملاً با تفکر پایداری فعلی مطابقت دارد و زرد کهربایی آزادی، خوش بینی و انرژی است که در این دوران نیاز داریم.

رنگ های غالب مورد استفاده برندهای ایرانی
رنگ‌های غالب مورد استفاده برندهای ایرانی
رنگ‌های غالب مورد استفاده برندهای ایرانی

تکه‌دوزی و کاردستی

از آنجایی که اهمیت به محیط زیست موضوعی داغ در صنعت مد بوده است، طراحان در حال یافتن راه‌هایی هستند تا شیوه‌های طراحی پایدار را در خط مقدم قرار دهند. در این فصل، تکه‌کاری‌هایی که از تکه‌های پارچه استفاده نشده در مجموعه‌های گذشته و لباس‌های کلاژ شده و پر جنب و جوش به ما نشان داد که از طرح‌های چاپی و الگوهای هندسی نباید ترسید.
چاپ‌های برجسته به کمد لباس زمستانی شما شادی می‌‎بخشد و لباس‌های تکه‌دوزی ظاهری منحصربه‌فرد را ارائه می‌کنند که شما را در میان جمعیت متمایز می‌کند. در مد زمستان امسال، خود را برای اسراف همه جانبه آماده کنید. تزیینات، زرق و برق و پارچه‌های ابریشمی با جذابیت دوباره بازگشته‌اند و زیاده‌روی هرگز کافی نیست.

این ترند کم و بیش در برندهای ایرانی نیز مشاهده می‌شود؛ مانند شومیزها یا بلوزهایی که با ترکیب چند رنگ و طرح پارچه طراحی و دوخته شده‌اند و ایده‌ی فوق العاده‌ای برای مصرف تمام طاقه‌های پارچه هستند؛ اما چاپ‌ها کماکان طرح‌های ساده‌ی خال خالی یا چهارخانه هستند و به ندرت طرح‌های عجیب دیده می‌شود؛ ازین بررسی می‌توان نتیجه گرفت که برندهای ایرانی، روندی مینیمالیست و پایدار را در طراحی پیش گرفته‌اند و افراط در تزیینات فقط در بعضی مزون‌ها و در پوشاک سفارشی دیده می‌شود.

چاپ‌های بسیک و مینیمال در پوشاک پاییز و زمستان

فصل اسکی

اگر کوچکترین نگرانی از سرماخوردگی در این زمستان داشتید، طراحان مد اینجا هستند تا با انتقال فضای کوهستان به شهر به شما کمک کنند تا به همان اندازه شیک به نظر برسید. پافرها، خزهای مصنوعی و لباس‌های بافتنی آوانگارد از جمله‌ی این آیتم‌ها هستند.

خز مصنوعی

اضافه کردن خز مصنوعی به شکل اکسسوری در پاییز امسال، استایلی عالی را ایجاد می‌کند و شما را راحت و گرم نگه می‌دارد. برندها آگاهانه و با احترام به اهداف حیوانی خزهای مصنوعی ارائه می‌کنند که به ظاهر حتی واقعی‌تر از خز طبیعی هستند.

پافر

در آغوش گرفتن این آیتم‌های غول پیکر، به عنوان یه دوست در پیاده روی با فاصله اجتماعی، بخشی از زندگی ما شده است. این پافرها امسال بزرگتر و اغراق آمیزتر از همیشه هستند.

پافرهای براق و دوخت های مورب جالب توجه
پافرهای براق و دوخت‌های مورب جالب توجه

لباس بافتنی آوانگارد

ژاکت‌های بلند، پلیورهای قدیمی هستند که کاربردی‌تر و جذاب‌تر شده‌اند و تحولی در استایل زمستانی ایجاد می‌کنند و همچنین ژاکت‌های ماکسیمالی که از لباس‌های اسکی الهام گرفته شده‌اند، اکنون به کمد لباس‌های روزمره راه پیدا کرده‌اند. هر چیزی که به اندازه یک آغوش گرم احساس خوبی داشته باشد، سزاوار جایگاه ویژه در کمد امسال شماست.

پلیورهای بلند و بافت‌های ضخیم

از آنجایی که این ترندها در هفته‌های مد دیده شده‌اند و آیتم‌های طراحی شده اغلب در کشورهایی که زمستان‌های سردتری از ایران دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند، الهام گرفتن از همه‌ی آیتم‌های فصل اسکی هوشمندانه بنظر نمی‏‌رسید و از طرفی دیگر آیتم‌هایی مثل کت خز، در تمام دنیا مخاطبان اندکی دارند و به همین دلیل به صورت محدود در بعضی بوتیک‌ها دیده می‌شوند و بیشتر در قالب خرج کار برای کیف‌ها یا پالتوها استفاده شده‌اند؛ اما با این حال ما نیز می‌توانیم پافرهای غول پیکر را در ویترین مغازه‌ها مشاهده کنیم.

سر تا پا چرم یا جین

ست‌های هماهنگ فقط برای تابستان نیستند. با رسیدن موج سرما و هجوم ترند چرم، چرا ظاهر سر تا پا چرم را امتحان نکنید؟ چه به دفتر کار بروید، یا برای یک سفر آخر هفته یا یک شب بیرون از خانه آماده شوید، این پارچه شما را محافظت می‌کند. نکته قابل توجه این است که آیتم‌های چرمی هم به صورت مجزا و هم در قالب ست خوب به نظر می‌رسند.
اما تم چرمی که قطعا هرگز از آن خسته نمی‌شویم، در این فصل، با حال و هوای بورژوایی دهه 1970 دیده می‌شود.

طراحان همچنین نگاهی نوستالژیک به شلوار جین‌های دهه 90 و دهه 80 داشته‌اند و شلوارهای بگی یا دمپای جین از ترندهای ثابت امسال هستند که معمولا با کت‌های جین در قالب یک ست جمع می‌شوند. کلید استفاده درست ازین ترند این است که نسبت‌ها را در نظر داشته باشید و سبک‌های بلندی را انتخاب کنید که بدن را کشیده نشان دهد و تعادل ایجاد کند.

ست سر تا پا جین و کپ شلوارهای ترند

اما چیزی که جالب و مورد توجه است، نحوه استفاده ازین ترندها در بازار مد ایران است. پارچه‌های چرمی امسال بیشتر در قالب خرج کار و تزیینات لباس به کار رفته‌اند و یا در مواردی به صورت آیتم‌های تک تک مثل کت یا شلوارک دیده می‌شوند و خبری از استایل‌های سرتاپا چرم نیست. بنظر می‌رسد که صدای این ترند به صورت خفیفی به گوش طراحان و استایلیست‌های ایرانی رسیده باشد.
در مورد جین اما، کپ‌های شلوارها به وضوح تحت تاثیر شلوارهای بگی است و در مواردی ست مانتو و شلوار جین مشاهده می‌شود اما آن حالت رنگ و رو رفته و سنگشور جین به صورت گسترده مشاهده نمی‌شود.

بررسی این ترند به خصوص به ما نشان می‌دهد که ست‌های یک دست هنوز در حد کت و شلوارهای کرپ یا بلوز و جاگرهای دورس هستند و فراتر ازین نرفته‌اند.

پانچو

پانچوها و شنل‌ها دوباره به اوج خود بازگشته‌اند و در قالب بارونی یا کاپشن و با انواغ پارچه‌ها مشاهده می‌شوند. آنچه جالب توجه است این است که این ترند از جمله ترندهای بین المللی بود که مورد استقبال شدید بازار پوشاک ایران قرار گرفت و مانتوها و پالتوهای ساده را از یکنواختی خارج کرد و تنوع جذابی به پوشاک پاییز و زمستان بخشید. تنوع استفاده از پارچه و پوشیده بودن این پانچوها با توجه به محدودیت‌های پوشش در ایران، از جمله عوامل این استقبال بود.

تاثیرپذیری از پانچو و شنل و کپ‌های خمره‌ای در پوشاک ایرانی

زیره‌ها و پاشنه‌های ضخیم

این فصل زمان آن است که کفش‌های ضخیم را در آغوش بگیرید. چه کفش راحتی باشد و چه چکمه، تقریباً همه کفش‌های این فصل سنگین هستند. راه رفتن با این کفش‌ها خصوصا آن تعدادی که زیره‌های رنگی دارند، همان روند جلب توجه و به لرزه درآوردن خیابان‌ها زیر پاهایتان و حرف زدن با مد پس از دوران قرنطینه است.

زیره‌های ضخیم

این ترند از جمله ترندهایی بود که مورد توجه بازار مد ایران قرار نگرفت و اکثر طرح‌های چکمه با زیره‌های ضخیمی که ما در ویترین‌ها میبینیم، تولید برندهای ترک هستند و یا تولیدات ایرانی که حاصل ذهن طراح ایرانی نیست. آنچه پس از مشاهده تقاضا این ترند توسط کاربران، به عنوان پاسخ از سوی برندهای کفش ایرانی همچون آرتمن مطرح شده، تاکید بر این مطلب است که به دلیل قیمت بالای تمام شده و سختی روند تولید در ایران، معمولا به ترندهای زودگذر بهای چندانی داده نمی‌شود و کفش‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که سال‎ها قابل استفاده باشند و روند کاربری نسبتا پایداری را تجربه کنند. همچنین کفش در اکثر برندها به عنوان کالای دائم و در تعداد بالا طراحی و تولید نمی‎شود و در کل به نظر می‎رسد که برای رسیدن به کیفیت مطلوب در این حوزه، همچنان تلاش زیادی لازم است.

نتیجه گیری

آنچه در ویترین‌های پوشاک در ایران مشاهده می‌شود، ترکیبی از ترندهای کژوال دوران قرنطینه و ترندهای اغراق شده‌ی امیدوار به گذر از بحران است و شرایط بلاتکلیف کرونا تاثیر زیادی بر این خروجی داشته است.

ادامه روند کژوال قرنطینه

شما چه تفاوت‌هایی بین ترندهای بین المللی و ایرانی مشاهده می‌کنید و چه نقاط ضعف و قدرتی در این زمینه میبینید؟ آیا بنظرتان پیروی از همه‌ی ترندها امری ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian