در هنگام شستشو به علت عدم آگهی گاهی لباس های رنگ به هم رنگ پس داده و به قول معروف رنگ پس می دهند

نحوه جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها در هنگام شستشو

همه ما می دانیم که اگر جوراب های قرمز را با لباس های سفید در ماشین لباسشویی بیاندازیم چه اتفاقی برای آنها می افتد؛ قطعاً همه چیز صورتی می شود. اما اگر چند راهکار برای جلوگیری از وقوع این اتفاق به شما نشان دهیم، چطور؟ ما در این مقاله خواهیم گفت که چگونه از رنگ پس دادن لباس ها در هنگام شستشوی آنها جلوگیری کنید تا دیگر در هنگام شستشوی لباس ها استرس نداشته باشید و به علاوه متضرر نشوید. زیرا همه ما می دانیم که اگر کل لباس های داخل لباسشویی خراب شوند، چه اتفاق بدی می افتد.

علت رنگ پس دادن لباس ها؟

همه پارچه ها رنگ پس نمی دهند؛ پس دلیل رنگ پس دادن برخی از پارچه ها چیست؟

  • رنگ رفتگی لباس در اثر سایش:این اتفاق معمولاً هنگامی که لباس ها خشک هستند رخ می دهد؛ اما ممکن است در هنگام خیس شدن لباس ها نیز اتفاق بیافتد. در این صورت رنگ اضافی یک پارچه روی یک پارچه خشک دیگر مالیده می شود. این اتفاق معمولاً برای لباس های تیره رنگ به وجود می آید. اگر یک ژاکت تیره را روی یک تی شرت روشن بپوشید؛ به احتمال زیاد بعد از درآوردن تی شرت، لکه های جدیدی را روی آن مشاهده می کنید. این موضوع بیشتر در مورد جین های خام رایج است. اگر رنگ به صورت کامل به پارچه لباس نچسبیده باشد؛ این رویداد اغلب حادث می گردد.
  • رنگ پس دادن:رنگ پس دادن نیز مثل رنگ رفتگی لباس در اثر سایش، زمانی رخ می دهد که پارچه ای پارچه دیگر را لکه دار کند؛ اما این اتفاق معمولاً در هنگام خیس شدن لباس ها نیز پیش می آید. در این حالت رنگ لباس در هنگام خیس شدن آن وارد آب شده و آب را رنگی می کند؛ سپس این آب جذب لباس های دیگر شده و آنها را لکه دار می کند. این رویداد اغلب برای لباس های رنگ روشن روی می دهد.
  • کمرنگ شدگی:کمرنگ شدگی معمولاً زمانی رخ می دهد که لباس ها رنگ خود را در اثر رنگ پس دادن، سایش و قرار گرفتن در معرض سفید کننده ها و نور خورشید از دست می دهند. البته این قضیه ممکن است از طریق آب، اصطکاک، مواد شوینده و روش خشک کردن لباس ها در یک روند معمول لباسشویی نیز به وجود آید. در این حالت لباس ها نسبت به قبل کمی روشن تر به نظر می رسند.

نحوه جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها در هنگام شستشو

رنگ رفتگی لباس در اثر سایش، رنگ پس دادن و کمرنگ شدن، همه اینها کلمات ترسناکی هستند. اما در اصل دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. با کمی احتیاط و افزایش سطح آگاهی خود، می توانید جلوی رنگ پس دادن لباس ها را در هنگام شستشوی آنها بگیرید.

آزمون رنگ

قبل از شستن لباس های مختلف با هم، رنگ آنها را مورد آزمایش قرار دهید. معمولاً برچسب مراقبتی لباس به شما می گوید که آیا این لباس رنگ پس می دهد یا خیر. ممکن است در برچسب قید شده باشد که این لباس باید با لباس های هم رنگ خود شسته شود و یا اینکه به شما هشدار دهد که این لباس رنگ پس می دهد. اما اگر این طور نیست و شما هم کنجکاو هستید؛ بهتر است از دو روش زیر برای آزمایش رنگ لباس استفاده نمایید.

استفاده از اتو

یک پارچه سفید، مانند یک لنگه جوراب را روی لباس رنگی خود قرار دهید و روی آن اتو کنید. اگر پارچه سفید، رنگی شد؛ به این معنی است که رنگ لباس ثابت نیست و ممکن است در اثر شستشو رنگ پس بدهد.

استفاده از آب و صابون

لباس را در یک تشت حاوی آب و صابون قرار دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. اگر رنگ آب تغییر کرده بود؛ لباس ثبات رنگ ندارد و ممکن است در هنگام شستشو رنگ پس بدهد.

وقتی متوجه شدید که یک لباس ثبات رنگ ندارد؛ همیشه آن را به صورت جداگانه و یا با لباس های هم رنگ خود بشویید. اما اگر لباستان حاوی ثبات رنگ است؛ می توانید آن را با سایر لباس ها بشویید.

شستشوی دستی جداگانه

اگر نگران رنگ پس دادن لباس ها هستید؛ لباس ها را به صورت جداگانه و با دست بشویید. با این کار دیگر لباس های شما آسیب نمی بینند. دستورالعمل شستشوی دستی لباس ها بسته به نوع لباس متفاوت است.

استفاده از آب سرد

اگر می خواهید لباس هایتان را به همراه هم به داخل ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید؛ حتماً از آب سرد برای شستشوی آنها استفاده کنید. آب داغ باعث رنگ پس دادن لباس ها و لکه گرفتن لباس های دیگر می شود؛ چرا که رنگ پوشاک را تجزیه می کند. بهتر است برای حفظ رنگ و درخشندگی لباس ها، با آب سرد مورد شستشو قرار گیرند.

رنگ گیر

رنگ گیرها معمولاً به شکل ورقه ای هستند که باید آنها را در هنگام شستشوی لباس های خود در ماشین لباسشویی بیاندازید؛ چرا که رنگ های سست شده لباس ها را به خود جذب می کنند. هدف از استفاده از آنها جلوگیری از انتقال رنگ لباس های رنگ پس داده به سایر لباس هاست. بنابراین اگر به صورت تصادفی حوله های صورتی خود را با جوراب های قرمزتان در ماشین لباسشویی انداختید، دیگر نگران خراب شدن حوله هایتان نخواهید بود.

دیدگاه های مختلفی در مورد رنگ گیرها وجود دارد. چرا که اگر از آنها در هنگام شستشوی لباس ها با آب گرم استفاده کنید؛ باز هم این احتمال وجود دارد که لباس هایتان کمرنگ شوند. این حرف درست است؛ چون رنگ گیرها در اصل رنگ ها را به دام می اندازند. به همین دلیل از لکه گرفتن لباس های دیگر جلوگیری می کنند؛ اما باز هم نمی توانند جلوی رنگ پس دادن لباس ها را بگیرند، بنابراین آنها کمرنگ می شوند.

نهایتاً این ورقه ها بیشتر برای آب سرد مناسب هستند. اما در این حالت هم احتمالاً لباس ها رنگ پس نداده و یا کمرنگ نمی شوند؛ از این رو استفاده از آنها اهمیت چندانی ندارد.

تثبیت کننده رنگ

معمولاً تثبیت کننده های رنگ برای کاهش رنگ پس دادن لباس ها، کمرنگ شدن آنها و در نتیجه کاهش انتقال رنگ لباس ها به لباس های دیگر موجود در ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرند. البته استفاده از این محصول بستگی به لباس هایتان دارد؛ اما معمولاً برای رنگرزی لباس ها در خانه و به خصوص رنگرزی گرهی مناسب هستند. همیشه قبل از استفاده از اینگونه مواد، دستورالعمل های سازنده را مورد بررسی قرار دهید تا دقیقاً بدانید آن ماده برای چه نوع لباس هایی مناسب است.

مولکولهای ماده تثبیت کننده رنگ دارای بار مثبت هستند؛ در حالیکه مولکول های موجود در اکثر رنگ ها بار منفی دارند. از این رو استفاده از تثبیت کننده های رنگ باعث می شود تا مولکول های رنگ سر جای خود تثبیت شوند.

استفاده از این تثبیت کننده های رنگ دو اشکال عمده دارد: اولاً لباس هایی که با این تثبیت کننده ها عمل آوری می شوند، مقاومت کمتری در برابر کمرنگ شدگی در اثر نور از خود نشان می دهند. ثانیاً تثبیت کننده های رنگ معمولاً حاوی مواد سرطان زا مانند فرمالدئید هستند.

دسته بندی لباس های با رنگ های مشابه

هر چند که این کار به وقت و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد؛ اما بهترین راه برای جلوگیری از لکه دار شدن لباس ها در اثر رنگ پس دادن است. هر چند که در این صورت باز هم لباس ها رنگ پس می دهند؛ اما وقتی لباس های با رنگ های مشابه را با هم می شویید، این اتفاق کمتر ملموس است.

ترفند لباسشویی

لباس هایتان را وقتی در سبد لباس ها می ریزید؛ براساس رنگ مرتب کنید: لباس های رنگ روشن، تیره و رنگی را از هم جدا کنید.

کاهش اصطکاک

یکی از راه های کاهش رنگ پس دادن دادن لباسها، کاهش اصطکاک است. اصطکاک یکی از عوامل اصلی رنگ پس دادن لباس ها و کمرنگ شدن آنهاست. در ابتدا سعی کنید لباس ها را با یک دور ملایم ماشین لباسشویی بشویید. با این کار اصطکاک و سایش بین لباس ها را به حداقل می رسانید؛ در ضمن استفاده از آب سرد، احتمال رنگ پس دادن لباس ها را به شدت کاهش می دهد. به علاوه سعی نمایید هرگز ماشین لباسشویی را کاملاً پر نکنید.

ثانیاً لباس های خود را پشت و رو کرده و بعد بشویید؛ با این کار کمتر رنگ لباس ها به بیرون از آنها منتقل می شود. همچنین لباس های سنگین و ظریف را جداگانه بشویید. لباس های سنگین در هنگام شستشو اصطکاک بیشتری دارند؛ از این رو احتمال اینکه رنگ آنها به لباس های ظریف منتقل شود، بیشتر است.

آیا لباس ها می توانند پوست ما را لکه دار کنند؟

بله احتمال دارد لباس ها پوست شما را لکه دار کنند. سایش لباس ها به پوست بدن گاهاً باعث منتقل شدن رنگ آنها به پوست می شود. این لکه ها با آب و صابون از بین می روند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، همیشه لباس های جدید را قبل از پوشیدن یک بار بشویید تا رنگ اضافی آنها از بین برود.

آیا سرکه می تواند باعث جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها شود؟

با وجود اینکه که این یک باور رایج است؛ اما درست نیست. هر چند مدت ها پیش از سرکه و نمک برای تثبیت رنگ لباس ها استفاده می شد؛ اما دیگر روی پارچه ها و رنگ های امروزی موثر واقع نمی شوند. اسید استیک موجود در سرکه ممکن است پارچه ها را ضعیف کند؛ به ویژه تاثیری منفی روی پارچه های ریون، استات، ابریشم و تری استات می گذارد.

اما سرکه می تواند به بازیابی رنگ لباس هایی که در اثر مواد شوینده تیره شده اند، کمک کند. در ضمن می تواند رنگ برخی از پارچه ها را نیز تغییر دهد. پس قبل از استفاده از آن در هنگام شستشو، ابتداً آن را روی قسمتی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید.

آیا جوش شیرین می تواند رنگ لباس ها را از بین ببرد؟

اگر یکی از لباس هایتان رنگ پس داده و سایر لباس های شما را لکه دار کرده است؛ حتماً با خود فکر می کنید که جوش شیرین می تواند این لکه ها را پاک کند، زیرا جوش شیرین لباس ها را سفید کرده و لکه های آنها را از بین می برد. اما داستان لباس های رنگی فرق می کند؛ در ادامه شما را با روش های از بین بردن لکه های رنگی لباس ها آشنا می کنیم:

  1. لباس های لکه دار را از لباس های دیگر جدا کنید.
  2. مقداری مناسب از یک سفید کننده اکسیژنی را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملاً حل شود. آن را به محفظه مخصوص شوینده ماشین لباسشویی اضافه نمایید.
  3. لباس های لکه دار را در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  4. شوینده ها را نیز به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  5. ماشین لباسشویی را تنظیم کرده و آن را روی آب سرد قرار دهید.
  6. لباس هایی که هنوز لکه دار هستند را دوباره بشویید. لباس هایی که لکه های آنها پاک شده اند را خشک کنید.
  7. لباس ها را در صورت باقی ماندن لکه ها در یک محلول سفید کننده حاوی اکسیژن بخیسانید. براساس دستورالعمل درج شده روی بسته بندی سفید کننده از آن استفاده کنید. لباس ها را حداقل ۸ ساعت به همین حالت بگذارید.
  8. لباس ها را طبق معمول بشویید.

آیا باید لباس های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

بله بهتر است این کار را انجام دهید. با این کار رنگ های اضافی لباس از بین می روند و لباس ها هم تمیزتر می شوند.

اگر لباس ها رنگ پس دادند؛ چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر برخی از لباس های شما دیگر لباس هایتان را لکه دار کردند؛ از یک سفید کننده اکسیژنی استفاده کنید. اگر این کار موثر واقع نشد؛ لباس های لکه دار را در آب اکسیژنه بخیسانید. اجازه بدهید لباس ها چند دقیقه باقی بمانند، بعد آنها را بشویید.

اگر لباس سفید است؛ می توانید از سفید کننده کلری کمک بگیرید. یک هشتم فنجان سفید کننده کلری را به یک تشت پر از آب اضافه کنید. بگذارید لباس ها به مدت ۳۰ دقیقه در این محلول خیس بخورند؛ سپس لباس ها را طبق معمول بشویید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید و تا زمانیکه از پاک شدن لکه لباس ها مطمئن نشده اید، آنها را خشک نکنید.

آیا لباس های سیاه هم رنگ پس می دهند؟

بله لباس های سیاه هم ممکن است رنگ پس داده و لباس های دیگر را لکه دار کنند. لباس های سیاه هم مستعد کمرنگ شدگی هستند؛ از این رو شاید رنگ مشکی آنها روشن تر شده و یا به سمت خاکستری تیره متمایل گردد. برای کمک به حفظ رنگ لباس های مشکی، همیشه آنها را با هم بشویید و لباس های ظریف و سنگین را از هم جدا کرده و جداگانه شستشو دهید. در ضمن بهتر است که لباس های سیاه را به صورت پشت و رو بشویید؛ در این صورت کمتر در داخل لباسشویی تحریک می شوند.

آیا لباس های نخی دچار رنگ پس دادن می شوند؟

بله هر لباسی که رنگ شده باشد ممکن است رنگ پس دهد. اما احتمال رنگ پس دادن لباس های با الیاف طبیعی بیشتر از لباس های الیاف مصنوعی است؛ از این رو اگر لباس های نخی رنگی دارید؛ حتماً آنها را از نظر ثبات رنگ بررسی کنید.

چگونه جلوی از بین رفتن رنگ شلوار جین را بگیریم؟

آیا تا به حال پیش آمده که شلوار جین آبی تیره شما، کمرنگ شده باشد؟ در زیر چند نکته را در زمینه جلوگیری از کمرنگ شدن و رنگ پس دادن شلوار جین با شما در میان می گذاریم:

  • شلوارهای جین خود را زیاد نشویید. پس از هر ۱۰ بار استفاده از شلوار جین (یا بسته به میزان فعالیت خود) آن را بشویید و یا هر زمانیکه احساس کردید شلوارهای جین تان کثیف و بدبو شده است، اقدام به شستشوی آنها کنید.
  • شلوار جین خود را با دست بشویید تا احتمال تحریک آن کاهش یابد و یا می توانید از دور ملایم ماشین لباسشویی برای شستن آن استفاده نمایید.
  • یک شوینده ملایم مخصوص لباس را به کار بگیرید.
  • همیشه شلوار جین خود را پشت و رو کرده و بعد بشویید؛ با این کار احتمال اصطکاک و تحریک آن کاهش می یابد.
  • برای تمیز کردن شلوار جین از سرکه سفید استفاده کنید؛ چرا که به روشن شدن رنگ شلوار کمک می کند.
  • شلوار جین را با آب سرد بشویید.
  • همیشه شلوار جین را در معرض هوا خشک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از رنگ پس دادن یا کمرنگ شدن لباس ها

نکات زیر نیز در زمینه جلوگیری از رنگ پس دادن یا کمرنگ شدن لباس ها به شما کمک می کنند؛ پس به آنها نیز توجه کنید:

  • همیشه لباس های خود را قبل از شستن پشت و رو کنید. با این کار لباس ها هم تمیز می شوند و هم اصطکاک طرف رنگی آنها کاهش می یابد.
  • لباس هایتان را با آب سرد بشویید. آب داغ با شل کردن الیاف لباس ها باعث می شود که آنها راحت تر رنگ پس بدهند.
  • هرگز ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. با این کار اصطکاک و تحریک لباس ها افزایش می یابد؛ امری که باعث افزایش احتمال رنگ پس دادن و کمرنگ شدن لباس ها می شود.
  • اگر قصد دارید لباس هایتان را در بیرون خشک کنید؛ هرگز آنها را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، چرا که این کار باعث کمرنگ شدن آنها می گردد.
  • همیشه ثبات رنگ لباس ها را بررسی کنید. در صورت رنگ پس دادن، آنها را جداگانه یا با لباس های هم رنگ بشویید.
  • لباس های نو را قبل از پوشیدن بشویید تا رنگ اضافی آنها از بین برود. در ضمن این کار سبب می گردد تا لباس های شما در روندهای بعدی شستشو کمتر رنگ پس داده یا کمرنگ شوند؛ همچنین از پوست شما هم در برابر لکه دار شدن در اثر رنگ لباس ها محافظت می کند.
  • همیشه لباس ها را براساس رنگ و وزن جدا کرده و جداگانه بشویید.
  • افزودن یک فنجان سرکه سفید به آب در هنگام شستن لباس ها، هر چند مانع از رنگ پس دادن آنها نمی شود؛ اما می تواند ضمن سفیدتر و روشن کردن رنگ لباس ها، جلوی کمرنگ شدن آنها را نیز بگیرد.
  • در صورت امکان لباسهایتان را با دورهای ملایم ماشین لباسشویی بشویید و یا اینکه از روش شستشوی دستی استفاده کنید.

درخشان نگهداشتن لباس ها

با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، ضمن اینکه احتمال رنگ پس دادن لباس های خود را کاهش می دهید؛ لباس هایتان را درخشان نگهداشته و آنها از خطر رنگ پریدگی نجات می دهید. متاسفانه این اتفاق نیز جزئی از روند شستشو است و مدتی طول می کشد تا به رعایت نکاتی که ما در اینجا ذکر کردیم عادت کنید. هر چه زودتر لباس های خود را از نظر وزن و رنگ از هم جدا کنید؛ انگار که سالهاست این کار را انجام می دهید.

با رعایت این نکات و عادت کردن به رعایت آنها، نه تنها خود را از کابوس لباس های لکه دار نجات می دهید؛ بلکه در هزینه هایتان نیز صرفه جویی می کنید. زیرا خراب شدن کل لباس های شسته در اثر رنگ پس دادن یک لباس رنگی، اشتباه پرهزینه ای محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian