وقت آن است تصور سنتی از خرده‌فروشی را کنار بگذاریم و باید بدانیم خرده‌فروشی محدود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست. مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک نبستا گسترده‌اند و شناخت آن‌ها به برندها کمک می‌کند مناسب‌ترین کانال فروش برند خود را پیدا کنند.

خرده‌فروشی پوشاک و مد 

دانشنامه‌ی آنلاین بریتانیکا  خرده‌فروشی مد را کسب‌وکار خرید پوشاک از تولیدکنندگان و فروش آن به مشتریان  تعریف کرده است.  خرده‌فروشان سه تا شش ماه قبل از اینکه مشتری بتواند لباس را در مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک خریداری کند، خریدهای اولیه را برای فروش مجدد انجام می‌دهند.

اکثر خرده‌فروشان بزرگ، مانند وال مارت و گپ به منظور داشتن کنترل و انحصار بر کالاهای خود، بیش از یک مجموعه فعالیت‌ را در کانال توزیع  خود می‌گنجانند، مثلا به طور همزمان دو فعالیت عمده فروشی و خرده‌فروشی یا تولید و خرده‌فروشی.

خرده‌فروشان با آمیخته‌ی خرده‌فروشیشان، یعنی نوع کالای فروخته شده، قیمت کالا، تنوع و دسته‌بندی کالاها و سطح خدمات به مشتریان، مشخص و شناخته می‌شوند. همچنین خرده‌فروشان بر اساس کانال اصلی که برای دسترسی به مشتریان خود از آن استفاده می‌کنند، دسته بندی می‌شوند یعنی: خرده‌فروشان مبتنی بر فروشگاه (فروشگاه‌های تخصصی، فروشگاه‌های بزرگ(دپارتمنت استور)، بوتیک‌ها و…) یا خرده‌فروشان غیر فروشگاهی (کاتالوگ، خرید تلویزیونی، اینترنت). هرچند در دو دهه‌ی اخیر خرده‌فروشان موفق، خرده‌فروشان چند کانالی هستند که محصولات یا خدمات را از طریق بیش از یک کانال به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال  وال مارت (فروشگاه تخفیف‌دار) و Macy’s (فروشگاه بزرگ) از کانال‌های اینترنتی و کاتالوگ هم استفاده می‌کنند و از ویژگی منحصر به فرد ارائه شده توسط هر کانال بهره می‌برند. در ادامه به شرح مختصری از هریک از این کانال‌ها می‌پردازیم.

 ۱ مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک مبتنی بر فروشگاه

برای این خرده‌فروشان، فروشگاه‌های فیزیکی اولین مقر فعالیت هستند. در ادامه انواع عمده‌ی مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک  مبتنی بر فروشگاه را بررسی خواهیم کرد.

۱-۱  فروشگاه بزرگ یا دپارتمان استور Department Store

یک واحد خرده‌فروشی در مقیاس بزرگ است که مجموعه‌ی گسترده‌ای از کالاها را  دربر می‌گیرد. کالاها بر اساس نوع محصول و برند  به بخش‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. این

فروشگاه‌ها وسعتی بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ فوت مربع دارند (۹۳۰-۱۸۶۰ متر مربع). مصرف‌کنندگان با درآمد خانوار حداقل متوسط، مشتری هدف دپارتمان استورها هستند.

دپارتمان استور مشهور بلومینگ‌دیلز
دپارتمان استور روشا- تهران

۲-۱ فروشگاه های تخصصیSpecialty Stores

فروشگاه تخصصی نوزادی گپ

فروشگاه های تخصصی که به آن‌ها فروشگاه‌های limited-line  نیز می‌گویند، بر فروش یک خط کالا (مانند جواهرات) یا ارائه یک بازار خاص (به عنوان مثال، پوشاک بارداری، ورزشی یا سیسمونی) تمرکز می‌کنند. فروشگاه‌های تخصصی مجموعه‌ای محدود اما عمیق را در دسته‌بندی انتخابی ارائه می‌دهند. فروشگاه‌های تخصصی همچنین دارای سطح بالایی از خدمات مشتری، پرسنل فروش آگاه، سیاست‌های خدمات مشتری و فضای صمیمانه‌ی فروشگاهی هستند. اندازه‌ی معمول فروشگاه‌های تخصصی کمتر از ۸۰۰۰ فوت مربع است. برخی از فروشگاه‌های تخصصی، مصرف‌کنندگان مرفه را با کالاهای با قیمت و سطح بالا  هدف قرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، مصرف‌کنندگان آگاه از قیمت را با کالاهای تخفیف‌دار هدف قرار می دهند.

فروشگاه تخصصی کودکانه گپ

 ۱-۳  فروشگاه تخفیف‌دارDiscount Store

فروشگاه‌های تخفیف‌دار مجموعه‌های گسترده‌ای از کالاها، خدمات محدود و قیمت‌های پایین ارائه می‌دهد. در فروشگاه‌های تخفیف‌دار، مشتریان می‌توانند انتظار طیفی از خطوط تولید محصولات مشابه با فروشگاه‌های بزرگ را داشته باشند، با این تفاوت که این خطوط تولید در فروشگاه‌های تخفیف‌دار کمتر مدگرا  هستند. اندازه معمولی یک فروشگاه تخفیف‌دار بین ۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ فوت مربع است.

۴-۱ Category Killer

که به‌عنوان category specialist نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از ویژگی‌های فروشگاه‌های تخصصی و فروشگاه‌های تخفیف‌دار است، چرا که دارای گستره‌ی وسیعی از  یک دسته‌ی مشخص از مجموعه کالاها (مانند پوشاک، اسباب‌بازی، لوازم الکترونیکی) با قیمت‌های پایین هستند. این فروشگاه‌ها به دلیل حجم بالای کالایی که از تامین کنندگان نیاز دارند، می‌توانند از قدرت خرید خود برای مذاکره برای قیمت‌های پایین استفاده کنند. این فروشگاه‌ها، محیطی انباری‌گونه با اندازه‌ی معمولی فروشگاهی ۵۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ فوت مربع را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

۵-۱ Variety stores

فروشگاه خرده‌فروشی که کالاهای عمومی مانند پوشاک، قطعات خودرو، کالاهای خشک، اسباب‌بازی، سخت‌افزار، اثاثیه منزل و مجموعه‌ای از مواد غذایی می‌فروشد. معمولاً آنها را با قیمت های تخفیف دار می فروشد، گاهی اوقات در یک یا چند نقطه قیمت ثابت، مانند یک دلار. این فروشگاه‌ها فرمت‌های بزرگ‌تر را شامل نمی‌شوند: سوپرمارکت‌های عمومی کالا (هایپرمارکت‌ها) مانند تارگت و والمارت.  انبار یا Warehouse ها مانند Costco، خواربارفروشی‌ها و دپارتمان استورها.

فلگشیپ ولنتینو در میلان

فروشگاه شاخص (فلگشیپ)-Flagship Store

فلگشیپ فروشگاه‌ِ اصلیِ خرده‌فروشانِ دارای برند است که معمولا بزرگ‌ترین و یا مهم‌ترین فروشگاه آن محسوب می‌شود. اغلب در مراکز خرید برجسته‌‌ی دنیا مانند خیابان مدیسون در نیویورک و گینزای توکیو یافت می‌شود. خرید از فروشگاه‌های شاخص برای بسیاری از خریداران نوعی سرگرمی محبوبیت آن در حال افزایش است، به طوری که بسیاری ‌از آن‌ها به همان اندازه که مکان‌های خرید هستند، تبدیل مقاصد گردشگری شده‌اند.

۶-۱ اوت‌لت-Outlet

فروشگاه‌های اوت‌لت، واحدهای خرده‌فروشی متعلق به تولیدکنندگان یا خرده‌فروشانی هستند که کالاهای باقی‌مانده، بی‌کیفیت، متوقف‌شده، خارج از فصل، یا دارای موجودی بیش از حد خود را با قیمت‌هایی کمتر از قیمت‌های معمولی خود به فروش می‌رسانند. حتی طراحان محبوبی مانند DKNY، رالف لورن، کلوین کلاین و گوچی از فروشگاه‌های اوت‌لت برای خلاص شدن از اقلام باقی‌مانده استفاده می‌کنند. با این حال، اکثر اوت‌لت‌ها دارای محصولی هستند که به طور ویژه برای آن‌ها است – که نه فقط کالای ناخواسته بلکه محصولی با کیفیت پایین است که مخصوص آن بازار تولید می‌شود.

۷-۱ بوتیک-Boutique

بوتیک یک فروشگاه کوچک است که در یک بازار خاص و محدود متمرکز است و  بهترین موجودی‌های تولیدی را عرضه می‌دهد. بوتیک‌ها کالاهایی با قیمت بالا و مدگرا ارائه می‌دهند و مشتریانی را جذب می‌کنند که خواهان محصولات سطح بالا‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تر از کالاهای تولید انبوه هستند. بوتیک‌ها به بخش محدود و مشخصی از مشتریان که معمولاً از مردان و زنان مرفه تشکیل می‌شوند، پاسخ می‌دهند. کلید جذابیت یک بوتیک، خدمات شخصی آن است.

۸-۱ Designer Store  

فروشگاهی که تحت مالکیت و اداره‌ی یک طراح یا تولیدکننده است و فقط خطوط خودش را ارائه می‌دهد.

۹-۱ فروشگاه زنجیره‌ای-Chain Store

فروشگاه زنجیره‌ای یا زنجیره‌ی خرده‌فروشی یک اوت‌لت

خرده‌فروشی است که در آن یک برند، یک مدیریت مرکزی و یک شیوه‌ی تجاری استانداردشده در چندین مکان جغرافیایی مختلف فعالیت می‌کند.

۱۰-۱ فروشگاه‌ ارزان‌قیمت-Off-Price Store

این فروشگاه‌ها مجموعه‌ای ناهماهنگ از محصولات مد محور و دارای نام تجاری را با قیمت‌های پایین و خدمات محدود به مشتریان ارائه می‌دهند. اکثر کالاها به صورت فرصت‌طلبانه از تولیدی یا سایر خرده‌فروشان در اواخر فصل فروش در ازای قیمت‌های پایین خریداری می‌شوند. این کالا ممکن است موجودی اضافی پایان فصل، سبک‌ها و رنگ‌های نامطلوب، کالاهای برگشتی یا نامنظم باشد. با توجه به این رویه خرید، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند انتظار عرضه ثابت کالا را داشته باشند. با این حال، فروشگاه‌های ارزان‌قیمت برای مصرف‌کنندگان آگاه به مد با بودجه کم‌تر جذابیت دارند.

۱۱-۱ فروشگاه پاپ آپ – Pop-Up Store

محبوبیت این فروشگاه‌ها که می‌توان گفت معمولا در پر ترددترین نقاط هر شهر راه‌اندازی می شوند روزانه در حال افزایش است. پاپ آپ‌های مد مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک و سایر محصولات یک یا چند برند به صورت موقتی هستند.

پاپ آپ استور عطر لویی ویتون

 ۲ مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک غیرفروشگاهی

مکان‌های خرده‌فروشی پوشاک به یک فضای فیزیکی محدود نمی‌شوند. خرده‌فروشان غیر فروشگاهی از آمیخته‌ی خرده‌فروشی خود در محیط‌هایی استفاده می‌کنند که مبتنی بر فروشگاه نیستند. جذابیت عمده خرده‌فروشان غیرفروشگاهی راحتی خرید است: خرید در هر زمان و هر مکان. سه نوع عمده‌ی خرده‌فروشی غیرفروشگاهی شامل خرده‌فروشان کاتالوگ، خرده‌فروشان الکترونیکی (e-tailing) و خرده‌فروشان تلویزیونی خرید از خانه می‌شوند.

۱-۲ خرده‌فروشی از طریق کاتالوگ Catalog Retailer

خرده‌فروشان کاتالوگی محصولات را با ارسال مستقیم کالا به بازار هدف تبلیغ می‌کنند و معاملات فروش را با استفاده از پست، تلفن، فکس یا اینترنت پردازش می‌کنند. بسیاری از خرده‌فروشان کاتالوگ از اینترنت استقبال می‌کنند. هنگامی که کاتالوگ از خرده‌فروش به مشتریان پست می شود، آن‌ها می توانند محصولات را از طریق تلفن یا پست یا از طریق وب سایت خرده‌فروش سفارش دهند.

۲-۲ خرده‌فروشان تلویزیونی

خرده‌فروشان تلویزیونی از برنامه‌ای برای تبلیغ و نمایش کالاهای خود استفاده می‌کنند و تراکنش را  از طریق تلفن یا اینترنت یا از طریق پست پردازش می‌کنند. پرفروش‌ترین کالای خرید تلویزیونی، جواهرات ارزان قیمت است. دسته‌های دیگر شامل پوشاک، لوازم آرایشی و تجهیزات ورزشی است.

۳-۲ خرده‌فروشی الکترونیکی-E-tailing

سریع‌ترین شکل خرده‌فروشی غیر فروشگاهی، خرده‌فروشی الکترونیکی است. خرده‌فروشان الکترونیکی با مشتریان تعامل دارند و با استفاده از اینترنت محصولات یا خدماتی را برای فروش ارائه می دهند. وبسایت برند، شبکه اجتماعی، ایمیل همگی زیرمجموعه e-tailing مد هستد.

تقریباً هر نوع خرده‌فروشی  اعم از فروشگاه‌های بزرگ، تخفیف‌دار و بوتیک‎‌ها  خدمات آنلاین ارائه می‌دهد. مشتریان می‌توانند آنلاین خرید کنند و کالا مستقیماً به خانه آن‌ها ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian